Forumindex
Registrera dig för att få tillgång till hela AspergerForum.

Meny
ForumindexHem
ForumreglerForumregler
PersonalenMedarbetare
Vanliga frågorVanliga frågor
MedlemslistaMedlemslista
Bli medlemBli medlem
ArtiklarArtiklar
ProfilProfil
Vem är online?Vem är online?
Logga inLogga in

Om AspergerForum

Sök
Sökord:

Sök med:

Avancerad sökning

Logga in
Användarnamn:
Lösenord:

Logga in mig automatiskt

Kuriösa drömmar
Gå till sidan Föregående  1, 2, 3  Nästa

Forumindex -> Övriga ämnen
InläggPostat: 2007-04-17 20:10:17    Rubrik: Kuriösa drömmar Svara med citat

Delusion inledde tråden så här:

Från drömmen jag minns från förra natten fick jag idéen för att starta den här tråden. Det ser ut att ibland kan det autistiska undermedvetna verkligen funka mycket bisarrt!

Så jag bodde i Stockholm nära Birkaterminalen (som inte låg på samma plats än den gör nu). Jag var medlem av Djurgårdens IF och bodde i adressen Toalettgatan 86 Shocked

(Förklaring: Jag har sökt in till svenska universiteter, tycker om Sthl...

(Inlägget är förkortat men kan citeras i sin helhet)

Författare Meddelande
Micke

Registreringsdatum:
12 oktober 2005

InläggPostat: 2009-08-30 13:35:54     Svara med citat

Sökte på sanndrömmar och fann den här gamla intressanta tråden. Det här med att upptäcka i sömnen att man kan flyga är nog det häftigaste som finns. Man blir lika exalterad varje gång man upptäcker att man faktiskt kan flyga och när man får demonstrera det för andra som inte alls tror på detta. Very Happy

Inger skrev:
Minns inte om jag berättat det tidigare men en gång läste jag att man egentligen borde kunna föra handen rakt igenom bordet eftersom fysisk materia är en illusion och mest består av mellanrum mellan atomerna.

Om jag har förstått det rätt så existerar det egentligen bara krafter som attraherar och repellerar varandra, och det är genom repellering som kollisioner uppstår mellan olika kraftansamlingar (partiklar).

Jag har en märklig dröm på lager:

Den elfte september 2001 sov jag en runda på dagen, och drömde en dröm där man jobbade med en skyskrapa. Det var något murningsarbete högt upp. Jag stod på ett visst avstånd och observerade detta.
Plötsligt så gick något fel, skyskrapan rasade och begravde människorna som stod precis nedanför. Jag stod en bit ifrån och klarade mig men det var hemskt att observera. Jag vaknade och kände mig mycket tagen av denna dröm. Strax därefter slog jag på tv:n och fick då se vad som utspelat sig i New York ungefär medans jag sovit. Jag fick en overklighetskänsla.

Det är mycket sällan jag vaknar av att ha drömt en mardröm, och när det har hänt så brukar jag inte enbart ha varit åskådare till det som inträffat i dom utan själv varit drabbad. Det här blev väl lite av en ögonöppnare för mig, för jag har personligen svårt att tro att det enbart beror på slumpen att jag drömde just detta just vid den tidpunkten. Jag misstänker att jag på något sätt fångade upp det som så många människor just då observerade, och förfasades över. (Och då menar jag inte pga att någon radio skulle stått på eller liknande, för det förekom inte). Sen får andra tro vad dom vill.
Till överst på sidan
Moggy

Registreringsdatum:
25 januari 2007

InläggPostat: 2009-08-31 0:28:47     Svara med citat

Micke skrev:

Jag har en märklig dröm på lager:

Den elfte september 2001 sov jag en runda på dagen, och drömde en dröm där man jobbade med en skyskrapa. Det var något murningsarbete högt upp. Jag stod på ett visst avstånd och observerade detta.
Plötsligt så gick något fel, skyskrapan rasade och begravde människorna som stod precis nedanför. Jag stod en bit ifrån och klarade mig men det var hemskt att observera. Jag vaknade och kände mig mycket tagen av denna dröm. Strax därefter slog jag på tv:n och fick då se vad som utspelat sig i New York ungefär medans jag sovit. Jag fick en overklighetskänsla.

Hade radion på och råkade höra radionyheter under drömmen?

Det brukar jag ha iaf, och det kan leda till många knepiga drömmar precis när man är på väg att vakna. Hör man t.ex på Ekot så börjar man dörmma om det som dom snackar om. T.ex om statsministern pratar så är man helt plötsligt där men i sin egen dröm värld. Har blivit lucid flare gånger så här då jag i drömmen insett att det är raion jag lyssnar på.

