LAPTOP-sjukan, el, 3G etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LAPTOP-sjukan, el, 3G etc

Inläggav Debbido » 2008-10-16 5:51:25

Hej! :D

Ja, jag vet att jag redan diskuterat en del på Ångesttråden men tycker detta ämne kräver sin egen tråd.

Jag har inte kunnat skriva på länge då jag blev allergisk mot laptopen, efter nästan 3 år. Det stack, pirrade, brände och blixtrade i fingrarna. Jag blev utslagen - av datorn. :-)146

Den kostade 12000 så jag kan inte kassera den. Har äntligen fått ordning på ett externt tangentbord som ju ökar avståndet till den brännheta apparaten där man ska sticka ner fingrarna och skriva medan den strålar upp hetta och elektromagnetisk strålning.

Skrev några år problemfritt vid en gammal databurk med vanligt tangentbord. Det senaste året har jag kunnat skriva 5 timmar /dag på laptopen, dvs exponerats för hetta, el och eventuella gifter som kan frigöras från plaster vid hetta. Det gladde mig när jag googlade att jag fann att Ensamflickan inte klarat av sin laptop mer än några timmar, så det tyder på att somliga av oss inte klarar av laptops.Innan jag gav upp hade jag fått brännmärken på låren, genom kudden, som jag hade laptopen på.

En expert sa att laptopen inte ska vara i knäet för då kan inte hettan ta sig ut på sidorna som det är tänkt och den blir överhettad.

Jag hoppas innerligt att min nuvarande lösning ska funka eftersom jag har saknat er väldigt mycket och skullle behöva ert sällskap när jag snart opereras igen och isoleras i hemmet. :-)077

Jag önskar få veta hur ni andra klarar av laptops, vad ni tänker om elallergi och faran med 3G - mobiler och trådlösa modem, trådlösa tangentbord, trådlösa fjärrkontroller - det trådlösa samhället? Trådlöst tangentbord värre än med sladd?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: LAPTOP-sjukan, el, 3G etc

Inläggav Moggy » 2008-10-16 10:26:40

Debbido skrev:Jag önskar få veta hur ni andra klarar av laptops, vad ni tänker om elallergi och faran med 3G - mobiler och trådlösa modem, trådlösa tangentbord, trådlösa fjärrkontroller - det trådlösa samhället? Trådlöst tangentbord värre än med sladd?


Trådlösa tangentbord och fjärrkontroller använder sig ju av infrarött eller radio och effekter är väldigt låg, dom drivs ju av ett par vanliga batterier så jag tvivlar på att nån människa kan käna av dessa.

Med mobilmaster och 3G är jag väl mer osäker och det verkar ju faktiskt som människor kan bli påverkade av det.

Elallargiker är jag rätt skeptiska till då de som säger sig ha det inte klarar blindtester och det finns få om några vetenskapliga undersökningar som har kunnat påvisa nåt konkret. Tror att det kan röra sig om andra saker som orsakat det, som stress och att användandet av elektronik triggar den stressen...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: LAPTOP-sjukan, el, 3G etc

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-16 10:33:13

Debbido skrev:Jag önskar få veta hur ni andra klarar av laptops, vad ni tänker om elallergi och faran med 3G - mobiler och trådlösa modem, trådlösa tangentbord, trådlösa fjärrkontroller - det trådlösa samhället? Trådlöst tangentbord värre än med sladd?


Hej Debbido!

Ledsen att du har drabbats av det här - också! Jag gillade inte riktigt i början att använda trådlöst nätverk. När jag beställde ett abbonemang för något år sen så skickade de mig ett trådlöst ADSL-modem trots att jag hade frågat om de inte hade ett "trådat" i stället och utan att svara på min förfrågan. På senaste tiden har jag mestadels använt mobilt bredband i stället eller surfat på min grannes nätverk.

Efter att jag har blivit medveten om hur många trådlösa nätverk som det finns överallt känns det lite läskigt. Jag vet att jag någon gång åkte runt med laptopen eller mobilen på en buss och såg diverse olika nätverk dyka upp och försvinna med någon sekunds mellanrum. Men jag är ju inte riktigt säker på hur farligt det kan vara.

Däremot tycker jag det är jäkligt onödigt att alla operatörer skaffar sig konkurrerande mobilmaster i stället för att bygga ut ett nät för att minimiera strålningen så länge man inte vet hur farligt det är. Jag tycker också att man borde införa minst en mobilfri zon i varje kommun så att de som drabbas av överkänslighet har någonstans att ta vägen.
Skitsamma om man inte har den exakta naturvetenskapliga beskrivningen till varför folk inte tål det.

Externt tangentbord är en mycket bra lösning ur andra synvinklar. Det är ergonomiskt bättre och gör att man inte så lätt drabbas av ont i nacken. Jag kan rekommendera alla som har laptop och skriver mycket att skaffa sig både extern tangentbord och extern skärm om de har möjlighet.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Eddie The Man » 2008-10-16 11:06:25

Nämn en peer-reviewed rapport som bevisar elöverkänslighet.

En enda.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Charley? » 2008-10-16 11:11:31

Vill bara påpeka att de sensationer du upplever i fingrarna kan komma när man lägger av med Tryptizol.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Re: LAPTOP-sjukan, el, 3G etc

Inläggav Moggy » 2008-10-16 11:19:50

Bjäbbmonstret skrev:
Däremot tycker jag det är jäkligt onödigt att alla operatörer skaffar sig konkurrerande mobilmaster i stället för att bygga ut ett nät för att minimiera strålningen så länge man inte vet hur farligt det är. Jag tycker också att man borde införa minst en mobilfri zon i varje kommun så att de som drabbas av överkänslighet har någonstans att ta vägen.
Skitsamma om man inte har den exakta naturvetenskapliga beskrivningen till varför folk inte tål det.



