Långvariga hämndbegär (omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du haft långvariga hämndbegär?

Ja
29
64%
Nej
16
36%
 
Antal röster : 45

Inläggav Jonte » 2007-09-03 17:17:39

ufo skrev:
rdos skrev:
ufo skrev:Men om kränkningen var ett misstag och personen efteråt kommer och ber om ursäkt och faktiskt visar ånger. Är hämndbegäret kvar då också?


I mitt fall så skulle sådant knappast ha hjälpt. När jag väl hamnat över gränsen för vad jag anser som oacceptabelt beteende så är det inte mycket som kan få mig att lyssna till ursäkter och sådant. Just nu har jag bara en enda sådan aktion på gång, det är den där j-vla socialsekreteraren som hade hand om Alexanders utredning som jag hängt ut med namn och allt på min sajt. Jag har försäkrat henne om att hon kommer att stå kvar där tills Alexander antingen blivit myndig eller att han kommit hem. Man försökte få bort sidan genom att gå till JK och pressen, vilket såklart inte hade någon effekt på mig. Hon lär dock ha bytt namn vad jag förstått.



Ens barn är heliga. Ge aldrig upp.
Den sortens kränkning kommer man inte över.

Word
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:41:13, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav linek » 2007-09-03 18:15:24

nassepuh skrev:Säkert heller inte ovanligt att man försöker kompensera oavslutade hämnder genom kontainrar som dock ger väldigt lite i form av avslutning. Att man blir att "hämnas" på allt och alla som liknar den kränknngen typ.


Från vilken teori kommer nu det där begreppet, kontainer?

Är kapsling något helt annat? Oåtkomliga trauman?
Senast redigerad av linek 2011-05-04 10:41:13, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav nassepuh » 2007-09-03 20:47:11

sugrövmanövern skrev:Oförmågan att reagera i realtid är en stor anledning till alla dessa hämnder och hämndtankar. Mest praktiskt vore det ju om man var kvicktänkt och kunde sänka folk verbalt direkt på plats varje gång.

Jag är mer liksom öööh?
Och så en timme senare kommer jag underfund med att jag blev djupt kränkt.


Finns ju gula armband för aspiesar men någonstans känns det att det vore mer aktuellt med röda armband för kryptiska borderline-skitstövlar.

Cynism och nojja känns inte heller som en bra lappning eller ett ställe man vill vila i alltför länge så...

Svårt, svårt.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:41:13, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav nassepuh » 2007-09-03 20:53:01

linek skrev:Från vilken teori kommer nu det där begreppet, kontainer?


Container... Eget begrepp som hänger ihop med gruppdynamik och projektiv identifikation.

Syndabock funkar ju också.


Osäker på om det finns någon psykologisk term för det. Skulle väl isåfall vara inom socialpsykologin.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:41:13, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Jossan » 2007-09-03 22:02:13

När jag gick i åttan på hösten fick jag tvåa i bild, trots att jag hade gjort alla uppgifter. Jag blev så sur, så efter det hälsade jag inte på den läraren nån gång under resten av min skoltid. Detta trots att jag stötte på honom många gånger långt upp i gymnasiet, och han flera gånger sade hej till mig. Jag tittade alltid bort och direkt undvek att svara honom.
(Vi hade honom bara den enda terminen)
jag kände aldrig någon hämnd, men det kändes bra för mig att undvika att hälsa och jag minns att jag var stolt över mig själv över att jag lyckades vara konsekvent i att inte hälsa skoltiden igenom.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 10:41:13, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav junkandshit » 2007-09-05 15:17:20

Jag blev mobbad i skolan. Inte ovanligt på det här forumet.

Jag brukade spotta på mobbarnas cykelsadlar. Kladda ner hantagen. Stannade inte kvar för att se resultatet för att inte bli upptäckt.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:41:13, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Saninaé » 2007-09-05 23:21:50

Jag tänkte ofta att "bäst jag gör något skitelakt innan jag blir 14, aka straffmyndig vad jag har hört.
Jag vill fortfarande plinga på dörren hos dom som mobbade mig och bara sticka djupa sår på dom med en penna, helst i ögat.
Jag blev mobbad i skolan. Inte ovanligt på det här forumet.

Jag brukade spotta på mobbarnas cykelsadlar. Kladda ner hantagen. Stannade inte kvar för att se resultatet för att inte bli upptäckt.

Om ändå jag hade haft möjlighet till något motsvarande. Skulle kännas bättre då.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in