En gång drömde jag att jag var en snubbe som gick ut ur ett flygplan. Jag var hur grym som helst och jag gick ut på röda mattan. Hade en vacker dam vid min sida och folkmassor stod och jublade utanför. När jag väl vaknade så insåg jag att jag hade lyssnat på nåt repotage som när USAs president anlände nånstans.
Till överst på sidan
Micke

Registreringsdatum:
12 oktober 2005

InläggPostat: 2009-08-31 13:36:32     Svara med citat

Nu läste du lite slarvigt, för jag skrev inom parentes att ingen radio förekom. Jag ägde endast en radio, den i min stereoanläggning och den använde jag aldrig. (Och radioskrål från grannar förekom aldrig heller).
Andra mer jordnära förklaringar skulle kunna vara att man minns fel, eller att det bara var slumpens verk.
Till överst på sidan
Moggy

Registreringsdatum:
25 januari 2007

InläggPostat: 2009-08-31 14:18:34     Svara med citat

Micke skrev:
Nu läste du lite slarvigt, för jag skrev inom parentes att ingen radio förekom. .

Ah. Ber om ursäkt.
Till överst på sidan
Kahlokatt

Registreringsdatum:
08 oktober 2008

InläggPostat: 2009-08-31 15:04:03     Svara med citat

Min mest häpnadsväckande dröm någonsin:
Jorden skapas och på en karg klippa klättrar människor upp ur havet. Plötsligt befinner sig alla människor på en äng med lite skog en bit bort. Jag är bara åskådare, det är som på film.
En eldgata breder ut sig vid västra horisonten. Folk springer och ropar på ett språk som i mitt medvetande är svenska att springa, springa!
Nu breder en eld ut sig även i öster. Jag vet att människornas enda chans är att hinna norrut, ned i havet, innan eldarna möts. De springer, de springer, men jag vaknar till halv medvetslöshet och vet att de aldrig hann och att jag sett hur de allra första människorna inte kom till genom evolution utan steg klara upp ur havet men dog i elden...

Min roligaste dröm någonsin:
Jag är försvarsadvokat åt Kalle Anka som är oskydligt anklagad för ett brott. Kalle Anka är jättedeppig. "Jag kommer att få sitta i fängelse," tjurar han. "Närå Kalle, vi fixar det här!" säger jag och klappar om honom.
Vi vandrar i ett område med gräs och dungar. Plötsligt dyker ett litet lusthus upp. Det är domstolen. Där inne sitter Musse Pigg och han är domare!
Till överst på sidan
Kahlokatt

Registreringsdatum:
08 oktober 2008

InläggPostat: 2009-08-31 15:06:59     Svara med citat

underjord skrev:
Om jag ska berätta vad jag drömmer måste ni lova att ni inte spärrar in mig Shocked Confused Cool

Till exempel så drömde jag för inte så länge sedan att jag bröt mig in på ett ålderdomshem och hamnade i köket. Där stod det två kockar och diskuterade hur de skulle tillreda en av de boende som just kolat.

Laughing
Bwaaa, haaa haaa!
Till överst på sidan
Kahlokatt

Registreringsdatum:
08 oktober 2008

InläggPostat: 2009-08-31 15:59:44     Svara med citat

Pemer skrev:

Jag brukar rent allmänt ha en faslig förmåga att i drömmar hitta saker jag verkligen skulle vilja hitta i verkligheten (än idag handlar det oftast om bilbroschyrer, som väl var det första jag någonsin har samlat på, men börjar bli bortåt 20 år sedan jag slutade vara mer aktiv med), och dessutom inse oftast ganska omgående i drömmen att "fan att det bara är en dröm, det här skulle vara i verkligheten, det..."

Det där känner jag igen, jag drömmer precis samma saker. Hittar alltid skitroliga böcker och tidningar, underbara prydnadsdockor (som jag samlar på) o. dyl. i mina drömmar. Fan att det inte är sant! Laughing
Till överst på sidan
kakmonstret

Registreringsdatum:
14 oktober 2008

InläggPostat: 2010-02-09 8:36:56     Svara med citat

Jag drömde inatt att jag var på en AIK-Djurgården match av något slag och jag beträdde läktaren mitt i "hetluften"och på det värsta stället. Under hotfulla kommentarer (bland annat om mitt propra yttre) och småknuff samt andra trevligheter fick jag söka min plats. Jag kunde genast förstå att jag var Djurgårdare, bland gelikar. Detta försäkrade jag mig om då jag var tvungen att skrika med i kören av slagord och hets. Allt jag ville var att ta mig därifrån och hem till min trygga lägenhet.

