Lärare enkeldiagnos asperger vs asp+adhd

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lärare enkeldiagnos asperger vs asp+adhd

Inläggav xty3457 » 2017-01-12 0:04:46

Hej igen!
Hade tur att hitta ett nytt jobb som resurslärare i matematik på en liten skola där rektorn visste en del av vad asperger är så det är löst ett tag framöver med jobb.
Vad jag funderar är om det är lättare att jobba som lärare,
om man har dubbeldiagnos asperger+add/adhd än bara asperger.

Upplever att jag är lika utåtriktad i klassrummet, på lunchraster och på rasterna med elever som mina NT-kollegor.
Däremot bidrar väl dock ADHDn negativt ibland om jag glömmer rutiner och saker,
men jag upplever absolut att min adhd hjälper mig att spontant ta kontakt med elever och komma på nya idéer samt att aspergern hjälper mig att hitta nya sätt att greppa ämnet och hålla struktur och ordning i undervisningen.

Så på det stora hela känner jag faktiskt att både diagnoser hjälper mig i det yrke jag har. Som yngre tänkte jag mer mig som programmerare eller liknande men för varje år jag jag jobbar som lärare
så känner jag att det är rätt för mig och det har också bidragit till att utveckla mina sociala sidor.
Är ingen programmerare av superklass så det verkar faktiskt som att min erfarenhet visar att jag mår bäst av att arbeta som lärare.

Vad säger ni andra lärare här som har enkeldiagnos asperger resp dubbeldiagnos asperger+(add/adhd),
vilka fördelar och nackdelar ser ni med att ha enkeldiagnos resp dubbeldiagnos som lärare?

Hälsningar
Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Lärare enkeldiagnos asperger vs asp+adhd

Inläggav Toblerone » 2017-01-12 0:39:33

Jag skulle snarare råda dig att inte tala om att du har någon sån diagnos. Jag jobbar själv som lärare och har upplevt att bli mobbad ur ett jobb - där jag var fast anställd och hade jobbat på samma skola i nio år - så fort rektorn fick reda på min diagnos. Och jag har utbildningen, lärarlegitimationen och hade fast jobb där alltså innan jag fick diagnos (jag initierade utredningen själv). Tyvärr så kan jag inte rekommendera att avslöja någon av diagnoserna. Du är inte behörig lärare egentligen, eller?

Jag jobbar visserligen också på resursskola, och min chef tycker det är jättebra om man då har personlig erfarenhet av ADHD och/eller Asperger. Men då brukar de inte mena att man har det själv. Så jag säger bara att jag har barn med ADHD. Sedan är det ju så att du överhuvudtaget inte behöver tala om det om det inte är ett problem. Om det kan bli ett problem bör man egentligen tala om det för din arbetsgivare. Men jag skulle INTE rekommendera det även då. Bättre att ha ett jobb ett tag, även om det inte skulle funka i längden än att inte få jobbet alls.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Lärare enkeldiagnos asperger vs asp+adhd

Inläggav xty3457 » 2017-04-07 19:24:10

Intressanta tankar Toblerone!
Tråkigt att man på en resursskola inte kan tycka det är okay att ha personal som själva har diagnoser :-(

Har full förståelse för ditt val att inte berätta om dina diagnoser. :-)

Ett skäl att det inte gick så bra på skolan där skolledning och elever brast i förståelse var att
jag inte från början berättade nogåt om diagnoser. Dock fick jag stort stöd och förståelse från
kollegor på skolan.
Detta är också ett skäl till att jag senare valt att berätta något om diagnoser etc på senare arbetsplatser.
Men behöver ju kanske inte alltid använda ordet diagnoser,
man kan ju också säga till exempel är det bra om jag kan fråga någon om när det
blir möte nästa gång etc, istället för att använda ordet adhd.

Min asperger är inget problem när det gäller kontakt med elever eller
vuxna i en miljö där det är okay att människor har olika sätt att vara.

Min ADHD däremot är ganska tydlig, man märker väldigt lätt,
om man vet vad adhd är för något genom att jag alltid
måste tänka på att prata långsamt,
ibland tappar och glömmer saker,

samt ofta har ett behov att t.ex. byta läge på stolen eller
kanske resa på mig oftare än andra vuxna lärare för att byta läge i klassrummet.

Framförallt om man ofta arbetar två lärare i ett klassrum och
en leder undervisningen och man själv arbetar som resurslärare så känner
jag att det ganska lätt skulle kunna leda till missförstånd om jag inte
skulle berätta något om min ADHD.

Om jag ensam leder undervisning med vuxna elever eller gymnasieelever som också brinner för dataundervisning är det dock lättare för mig att inte behöva nämna så mycket,
då jag mer kan styra och anpassa undervisningen efter både mina och elevernas takt och behov.

Då jag lätt fokuserar på det som jag är starkt intresserad av blir heller inte min ADHD särskilt synlig. Det blir också lättare att lägga in naturliga pauser då jag kan arbeta med mitt datorprogram några minuter medan eleverna arbetar med sina uppgifter.

Trivs mycket bra med mitt nuvarande arbete,
men om jag inte hade sagt nogåt om ADHDn så tror jag du förstår att
det hade kunnnat uppkomma problem sen kanske, men man kanske inte alltid måste
använda orden asperger och adhd.

Men för mig det fanns också en kunskapsmässig poäng med att beätta om diagnoser,
dels för att kunna bidra med kunskap men även få ny kunskap.
Till exempel behövs det väl fler vuxna lärare med npf-diagnoser som deltar i hjärnforskningsstudier,
så att vi kan överföra kunskap om hur t.ex. våra vuxna npf-hjärnor fungerar till barn och ungdomar.

Personligen mäter jag nästan på särskolenivå både i logiskt deduktiv formåga,
verbal abstraktionsförmåga och jag arbetar ändå som gymnasielärare i matematik och dataämnen.

Det finns säkerligen andra elever som också skulle kunna ha nytt av att känna till olika kompensationsstrategier som jag säkerligen utvecklat för att kunna lyckas i skolan.

Personligen trivs jag också bäst på resursskolor som den jag jobbar på eller skolor
med mindre och personlig atomsfär,
då det är lättare för både mig att lära känna elever
och eleverna att lära känna mig.
Om elever lär känna mig behöver jag heller inte förklara lika
mycket om diagnoser etc.

På förra skolan med datainriktning tycket rektorn att det var positiv att
vi kunde berätta om min diagnos för att det fanns många elever som hade s
ådana på skolan för att visa att det kan gå att lyckas ändå.

Hälsningar Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Lärare enkeldiagnos asperger vs asp+adhd

Inläggav TORatANDET » 2017-04-08 12:04:05

xty3457 skrev:Hade tur att hitta ett nytt jobb som resurslärare i matematik på en liten skola där rektorn visste en del av vad asperger är så det är löst ett tag framöver med jobb.

Trevligt att du har fått arbete och kan vara öppen med asperger och ADHD där!
(Jag skulle undvika just ordet "dubbeldiagnos", för det betyder för många: psyk.f.neds. i kombination med drogmissbruk.)
Kombinationen asperger och hyperaktiv ADHD kan vara utmärkt, OM man lär sig leva bra med den och har rätt miljö, tycker jag.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in