Krav för att få tandvårdskort?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tandvårdskort

Inläggav treeman » 2011-05-20 19:06:37

Angelic Fruitcake skrev:Bajs på LSS. Om jag inte får en bedömning får jag inget kort och jag får ingen bedömning,om jag inte beviljas andra insatser. Och min visdomstand måste ut snart :(

Otrevlig handläggare också. Och tanten på Tandvårdsenheten också. Har aldrig fått ett sånt nedlåtande tilltal från någon som inte vetat om min diagnos.


Jag ansökte om "kontaktperson" och blev beviljad det. Då fick jag mitt tandvårdskort samtidigt.

Tror den lättaste LSS-insatsen man kan få är "kontaktperson".

Jag sa jag behövde någon helt "normal" person att prata och äta muffins med ibland.
Det gick ju vägen. Har dock inte fått nån kp än, verkar vara svårt att hitta.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Tandvårdskort

Inläggav kullan » 2011-05-20 19:12:48

jag har blivit lovad ett tandvårdskort från kommunen.Sitter och väntar på att det ska dyka upp.har gjort det nu i 2 veckoer.Men som vanligt får man gasta i öronen på dom så dom kommer i håg en....
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Tandvårdskort

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-01 14:08:39

Hörde nyss med LSS i min kommun.
LSS-handläggaren hävdar att man måste ha pågående LSS-insatser för att ett tandvårdskort skall komma ifråga.
Jag säger då att det inte stämmer, att lagtexten säger att jag med min diagnos har rätt till tandvårdskortet. Då påstår kärringen att hon inte har befogenheter och att det är beslut från högre ort och bla bla bla hon kunde inte hänvisa till någon annan instans eller ge mer information...bla bla bla...då tappar jag humöret och säger saker till kärringskrället som skulle få mig bannad härifrån direkt.

Frågan lyder: är det jag eller kärringskrälle som har rätt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Tandvårdskort

Inläggav treeman » 2011-06-01 14:11:15

KrigarSjäl skrev:Frågan lyder: är det jag eller kärringskrälle som har rätt?


Min tolkning av lagtexten är att du som har diagnos har rätt till tandvårdskort.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Tandvårdskort

Inläggav kullan » 2011-06-01 14:17:15

KrigarSjäl skrev:Frågan lyder: är det jag eller kärringskrälle som har rätt?


Du har givetvis rätt. Det är "kärringen" som borde läsa på lagtexten.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Tandvårdskort

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-01 15:24:50

Nja, socialstyrelsen har väl ändrat sig? De skrev först att "omfattas av LSS" innebär alla som har rätt att söka LSS.

Men i höstas någon gång skrev de att "omfattas av" ska ändra betydelse till "har pågående insatser". Det verkar kunna komma att ändras mer tydligt. Men som det är nu, har man inte socialstyrelsen på sin sida.

Det ska stå om detta nya någonstans här, och på OA-forumet. Jag har själv frågat Socialstyrelsen, och fick ett personligt svar där ovanstående stod. De skrev också att deras tidigare svar som tydde på annan tolkning av "omfattas av" (nämligen "alla som har rätt att söka") inte räknades längre.

Borgarna är väl med och vill ändra på det här. Är man handikappad, så ska det fan kännas i plånboken, hur skulle det se ut annars? Jobbar man inte, så ska det svida så mycket som möjligt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Tandvårdskort

Inläggav linneajohansson » 2011-06-02 1:02:56

Brevet ni talar om var från Socialstyrelsen till regeringen, daterat 2010-07-09

Lite information från Socialdepartementet:

Det aktuella förslaget i promemorian innebär att rätten till uppsökande och nödvändig tandvård upphör om en person inte längre är beviljad insats enligt LSS eller får assistansersättning från Försäkringskassan.

Regeringen skall ta ställning till de olika förslagen i promemorian utifrån bl.a. vad remissinstanserna har framfört. Regeringen presenterar sina överväganden i en proposition till riksdagen senare under våren. De nya reglerna kan komma att börja gälla först vid halvårsskiftet 2012.

Med vänlig hälsning

Petra Zetterberg Ferngren
Kansliråd”

Tandvårdsreformens tredje steg,
Planerade propositioner och skrivelser 2010 & 2011: Juni 2011

Ur tredje steget i tandvårdsreformen (Ds 2010:42):
”Vår bedömning är att reformen kan träda i kraft tidigast den första januari 2012. En mer realistisk genomförandetidpunkt är dock, enligt vår uppfattning, ett halvår senare, det vill säga den första juli 2012.”