Och jag vill tillägga att jag är verkligen inte ett dugg sportintresserad! Detta förstärkte min frustration och "Vad fan har du gett dig in i???"
Till överst på sidan
Bjäbbmonstret

Registreringsdatum:
15 november 2007

InläggPostat: 2010-02-10 0:37:09     Svara med citat

Drömmer intensivt när jag sovit riktigt dåligt några nätter i rad och sedan får chans att sova mer. I stället för att göra det sover jag oroligt och vaknar eftersom det förmodligen är drömsömnen som fått stryka på foten och därför behöver tas igen.
Till överst på sidan
Pemer

Registreringsdatum:
08 februari 2007

InläggPostat: 2010-02-10 8:27:16     Svara med citat

Inger skrev:
Eller om en alternativ version av t ex ens hemstad som återkommer med ojämna mellanrum och som då känns lika verklig som den här världen och alltid ser likadan ut i drömmen?

Jag brukar ha drömmar där mitt hem är väsentligt annorlunda. Ibland är det uppenbart att det trots det annorlunda utseendet "är" lägenheten där jag bodde i Huddinge i många år, och ibland att det "är" här där jag bor nu, men det är ändå ett helt annat ställe. Ibland är det något annat ställe, möjligen lägenheten jag bodde i möblerat ett tag, och ibland helt uppenbart något totalt annat. Har drömt att jag har lägenhet i innerstan några gånger, då är det surt att vakna... eller just börja få den där klardrömsinsikten att det bara är en dröm...

Bara härom dagen drömde jag för första gången på ett tag, men sannerligen inte första gången någonsin, att jag bodde i min nuvarande lägenhet (det var känslan), via kommunen som jag gör, men att den var väldigt mycket större, att jag bodde möblerat som i den förra risiga lägenheten i Tumba, och att det hade varit något slags... ja, dagis eller något.

Och i olika ändar av lägenheten var det fler utgångar som jag inte tidigare hade sett förrän jag började titta ordentligt bakom olika hyllor och olika grupper av möbler i de bortersta hörnen. I en ända kom man till en gång som ledde till en annan killes lägenhet, någon som också hörde till samma serviceboende som jag. "Åh fan, kom man in till dig här?" tyckte jag. "Vad fan gör du, gå din väg!" tyckte han.

Och i nästa hörn inte långt från hans plejs var plötsligt en ny entréhall ut till diverse samlingslokaler, där det just kom in massa folk från kommunen eller från någon organisation som skulle ha något möte i något av rummen i den ändan. Där någonstans tror jag att jag vaknade, eller om drömmen gick över i något annat. Synd, jag började bli bara mer och mer nyfiken då. Very Happy
Till överst på sidan
Pemer

Registreringsdatum:
08 februari 2007

InläggPostat: 2010-02-10 8:42:48     Svara med citat

Moggy skrev:
Hade radion på och råkade höra radionyheter under drömmen?

Det brukar jag ha iaf, och det kan leda till många knepiga drömmar precis när man är på väg att vakna. Hör man t.ex på Ekot så börjar man dörmma om det som dom snackar om.

Oj oj oj, ja. Det tidigaste exempel jag minns ack så väl var det året man hade något aprilskämt på radio om att någon amerikansk satellit nu kunde zooma in så oerhört bra ner på marknivå att alla nu kunde bli fotograferade och tydligen skulle kunna beställa sina bilder också sedan. Det var jättefestligt att fatta efteråt att det var detta man hade talat om på radio, och att det var förklaringen till min dröm just då.

I drömmen var jag nog med om, eller om jag var åskådare till, hur folk vällde ut från någon affär eller något köpcentrum just för att hinna bli fotograferade när satelliten just skulle passera.

Nej förresten, det allra tidigaste exemplet är någon gång när jag var kanske 12-13 och hade radion på på halvlåg nivå bredvid sängen. Jag upplevde det som att jag hade en jättelång dröm där jag rörde mig runt i något gammalt hus och sprang i trappor, tror jag... och hela tiden hörde Bonnie Tylers "Total eclipse of the heart" i bakgrunden. Så småningom vaknar jag, och hinner höra det sista av låten på radion och inser att jag inte kan ha hört den i bakgrunden i drömmen mer än under några få minuter. Det gav lite perspektiv på det där med tidsbegreppet i drömmar.

