Lågt blodvärde

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lågt blodvärde

Inläggav vallesmamma » 2011-08-21 15:39:19

Det har jag haft förut i mitt liv och nu är det dags igen :( Vet ej varför jag får lågt blodvärde. Ska prata med en läkare på telefon imorgon. Gillar inte att prata i telefon. Blir så nervös :( Jag undrar om några fler har problem med lågt blodvärde?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Lågt blodvärde

Inläggav kullan » 2011-08-21 15:51:31

Jag har haft svår hjärnbrist för 10 år sedan och jag misstänker att det är nåt sånt nu oxå.

Borde väl kontakta vårdcentralen jag oxå om provtagning. Men det var ju det där med telefonen. :(
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Lågt blodvärde

Inläggav Thurizas » 2011-08-21 16:12:16

Blöder du mycket?

Äter du mediciner?

jag är tvärtom mot för dig och har rätt högt blodvärde strax över normalt.
jag har jämt fått frågan om jag tränar mycket och rör på mig mycket då dom ser mitt blodvärde samt om jag är mån om vad jag äter.
Senast redigerad av Thurizas 2011-08-21 16:24:52, redigerad totalt 2 gånger.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Lågt blodvärde

Inläggav Moggy » 2011-08-21 16:16:29

Hur får ni reda på det?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Lågt blodvärde

Inläggav Thurizas » 2011-08-21 16:17:32

Moggy skrev:Hur får ni reda på det?


Detta brukar kolla upp i samma veva som ett blodprov görs,så har det varit för mig i alla fall kanske jag skall lägga till.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Lågt blodvärde

Inläggav wuwei » 2011-08-21 16:25:17

Jag har själv runt hb 140-145, vilket nog är rätt högt för att vara kvinna. Men jag har två döttrar som har problem.
Mellandottern genomgick blodutredning och det konstaterades att hon har ett kroniskt tillstånd som kallas thalassemia minor. Ständigt lågt blodvärde, ofta ca 5-10 under nedre normalgränsen, men senast det mättes (november 2010) låg hon faktiskt precis på gränsen till normalt.

Äldsta dottern visade sig ha brist på folsyra, troligen pga inflammation i tarmen som eventuellt beror på födoämnesallergi. Vad hon är känslig emot vet vi inte riktigt än, blodprov har inte visat något när det gäller t ex gluten.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Lågt blodvärde

Inläggav jorand » 2011-08-21 17:50:04

kullan skrev:Jag har haft svår hjärnbrist för 10 år sedan och jag misstänker att det är nåt sånt nu oxå.

Jag tror att jag har svår hjärnbrist mer eller mindre dagligen.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Lågt blodvärde

Inläggav kullan » 2011-08-21 18:27:54

jorand skrev:
kullan skrev:Jag har haft svår hjärnbrist för 10 år sedan och jag misstänker att det är nåt sånt nu oxå.

Jag tror att jag har svår hjärnbrist mer eller mindre dagligen.


Haha! Jag såg mitt slarviga fel. Jag bjuder på det. Järnbrist skulle det va såklart. :oops:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Lågt blodvärde

Inläggav vallesmamma » 2011-08-22 13:15:15

Mitt blodvärde ligger på 117. Inget alarmerande enligt läkaren. Det var min kurator som beställde provtagning.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Lågt blodvärde

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-22 13:45:28

Jag har järnbrist utan att ha för lågt hb. När hb sjunker, så har det gått ganska långt. Det är liksom bland det sista som får ta stryk av lågt järnvärde. Hb är ju bara en indirekt mätmetod alltså.

Mitt hb har legat på 120-130 i många år, men när jag mätte ferritin och järn, så visade det sig att jag låg väldigt lågt där. Inte under referens, men långt under optimala värden. (Referensen säger INGENTING mer än att det visar vad de flesta har - om de flesta har dåliga värden, så blir referensen lägre också.)

Nu har mitt hn kommit upp i 140, och mitt ferritin har kommit upp i över 70 äntligen.

Men jag måste äta fyrdubbla doser järn varje dag, annars sjunker det igen. Läkaren menar att det kan vara så för en del, men vi har inte kommit så långt att vi går vidare med det. Kanske kan man inte det, utan jag måste äta tillskott.

Förut åt jag svindyra hälsokostpreparat med hemjärn, men nu fick jag utskrivet tvåvärt järn av läkaren. Tar C-vitamin till, vilket trollar bort magproblem helt, samt ökar upptaget markant.

Även om man inte har lågt hb, kan järnbrist ge symptom som trötthet och håravfall eller dålig hårtillväxt.

Den som misstänker järnbrist, bör propsa på att få testa ferritin (och gärna järn också, men det skiftar mer över dygnet). Ferritin har lågt lägsta värde som referens, men av all info jag kan hitta, så sägs det att minst 70 för att få återväxt av hår om man tappat p.g.a. järnbrist, samt helst över 100 för att man ska veta att lite järn inte är orsak till problem. Så sade även min nuvarande läkare, som kan lite mer än VC-läkarna som litar blint på referenserna trots att det står som jag skrev i deras egen kurslitteratur från läkarhögskolan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Lågt blodvärde

Inläggav JennyH » 2011-08-22 19:07:55

Jag har haft väldigt stora problem med mitt järnvärde tidigare i år. Mitt hb var inte så dåligt men själva järnvärdet var katastrofalt uselt, läkaren tyckte det var konstigt att jag kunde stå upp överhuvudtaget :? (man kan ha bra hb trots dåliga järnvärden, så hb är egentligen ganska ointressant). Det krävdes 10 järninjektioner en gång i veckan nere på vårdcentralen för att få upp värdena lite...

Varför jag har fått järnbrist vet inte riktigt ännu, upptäcktes dock att jag hade taskigt med B12 så jag medicineras mot det. Kollade även gluten men det visade inget.
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Återgå till Aspergare och vården



Logga in