Håller med helt om det om mobilnätet, om inte annat så av ekonomiska faktorer. Jag tycker statet borde ha byggt ett landstäckande 3G-nät och sen hyrt ut kapacitet till operatörerna. Varför inte det gjordes handlar nog mer om ideologi och tidsanda än tekniska hänsyn.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-16 19:00:49

Eddie The Man skrev:Nämn en peer-reviewed rapport som bevisar elöverkänslighet.

En enda.


Nej, jag känner inte till några studier men jag vet att den elallergiker som jag personligen varit närmast i kontakt med kunde känna av när vi satte på TV:n eller datorn trots att hon inte befann sig i samma rum och var medveten om detta.

Det räcker för mig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: LAPTOP-sjukan, el, 3G etc

Inläggav Inger » 2008-10-16 19:32:26

Debbido, så tråkigt att du fått sådana problem ovanpå alla andra. Hoppas det funkar att göra som du beskriver, annars får du nog lov att överväga att byta dator i alla fall. Man kan ju sälja och köpa begagnat.

Moggy skrev:Elallargiker är jag rätt skeptiska till då de som säger sig ha det inte klarar blindtester och det finns få om några vetenskapliga undersökningar som har kunnat påvisa nåt konkret. Tror att det kan röra sig om andra saker som orsakat det, som stress och att användandet av elektronik triggar den stressen...

De studier som gjordes av Arbetslivsinstitutet i mitten av 90-talet gick enbart ut på att se om den påstått elkänslige kunde känna när ett em-fält var pålaget resp avslaget i en avskärmat specialbyggt mobilt labb. Till skillnad mot hajar så har människan inte något medvetet sinne för att detektera em-fält, så att inte kunna avgöra när ett em-fält är på betyder inte att man inte påverkas av det. Dessutom brukar påverkan uppstå först efter en tids användning av viss apparatur, och inte alltid inom den korta tidsperiod man hade på sig att göra mätningarna. Däremot fann man (som jag säkert nämnt flera gånger tidigare) att dessa personer var markant känsligare överlag för övriga sinnesintryck som vi har sinnesorgan för, än kontrollgruppen.

Prof Olle Johansson på Karolinska fann också påverkan på gliacellerna hos elkänsliga, innan hans forskningsanslag drogs in. Att man inte längre får forska på detta innebär inte att man trollat bort problemet. Jag känner folk som är elkänsliga, ingen tvekan om att de påverkas. T o m vår egen rdos hade ju problem med sin dator på jobbet förut, du minns kanske de första träffarna hade då han var alldeles rödfnasig i ansiktet pga det? (Tror det försvann sen när han fick en annan dator.)

Själv ogillar jag laptops eftersom de oftast har ett litet lysrör bakom, men har aldrig mått dåligt av vanliga tjockskärmar. Anser mig dock inte elkänslig utan bara lysrörskänslig.

Moggy skrev:Trådlösa tangentbord och fjärrkontroller använder sig ju av infrarött eller radio och effekter är väldigt låg, dom drivs ju av ett par vanliga batterier så jag tvivlar på att nån människa kan käna av dessa.

Instämmer.

Moggy skrev:Med mobilmaster och 3G är jag väl mer osäker och det verkar ju faktiskt som människor kan bli påverkade av det.

Ja, dessas påverkan är väl numera väl belagd, även om varken myndigheter eller närsingsliv vill att ska oroa oss så mycket över detta att vi slutar ringa och köpa telefoner.

Hur trådlösa hemtelefoner (DECT-telefoner) kan vara tillåtna förstår jag inte heller eftersom de också använder mikrovågor och basenheten står och sänder hela tiden även när den inte används. Fanns en alternativ teknik tidigare men den tycks inte gå att få tag i längre (jag har verkligen försökt). Så jag kör med sladd hemma.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-10-16 19:37:55

Motion 2006/07:Fö221 Forskning om elkänslighet

Förslag till riksdagsbeslut

Motivering

Runt 600 miljoner människor i världen använder mobiltelefon. Och de blir fler och fler. Samtidigt är det många som är oroliga för att använda mobiltelefon. Är det farligt eller inte farligt?

Det borde vara naturligt att ta människors oro på allvar. Tekniken utvecklas nu så snabbt att riskanalyser för hälsa och miljö inte hinner hålla jämn takt med den tekniska utvecklingen.

Den brittiska regeringen avrådde redan år 2000 barn från att använda mobiltelefoner och rekommenderade varningstext på telefonerna. 2005 konstaterar det engelska strålskyddsinstitutet åter igen att mobiltelefoner kan vara farliga för barn.

I december 2004 publicerades en EU‑studie där tolv forskargrupper fått fram resultat som visar att mobilstrålning orsakar skador på arvsmassan. En av forskarna i studien säger att i 40 års tid har man trott att de elektromagnetiska fälten från mobiltelefoner är för svaga för att kunna förändra arvsmassan. Men resultaten visar nu motsatsen.

En forskargrupp i Lund har visat att mobilstrålningen även perforerar blod- och hjärnbarriären samt ger skador och celldöd hos hjärnans nervceller även om långtidspåverkan ännu är oklar.

Professor Lennart Hadell i Örebro har visat på ökad risk för hörselnervstumör. Vid en vetenskaplig konferens i Italien har nu 31 forskare höjt en varnande röst bl.a. avseende mobiltelefoni och barncancer, den s.k. Beneventoreresolutionen från september 2006.


WHO har uppmanat alla länder att satsa på forskningsprogram om hur de elektromagnetiska fälten påverkar hälsan. Vetenskapsrådets experter förordar dock ingen sådan forskning. Inte heller Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap prioriterar denna forskning.

