Kriminalhistoria

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, mnordgren

Re: Kriminalhistoria

Inläggav mikael » 2012-01-14 15:24:08

Henkkalexi skrev:Boken ger egentligen Sture Bergwalls och hans brors egen historia. De skriver vartannat kapitel, och jag tyckte det var väldigt intressant att höra brorsans perspektiv, så jag tycker nog att den är väl värd att läsa.

Ska fråga om boken finns i talform på biblan.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Miche » 2012-01-14 16:21:11

mikael skrev:
Henkkalexi skrev:Boken ger egentligen Sture Bergwalls och hans brors egen historia. De skriver vartannat kapitel, och jag tyckte det var väldigt intressant att höra brorsans perspektiv, så jag tycker nog att den är väl värd att läsa.

Det vore intressant med en inläsning av Christer van der Kwast! ;)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav mikael » 2012-01-14 16:59:55

Miche skrev:
mikael skrev:

Det vore intressant med en inläsning av Christer van der Kwast! ;)

Fyndigt ,hans nya extraknäck , kontakta honom och tipsa.

Sture Bergwalls och hans bror i samarbete med Christer van der Kwast!

Dom 3 i samarbete, pengarna går till forskningen inom neuropsykiatri samt hjärnforskning.
Samt att förbättra rättspsykiartin eventuellt.
Bättre än så kan det inte bli!
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Alien » 2012-01-15 5:50:03

Apropå historiska krimnalfall såg jag en TV-film Ett fall för Mr Whicher. En treårig pojke hittades 1860 på avträdet, med halsen avskuren. Först misstänktes barnsköterskan, som sov i samma rum som pojken, men hon släpptes snart. Enligt skvallret kunde fadern vara inblandad. Fast varför skulle han döda sitt älsklingsbarn? Jo, han hade en affär med barnsköterskan (antog man) och sonen kunde ha vaknat och skrikit och fadern (el barnsköterksan) kvävt honom genom att hålla för munnen på honom. Men han hade inte dött av kvävning utan av kniven.

Så kommer Detective Inspector Jonathan Whicher från Scotland Yard och utreder. Snart börjar han misstänka offrets halvsyster, den 16-åriga Constance Kent. Då klack det till i mitt minne, det var det berömda fallet, detta hade hänt på riktigt. Men den lokale polischefen hade sagt att det blodiga nattlinne som hittades inte hade med mordet att göra, och nu fanns det givetvis inte kvar.

Den lokala polisen hade alltför stor respekt för herrskapet och inriktade sig på förhör av tjänarna. Whichers karriär stäcktes av detta fall, och det hjälpte inte att Constance senare erkände mordet. http://www.met.police.uk/history/constance.htm
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-15 10:18:01

Yngsjömörderskan var mycket intressant. Hörde om henne på Aftonbladets serie om svenska brott. Vet inte om man kan lyssna längre.

Och Salaligan! Sigvard Thurneman var väldigt intressant att läsa om. Jag kan rekommendera Arne Sundelins bok om honom: Fallet Thurneman

http://farm4.staticflickr.com/3662/4015 ... b8c6_z.jpg
Henkkalexi

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav v1975 » 2012-03-18 8:43:38

atoms skrev:Jag har sedan barnsben varit fascinerad, och skrämd, av brott och brottslingar...

Intressant och roligt att vi är fler som roas av kriminologi!
Jag är också fascinerad av seriemördare, dock mer av den internationellt förekommande.
Min första bok om seriemördartypen, som fick mitt intresse att växa för denna företeelse, handlade om den ryska seriemördaren Tjikatilo.
Därefter har mitt intresse varit mer inriktat på amerikanska seriemördare.

atoms skrev: inte bara seriemördare, utan också massmördare och mångmördare.

Även denna företeelse är intressant ur rent kriminal-psykologiskt perspektiv.
Men mitt intresse inom kriminologin är ganska brett: Brukar ofta fastna för de dokumentärer som handlar om forensisk och medicinsk kriminologi (sk "Crime-nights" På Reality tv, TV4 Fakta, TLC m fl). Kvinnor bakom galler, kvinnor "on death row", rättspsykiatri, "The most evil" (En program-serie som handlar om hur man kategoriserar olika mördare enligt den 22-gradiga skalan av ondska).

Även jag samlar på Nordisk Kriminalkrönika (min pappa började samla dessa böcker åt mig, fram till sin död). Nu mera har jag inte råd att köpa dessa, även om jag väldigt gärna vill fortsätta på mitt samlande av dessa böcker.
v1975

Anslöt: 2012-03-17

Återgå till Intressanta intressen

Logga in