Kräva psykoterapi ef rekommendation av utredningspsykolog?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kräva psykoterapi ef rekommendation av utredningspsykolog?

Inläggav Sarah1 » 2018-07-11 22:25:16

Jag genomgick en utredning och fick där en rekommendation om en längre tids psykoterapi, vilken typ av terapi och varför. Jag gjorde utredningen hos ett privat företag och tillhör annars en landstingsdriven öppenpsykiatrisk mottagning. Jag har inte ekonomi att betala för privat psykoterapi och utbildningsterapier är inte aktuellt.

Jag undrar nu om man kan kräva att rekommendationer från en utredning följs, dvs att jag kan kräva en sådan psykoterapi av mottagningen jag går på? Eller är det så att mottagningen trots rekommendationer kan hänvisa till resursbrist eller att andra patienter är i större behov och därför avvisa rekommendationerna?

Det är inte aktuellt att byta mottagning då jag redan börjat om en gång tidigare och tillgången till psykoterapi ser inte bättre ut även om jag väljer annan mottagning.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Kräva psykoterapi ef rekommendation av utredningspsykolog?

Inläggav Flinta » 2018-07-11 23:23:02

Jag har tyvärr inget svar på din fråga men tipsade om Sankt Lucas i en annan tråd relativt nyligen. Dock har jag personligen ingen erfarenhet av dom:

Kolla med Sankt Lucas om de har någon mottagning på rimligt avstånd? De ber iallafall om pengar för att kunna reducera kostnaden för terapi: https://sanktlukas.se/engagera-dig/ge-e ... stamenten/ Kanske kan du få hjälp efter deras prövning?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kräva psykoterapi ef rekommendation av utredningspsykolog?

Inläggav kiddie » 2018-07-12 1:23:14

Rent krasst kan man aldrig kräva behandling. Inte ens remitterande enhet kan kräva behandling, t ex ville min fd vårdcentral skicka mig till reumatologen men de avslog min ansökan. Man kan självklart höra sig för om saker man vill ha i vården, om det t ex är terapi eller en viss sorts medicin. Men det finns inga skyldigheter från dem alls att ge behandling. De kan alltid neka. Den enda rätt man har som icke tvångsvårdad patient, är att själv neka föreslagen behandling. Däremot kan man aldrig kräva någon specifik form av behandling och i slutänden kan man inte kräva behandling alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in