Fortfarande är forskarna oeniga om vilka effekter de kemiska föroreningarna i bl.a. kontorsmiljöer och de elektromagnetiska fälten har på människokroppen. Klart är dock att en stor grupp människor har utvecklat allvarliga besvär. Mycket talar för att överkänslighetsreaktioner i bl.a. IT‑miljö, t.ex. elöverkänslighet, orsakas av en rad samverkande faktorer där kemiska och fysikaliska faktorer tillsammans med människans individuella toleransnivå spelar en avgörande roll. Det råder ingen tvekan om att elöverkänslighet är ett verkligt sjukdomstillstånd och därför måste tas på stort allvar.

Fenomenet elöverkänslighet har nu funnits i över 20 år. Trots detta har forskningen inte kunnat ge säkra förklaringar till vad som orsakar problemen. Oavsett vilka förklaringar som kan komma att ges kvarstår faktum – för dem som drabbas av elöverkänslighet är det ett reellt problem. I Socialstyrelsens Miljöhälsorapport 2001 uppskattas antalet elkänsliga personer i Sverige till ca 200 000 personer. Sjukdomsbilden varierar, men bland vanligt förekommande symtom som brukar uppges återfinns trötthet, huvudvärk, hudutslag, stickningar, värmekänsla och minnesproblem. Resultaten av undersökningar som gjorts pekar också på att det hos en förhållandevis stor grupp av befolkningen finns en oro för att elektriska eller magnetiska fält orsakar ohälsa. Det finns ett stort behov av ytterligare forskning som utgår från de drabbades behov.

I dag finns goda exempel på att organisationer, fackförbund, offentliga och privata arbetsgivare tar problemet med elöverkänslighet på allvar. I de fall elöverkänsligheten respekteras och tas på allvar får också de drabbade stöd och hjälp. Fortfarande finns dock alldeles för många exempel på när stödet inte fungerar eller helt uteblir.

År 2002 lade svenska och finska forskare fram nya forskningsresultat som ytterligare förstärker bilden av att elöverkänslighet måste tas på allvar. Vad denna forskning visar är att elöverkänsliga får en allvarlig förändring i blodbilden efter exponering från starka elektromagnetiska fält. Tillsammans med de övriga varningssignaler som bl.a. pekar på strålningsriskerna från kraftledningar samt osäkerhet om mobiltelefonanvändningens långsiktiga inverkan på hälsan, finns stor anledning att anamma flera försiktighetsåtgärder.

Strålning från 3 G-master ligger långt under de värden som EU lagt fast som övre tillåten gräns. Denna svaga strålning har hittills ansetts som ofarlig. I oktober 2003 publicerades en studie från Nederländerna om att strålning från 3 G-master gett symtom på huvudvärk och yrsel. Svenska experter anser resultatet som oroande även om studien inte visar på permanenta skador på hälsan.

Den av myndigheter i dag tillämpade s.k. försiktighetsprincipen är ett viktigt bevis för att vi i fortsättningen måste använda oss av ett mer långsiktigt hållbart tänkande. Det är ett förhållningssätt där eventuella kortsiktiga vinster får stå tillbaka för de vinster vi kan göra i det långsiktigt hållbara perspektivet.

Lika uppenbart som behovet av att elöverkänsliga ej särbehandlas utifrån den nationella handlingsplanen för handikappolitiken och FN:s standardregler står det klart att det behövs mer forskning om hälsoeffekterna av elektromagnetiska fält. Mellan dessa två åtgärder bör det heller inte råda någon betydande motsättning.

Stockholm den 24 oktober 2006

Kerstin Engle (s)
Helene Petersson (s)


Från: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... F%C3%B6221 (mina kursiveringar och fetmarkeringar)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2008-10-16 23:43:19

Eddie The Man skrev:Nämn en peer-reviewed rapport som bevisar elöverkänslighet.

En enda.


Vad jag och Ensamflickan råkat ut för vet jag inte. Gissar att närheten till datorns innersta starka elfält i kombination med hettan (som kan bli grym!) gör att vi reagerar. Men visst kan det finnas en mild form av elallergi i detta. Två personers vittnesbörd är ingen rapport. Men i kriminella sammanhang skulle två personers vittnesbörd ändå ha ett visst värde?

Att bli ifrågasatt är det minsta man vill vara med om när man hotas av en katastrof, för det är det ju. Om jag skulle utveckla starkare elallergi - vart ska jag då ta vägen? Och göra vad?

Vad peer-reviewed betyder vet jag inte? Undersökningar finns det gott om beträffande strålningseffekter från 3G. Jag som bor 400 meter från en stark 3G-mast löper 4 ggr större risk att utveckla canser. Har under sista året utvecklat medelsvåra cellförändringar och går på kontroll 2 ggr/år. Masten har stått där i 3 år. Tidigare gick de alltid tillbaks, men inte nu. Strålning inaktiverar i någon mån immunförsvaret.

De elallergiker som bor ute i skogen gör det nog inte för nöjes skull.

Tandvårdsskadeförbundet brukar ha en del artiklar om elallergi, vilket främst drabbar människor med kvicksilver i munnen (som jag t ex). En allergi leder lätt till utvecklandet av flera då histaminnivåerna kommit ur balans.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-10-16 23:47:55

Charley? skrev:Vill bara påpeka att de sensationer du upplever i fingrarna kan komma när man lägger av med Tryptizol.


Tack för informationen! Men jag lever vidare utan minne och överlever nässelfebern på Tryptizol (20 mg) Min son, som också fått nässelfeber upplever samma lindring som jag gjorde på 10 mg. Jag har begärt mögeltest, då det uppdagats att vi hade svartmögel i badrummet. (Under sanering)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-10-17 0:27:52

Tack Inger för den vetenskapliga rapport du bifogade! Och om man googlar så kan man ju få fram hur mycket som helst gällande strålningsproblem, elallergi, bildskärmsallergi etc. Man kan vara överkänslig för bildskärmar utan att ha allmän elallergi.

Men vem vill veta sanningen? Inte ens jag, som annars är hyperintresserad av katastrofer, typ tornados. Men om allt detta vill jag egentligen ingenting veta, p g a konsekvenserna av sanningen. Kan jag inte umgås med min älskade dator i fortsättningen? Ska jag behöva stå på uteplatsen i en snödriva och skrika i en gammal GSM-telefon när jag kan sitta i soffan och höra bra i en 3G-telefon?