Juni 2011: Propositionen kommer ut.
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Re: Tandvårdskort

Inläggav Pemer » 2011-06-02 1:16:19

Ska bli intressant att se om de tillmäter OA:s remiss (pdf) någon betydelse. Om inte annat var den en stor milstolpe för oss, vår första...

(Attention lämnade in en med ganska motsatt linje att allt borde följa personligt behov snarare än diagnoser. Autism- och Aspergerförbundet yttade sig inte (!).)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Tandvårdskort

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-02 9:54:13

Fast brevet jag talar om, var riktat till mig, och skickades hem till mig. I den menar socialstyrelsen att de redan nu håller med om den nya tolkningen och därför inte har något att säga längre om att vg-region inte ger tandvårdskort till folk som inte har en LSS-insats (vissa kommuner gör det tydligen ändå, men det är då inte enligt VGs policy).

Brevet jag fick var ett svar på ett brev från mig, där jag krävde att VG-region slutade att skriva att man måste ha LSS-insats för att få tandvårdskortet.

Socialstyrelsen skrev alltså själva att deras tidigare svar på ett annat brev, där de skrev att omfattas av betyder "alla som har rätt att söka LSS" nu ska bortses från. Jag ska se om jag hittar ett citat ur brevet, som jag kopiera hit.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Tandvårdskort

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-02 10:08:53

Här är vad Socialstyrelsen skrev DIREKT till mig, alltså inget riktat till regeringen eller liknandet, utan detta är ett svar på min skriftliga fråga om de kunde göra något åt att VG-region vägrar ge tandvårdskort till folk utan LSS-insats och att de felaktigt tolkar "omfattas av" som "måste ha insats":

Socialstyrelsen till mig privat skrev:Socialstyrelsen anser att även den nuvarande lydelsen av 8 a § tandvårdslagen, ska tolkas på det sätt som socialdepartementets promemoria föreslår, dvs. att endast personer som är beviljade insatser enligt LSS eller ersättning enligt LASS alternativt 51 kap. socialförsäkringsbalken vid tidpunkten för den nödvändiga tandvården eller den uppsökande verksamheten ska omfattas av bestämmelsen. Regionens policy att utfärda intyg om nödvändig tandvård enbart till personer som beviljats insats enligt LSS strider därför inte mot tandvårdslagens bestämmelser. Vad som tidigare anförts i Socialstyrelsens meddelandeblad och åberopande beslut föranleder ingen annan bedömning.


Att välja att tolka "omfattas av" som att man måste ha en insats redan, är ett medvetet fel. Antagligen ett försök att komma runt något som någon ansett vara för generöst. Vem som helst förstår vad "omfattas av en lag" betyder. Och nu väljer man från regeringshåll att tolka det lika snett, och därefter skriva om förklaringarna så att så få som möjligt ska få rätt till det här.

Hela tandvårdskortet är förresten felaktigt utformad. Det kan inte spela någon roll alls om man har insats eller ej, omfattas av det ena eller ej. Enligt mig skulle det i stället ges till folk efter två kriterier där det räcker att uppfylla det ena:

1. de som har stort behov, typ folk som p.g.a. handikapp eller sjukdom inte kan sköta sina tänder. Allt från multihandikappade på gruppboenden till vissa personer som har en salivsammansättning som gör att tänderna far mycket illa (jag kände en vanlig NT-tjej med det senare problemet, och hon fick lägga ut hur mycket pengar som helst för att förhindra att tänder ruttnade. Hon fick inflammationer i tandbenet/käkbenet o.s.v. Ett stort problem alltså, där sjukvården till slut får kopplas in så då går det väl på vanliga högkostnadsskydden ändå till slut när det har gått riktigt långt.)

2. De som går på varaktiga och låga bidrag. T.ex. sjukersättning på garantinivå, och upp till en viss nivå, t.ex. 12 000 före skatt eller annan lämplig summa.

Jag kan inte förstå varför en aspergare som har hög funktion, har jobb med normalt till bra betalt, men får kontaktperson, ska ha tandvårdskort, medan en svårare handikappad aspergare eller ADHD:are (som inte får LSS alls) som har stora behov av boendestöd och får fler insatser via SoL, och som går på garantipension, inte ska få tandvårdskort.

Jag vet inte hur man skulle utforma de regler jag önskar, men i alla fall måste det vara på något fast sätt, eftersom alla bedömningar alltid leder till grova kränkningar och så tydligt alltid visar att kommunernas prio 1 är att spara och avslå. De gör precis vad de kan för att säga nej till så mycket som möjligt.

