Kriminalhistoria

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, mnordgren

Kriminalhistoria

Inläggav atoms » 2010-11-30 14:25:28

Jag har sedan barnsben varit fascinerad, och skrämd, av brott och brottslingar och för cirka tjugo år sedan riktades intresset in på seriemördare och deras gebit. Jag köpte dock inte så mycket böcker under 90-talet utan det blev mer av noggranna sökningar i bokverk som nordisk kriminalkrönika osv. och de på 60-70-talen så populära kriminaltidningarna för att på så vis hitta nya, gamla och bortglömda fall av, inte bara seriemördare, utan också massmördare och mångmördare.

På 00-talet började jag dock införskaffa litteratur över internet samt söka på mer initierade websidor med intressant material. Samtidigt började jag också att bygga upp ett eget kriminalbibliotek; de klassiska nordisk kriminalkrönika och de tidigare verken som brottets krönika, mordkommissionen efterlyser. Jag hade också turen att för några spottstyvrar kunna köpa in värdefulla böcker av brittiskt snitt på en loppmarknad (de hade tillhört en stadsläkare som varit knuten till polisen i Norrköping; antar att han fungerade som en slags coroner).

Resultatet är att jag har en utomordentligt bra översökt av svensk brottslighet från mitten av 1800-talet till den dag som är idag. Utöver det har jag en uppsjö av svårlokaliserbara titlar om intressanta mördare från hela Europa.

För närvarande arbetar jag med att sammanställa en komplett lista över alla mord som begåtts i Sverige från 1963 till 2009. Arbetet är själsligt betungade men det går framåt.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav slackern » 2010-11-30 14:34:14

Coolt det var jäkligt duktigt utav dej att hålla på och sammanställa allt vore kul om du kunde följa upp tråden eller lägga ut lite intressant matrial ibland?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav FamiljenM » 2010-11-30 14:45:02

Wow, vad spännande! Jag skulle med glädje vilja rekognosera i dina bokhyllor!

Ett av mina intressen är seriemördare, men jag är verkligen inte på samma nivå som du. :D
FamiljenM

Anslöt: 2009-11-13

Inläggav atoms » 2010-12-07 1:54:19

FamiljenM skrev:Wow, vad spännande! Jag skulle med glädje vilja rekognosera i dina bokhyllor!

Ett av mina intressen är seriemördare, men jag är verkligen inte på samma nivå som du. :D

Vad har du för favoriter i den mördande genren; jag kanske har något att tillföra ur min bokskatt?
atoms
Moderator

Inläggav atoms » 2010-12-23 12:04:53

För närvarande består min mordlista tiden 2000 - 2009 av 514 fall. Rent statistiskt sett utgör dessa fall cirka 75% av det totala antalet fall av dödligt våld under angiven period (enligt en statistik över åren 2000 - 2006 föll årligen 72 personer offer för dödligt våld).

Jag har börjat att se hur min lista skulle kunna utvecklas till ett verktyg för att på ett ytterst konkret sätt visa hur det dödliga våldet i Sverige faktiskt ser ut. Vem som drabbas och vilka som begår våldshandlingarna. Jag har några små ideér som jag bollar med inuti huvudet.
atoms
Moderator

Inläggav railroad » 2010-12-24 12:15:26

atoms skrev:Jag har börjat att se hur min lista skulle kunna utvecklas till ett verktyg för att på ett ytterst konkret sätt visa hur det dödliga våldet i Sverige faktiskt ser ut. Vem som drabbas och vilka som begår våldshandlingarna. Jag har några små ideér som jag bollar med inuti huvudet.

Hur ser fakta ut? Finns det några seriemördare i Sverige? Quick är ju dömd för flera mord, men det är ju högst osäkert om han verkligen är skyldig.
railroad

Anslöt: 2010-12-17

Inläggav atoms » 2010-12-24 13:57:37

Jo, seriemördare finns det en del exempel på men de allra allra flesta har stoppats innan de hunnit döda fler än tre eller fyra personer. Den populära definitionen är att personen begår tre mord vid tre separata tillfällen och att det är någon slags vila emellan. På senare har dock flera börjat att tala om att endast två mord är tillräckligt för att det ska bli tal om något seriellt i beteendet.

Begreppet som sådant haltar dessutom betänkligt då det ju endast fokuserar på våldsbrott med dödlig utgång; mordförsök eller andra våldsamma överfall med eller utan sexuella inslag lämnas helt utanför. John Ausonius attackerade 11 personer men endast en av dem avled av sina skador - Jimmy Rajnbar; därför kan han inte räknas som en seriemördare även om hans syfte i varje enskilt fall var att döda.