Laptop och mobilt bredband kan jag ha på mopeden med mig ut till landet. Annars får jag se på TV i stället (så länge jag klarar det?)

Vill Ericsson och Nokia veta sanningen om strålningsskador från 3G? Vill hela denna gigantiska industri som byggts upp släppa fram sanningen om 3G? Vad skulle konsekvenserna bli av denna kunskap? Hur mycket tystas ned? Det mesta antagligen!

En väninna flyttade in, granne med den gigantiska masten. Hennes huvudvärk övergick i kronisk migrän och förlamande trötthet. Hon och hennes barn har också fått en släng nässelfeber.

Jag tror att man lugnt kan konstatera att starka ekonomiska intressen gör sitt bästa för att undertrycka sanningen. De som i första hand drabbas är de redan drabbade, med taskigt immunförsvar, samt barn.

Jag frågade sjukvården om min nässselfeber och cellförändringar kunde ha med masten att göra? Svar: Det är inte vårt område! Nähä? Vems?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2008-10-17 3:11:56

Debbido skrev:Tack Inger för den vetenskapliga rapport du bifogade!

Det var iofs bara en riksdagsmotion, även om den nämnde några av de studier som gjorts.

Och om man googlar så kan man ju få fram hur mycket som helst gällande strålningsproblem, elallergi, bildskärmsallergi etc. Man kan vara överkänslig för bildskärmar utan att ha allmän elallergi.

Ja. Tål du lysrör?

Men vem vill veta sanningen? Inte ens jag, som annars är hyperintresserad av katastrofer, typ tornados. Men om allt detta vill jag egentligen ingenting veta, p g a konsekvenserna av sanningen. Kan jag inte umgås med min älskade dator i fortsättningen? Ska jag behöva stå på uteplatsen i en snödriva och skrika i en gammal GSM-telefon när jag kan sitta i soffan och höra bra i en 3G-telefon?

Varför inte en vanlig telefon med sladd?

Vad har du för mobiloperatör? Jag hade usel täckning när jag hade Comviq. När jag bytte till Telia fick jag lika bra täckning här ute i skogen som syrran fick med sin 3G när hon hälsade på.

Du använder väl i alla fall sladd eller bluetooth? Man ska ju aldrig ha luren direkt mot huvudet. Jag fick sjukt ont i örat när jag satt och snackade en hel natt med en DECT-telefon. Brände och sved så in i h-e i örat så efter det kan jag inte använda DECT-telefoner, och använder bara mobilen (med sladd) när jag är ute på vift.

Laptop och mobilt bredband kan jag ha på mopeden med mig ut till landet. Annars får jag se på TV i stället (så länge jag klarar det?)

Klart jag förstår dig som inte vill sitta och ledas ihjäl utan att vara uppkopplad. Men säkert skiljer det mellan olika bildskärmar hur mycket de påverkar känsliga personer. Har man börjat bli känslig för en typ av skärm är det bäst om man kan se till att byta innan det hinner bli värre så att man inte tål nåt alls sen.

Vill Ericsson och Nokia veta sanningen om strålningsskador från 3G? Vill hela denna gigantiska industri som byggts upp släppa fram sanningen om 3G? Vad skulle konsekvenserna bli av denna kunskap? Hur mycket tystas ned? Det mesta antagligen!

Klart de inte vill veta.

Spelade in ett jätteintressant program på kunskapskanalen om mobilstrålning. Plus ett annat om hushållskemilalier. (Mejla mig adressen om det är nån som vill att jag ska skicka en kopia på dvd).

En väninna flyttade in, granne med den gigantiska masten. Hennes huvudvärk övergick i kronisk migrän och förlamande trötthet. Hon och hennes barn har också fått en släng nässelfeber.

Flyttade in vart? Dit du bor? Bor du också granne med en mobilmast? I så fall kan riktningen vara avgörande då de skickar mikrovågsignalerna åt ett secifikt håll om jag inte fattat fel.

Jag tror att man lugnt kan konstatera att starka ekonomiska intressen gör sitt bästa för att undertrycka sanningen. De som i första hand drabbas är de redan drabbade, med taskigt immunförsvar, samt barn.

Såsom det alltid är. De yngsta, äldsta, sjukaste och känsligaste drabbas först. Vi nutida 'kanariefåglar'.

Jag frågade sjukvården om min nässselfeber och cellförändringar kunde ha med masten att göra? Svar: Det är inte vårt område! Nähä? Vems?

Det går nog att ta reda på.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-10-17 3:21:15

Du har väl läst på FEB:s hemsida? http://www.feb.se/index.htm

Dock bör man i kontakt med dem se till att hålla huvudet lite kallt eftersom de gärna stämplar en som elkänslig bara för att man reagerar på vissa saker. Att vara känslig för vissa bildskärmar, mobiler eller lysrör betyder inte att man är känslig för em-fält generellt.

Det finns också många grader av känslighet, från att bara tycka det känns lite obehagligt i största allmänhet, till att inte kunna vistas i normala miljöer ö h t utan att bli svårt sjuk.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-10-17 3:30:21

Dr Harald Blombergs hemsida har en hel del info om mobiler mm. Observera dock att han (enligt f.d. patienter jag känner) är en stövel som person, och har de märkligaste åsikter om och behandlingar för NPF (som han inte riktigt tror på men ändå anser sig kvalificerad att behandla med sina tveksamma metoder).

Men just detta med strålning verkar han ha lite bättre koll på, enligt min personliga lekmannauppfattning.

Säkert vet du att politiker och myndigheter i Sverige är rörande överens om att mobilstrålning är helt ofarlig och inte kan utgöra någon risk för hälsa och välbefinnande. Det finns visserligen forskare som är av annan åsikt, men enligt Socialstyrelsen är det inte alls så att “forskarvärlden är delad i två läger ....det är ytterst få som hävdar att det finns risker förknippade med mobilbasstationer.”

