Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Kristofer » 2012-04-28 12:39:04

"There's no gentle way to put it: People who give in to racism and prejudice may simply be dumb, according to a new study that is bound to stir public controversy.

The research finds that children with low intelligence are more likely to hold prejudiced attitudes as adults. These findings point to a vicious cycle, according to lead researcher Gordon Hodson, a psychologist at Brock University in Ontario. Low-intelligence adults tend to gravitate toward socially conservative ideologies, the study found. Those ideologies, in turn, stress hierarchy and resistance to change, attitudes that can contribute to prejudice, Hodson wrote in an email to LiveScience.

"Prejudice is extremely complex and multifaceted, making it critical that any factors contributing to bias are uncovered and understood," he said."

http://www.livescience.com/18132-intell ... acism.html

Studien är gjord i USA. Därmed är den inom ramen för de sociala omständigheter, varierande utbildningsnivåer och politiska kontexter som råder i det amerikanska samhället. Många av resultaten borde ändå kunna appliceras även i det svenska samhället.
Senast redigerad av Kristofer 2012-04-28 12:48:46, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Zombie » 2012-04-28 12:48:32

Ja, tänk vad man kunde ana. :lol: Mycket intressant.

Samhällssammanhanget får inte glömmas nej. En annan sak som inte får glömmas är vilka slags begåvning (till skillnad från bara intelligenskvoten) som kan vara relevanta här (och för vilka respektive slags inskränkthet). Båda de sakerna behövs det givetvis mer forskning för att komma underfund med. Och tillräckligt fördomsfri samt tvärvetenskaplig, vilket tyvärr ofta är bristvaror även i den världen.

Förutom att "inskränkthet" naturligtvis måste definieras på något vettigt sätt. Och då är vi där igen...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-28 12:57:15

Det förvånar mig inte ett smack.

Min samlade erfarenhet säger att det här stämmer och sen vet vi sen gammalt att det är vänstern och avantgardet som har de största intelligenserna och som har fört samhället framåt.
Du behöver i princip inte ha någon som helst egen tankeförmåga för att vara konservativ: du ärver eller sväljer bara andras ordning, skick och uppfattningar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Alien » 2012-04-28 16:44:34

Howard Gardner skrev om flera slags intelligenser:
I sin ursprungliga teori (1982) identifierade Gardner sju sorters intelligenser[2]: lingvistisk (språklig), logisk-matematisk, spatial (rumslig), kroppslig-kinestetisk, musikalisk, interpersonell (social) och intrapersonell (reflekterande) intelligens.
I senare teoretiserande pratade han även om naturalistisk intelligens och existentiell intelligens.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligen ... elligenser

Jag kan tänka mig att det när det gäller fördomar (förutom den bristande logiken) kan röra sig om bristande intrapersonell (reflekterande) intelligens.

Jag är själv känslomässigt ofta konservativ. Men man måste skilja mellan sina egna preferenser/värderingar och vad som är fakta. Eller iaf försöka.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Fenren » 2012-04-28 16:50:27

konstigt att många av de mer högerextrema personerna jag känner har hög intelligens.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-28 16:55:17

Fenren skrev:konstigt att många av de mer högerextrema personerna jag känner har hög intelligens.

Det kan de ju inte ha om de köper populistisk propaganda före fakta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Alien » 2012-04-28 17:02:42

Fenren skrev:konstigt att många av de mer högerextrema personerna jag känner har hög intelligens.


1. Det beror på vad man menar med "intelligens". Menar du att de har högt IQ, hade höga betyg i skolan el har hög lön?

2. Även annars intelligenta personer kan styras av irrationella känslor och värderingar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Miche » 2012-04-28 17:09:51

Från startinlägget:
Kristofer skrev:The research finds that children with low intelligence are more likely to hold prejudiced attitudes as adults.

Det finns alltså ingen absolut koppling mellan låg intelligens och rasism, det är bara troligt att låg intelligens ökar sannolikheten för att man utvecklar fördomar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Iridia » 2012-04-28 17:50:56

KrigarSjäl skrev:
Fenren skrev:konstigt att många av de mer högerextrema personerna jag känner har hög intelligens.

Det kan de ju inte ha om de köper populistisk propaganda före fakta.

:lol:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav nallen » 2012-04-28 18:52:49

KrigarSjäl skrev:Det kan de ju inte ha om de köper populistisk propaganda före fakta.

Utveckla gärna det i en tråd bättre lämpad för ändamålet.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-28 19:34:54

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Det kan de ju inte ha om de köper populistisk propaganda före fakta.

Utveckla gärna det i en tråd bättre lämpad för ändamålet.

Det är väl känt att t.ex SD är populister.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav slackern » 2012-04-28 21:38:29

Fenren skrev:konstigt att många av de mer högerextrema personerna jag känner har hög intelligens.


Du kanske tycker det och upplever det så. Medan någon annan kanske tycker att ditt umgängeskrets är totalt korkad.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-28 22:15:47

Tror inte på detta, värderingarna föds man med eller får dem av föräldrar och vänner.
Ta Annie Löw, hon måste ju vara ganska smart eftersom hon är närings minister och har pluggat juridik.
Centern är ju ganska konservativa i sina frågor.

