Om förekomsten av Flashapplikationer i inlägg på forumet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om förekomsten av Flashapplikationer i inlägg på forumet

Inläggav barracuber » 2009-10-16 16:19:43

Admin

Ur den klistrade tråden Innan du postar i Vilken är den bästa musik?-tråden! hämtar jag följande citat som inleder en diskussion om ämnet.

Barracuber skrev:
Barracuber:

Vad är den bästa-musik? tråden splittrades i fyra delar 09-10-16.

De nya uppdelade URL:erna är:

URSPRUNGSTRÅDEN
vad-ar-den- ... t1315.html

Del 1
vad-ar-den- ... 12771.html

Del 2
vad-ar-den- ... 12769.html

Del 3
vad-ar-den- ... 12770.html

Del 4
vad-ar-den- ... 12772.html

Alla utom Del 4 är låsta.


Tips för smidigare surfning:

1. Installera Flashblock.

Eftersom trådar som visar youtube-klipp använder Flash i webbläsaren blir en sådan tråd med flera klipp på varje sida väldigt lätt långsam för användaren. Genom att spärra Flash (utom när man vill) snabbar man upp surfupplevelsen betydligt.

OBS detta är endast ett tips för smidigare surfning.

Länkar:

Flashblock för FF
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/433

Flashblock för Chrome
http://www.chromeextensions.org/appeara ... lashblock/ (ej testad)

Flashblock för Opera
http://my.opera.com/Lex1/blog/flashblock-for-opera-9 (ej testad)

Flashblock för IE
uppgift saknas

Flashblock för Windows
http://flashblock.se.malavida.com/d4750 ... er-windows (ej testad)

Flashblock för Mac
http://flashblock.en.softonic.com/mac (ej testad)

Flashblock för Linux
http://linux.softpedia.com/get/Internet ... 9047.shtml (ej testad)

Vid problem med dessa tillägg, ställ en fråga i <a href="http://www.aspergerforum.se/it-forum-f14.html">IT-forumet</a>.


2. Citera ej andras youtube-länk i dina egna tillägg.
Sådana citat kommer att tas bort.
Vi kommer även att ta bort äldre sådana citat.

Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 8 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav AAA » 2009-10-16 17:26:19

Schyrrans! Bra tips, tack!
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav ufo » 2009-10-16 17:31:24

En annan metod är att ändra i bb-coden så youtub-taggen blir samma som url-taggen.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav nallen » 2009-10-16 17:42:30

Men herre Gud vad ni krånglar!
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19468
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Parvlon » 2009-10-16 17:55:08

Enklast är ju i Opera att välja block content. Men det är ju inte så att alla flashfilerna i en tråd dras ner i helhet så fort man går in i tråden. Det är inte förrän man trycker på play de dras ner.
Testade javascriptlösningen för Opera nu, och den funkar finfint.
Fanns en som gjorde om flashfiler till bara en bildfil, tills man trycker på den, men jag kör inte den förrän jag har installerat Opera på virtualbox.
Den finns på tillverkaren av det första scriptets hemsida. (rysk)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav ufo » 2009-10-16 18:22:55

Parvlon skrev:Enklast är ju i Opera att välja block content. Men det är ju inte så att alla flashfilerna i en tråd dras ner i helhet så fort man går in i tråden. Det är inte förrän man trycker på play de dras ner.
Testade javascriptlösningen för Opera nu, och den funkar finfint.
Fanns en som gjorde om flashfiler till bara en bildfil, tills man trycker på den, men jag kör inte den förrän jag har installerat Opera på virtualbox.
Den finns på tillverkaren av det första scriptets hemsida. (rysk)

Och hur skall de som inte vet hur man modifierar sin datorutrustning göra?
Hela ideen att rekomendera användarna att modifiera"hacka" sina datorer är förkastligt.
Främst för att sajten blir Oanvändarvänligt.
Jag anser att forumet skall lösa problemen på sin sida, inte i våra datorer.
Annars finns risken att det snart blir endast ett litet fåtal datanördar kvar.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kvasir » 2009-10-16 18:29:00

Flashblock är allmänt en fantastisk plug-in. Inte minst för att så mycket annonser numera är gjorda som flash och spärras av Adblock. Jag har använt båda i många år.