Enligt Socialstyrelsen finns det rentav “flera tusen väl underbyggda rapporter som inte kunnat visa på några samband mellan högfrekventa elektriska och magnetiska fält (d.v.s. strålning från mobilmaster och mobiltelefoner) och ohälsa.”

Socialstyrelsen har trots flera påstötningar inte kunnat plocka fram dessa tusentals rapporter men man har gjort en sökning och fått hela 7 908 träffar på ordet “elektromagnetiska fält” och vidhåller därför sin ståndpunkt.

Så visst kan vi väl lita på Lena Sommestad när hon försäkrar att “om man bor nära en 3G-mast finns det ingen anledning att känna rädsla över hälsoeffekter”?

Och visst kan väl Ulrica Messing, som hon uttryckt sig, “luta sig tillbaka mot resultat av forskning, när hon ska fatta beslut i svåra frågor”? (som 3G-utbyggnad och annat)

Och visst kan vi väl fortsätta att använda våra mobiltelefoner utan att vara oroliga, eller???

Men visste du

- att en genomgång av de omkring 200 studier som gjorts på effekter av mobilstrålning visade effekter av strålningen i hälften av fallen?

- att 25% av de industrifinansierade studierna visar effekter medan 75% av de icke-industrifinansierade visar effekter och att proportionerna är exakt desamma beträffande studier på passiv rökning och kemikalier?

- att 20 forskare från hela världen år 2000 rekommenderade en sänkning med 10000 ggr under de värden som nu rekommenderas för strålning från 3G-master?

Och visste du

- att den enda studie som gjorts av 3-G-strålning visade att personer som uppgivit sig vara känsliga för vanlig mobilstrålning reagerade med signifikant ökning av symtom som yrsel, illamående, nervositet, ont i bröstet, andnöd, domningar, svaghetskänsla redan efter att i 15-20 minuter blivit utsatta för en stråldos 3 770 ggr under gällande gränsvärde?

- att flera undersökningar visat att utbrändhetssymtom som trötthet, huvudvärk, yrsel, koncentrationsstörning mm ökar ju närmare mobilmasterna personerna bor.

- att effekter på hjärnan som sömnstörning, trötthet och huvudvärk är helt visade på nivåer på en tiotusendel av gränsvärdet för svenska 3-G.

- att sjukfrånvaron i Sverige fördubblades mellan 1997 och 2003.

Och visste du

- att EUs stora riskbedömningsprojekt, Reflexstudien, visat att mobilstrålning med en effekt av en sjundedel av gränsvärdet skadar DNA i mänskliga celler genom frisättning av fria radikaler, något som leder till ökad cancerrisk?

- att en tysk studie visat tre ggr ökad risk för cancer för boende inom 400 m från en mobilmast?

- att en israelisk studie visat fyra ggr ökad cancerrisk för boende inom 350 m från en mobilmast?

- att två svenska undersökningar visar mellan 3,5 och 4 ggr ökad risk för hörselnervstumör på samma sida som telefonen hållits om den använts i minst 10 år?

Och visste du

- att flera studier visar att mobilstrålning påverkar fertiliteten både hos människa och djur? Möss som utsattes för 3G strålning 6000 ggr under det svenska gränsvärdet fick färre och färre kullar och efter fem kullar fick de inga ungar alls.

- att tre av fyra kycklingembryon som utsattes för strålning från mobiltelefoner dog? Resten fick allvarliga skador.

- att småfåglarna är på väg att försvinna i Europa? Enligt en rapport från Belgien 2003 hade antalet fåglar som bygger bo där minskat med mellan 40 och 90 %. Även i Sverige minskar småfåglarna.

Och visste du

- att en undersökning från Lund visar att unga råttor efter två timmars mobilstrålning får läckage i blodhjärnbarriären, vilket leder till att hjärnceller dör?

- att dessa resultat har bekräftats av flera andra forskargrupper? Bl.a. har en fransk studie visat att mobilstrålning redan efter 10 minuter orsakar inflammation i hjärnan, något som kan leda till migrän och epilepsianfall.

Och visste du

- att forskarna i Lund och andra forskare som påvisat risker med mobilstrålning utsätts för smutskastning och förtalskampanjer av myndigheter och vetenskapsmän som förnekar riskerna med mobilstrålning?

- att forskare som får “obekväma” resultat får sina forskningsanslag strypta så att de inte kan fortsätta sin forskning?

Och visste du

- att Sverige har skrivit under Riodeklarationen, som stadgar att om det föreligger hot om allvarlig skada, får avsaknaden av vetenskaplig bevisning inte hindra kostnadseffektiva motåtgärder för att hindra miljöförstöring?

- att svensk lag (Miljöbalken) stadgar att “försiktighetsmått skall vidtagas så fort det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön”?

Och visste du

- att Strålskyddsinspektionens (SSI) generaldirektör Lars-Erik Holm sent omsider har uttryckt oro över att det kan finnas risker med mobiltelefoner och rekommenderat att man ska använda handsfree och undvika tala i mobiltelefon onödigt länge?

- att Ulrika Messing blev så irriterad över Holms utspel att hon fann sig föranlåten att i radion påpeka att SSI “inte har någon samlad forskning bakom sig” när man rekommenderar handsfree “utan gör ett avsteg från den praxis vi brukar använda oss av” och att hon ämnade kalla upp Holm “för en förklaring”.
Och visste du

- att även svenska statsråd är skyldiga att följa lagen, t.ex. miljöbalkens bestämmelser, och kan ställas inför rätta om de bryter mot den?

Men det hade du väl aldrig kunnat ana?