Men det finns ju folk som går mot mängden.
Att man söker sig mot dessa ideologier är att man inte vet något om samhället och sina medmänniskor.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-28 22:44:17

Lite OT, egentligen, men Sarah Palin tyckte ju att hon skulle bli en perfekt utrikesminister för att "hon ser Ryssland från sitt hus i Alaska". :shock:
Jag tror jag blev lite mörkrädd nu...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Fenren » 2012-04-28 22:52:35

KrigarSjäl skrev:Det är väl känt att t.ex SD är populister.


är SD rasister?

exakt vad menar du med populistiskt? borde inte moderaterna och socialdemokraterna vara de mer populistiska partierna, då det är de som oftast vänder kappan efter vinden?

slackern skrev:Du kanske tycker det och upplever det så. Medan någon annan kanske tycker att ditt umgängeskrets är totalt korkad.


jag antog att vi med hög intelligens syftade på vad man normalt anser att IQ-test kan påvisa. för att sedan avgöra vad resultatet innebär så kollar man i de tabeller som i grunden är en normalfördelningskurva över resultaten i en viss befolkningsgrupp.

om du menar någon annan typ av intelligens och anser att vi ska utgå från den bör det framgå tydligare i tråden då man i normalt bruk syftar på just IQ-tester och deras resultat när man pratar och jämför intelligens.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-28 22:59:04

Man kan ju så att säga vara lite vilse även som smart.

Jag ska inte påstå att jag har gått den smartaste vägen här i livet, då hade jag väl suttit på bahamas med en fet drink nu i så fall...


... men rasist, det är jag ICKE.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav kamin » 2012-04-28 23:05:10

Och om de hade kommit fram till att "rasister" har hög IQ, skulle de ens ha publicerat resultatet? Vilken pajas undersökning.
kamin
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-02-09

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav slackern » 2012-04-28 23:06:15

Fenren skrev:jag antog att vi med hög intelligens syftade på vad man normalt anser att IQ-test kan påvisa. för att sedan avgöra vad resultatet innebär så kollar man i de tabeller som i grunden är en normalfördelningskurva över resultaten i en viss befolkningsgrupp.

om du menar någon annan typ av intelligens och anser att vi ska utgå från den bör det framgå tydligare i tråden då man i normalt bruk syftar på just IQ-tester och deras resultat när man pratar och jämför intelligens.


Ohh så dom högerextrema du känner har alla genomgått ett övervakat test? Och fått ett resultat över 115?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Zombie » 2012-04-28 23:07:07

Alltså, det här handlar om statistiska medelvärden. Det är alltså inte så, ens om detta rön är riktigt, att varje rasistisk eller annars fördomsfull individ måste vara dummare än varje orasistisk eller annars fördomsarm individ. Det måste inte ens vara så för en viss umgängeskrets jämfört med en annan. Detta då bortsett från frågorna vad slags intelligens som den här forskargruppen har mätt och vad slags begåvning eller intelligens som skulle ge störst skillnad i just det här avseendet.

Så brukar det vara med vetenskap. Komplicerat och kräver att man väljer en kvalificerat skriven text och sedan lusläser den. Annars hamnar man fel i sina slutsatser.
Senast redigerad av Zombie 2012-04-28 23:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Fenren » 2012-04-28 23:08:10

slackern skrev:Ohh så dom högerextrema du känner har alla genomgått ett övervakat test? Och fått ett resultat över 115?


en majoritet av alla jag umgås med har det. en hel del av de jag umgås med är högerextrema.

de flesta högerextrema jag känner har genomgått övervakade IQ-test, ja.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Fenren » 2012-04-28 23:10:08

Zombie skrev:Det är alltså inte så, ens om detta rön är riktigt, att varje rasistisk eller annars fördomsfull individ måste vara dummare än varje orasistisk eller annars fördomsarm individ.


sedan när blev man fördomsfri så fort man inte har högerextrema värderingar?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav slackern » 2012-04-28 23:10:27

Fenren skrev:
slackern skrev:Ohh så dom högerextrema du känner har alla genomgått ett övervakat test? Och fått ett resultat över 115?


en majoritet av alla jag umgås med har det. en hel del av de jag umgås med är högerextrema.

de flesta högerextrema jag känner har genomgått övervakade IQ-test, ja.


OK då hoppas jag att du syftar på WAIS 3? Som tar åtskilliga timmar att genomföra?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-28 23:11:33

Att vara smart innebär inte att göra allt rätt.

INGEN gör allt rätt.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Låg IQ kopplad till Rasism & Konservatism

Inläggav Fenren » 2012-04-28 23:14:30

slackern skrev:OK då hoppas jag att du syftar på WAIS 3? Som tar åtskilliga timmar att genomföra?


tyvärr är jag för ointresserad av IQ-test (och anser inte att de visar något av värde) för att veta vad WAIS 3 innebär eller om det är det de har genomgått.

de flesta har gjort testerna via mensa och det är inget femtonminuterstest de gjort.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in