Men att sedan höra nyheter och reportage i pågående radioprogram in i drömmar, det har hänt en hel del lite då och då. Bland annat låg jag och halvslumrade med radion på både i samband med Estonia, branden i Katarina kyrka och spårvagnsolyckan med ett gäng döda i Göteborg, och minns inte några direkt drömmar som tog till sig av det jag hörde, men det blev väldigt obehaglig mardrömskänsla i den där halvdvalan som förstärkte det läskiga med de verkliga händelserna.

En annan gång minns jag att det var något reportage om Spice Girls, varpå jag började drömma att jag var med några tjejer som skulle föreställa vara dem, och som talade svenska i drömmen. Sprang in i och ut ur någon turnébuss och någonting.
Till överst på sidan
Pemer

Registreringsdatum:
08 februari 2007

InläggPostat: 2010-02-10 8:43:55     Svara med citat

Intressant att den här tråden bumpades, jag tror inte jag har sett något efter mitt eget tidiga inlägg i den. Mickes sanndröm 11/9 var ju riktigt läskigt! Shocked
Till överst på sidan
Kahlokatt

Registreringsdatum:
08 oktober 2008

InläggPostat: 2010-02-10 13:10:23     Svara med citat

Härom natten vaknade jag och skrek. Enligt farsgubben skrek jag "NEJ! NEJ!"
Det jag minns av drömmen var att någon förde en laserstråle mot mina ögon för att bränna sönder dem. Shocked

Senast ändrad av Kahlokatt den 2010-02-10 13:21:12, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
carl

Registreringsdatum:
01 juli 2009

InläggPostat: 2010-02-10 13:13:23     Svara med citat

Jag har faktiskt börjat drömma igen.. väldigt konstigt. Har inte drömt (kommit ihåg drömmar) på flera år. Det är om saker som är aktuella i min vardag.
Till överst på sidan
manne

Registreringsdatum:
23 augusti 2007

InläggPostat: 2010-02-10 13:32:27     Svara med citat

Delusion skrev:
Från drömmen jag minns från förra natten fick jag idéen för att starta den här tråden. Det ser ut att ibland kan det autistiska undermedvetna verkligen funka mycket bisarrt!

Så jag bodde i Stockholm nära Birkaterminalen (som inte låg på samma plats än den gör nu). Jag var medlem av Djurgårdens IF och bodde i adressen Toalettgatan 86 Shocked

(Förklaring: Jag har sökt in till svenska universiteter, tycker om Sthlm, har nyligen läst nyheter om svenska fotbollsmatcher. I själva verket lyssnar jag på kommentar av matchen IFK Gbg-AIK just nu, eh. Förutom kollade jag i går från Stockholmskartan var egentligen arrangeras det här forumets träff hos Pemer Rolling Eyes)

Har ni nyligen sett några drömmar som ni har känt att vara väldigt roliga eller underhållande (?).

Fan sedan jag började att käka fluoxetin så har jag under vissa perioder haft en del space drömmar vissa bara konstiga andra otäcka som fan.

vissa drömmar är ju så skumma som denna bok ju. Wink

Till överst på sidan
Inger

Registreringsdatum:
30 juni 2006

InläggPostat: 2010-02-10 15:16:55     Svara med citat

Jag drömde att jag och en grupp människor blivit kidnappade. Smög in i ett annat rum och ringde polisen men blev upptäckt av kidnapparna. Jobbigt!
Till överst på sidan
Micke

Registreringsdatum:
12 oktober 2005

InläggPostat: 2010-02-12 1:51:05     Svara med citat

Inger skrev:
Minns inte om jag berättat det tidigare men en gång läste jag att man egentligen borde kunna föra handen rakt igenom bordet eftersom fysisk materia är en illusion och mest består av mellanrum mellan atomerna.

Micke skrev:

Om jag har förstått det rätt så existerar det egentligen bara krafter som attraherar och repellerar varandra, och det är genom repellering som kollisioner uppstår mellan olika kraftansamlingar (partiklar).

Ser att jag kan förtydliga mig lite här:
Fast material är en illusion ja om man ser det ur ett djupare perspektiv, men det innebär inte att kraftansamlingar som atomer och allt vi upplever som fysisk materia därför inte skulle utöva repellerande verkan på varandra så att vi inte skulle uppleva något motstånd. (Repellerande verkan ger oss fastheten.) Och krafter verkar på avstånd, därför så behöver inte mellanrum mellan atomerna nödvändigtvis betyda icke manifesterad fasthet.