Läs mer i “Spelet om 3G” av Mona Nilsson och Marica Lindblad. Medikaments Faktapocket Tel. 0651-76 76 78


Sladdlös DECT-telefon strålar som en mobilmast

DECT telefonen är i princip den enda sladdlösa telefon som säljs numera. Den har en basenhet som strålar hela tiden när den är ansluten till elnätet, d.v.s. även när den inte används. I närheten av basenheten är styrkan på strålningen jämförbar med att ha en eller flera mobilmaster på nära håll. När man pratar i telefonen är strålningen ca tio gånger högre än i en GSM-telefon i normalläge. I ett flerfamiljshus når strålningen ca 100 m. Det innebär att du även är utsatt för hälsovådlig strålning från grannarnas sladdlösa telefoner dygnet runt.

Sladdlösa telefoner är olönsamma för företagen

När DECT-telefoner används som interntelefoner på företag måste det finnas flera sändare i lokalerna. Strålningsnivåerna blir då så höga att anställda blir sjuka. Sjukfrånvaro är kostsam för företagen och minskar lönsamheten. Det är därför helt logiskt att företag som Telia och Ericsson har ersatt DECT-telefoner med mobiltelefoner, som avger betydligt mindre strålning.

Däremot är det fortfarande lönsamt för Telia att sälja DECT- telefoner eftersom kostnaden för allmänhetens sjuklighet övervältras på staten.

Gränsvärden för mikrovågsstrålning

Mobiltelefoner, sladdlösa telefoner och sladdlöst bredband mm. alstrar mikrovågsstrålning. Om dosen blir för hög blir vi stekta som i en mikrovågsugn. För att undvika detta har myndigheterna bestämt att vissa gränsvärden inte får överskridas.

Emellertid visar alltfler vetenskapliga studier att mikrovågsstrålning långt under godkända gränsvärden innebär stora hälsorisker.

Så skadas exempelvis DNA i mänskliga celler redan vid en sjundedel av dessa gränsvärden enligt EUs stora riskbedömningsprojekt. Skador på DNA orsakar cancer och fosterskador.

Många vetenskapliga studier visar hälsorisker med mikrovågsstrålning

- Flera undersökningar har visat att sömnlöshet, trötthet, huvudvärk, yrsel, koncentrationssvårigheter och cancer ökar ju närmare man bor en mobilmast.

- Människor som är känsliga för vanlig mobilstrålning reagerade med yrsel, illamående, nervositet, ont i bröstet, andnöd, domningar, svaghetskänsla redan efter 15-20 minuter i en undersökning av 3-G-strålning. Strålningsnivån var 3 770 ggr under gällande gränsvärde.

- Två svenska undersökningar visar mellan 3,5 och 4 gånger ökad risk för hörselnervstumör vid användning av sladdlös telefon på samma sida som telefonen hållits om den använts i minst 10 år.

- En svensk undersökning visar fördubblad risk för cancer för den som pratar i mobiltelefon eller sladdlös telefon mer än en timme per dag.

- Av ca 200 studier gjorda på mobilstrålning visar hälften effekter på hälsan.

Elsmogen breder ut sig

För var dag ökar den hälsovådliga mikrovågsstrålningen eller elsmogen, som vi alla utsätts för. Bara genom 3-G utbyggnaden kommer den totala mängden strålning att öka flera gånger. Därtill kommer strålning från trådlöst bredband

som nu byggs ut alltmer och signalsystemet Tetra som köps in till blåljusmyndigheter och bussar. Många apparater i hemmet alstrar hälsovådlig strålning, som sladdlösa telefoner och datorer med sladdlösa komponenter för att bara nämna några..

Hur kan du skydda dig?

Precis som vid radioaktiv strålning blir skadan värre ju högre dos och ju längre tid vi utsätts för strålningen. I synnerhet drabbas barnen. Barn är särskilt känsliga för mikrovågsstrålning eftersom de exponeras tidigare i livet. Dessutom absorberar deras huvud mer energi från mobiltelefoner och sladdlösa telefoner.

Svenska myndigheter erkänner inte att det finns risker med mikrovågsstrålning under gällande gränsvärden trots all forskning som visar motsatsen. Du måste därför själv ta ansvar för dig och dina barn och sänka din exponering för hälsovådlig strålning.

Börja med att byta ut din sladdlösa telefon mot en vanlig!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-10-17 3:42:09

Fler länkar:

Vågbrytaren

BEMI Bättre Elmiljö
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-10-17 6:00:49

Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-10-17 7:52:59

Såklart att elallergi finns. Som Inger påpekar så har jag själv haft problem med bildskärmar. De enda vanliga bildskärmar jag kunnat använda är Nokia och Philips modeller. De japanska tillverkarnas har inte fungerat alls. De platta skärmarna verkar dock fungera bra. Jag har haft platt bildskärm på jobbet flera år nu och Nokias hemma, vilket gör att jag inte längre har problem med bildskärmar.

Jag får oxå obehag av GSM-telefoner efter en 10-15 minuter.

Om amalgamfyllningar är kopplade till dessa problem vet jag inte, men jag har iaf tappat flera amalgamfyllningar under senare år, detta samtidigt som andra problem minskat. Svårt att veta om det är kopplat eller inte.

Dessutom så klarar jag inte av att sova över vatten, utan får då kramp i benen. Dessa problem delar jag med min mor, morbror, och verkar det som, även dottern. Jag kan oxå detektera vatten med pendel.

Resultatet att elallergi är kopplat till känsligare sinnen förvånar inte mig, men det borde oroa aspergare.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-17 13:32:17

Kom ihåg att jag sett den här förut på Socialstyrelsens hemsida.

http://www.sos.se/sosfs/1998_3/1998_3.htm
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Flawed » 2008-10-17 13:52:17

Dina finger symptom skulle också kunna förklaras med att du har en ergonomiskt dålig position när du använder laptopen.
Sockerdrickskänsla i fingrarna tycker jag mer låter som mekanisk nervpåverkan typ.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Moggy » 2008-10-17 14:48:26

Ok, uppenbart har en del problem med el och EM-fält på ett eller annat sätt.