För den händelse någon missade det, så spärrar alltså inte Flashblock möjligheten att se flashobjekt, utan gör bara att man själv får välja aktivt vad man vill se.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2009-10-16 18:30:05

ufo skrev:Och hur skall de som inte vet hur man modifierar sin datorutrustning göra?
Hela ideen att rekomendera användarna att modifiera"hacka" sina datorer är förkastligt.
Främst för att sajten blir Oanvändarvänligt.
Jag anser att forumet skall lösa problemen på sin sida, inte i våra datorer.
Annars finns risken att det snart blir endast ett litet fåtal datanördar kvar.
Förstår vad du menar, du vill se ett teknikförbud? Man ska vänta tills forumet uppdaterar, och inte efterfråga nya saker, annat än i speciellt utvalda trådar, så att admin kan ha koll på vart de finns. Vara nöjd med det som erbjuds. Eller har jag missförstått problemet? :?:
Jag tycker inte alls att det är en bra ide. Varför ska det vara emot reglerna att diskutera funktioner, som inte alls är så avancerade som du målar upp. Bara man lägger ner lite tid på att läsa länkarna som Barracuder skrev, så behövs det nästan ingen förkunskap alls. Den som inte är intresserad av funktionerna får väl skylla sig själv om den läser i de här trådarna. De som är intresserade men som inte kan engelska, eller av annan anledning inte har läst vad som står det som länkas till, kan bara ställa frågor så är det förhoppningsvis någon som svarar på dem. På internet finns det väl mest bara nördar? Speciellt forum. Förstår inte varför det skulle finnas mindre vanligt folk på detta forum. Risken att forumet blir dåligt, om man inte har insticksprogram ser jag inte som stor, men visst skulle det hända så får man ju omvärdera. Förresten så använder du väl själv greasemonkey? Har för mig att vi diskuterade ett annat block-script en gång, för något år sedan.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav ufo » 2009-10-16 21:21:39

Parvlon skrev:Förstår vad du menar, du vill se ett teknikförbud? Man ska vänta tills forumet uppdaterar, och inte efterfråga nya saker, annat än i speciellt utvalda trådar, så att admin kan ha koll på vart de finns. Vara nöjd med det som erbjuds. Eller har jag missförstått problemet? :?:

Jag ser GÄRNA fler funktioner och bättre teknik. Jag emotsätter mig bara att "ledningen" börjar propagera för att gemene man skall ändra sina datorinställningar. De kan lösa youtube-problemet i foruminställningarna.
Parvlon skrev:Jag tycker inte alls att det är en bra ide. Varför ska det vara emot reglerna att diskutera funktioner,

När pratade jag om förbud?
Parvlon skrev: som inte alls är så avancerade som du målar upp.
Må så vara, men har man hjälpt personer som knackar med musen på skärmen när de skall klicka på en knapp, så inser man att det är gott om människor som faktiskt inte kan modifiera sina datorer.
Parvlon skrev:Bara man lägger ner lite tid på att läsa länkarna som Barracuder skrev, så behövs det nästan ingen förkunskap alls. Den som inte är intresserad av funktionerna får väl skylla sig själv om den läser i de här trådarna. De som är intresserade men som inte kan engelska, eller av annan anledning inte har läst vad som står det som länkas till, kan bara ställa frågor så är det förhoppningsvis någon som svarar på dem.

Hjälper gärna den som vill ha hjälp, men ser helst inte att forumisterna skall uppmanas att modda.
Parvlon skrev:På internet finns det väl mest bara nördar? Speciellt forum.
Nötter är ett bättre ord. på 90-talet var det mest nördar, inte idag.
Parvlon skrev:Risken att forumet blir dåligt, om man inte har insticksprogram ser jag inte som stor, men visst skulle det hända så får man ju omvärdera.
Nu är det väl så att vissa anser att det redan idag är dåligt fungerande om man inte har vissa insticksprogram.
Parvlon skrev:Förresten så använder du väl själv greasemonkey? Har för mig att vi diskuterade ett annat block-script en gång, för något år sedan.
Jag har tittat på det men gillade det inte något vidare.
Numer kör jag chrome.

---
En annan aspekt är ju Lieberts önskan att forumet skall vara nåbart för alla. Det här är ett steg i motsatt riktning.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Titti » 2009-10-16 21:33:24

ufo skrev:En annan aspekt är ju Lieberts önskan att forumet skall vara nåbart för alla. Det här är ett steg i motsatt riktning.


Admin:

Det är tillåtet att posta länkar till YouTube och kommer att förbli det. Det belastar inte heller forumservern på något sätt så från den sidan av saken är det inget problem.

Vad som är nackdelen med många sådana länkar i en tråd är att sidorna blir långsamma att ladda, speciellt för den som inte använder tex Flashblock och/eller har snabbt bredband och dator. Att uppmana till att inte citera samma klipp vidare resp att ta bort dessa successivt är ett sätt att hjälpa de forumister som har svårare att undvika det själva.

Hur det skulle kunna motverka att forumet skall vara nåbart för alla begriper jag inte.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav ufo » 2009-10-16 21:53:30

Titti skrev:
ufo skrev:En annan aspekt är ju Lieberts önskan att forumet skall vara nåbart för alla. Det här är ett steg i motsatt riktning.


Admin:

Det är tillåtet att posta länkar till YouTube och kommer att förbli det. Det belastar inte heller forumservern på något sätt så från den sidan av saken är det inget problem.