Thomas Quick eller Sture Bergwall som han egentligen heter är ju ett fall för sig. Så länge kritiken och misstron mot hans erkännanden var så fragmentariskt var inte jag beredd att ta den på allvar särskilt som man ofta nämnde det otroliga i hans mordserie eller att han hade mördat helt utan att någon varit honom på spåren eller att hans erkännanden kom i en terapisituation på ett rättspsykiatriskt sjukhus. Med den masskunskap jag hade om kanske flera hundra seriemördare över hela världen under de senaste 150 åren så kunde jag direkt se svagheterna i det resonemang som lades fram; nej, hans mordhistorier var inte omöjliga - möjligen hårresande.
atoms
Moderator

Inläggav Dagobert » 2010-12-24 14:47:06

I Forum för vetenskap och folkbildning har Quick diskuterats rätt flitigt.
Det finns kanske mer, jag sökte bara på trådnamn med Thomas Quick i.

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=7487
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=7257
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=13387
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav atoms » 2010-12-25 12:07:50

Några svenska seriemördare.

Anders Lindbäck giftmördade minst 3 personer under 1860-talet och försökte på ytterligare några. Han var präst i en församling i Värmland och hann begå självmord i häkte innan någon dom kunde fastställas.

Maria Winter dödade sammanlagt 5 barn i mitten av 1860-talet och senare på 1870-80-talen. De 4 sista morden begicks i Danmark. Alla barnen var hennes egna.

Sophie Johannesdatter hann begå giftmord 1869, 1872 och 1874 innan hon avslöjades. Dessa inträffade i Fredrikshald men eftersom Norge var i union med Sverige fram till 1905 så inräknar jag detta fall.

Olof Olson Hjelm mördade 3 personer i Härnösand från 1881 till 1887 samt satte ett flertal mordbränder.

Ryssmorden höll jag på att glömma; jag tar dem en annan dag.

Hilda Nilsson var en s.k. änglamakerska och tog hand om ett antal barn på 1910-20talen varav många mördades.

Sigvard Nilsson Thurneman var ledare för den s.k. Salaligan. Dessa begick ett antal rånmord 1930-36.

John Ingvar Lövgren var känd som flickmördaren efter att ha lockat med sig två småflickor och förgripit sig på och dödat i augusti och september 1963. Sedan visade det sig att han även hade mördat en gammal tant, året innan, som bodde på Kungsholmen. Det är också i stort sett klarlagt att han 1958 mördade Agneta Nyholms i Fruängen; dock åtalades han aldrig för detta mord.

Hans Marmbo slog, i oktober 1966, ihjäl 3 personer och dumpade deras kroppar i vattnet i Stockholms innerstad vilket gav upphov till uttrycket ståplats i Nybroviken.

Det finns fler.
atoms
Moderator

Inläggav Dagobert » 2010-12-25 12:17:24

Han tog sig väl namnet Thurneman som är ett anagram på manhunter...

Ståplats i Nybroviken handlar väl om att offret (levande?) ställs i en balja cement innan han sänks, annars blir det inte ståplats.
Dagobert

Inläggav atoms » 2010-12-25 12:50:38

Huruvida Thurneman var ett medvetet anagram på just manhunter är nog inte riktigt klarlagt; jag vet inte när uppgiften dök upp första gången.

Ja, stå och stå; sjölik har en tendens att "stå" upprätta på botten ibland på grund av gaserna eller så flyter de upp och ligger alldeles vid vattenytan ett tag innan förruttnelsen tar fart igen och gaserna pyser ut.

Cementskor och betongfrack är väl mer en amerikansk idé. Jag vet inte vad som är sanning och vad som är myt. I böckerna om Kenneth Ahl förekommer det ett gäng yrkesmördare som använder sig av Gunnebostängsel som embalage.

Ja, Sickan lever ju i den där Jönsonliganfilmen där han får cementskor; liknande saker har hänt i kriminalhistorien. Kuklinski experimenterade en hel del med olika metoder, den ena värre än den andra.
atoms
Moderator

Inläggav slackern » 2010-12-25 13:01:10

Dagobert skrev:Han tog sig väl namnet Thurneman som är ett anagram på manhunter...

Ståplats i Nybroviken handlar väl om att offret (levande?) ställs i en balja cement innan han sänks, annars blir det inte ståplats.

Ungefär från 07.10 in i det här klippet får du reda på vart uttrycket att få en ståplats i Nybroviken kommer ifrån.

http://svtplay.se/v/2172714/svenska_hem ... 820,2,f,-1
slackern

Inläggav Dagobert » 2010-12-25 13:02:25

atoms skrev:vilket gav upphov till uttrycket ståplats i Nybroviken.

Har du nån källa till det? Källa saknas på WP: [WikiSve]Ståplats i Nybroviken[/WikiSve].
Dagobert

Inläggav slackern » 2010-12-25 13:07:35

Dagobert skrev:

Har du nån källa till det? Källa saknas på WP: [WikiSve]Ståplats i Nybroviken[/WikiSve].

Nu är inte frågan ställd till mej men kolla in klippet jag länkade till räcker det som källa?
slackern

Inläggav Dagobert » 2010-12-25 13:26:08

slackern, jag såg inte din post förrän nu, du postade ca 1 minut före mig...
Det räcker nog inte som källa, det är bara ett påstående så länge vi inte vet varifrån han fått det.