Säger bara att när det gäller datorer och användandet av dessa så är det en komplex miljö där det kan finnas flera orsaker till obehag, ergonomi och synproblem är säkert anledningen till EN DEL upplevda problem.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Inger » 2008-10-17 19:09:26

Aspkvinna skrev:Kom ihåg att jag sett den här förut på Socialstyrelsens hemsida.

http://www.sos.se/sosfs/1998_3/1998_3.htm

Tack för den länken. Blev dock inte riktigt klok på den. Känns som ytterligare en sån där tandlös svensk kompromiss där man låtsas tillmöteståg målgruppen men i praktiken ändå inte gör det.

Riktlinjer om hur personer som upplever sig som elkänsliga eller amalgamskadade ska bemötas mer respektfullt än nu, samtidigt som man uppmanar läkaren att göra en ordentlig anamnes och utesluta andra tänkbara faktorer - vilket är bra! - men ändå hålla sig "vetenskap och beprövad erfarenhet" och inte rekommendera el- eller amalgamsanering om inte personen har en fysiskt mätbar kontaktallergi, och uppmaning att beakta en mängd andra diagnoser istället:

Hudsjukdomar som atopiskt eksem, rosacea och andra exanthem
Allergier, astma, bronkiell hyperreaktivitet
Blodbrist
Malabsorption
Endokrin eller metabol sjukdom
Neurologiska sjukdomar
Infektion
Kollagenos
Malignitet
Psykiska störningar såsom depression, ångest m.m.
Somatoformt syndrom
Andra miljörelaterade besvärsbilder

En del av dessa är väl bra att reda ut. Men notera "psykiska störningar" och "somatoformt syndrom", en gammal freudiansk slaskdiagnos för personer vars besvär de inte lyckas hitta någon fysisk orsak till:

Definition: Ett flertal somatiska besvär under flera års tid med debut före trettio års ålder. Patienten skall ha äskat behandling eller att symtomen lett till klart försämrad funktion i viktiga avseenden. Där skall finnas minst fyra smärtsymtom från olika delar av kroppen, minst två gastrointestinala symtom som inte yttrar sig som smärta, minst ett sexuellt symtom som inte yttrar sig som smärta samt minst ett pseudoneurologiskt bortfallsmärtsymtom (försämrad balans eller koordination, svårigheter att svälja/klump i hals, amnesi, förlust av berörings- eller smärtkänsla, dubbelseende m.fl). Symtomen skall ej kunna förklaras av känd sjukdom eller som effekt av missbruk/läkemedel eller att symtomen vid känd sjukdom är enträgnare eller funktionsstörningen större än vad som är rimligt. Symtomen får heller ej vara medvetet framkallade eller simulerade. Kortvariga tillstånd (mindre än 2 år) och mindre omfattande symtomatologi bör klassificeras som Odifferentierat somatoformt syndrom, se detta avsnitt!

Orsak: Stressreaktioner, kulturbyte predisponerar för syndromet. Ur psykologisk tolkning beror syndromet på att emotioner (oftast rädsla/ångest) inte avkänns och tolkas som sådana utan avkänns och tolkas i ett annat system; det somatiska. D.v.s. sympatisk överaktivitet p.g.a. emotioner uppfattas som primära organmanifestationer.

Symtom: Se Definition! Ganska ovanlig diagnos med hänsyn till inklusionskriterierna. Patienten är under stor del av sin tid upptagen med sina symtom där han/hon gjort sjukrollen till del av sin identitet. Patienten framför sina symtom och lidande med stor kraft och lyckas ibland få stora kirurgiska ingrepp gjorda på sig– ofta med iatrogena besvär som följd.

Differentialdiagnos: Stressorsakade symtom. Somatoformt smärtsyndrom. Odifferentierat somatoformt syndrom. Psykos. Ångestsjukdom. Depressionssjukdom

Hur menar Socialstyrelsen att deras förslag till sådan differentialdiagnos (som tydligen är väldigt ovanlig) inte skulle innebära fortsatt kränkning av patientens trovärdighet?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Debbido » 2008-10-18 1:04:04

Inger skrev: Tål du lysrör?


Ja, har inte märkt något annat obehag än ljudet (hyperakusis)

Varför inte en vanlig telefon med sladd?


Jag har en vanlig telefon med sladd men sitter bekvämast med den trådlösa då telefonjacket är i hallen. Den trådlösa är ju bäst vid strömavbrott! Och laddar aldrig ur. Men är alltså de trådlösa lika farliga som vanlig mobiltelefon?

Vad har du för mobiloperatör? Jag hade usel täckning när jag hade Comviq. När jag bytte till Telia fick jag lika bra täckning här ute i skogen som syrran fick med sin 3G när hon hälsade på.


Föll offer för Glocalnetkampanj. "Och så slänger vi med en telefon också!"
Slänger? Jaha 3G?! Hmm, tja jag bor granne med en mast. Det är väl ändå kört? Kan väl lika gärna snacka i 3G-tlefonen när jag avnjuter den pallitativa cancervården i livets slutskede? Jag vet att telia har bäst täckning, men har väl gått mycket på priset. Är nu bunden av Glocalnet drygt ett år till.

Du använder väl i alla fall sladd eller bluetooth? Man ska ju aldrig ha luren direkt mot huvudet.


Jo, där går gränsen också för mig. Har ett bra headset för att inte bränna mig. Men inte förhindrar headsetet cancer t ex. Efter allt jag läst om masterna känns det meningslöst med det där lilla avståndet. Dock tål jag inte värmen och kan knappt SMS:a av samma skäl som jag inte kan skriva på laptopen - får heta små stötar genom fingrarna.

Då barns hjärnor är mjuka och inte helt färdigutvecklade tror jag att mobiler för barn kan ödelägga vissa barns liv. Strålningen går ju igenom blod-hjärnbarriären. Det borde vålla kaos bland cellerna så att de delar sig lite hipp som happ och bildar tumörer.