För en sådan grupp som grupp 1, skulle intyg från tandläkaren vara nog. Men i samhället idag, så går det ju bara mot att vads än experter säger, så sitter det en sketen okunnig handläggare på en myndighet och ska bedöma om expertens ord verkligen är sanna eller om man kan avslå. Om experten skrivit det minsta otydligt eller fel, så "AHA! AVSLAG!!!!!".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Tandvårdskort

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-02 10:26:56

Från Soc brev:
"Vad som tidigare anförts", syftar på meddelandebladet från 2006 där de skriver att "omfattas av" ska tolkas som "de som har rätt att söka LSS".

De står alltså inte för detta mer nu.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Tandvårdskort

Inläggav tandvark » 2011-06-11 5:02:06

Ja, ni ser mitt användarnamn. Jag sitter med en tandinflammation just nu, och förhoppningggsvis orkar jag vänta till Måndag och så ringer jag in på en akuttid då.

Jag har LSS, men inget tandvårdskort.

Fråga 1. Är jag garanterad tandvårdskort när jag har LSS och har som enda ersättning sjukersättning.

Fråga 2. Kan man få tillbaks pengarna retroaktivt som det blir att kosta ifrån det här besöket? ( ifall jag snarast sökert tandvårdskort och sparar alla kvitton )?

Kanske i såna fall att man borde ringa och säga att man ska in till tandläkaren och fråga om dom kan stå för kostnaderna, när man officiellt får tandsvårdskortet.

Tacksam för svar
tandvark
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-06-11

Re: Tandvårdskort

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-11 9:21:46

tandvark skrev:Ja, ni ser mitt användarnamn. Jag sitter med en tandinflammation just nu, och förhoppningggsvis orkar jag vänta till Måndag och så ringer jag in på en akuttid då.

Jag har LSS, men inget tandvårdskort.

Fråga 1. Är jag garanterad tandvårdskort när jag har LSS och har som enda ersättning sjukersättning.

Fråga 2. Kan man få tillbaks pengarna retroaktivt som det blir att kosta ifrån det här besöket? ( ifall jag snarast sökert tandvårdskort och sparar alla kvitton )?

Kanske i såna fall att man borde ringa och säga att man ska in till tandläkaren och fråga om dom kan stå för kostnaderna, när man officiellt får tandsvårdskortet.

Tacksam för svar

Har LSS? Menar du en pågående LSS-insats? Har du det, bör du kunna få tandvårdskort utan omsvep (problemet har varit mest för dem som omfattas av LSS, men saknar LSS-insats).

Har du LSS-insats, ring din LSS-handläggare snarast och be om tandvårdskort. Säg att du har akuta problem och behöver det snabbt. Om du tror att det inte är smart att uttrycka sig så (en del kanske skulle tycka att man är bra strategisk och bara ute efter pengar) så kanske du kan be boendestöd, ledsagare, habpersonal, psykiatripersonal eller kontaktperson om hjälp.

Om du inte har en pågående LSS-insats, så vet jag inte vad som är snabbast att göra, det beror nog på var du bor och hur just dina LSS-handläggare är.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Tandvårdskort

Inläggav vallesmamma » 2011-06-11 13:20:17

Jag har också haft en tandinflammation. Det gjorde så ont, att behålla kallvatten i munnen lindrade för stunden, starka smärtstillande fick jag. Jag hade ingen diagnos då. Nu har jag det.Livrädd för tandläkaren, det gick dåligt då jag hade inflammationen. Skulle behöva en munhälsobedömning. Fick mitt kort direkt efter att jag ansökt om LSS. Hör med tandläkaren om man kan få tillbaka retroaktivt.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Tandvårdskort

Inläggav Peace » 2011-06-11 14:37:58

Jag har ingen hjälp från LSS. Kommer jag då inte få nåt tandvårdskort?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Tandvårdskort

Inläggav tandvark » 2011-06-11 15:33:16

Bror Duktig skrev:
tandvark skrev:Ja, ni ser mitt användarnamn. Jag sitter med en tandinflammation just nu, och förhoppningggsvis orkar jag vänta till Måndag och så ringer jag in på en akuttid då.

Jag har LSS, men inget tandvårdskort.

Fråga 1. Är jag garanterad tandvårdskort när jag har LSS och har som enda ersättning sjukersättning.

Fråga 2. Kan man få tillbaks pengarna retroaktivt som det blir att kosta ifrån det här besöket? ( ifall jag snarast sökert tandvårdskort och sparar alla kvitton )?

Kanske i såna fall att man borde ringa och säga att man ska in till tandläkaren och fråga om dom kan stå för kostnaderna, när man officiellt får tandsvårdskortet.

