Läkemedelsindustrin lurar oss.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Toblerone » 2019-12-13 10:50:11

Aspigare skrev:Ja men börjar man tänka så, då tänker ni fel direkt. Fokusera på det väsentliga och tänk logiskt.


Det är alltid riskabelt att bara satsa på en person. Min erfarenhet är att en person aldrig har 100 % rätt. Han har säkert några intressanta punkter, men det är så farligt att förlita sig på en teori helt och hållet. Man brukar sedan märka att bara en del stämmer. Jag säger inte heller att det inte kan ligga något i det. Men jag tror inte att bara han har rätt till 100 %.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav RapeRegs » 2019-12-13 11:07:00

Tycker dårpippiga konspirationsteorier om läkemedel är olämpliga att driva just här på AF. Dessa trådar skadar enskilda medlemmar betydligt mer än rasism / homofobi / whatever.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Aspigare » 2019-12-13 12:28:36

-Jag mår bättre med medicinerna, ni har ju ingen aning om hur ni skulle må om ni gjorde de på rätt sätt, dvs sluta med medicinerna och börja med kosten strikt. Förens då inser ni hur mycket bättre ni skulle må. Då är kontrasten till medicin levnadssättet rejält mycket bättre. Då inser man också hur dåligt medicin livet är, som bara gynnar dom som äger medicin bolagen. Varför också de rätta undanhålls.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Aspigare » 2019-12-13 12:41:57

De säger ju sig självt om du och jag äger ett stort medicin bolag och tjänar multum på våra mediciner (droger). Då är de väl klart att vi inte vill att rätt metod ska komma ut som vi inte kan tjäna pengar på och bara förlora pengar på.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav Aspigare » 2019-12-13 13:07:28

Alien

Jag säger inte att du är korkad, de är du verkligen inte. De jag menar är att, tro att man vet bättre än Henry Markam är dumt. De var ett svar till alla som tänker så, de var inte riktat personligen till dig.

Som jag ser de måste man vara ödmjuk och inse att Henry Markam förmodligen kan mer än en själv i hans expertis.

Om de Henry Markam säger stämmer så tror man ju i någon mening att man vet bättre, genom att inte hålla med han.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Micke » 2019-12-13 13:10:07

In 2013, the European Union funded the Human Brain Project, led by Markram, to the tune of $1.3 billion. Markram claimed that the project would create a simulation of the entire human brain on a supercomputer within a decade, revolutionising the treatment of Alzheimer's disease and other brain disorders. Less than two years into it, the project was recognised to be mismanaged and its claims overblown, and Markram was asked to step down.

https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Markram

Det känns väl inte otänkbart att konspirationsteorierna hos Markram tog fart efter att han fick sparken ifrån det där projektet. Det är ju alltid lättare att skylla på andra än att ägna sig åt självkritik tänker jag.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Aspigare » 2019-12-13 13:16:53

De där är också manipulation för att sänka hans förtroende eftersom han låser upp genier med Intense World Theory. Hela samhället har ju den strukturen att försvårade de för autistiska så dom inte får rätt vård och förhållningsätt i skolan, i hemmet osv. Så vi inte konkurrerar ut andra om jobben och får lida istället så bolagen kan tjäna pengar på dom istället och inte utgöra ett hot om konkurrensen om jobben.

Sen dom som inte förstår strukturen ja dom blir indoktrinerade och tror att dom tänker rätt.

De är strategiskt empatilöst tänkande som utgör ramen för strukturen, de är satt i system.

Strukturen genom syrar hela samhället. Facbook grupper, hemsidor autism föreningar, psykiatrin, skolan, politik etc.

Men fler och fler börjar förstå strukturen och skriver om detta för att fler ska få chansen att förstå de, så de blir en förändring till de mer positiva på sikt för oss i spektrumet och kommande barn.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Micke » 2019-12-13 13:30:20

Aspigare skrev:De där är också manipulation för att sänka hans förtroende eftersom han låser upp genier med Intense World Theory. Hela samhället har ju den strukturen att försvårade de för autistiska så dom inte får rätt vård och förhållningsätt i skolan, i hemmet osv. Så vi inte konkurrerar ut andra om jobben och får lida istället så bolagen kan tjäna pengar på dom istället och inte utgöra ett hot om konkurrensen om jobben.