Krafterna hindrar oss från att kunna föra handen genom bordet, och krafterna ligger samtidigt helt till grund för att det finns någon hand och något bord överhuvudtaget. Ja det finns inte något fysiskt som inte är ett rent resultat utav krafters verkan som jag har förstått det. Atomer och allt annat är ansamlingar av krafter som hålls samman genom attraherande verkan. Sedan finns då också dom repellerande krafterna som bidrar till att kraftansamlingar håll isär, så att inte allting bara klistras samman.
Till överst på sidan
earlydayminer

Registreringsdatum:
11 mars 2008

InläggPostat: 2010-02-15 17:18:06     Svara med citat

Jag drömde en sådan sjuk dröm inatt, men jag minns inte riktigt vad jag drömde. Hur som helst hade jag läst många filosofiska artiklar innan jag somnade, och världen jag befann mig i var väldigt skum. Jag kommer endast ihåg hur jag såg världen. Allting var uppbyggt i rutor, jag såg alltså rutorna och inte texturen. Det var så jäkla sjukt.

När jag vaknade upp och såg att det var mörkt ute så trodde jag att jag hade sovit hela dagen, men klockan var 07.00 på morgonen. Fick en mindre hjärtattack helt i onödan! Laughing
Till överst på sidan
Inger

Registreringsdatum:
30 juni 2006

InläggPostat: 2010-02-15 17:22:46     Svara med citat

Kubistisk dröm? Kul!

Själv drömde jag att jag var gäst i ett stort spännande hus. Sådana drömmar gillar jag!
Till överst på sidan
earlydayminer

Registreringsdatum:
11 mars 2008

InläggPostat: 2010-02-15 17:39:37     Svara med citat

Inger skrev:
Kubistisk dröm? Kul!

Själv drömde jag att jag var gäst i ett stort spännande hus. Sådana drömmar gillar jag!

Något i den stilen. Det är skönt när man får annorlunda drömmar, drömmar som visar något man inte medvetet tänker på så ofta. Jag önskar att man kunde spela in sina drömmar med en extern mekanisk hjärna, sedan spela upp drömmarna på en monitor med full visuell effekt.

Jag hatar att glömma bort drömmar som jag vet var fascinerande när jag väl drömde. I morse missade jag att reflektera över vad jag egentligen drömde om, somnade om alldeles för fort. Grr!
Till överst på sidan
Inger

Registreringsdatum:
30 juni 2006

InläggPostat: 2010-02-15 17:55:04     Svara med citat

Ja! Jag har alltid velat kunna spara mina. Kanske något man kan göra i framtiden.
Till överst på sidan
Ualim

Registreringsdatum:
08 februari 2010

InläggPostat: 2010-02-15 18:20:39     Svara med citat

Inger skrev:
Ja! Jag har alltid velat kunna spara mina. Kanske något man kan göra i framtiden.

En drömdagbok kanske vore något för dig? Inte är det bara kul att kunna läsa igenom vad hjärnan har kokat ihop, det är också en otroligt bra minnesträning. Med tiden så kommer man automatiskt ihåg mer detaljerat och lägger märke till saker i drömmar som man kanske inte hade gjort annars.

Ett måste är att skriva direkt efter uppvaknandet, man glömmer fort och lätt!

Jag själv underhåller mig ofta med de sömnparalyser jag frekvent drabbas av, när jag väl kom underfund med hur jag ska reagera på dem så blev de oerhört intressanta. Jag har väldigt lätt för att gå in i lucida drömmar med en sömnparalys som utgångspunkt.
Till överst på sidan
Inger

Registreringsdatum:
30 juni 2006

InläggPostat: 2010-02-15 18:57:09     Svara med citat

Har gjort det under perioder men får lätt lite tvång runt det, att jag då måste göra det varje dag och om jag missar en dag så känns det meningslöst. Gillar inte heller att ha några måsten.
Till överst på sidan
kakmonstret

Registreringsdatum:
14 oktober 2008

InläggPostat: 2010-03-09 9:31:38     Svara med citat

Jag drömde inatt att jag plötsligt var tvungen att gå på gymnastiken i min gamla skola. Det var något jag var tvungen att ta igen för att komplettera grundskolestudierna(!?) Jag skulle spela basket med mina gamla klasskamrater och andra klasser med elever som jag minns. Detta väckte olust på flera sätt. Jag var aldrig förtjust i bollsporterna och det kändes egendomligt och betungande att vända åter till min gamla skola och där till på råga på allt inte veta vilken sal jag skulle till.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
   Forumindex -> Övriga ämnen Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sidan Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3