Men säkert skiljer det mellan olika bildskärmar hur mycket de påverkar känsliga personer. Har man börjat bli känslig för en typ av skärm är det bäst om man kan se till att byta innan det hinner bli värre så att man inte tål nåt alls sen.


Jag tycks inte vara känslig för bildskärmar. Har snarare viss elallergi eftersom jag numera får små stötar av tangenterna. Det nya tangentbordet ger minskade besvär i fingrarna, men allt obehag försvann inte, som jag hoppats. Om jag ska backa från min PB Notebock så måste jag köpa en extern, större skärm. Är de mer eller mindre "snälla"?

Skulle ett trådlöst tangentbord som ju drivs av små batterier vara bättre om allergin gäller el och inte strålning? (Den är ju svag.) En stationär dator har ju maskineriet inne i ett stålhölje som jag inte kommer i kontakt med såsom vid en laptop. Är den alltså bättre för de elkänsliga? Om man har gigantisk skärm och trådlöst tangentbord kan man ju sitta några meter bort från själva maskinen.

Flyttade in vart? Dit du bor? Bor du också granne med en mobilmast? I så fall kan riktningen vara avgörande då de skickar mikrovågsignalerna åt ett secifikt håll om jag inte fattat fel.


Har uppfattat att strålningen är som starkast där den slår ned i marken 400 m från masten. Där ligger både mitt och väninnans bostadsområde. Hon bor väst om masten, jag sydväst. Stadskärnan ligger åt väster så masten kanske sänder mest åt det hållet?

JAG HAR LÄRT MIG HUR JAG DELAR UPP ERA STYCKEN OCH SVARAR PÅ EN BIT I TAGET! :-)226
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:15:57, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2008-10-18 1:34:44

Debbido skrev:
Inger skrev:Varför inte en vanlig telefon med sladd?

Jag har en vanlig telefon med sladd men sitter bekvämast med den trådlösa då telefonjacket är i hallen. Den trådlösa är ju bäst vid strömavbrott! Och laddar aldrig ur. Men är alltså de trådlösa lika farliga som vanlig mobiltelefon?

Farligare, eftersom de står och strålar hela tiden i 100 meters omkrets som en minimobilmast, oavsett om du ringer i den eller ej. Medan mobilen bara strålar när du använder den. Lång sladd som räcker i hela bostaden löser sladdproblemet. Mobiltelefon löser strömavbrottsproblemet.

Debbido skrev:
Inger skrev:Du använder väl i alla fall sladd eller bluetooth? Man ska ju aldrig ha luren direkt mot huvudet.

Jo, där går gränsen också för mig. Har ett bra headset för att inte bränna mig. Men inte förhindrar headsetet cancer t ex. Efter allt jag läst om masterna känns det meningslöst med det där lilla avståndet. Dock tål jag inte värmen och kan knappt SMS:a av samma skäl som jag inte kan skriva på laptopen - får heta små stötar genom fingrarna.

Verkligen skumt. Men det är inte egalt om man har headset eller ej eftersom strålningen koncentreras till specifika punkter i huvudet - och många av oss har ju problem nog med hjärnan redan utan att behöva grilla den också. Effekten av masterna är inte lika lokal. Om du har lust att PM:a din adress kan jag sända dig skivan med TV-programmet om mobiler.

Debbido skrev:
Inger skrev:Men säkert skiljer det mellan olika bildskärmar hur mycket de påverkar känsliga personer. Har man börjat bli känslig för en typ av skärm är det bäst om man kan se till att byta innan det hinner bli värre så att man inte tål nåt alls sen.

Jag tycks inte vara känslig för bildskärmar. Har snarare viss elallergi eftersom jag numera får små stötar av tangenterna. Det nya tangentbordet ger minskade besvär i fingrarna, men allt obehag försvann inte, som jag hoppats. Om jag ska backa från min PB Notebock så måste jag köpa en extern, större skärm. Är de mer eller mindre "snälla"?

Vet ej. På en av länkarna finns lista över snälla och mindre snälla skärmar. Men det verkar variera från person till person vilka man tål eller ej, det enda man kan göra är att prova sig fram och undvika det som ger obehag.

Debbido skrev:Skulle ett trådlöst tangentbord som ju drivs av små batterier vara bättre om allergin gäller el och inte strålning? (Den är ju svag.) En stationär dator har ju maskineriet inne i ett stålhölje som jag inte kommer i kontakt med såsom vid en laptop. Är den alltså bättre för de elkänsliga? Om man har gigantisk skärm och trådlöst tangentbord kan man ju sitta några meter bort från själva maskinen.

Säkert är det bättre att kunna sitta en bit ifrån. Prova med trådlöst och se om du tål det bättre. Eller fråga FEB, BEMI eller Vågbrytaren. Jag är ingen expert, även om jag råkar ha snappat upp en del.

Debbido skrev:
Inger skrev:Flyttade in vart? Dit du bor? Bor du också granne med en mobilmast? I så fall kan riktningen vara avgörande då de skickar mikrovågsignalerna åt ett secifikt håll om jag inte fattat fel.

Har uppfattat att strålningen är som starkast där den slår ned i marken 400 m från masten. Där ligger både mitt och väninnans bostadsområde. Hon bor väst om masten, jag sydväst. Stadskärnan ligger åt väster så masten kanske sänder mest åt det hållet?

Kanske. Borde gå att ta reda på. Kanske via den där länken jag postade med mobilmastnätet från El- & Telestyrelsen, där man kan söka på sitt eget postnummer. De borde veta. Eller operatören.

Debbido skrev:JAG HAR LÄRT MIG HUR JAG DELAR UPP ERA STYCKEN OCH SVARAR PÅ EN BIT I TAGET! :-)226

Grattis!

Nu ska jag försöka sova.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in