Kan du ge exempel på ett geni som han har "låst upp"?

Vad beträffar samhället så vill väl den att vi skall lyckas i arbetslivet och dra in så mycket skattemedel som möjligt? Psykiatrin hjälper folk att komma ut i arbetslivet, och skolorna har dom senaste årtiondena blivit bättre på att fånga upp och ge extra stöd till dom som behöver.

Men absolut kan man ifrågasätta läkemedelsbolagen och den forskning som på något sätt är knuten till dessa. Och om det inte finns bättre alternativ i vissa lägen än att skriva ut mediciner. Men att tro att hela samhällsapparaten skulle ha gått samman för att få oss att bli oförmögna att konkurrera om jobben, det låter inte enbart galet utan även fullkomligt orimligt i mina öron.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Aspigare » 2019-12-13 13:37:50

Micke

Du orkar ju inte läsa om Intense World Theory

Det måste du ju göra så du förstår vad du pratar om.

Du har för godtrogen syn på samhället. De är många psykopater och narcissister som styr mycket både politiskt och via chef positioner i samhället. Dom tänker inte gott. Dom tänker bara på sig själv. Ljuger och manipulerar.

Men de högsta skicket inom intelligensen är inte narcissister och psykopater, de är ödmjuka empatiska fina människor. Som ser eländet påverkar, exempelvis Henry, eller den som skrivit boken -Mat för barn med autism och adhd, eller forskarna som gjort studien.

Vi sänker vår intelligens potential om vi blir narcissistiska eller psykopatiska (egoistiska), tror jag.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Aspigare » 2019-12-13 14:16:59

De är många som indoktrineras/påverkas av att ex -oj de där är en konspirations teori, så får det en emotionell negativ klang som sätter tänkandet ur spel lätt. Att tänka utanför boxen är ju de som är intelligens till stor del. Att inte tänka som gruppen så att säga. Så som vi indoktrineras att tänka.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Micke » 2019-12-13 14:24:51

Aspigare skrev:Micke

Du orkar ju inte läsa om Intense World Theory

Det måste du ju göra så du förstår vad du pratar om.

Du har för godtrogen syn på samhället. De är många psykopater och narcissister som styr mycket både politiskt och via chef positioner i samhället. Dom tänker inte gott. Dom tänker bara på sig själv. Ljuger och manipulerar.


Jag läser inte gärna något som är omfattande om jag inte finner något skäl till det. Men nog förstår jag vad jag själv pratar om, däremot hade jag säkert förstått bättre hur du tänker om jag hade läst den. Men du kan ju inte förvänta dig att folk här skall vara bekanta med denna teori.

Och jag är såklart medveten om att alla inte vill alla andras bästa. Men det finns både själviska och osjälviska krafter där ute, och det finns väl lägen mellan att tro gott om alla och att tro att alla (samhället) enbart vill en ont?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Micke » 2019-12-13 14:41:56

Aspigare skrev:Att tänka utanför boxen är ju de som är intelligens till stor del. Att inte tänka som gruppen så att säga. Så som vi indoktrineras att tänka.

Ja det är ju bra att kunna tänka utanför ramarna. Men om man tar till sig utav en alternativ teori eller konspirationsteori så finns det ju nya ramar att tänka utanför, alltså utanför de ramar som dessa teorier satt upp. Håller du inte med mig om detta?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Är det troligaste att vi lever i en simulering?

Inläggav nescio » 2019-12-13 14:59:44

Aspigare skrev:De jag menar är att, tro att man vet bättre än Henry Markam är dumt.
Vem är det? Någon kompis till dig?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav ehmd93 » 2019-12-13 16:40:24

Medicin är inte mirakel som botar din psykisk ohälsa utan det hämmar. Du måste ta ansvar för ditt liv och accepterar att du kan leva med diagnosen.
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav kiddie » 2019-12-14 11:12:16

Är skillnad på medicin och medicin. Vissa gör en ju fruktansvärt deprimerad och apatisk. Men det är billigare att tvångsinjicera patienter med denna och sedan får de klara sig själva i sina hem, än att låta deras psykos läkas ut i någon spaliknande miljö. Man dödar ju ett antal av patienterna på detta vis. Vi kan verkligen inte behandla psykoser i Sverige.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Sylvestra » 2020-01-04 12:10:46