Trevligt att youtube kommer att få länkas till i fortsättningen. Men det var väl ingen som trodde annat heller?
Självklart belastar inte en bb-code forumet. Nu var det väl våra andras datorer vi pratade om?
Titti skrev:Vad som är nackdelen med många sådana länkar i en tråd är att sidorna blir långsamma att ladda, speciellt för den som inte använder tex Flashblock och/eller har snabbt bredband och dator. Att uppmana till att inte citera samma klipp vidare resp att ta bort dessa successivt är ett sätt att hjälpa de forumister som har svårare att undvika det själva.

Ett annat sätt är att stoppa företeelsen att forumet slänger upp en sjö av flashapplikationer.
Då går det mycket snabbare för ALLA, och som bonus så slipper man få hårddisken full av cookies som hör hemma på youtube.
Titti skrev:Hur det skulle kunna motverka att forumet skall vara nåbart för alla begriper jag inte.

Var den seriös?
Ett forum som uppmanar/kräver att besökaren specialanpassar sin dator blir slutet
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav barracuber » 2009-10-16 22:10:15

Barracuber:

Lägg märke till att jag skrev

Tips för smidigare surfning (på tal om Flashblock alltså)

Ingenstans stod att man måste.

Men möjligen kunde detta ha gjorts tydligare.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ufo » 2009-10-16 22:16:25

barracuber skrev:Lägg märke till att jag skrev

Tips för smidigare surfning (på tal om Flashblock alltså)

Ingenstans stod att man måste.

Men möjligen kunde detta ha gjorts tydligare.

http://www.aspergerforum.se/it-forum-f14.html?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav barracuber » 2009-10-16 22:30:19

I första inlägget skrev jag till
    - länken till URSPRUNGSTRÅDEN

    - länkar till Flashblock för Mac och Linux. Återigen inget tvång.
Tipset om Flashblock bör även ligga i IT-forumet - tack Ufo!
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2009-10-16 23:16:02

Ufo, vad menar du egentligen? Det låter som du säger emot dig själv. Forumet självt har väl inga flashapplikationer alls. Flash finns alltså bara om någon länkar till sådant, t.ex. youtube. Vill du förbjuda länkar till youtube och allt som kan innehålla flash? Det är ogörligt, eftersom flash ändå förekommer på var och varannan sida numera, t.ex. DN och SvD.

Jag förstår inte vad du menar, men du får gärna försöka förklara.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ufo » 2009-10-16 23:28:26

ufo skrev:Ett forum som uppmanar/kräver att besökaren specialanpassar sin dator blir slutet
Såg en dubbel betydelse här.
Jag menar inte slutet som i förnito.
Utan slutet som i sluten i en bubbla.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav ufo » 2009-10-17 22:57:27

barracuber skrev:tack Ufo!

Varsågod, nöjet är på min sida.
Och så vill jag passa på att säga tack barracuber du gjorde mig uppmärksam på ett irritationsmoment som kan få besökare att inte vilja komma tillbaka till vissa sidor.

Jag har nu löst problemet till mina projekt.
När en youtube-video visas upp på sidan så laddas enbart en jpg-fil upp. Givetvis rätt bild till rätt video.
Denna är nu klickbar, så att först efter man klickat på den laddar själva flash-applikationen.
Nu behöver inte mina besökare installera en massa pluggin för att slippa sega ner datorn.
Det här kommer att inom kort installeras på de flesta av de sidor jag är involverad i. Det är redan installerat och fungerar felfritt "på ett annat ställe"

Som en liten bonus blev det mindre htmlkod som behöver genereras och belasta själva forumsmotorn.

Det är något liknande jag föreslår att även ni gör, till förmån åt de som inte kan/vill installera pluggin.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Savanten Svante » 2009-10-18 22:25:06

Hmm. Här FINNS ju en lösning som inte kräver modifikationer av medlemmarnas datorer och delade trådar.

Varför denna totala tystnad inför den lösningen?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Titti » 2009-10-19 1:13:32

Admin

Jag har skiljt på inledningsinlägget (kopierat det) i denna tråd och den därpå följande diskussionen kring det. Därmed är denna tråd inte längre klistrad och den nya är låst.

Diskussionen får gärna fortsätta här och den låsta tråden är enbart ämnad som sakupplysning till framtida forumister.

Vad gäller ytterligare tekniska modifieringar av forumet hänvisar jag till post298909.html#298909
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:08:00, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-11-01 15:50:32

Tack för jobbet du lagt ned på detta, Barracuber. Nu kanske man äntligen kan lyssna igenom länkarna utan att det blir oöverstigligt och rörigt.

Utmärt att man inte får citera musikklipp, har länge stört mig på hur onödigt det är att citera hela klabbet istället för att bara nämna vilken låt man syftar på.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in