Kritiken till musikalen "Music"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kritiken till musikalen "Music"

Inläggav Kentarou » 2021-02-21 14:57:04

Musikalen som heter "Music" har fått kritik att exempelvis en scen som de utsätter den autistiske karaktären för fara. Jag har fått höra att om scenen men de har berättat att hon fick ett utbrott och att assistenten brottade ner henne på något sätt som var farligt.

En annan kritik är också att skådespelaren inte hade autism men det är direkt inte jag stör mig på. Jag har aldrig hört det angående andra filmer som I am Sam, Radio eller Forest Gump. Jag har sett filmer där vita spelar kineser som 55 dagar i Peking.

Jag har inte sett den så jag har inte direkt någon åsikt.

Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Kritiken till musikalen "Music"

Inläggav Vildsvin » 2021-02-21 16:11:53

Kentarou skrev:En annan kritik är också att skådespelaren inte hade autism men det är direkt inte jag stör mig på. Jag har aldrig hört det angående andra filmer som I am Sam, Radio eller Forest Gump.


Många år sedan jag såg någon av dem, men huvudpersonerna är väl snarare utvecklingsstörda än autistiska? När filmerna kom för 20 - 25 år sedan var det progressivt att "visa att handikappade finns". Att någon av skådisarna själva skulle ha ett osynligt handikapp fanns inte på kartan.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kritiken till musikalen "Music"

Inläggav Kentarou » 2021-02-21 16:25:23

Vildsvin skrev:
Kentarou skrev:En annan kritik är också att skådespelaren inte hade autism men det är direkt inte jag stör mig på. Jag har aldrig hört det angående andra filmer som I am Sam, Radio eller Forest Gump.


Många år sedan jag såg någon av dem, men huvudpersonerna är väl snarare utvecklingsstörda än autistiska? När filmerna kom för 20 - 25 år sedan var det progressivt att "visa att handikappade finns". Att någon av skådisarna själva skulle ha ett osynligt handikapp fanns inte på kartan.


Jag tänkte mera på handikapp men det finns filmer med autistiska karaktärer som simple Simon.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in