Denna konferans ser jag fram emot "Konferans: Rätten till medicinfri vård vid psykisk ohälsa" Lördagen den 28 mars 2020 i Stockholm

För information gå in på följande hemsida: https://madinsweden.org/2019/11/konfere ... sk-ohalsa/

Hoppas att vi ses där

Sylvestra

Ovanstående konferans anordnas av den partipolitiskt och religöst obundna föreningen: Alternativ till psykofarmaka, som jag nu blivit medlem i. Hade jag sett minsta tecken på någon koppling till Scientologerna hade jag aldrig befattat mig med denna förening.

Min livshistoria har övertygat mig om att psykofarmaka i Sverige skrivs ut i en omfattning som inte är förenligt med en "god hälso och sjukvård". Väl mött på konferansen den 28 mars i Stockholm!

Sylvestra
Sylvestra
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2017-09-23

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-01-04 15:38:55

Det måste ju gå att få vara medicinkritisk utan att någon börjar se scientologer i varje hörn.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Maggi » 2020-01-04 16:15:22

Sylvestra skrev:Denna konferans ser jag fram emot "Konferans: Rätten till medicinfri vård vid psykisk ohälsa" Lördagen den 28 mars 2020 i Stockholm

Bra, tack för infon, intressant.
Jag tror det behövs mycket mera kritiskt tänkande mot psykiatrin.
Man behöver inte döma ut bruket av medicin som helhet. Men med tanke på hur många av oss som farit illa av mediciner och samtidigt inte haft kraft att engagera sig så är såna här initiativ bra. Det behövs mera diskution om både psykiatrins arbetsmetoder och det kraftiga medicinförskrivandet.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav slackern » 2020-01-04 17:03:41

Sylvestra skrev:Denna konferans ser jag fram emot "Konferans: Rätten till medicinfri vård vid psykisk ohälsa" Lördagen den 28 mars 2020 i Stockholm

För information gå in på följande hemsida: https://madinsweden.org/2019/11/konfere ... sk-ohalsa/


Vad är alternativet till mediciner? Lobotomi, isbad och ETC som gällde innan dom moderna medicinerna kom?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Flinta » 2020-01-04 18:21:03

Psykiatriker och psykoterapeut Åsa Nilsonne, som det står ska leda konferensen, har gjort gott intryck på mig.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Toblerone » 2020-01-04 18:58:17

slackern skrev:
Sylvestra skrev:Denna konferans ser jag fram emot "Konferans: Rätten till medicinfri vård vid psykisk ohälsa" Lördagen den 28 mars 2020 i Stockholm

För information gå in på följande hemsida: https://madinsweden.org/2019/11/konfere ... sk-ohalsa/


Vad är alternativet till mediciner? Lobotomi, isbad och ETC som gällde innan dom moderna medicinerna kom?


Ja, det undrar jag också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav CopperY » 2020-01-04 19:20:40

slackern skrev:
Sylvestra skrev:Denna konferans ser jag fram emot "Konferans: Rätten till medicinfri vård vid psykisk ohälsa" Lördagen den 28 mars 2020 i Stockholm

För information gå in på följande hemsida: https://madinsweden.org/2019/11/konfere ... sk-ohalsa/


Vad är alternativet till mediciner? Lobotomi, isbad och ETC som gällde innan dom moderna medicinerna kom?


ECT används fortfarande, i förhöjd omfattning dessutom (i Sverige).
CopperY
Bannad
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2019-09-29

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Alien » 2020-01-04 19:21:44

Man ska tydligen klara sig med "bra kost" och psykoterapi. Men nu saknas det väl psykoterapeuter/psykologer el så är de privata och för dyra för fattigt folk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Solblomma » 2020-01-04 19:47:24

CopperY skrev:ECT används fortfarande, i förhöjd omfattning dessutom (i Sverige).

Eftersom man sövs, och dessutom får en massa smärtstillande mot huvudvärken man får på köpet, kanske man inte kan säga att ECT är läkemedelsfri behandling?
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in