Men jag ska väl inte förstöra atoms tråd med en bagatell som knappast kan bevisas.
Senast redigerad av Dagobert 2010-12-25 13:29:27, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert

Inläggav atoms » 2010-12-25 13:28:09

slackern skrev:
Dagobert skrev:

Nu är inte frågan ställd till mej men kolla in klippet jag länkade till räcker det som källa?

Jo, den där serien följde jag med spänning. Den har nyligen repriserats. Finns en avdelning på Flashback som är vigd åt UE - Urban Exploration.
atoms
Moderator

Inläggav slackern » 2010-12-25 13:28:26

Dagobert skrev:slackern, jag såg inte din post förrän nu, du postade ca 1 minut före mig...
Det räcker nog inte som källa, det är bara ett påstående så länge vi inte vet varifrån det kommer.

Men jag ska kanske inte förstöra atoms tråd med en bagatell som knappast kan bevisas.

Jag har läst om det förut och hört det oxå jag kan leta fram en bok jag tror det står i? Men tror det är mer skrivet som en skröna eller precis som de säger i klippet från SVT.
slackern

Inläggav atoms » 2010-12-25 13:32:25

Dagobert skrev:Men jag ska väl inte förstöra atoms tråd med en bagatell som knappast kan bevisas.

Du förstör inget; det blir ju nya trådändar att dra i.

slackern länkar ju till en del av serien Hemliga Svenska Rum, eller vad den hette. Jävla häftig serie.
atoms
Moderator

Inläggav slackern » 2010-12-25 13:35:18

atoms skrev:
slackern skrev:
Dagobert skrev:

Jo, den där serien följde jag med spänning. Den har nyligen repriserats. Finns en avdelning på Flashback som är vigd åt UE - Urban Exploration.

Här har du en annan sida om UE som jag själv tycker är bättre lite seriösare.

http://28dagarsenare.se/
slackern

Inläggav slackern » 2010-12-25 13:37:16

Dagobert skrev:

Hej står i den här boken. Den finns med i WP tråden där står det om ståplats i Nybroviken.

* Linnell, Stig: Stockholms spökhus : och andra ruskiga ställen, Prisma, 2006, 4. ISBN 9151844893.
slackern

Inläggav atoms » 2010-12-25 13:37:23

Men nu är vi ju i vårt esse - detaljerna - i alla fall!!!
atoms
Moderator

Inläggav Dagobert » 2010-12-25 13:51:27

atoms skrev:
Dagobert skrev:Men jag ska väl inte förstöra atoms tråd med en bagatell som knappast kan bevisas.

Ja, i så fall. :)

Att "i Nybroviken" kommer från Träskmorden låter väl rimligt, men att "ståplats" skulle komma därifrån låter långsökt såvida inte åtminstone en av de båda sjunkna kropparna verkligen stod upp.

Och på WP står det: "Enligt Stig Linnell ska en poliskonstapel ha sagt att han hört uttrycket redan på 1950-talet." med hänvisning till hans bok.
Dagobert

Inläggav slackern » 2010-12-25 13:57:11

Dagobert skrev:
atoms skrev:

Ja, i så fall. :)

Att "i Nybroviken" kommer från Träskmorden låter väl rimligt, men att "ståplats" skulle komma därifrån låter långsökt om de inte verkligen stod upp.

Och på WP står det: "Enligt Stig Linnell ska en poliskonstapel ha sagt att han hört uttrycket redan på 1950-talet." med hänvisning till hans bok.

Aha sorry läste inte så noga jag har hört varför det heter ståplats är för att polisen hittade liken så pass nära varandra att de stod tätt intill varandra säkert oxå en skröna.

Här handlade det inte om att de mördades fötter hade gjutits in i betong – vilket var en maffiametod i USA – utan istället kommer det ifrån en av dykarna, som när han hittat liken i Nybroviken kommenterade att det var som ståplats dem emellan då de låg så tätt.

http://www.fangelsemuseet.se/mf.html
slackern

Inläggav atoms » 2010-12-25 13:58:55

Dagobert skrev:Ja, i så fall. :)

Att "i Nybroviken" kommer från Träskmorden låter väl rimligt, men att "ståplats" skulle komma därifrån låter långsökt om de båda sjunkna kropparna inte verkligen stod upp.

Ja, det kan ju vara rimligt att Träskmorden gjorde att uttrycket kom ut i tidningarna och sedan är det ju lätt att det blir en "sanning" av det.

Det är som med begreppet "serial killer" som ska ha myntats i slutet av 70-talet men egentligen kom till redan på 50-talet. Jag har en bok där det nämns någonstans. Att det sedan dröjde till slutet av 80-talet och början 90-talet innan det populariserades är en annan sak.
atoms
Moderator

Återgå till Intressanta intressen

Logga in