Tacksam för svar

Har LSS? Menar du en pågående LSS-insats? Har du det, bör du kunna få tandvårdskort utan omsvep (problemet har varit mest för dem som omfattas av LSS, men saknar LSS-insats).

Har du LSS-insats, ring din LSS-handläggare snarast och be om tandvårdskort. Säg att du har akuta problem och behöver det snabbt. Om du tror att det inte är smart att uttrycka sig så (en del kanske skulle tycka att man är bra strategisk och bara ute efter pengar) så kanske du kan be boendestöd, ledsagare, habpersonal, psykiatripersonal eller kontaktperson om hjälp.

Om du inte har en pågående LSS-insats, så vet jag inte vad som är snabbast att göra, det beror nog på var du bor och hur just dina LSS-handläggare är.



Nej, ingen insats, bara sjukersättning+att jag går under LSS. Trodde inte att hjälp därifrån i övrigt var något måste.

Jag menar rent generellt enligt lagen. Har dom rätt att neka en ett tandvårdskort ( ? ) och kan man få pengar retroaktivt?
tandvark
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-06-11

Re: Tandvårdskort

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-11 22:01:00

Lagen är lite hipp som happ just nu.

Man ska få tandvårdskort om man omfattas av LSS, vilket naturligtvis bör tolkas som att man har rätt att söka LSS-insatser.

Men sedan började kommuner vilja tolka det som att man måste ha insatser redan, och nu verkar det som att lagen kommer att ändras.

Jag har mailat Socialstyrelsen och frågat, och fick till svar att förslaget är att omfattas av ska tolkas som att man redan har en insats, och att de redan nu väljer att tolka det så.

Så lagen är på intet vis klar och tydlig just nu. Har man tur och är envis, så kan man säkert få kortet utan att ha LSS-insats. Särskilt om man bor i en bra kommun.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Tandvårdskort

Inläggav Peace » 2011-06-11 23:21:57

Bror Duktig skrev:Har man tur och är envis, så kan man säkert få kortet utan att ha LSS-insats. Särskilt om man bor i en bra kommun.

Då är jag körd. Får sluta gå till tandläkaren när jag fyllt 19.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Tandvårdskort

Inläggav tandvark » 2011-06-12 0:02:56

Tack Bror Duktig. Då skippar jag det hela.
tandvark
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-06-11

Re: Tandvårdskort

Inläggav Zima33 » 2011-06-13 16:38:04

Även om man inte får tandvårdskort så har man rätt till ett Allmänt tandvårdsbidrag på 150 eller 300 kr/år (beror på åldern). Det är ju ingen förmögenhet men kan vara bra att veta. Finns mer info på Fk:s hemsida.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Tandvårdskort

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-13 16:46:43

Jag tycker inte ni ska skippa det, utan försöka, samt hänvisa till att tandvårdskort ska folk få som omfattas av LSS. Det är inte alls säkert att er kommun eller handläggare (eller var det nu var man kunde söka direkt hos en myndighet) säger nej.

Ge inte upp direkt, det är fullt av "fria tolkningar" i omlopp verkar det som, och man kan lika gärna ha tur.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Tandvårdskort

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-06-14 16:27:43

Jag bor i Stockholm och ska få ett sånt här kort enl. LSS-handläggaren jag pratade med.
Hon sa dock att det inte gör tandvården gratis utan att man betalar max 1800. Antar att hon menar 1800 om året?

Hur som helst så får jag nu något jag inte har någon användning för - JAG HAR INTE RÅD. Spelar ingen roll om det "bara" är 300 per besök eller 1800 om året eller vad fan det nu är, jag har ingen inkomst ALLS.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Tandvårdskort

Inläggav Zima33 » 2011-06-15 1:03:56

Deadly_Nightshade skrev:Hur som helst så får jag nu något jag inte har någon användning för - JAG HAR INTE RÅD. Spelar ingen roll om det "bara" är 300 per besök eller 1800 om året eller vad fan det nu är, jag har ingen inkomst ALLS.


Då har du väl rätt att få av soc?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Tandvårdskort

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-06-17 17:03:08

Zima33 skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Hur som helst så får jag nu något jag inte har någon användning för - JAG HAR INTE RÅD. Spelar ingen roll om det "bara" är 300 per besök eller 1800 om året eller vad fan det nu är, jag har ingen inkomst ALLS.


Då har du väl rätt att få av soc?

Det är ju den stora frågan. Jag ska ringa och höra med dom senare.
Har inte kontaktat dom än eftersom jag fortfarande har tillgångar så jag klarar mig Juli månad ut. Och sen är jag rädd att få avslag också.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in