Kramp i vaderna på nätterna

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-10 8:32:49

Hej!

Någon enstaka gång så kan man ju få kramp i vaderna. Det är inte farligt, man bara spjärnar uppåt med tårna så släppar det. Nu har jag börjat få kramp i vaderna nästan varje natt, och det börjar bli tröttsamt. Jag äter ju yoghurt på morgonen, så jag borde få tillräckligt med kalcium. Är det någon som har andra tips?

Banan sägs vara bra, men även om jag äter en banan på kvällen så kan jag få kramp i en av vaderna på natten. Jag har ansträngningsastma och inhalerar två puffar Pulmicort på morgonen. Bricanyl som jag ska ta vid ansträngning använder jag väldigt sällan, just för att jsg vet att jag kan få mjölksyra i vaderna av den när jag rör på mig.

Krampen i vaderna har inget med Bricanyl att göra, jag har inte tagit Bricanyl och ändå får jag kramp i vaderna på natten.

Tips och idéer är välkomna.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav TheRockman81 » 2011-08-10 8:34:35

Man kan ju också få kramp vid vätskebrist.
TheRockman81
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-07-16
Ort: Nyköping

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-10 9:06:39

Hej!

Hmm ... det var ju en tanke förstås. Har kanske inte druckit så mycket som jag ska nu i värmen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav weasley » 2011-08-10 16:46:09

Magnesium hjälper mot vadkramper! Har själv testat det med stor framgång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Flawed » 2011-08-10 17:03:57

Finns som brustablett för 9.90 kronor på Lidel.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-10 20:50:06

Hej!

Jag räknade ut idag att om jag räknar ihop yoghurt/fil på morgonen, bubbelvatten till lunch och middag samt te (kaffe är ju vätskedrivande, räknas inte väl) får i mig cirka 1,5 liter per dag när jag egentligen ska dricka minst 2 liter (åtminstone under sommaren). Därför ska jag prova att bubbla en liter vatten och dricka under kvällen extra.

Ja, vi har en SodaStream så därför blir det mycket bubbelvatten. Men jag dricker även vanligt vatten. Jag är noga med att inte dricka bubbelvatten när jag ska träna fotboll till exempel.

Magnesium låter ju intressant. Hjälper det inte att dricka extra mycket vatten, ska jag absolut gå till Lidl och köpa magnesium brustabletter. Kanske kan jag köpa det i morgon eftermiddag och prova ändå, fast jag nu börjar hålla koll på vattenmängden och dricka mer.

Tack för tipsen!

Hälsningar

lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Lakrits » 2011-08-10 21:01:19

weasley skrev:Magnesium hjälper mot vadkramper! Har själv testat det med stor framgång.

Det är också vad man ger nötkreatur som drabbas av beteskramp (orsakat av magnesiumbrist i fodret).
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Moggy » 2011-08-10 22:18:31

Lilla Gumman skrev:
Magnesium låter ju intressant. Hjälper det inte att dricka extra mycket vatten, ska jag absolut gå till Lidl och köpa magnesium brustabletter. Kanske kan jag köpa det i morgon eftermiddag och prova ändå


Hej.

Min rekommendation är att du går in på en hälsokostbutik och köper ett bra magnesiumtillskott istället... Calmag-piller är billiga och Calcium är nyttigt det med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-10 22:26:31

Fast kalcium och magnesium motverkar väl varandra när det gäller kramper? Om man har just kramper, kanske man bör testa enbart magnesium.

En fördel som jag har hört om från olika håll, är att magnesium inte ska vara så farligt att äta mycket av. Till skillnad från vissa andra saker. Men jag skulle kolla upp det mer noga själv om jag hade tänkt sätta i mig terapeutiska doser under längre tid.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav marcooleo » 2011-08-10 22:50:47

Jag har kramp i ryggmusklerna varje natt så jag vaknar och det gör såpass ont att jag får andningssvårigheter, tar ca 1 timma innan kramperna släpper så jag kan somna om, funkar inte med Magnesium för mig.

Vet inte om det beror på Lyrican, har för mig att det började då jag började ta dem, men när jag trappar ner lyrican så gör det ingen skillnad. Lite orolig vad detta är för någonting
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Nikolaus » 2011-08-10 22:54:29

Hejdu
har du testat att stretcha?
Nikolaus
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2011-07-09

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav marcooleo » 2011-08-10 23:25:07

Nikolaus skrev:Hejdu
har du testat att stretcha?

Vet inte hur man stretchar nedre ryggmuskulaturen tyvärr
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-10 23:29:45

marcooleo skrev:
Nikolaus skrev:Hejdu
har du testat att stretcha?

Vet inte hur man stretchar nedre ryggmuskulaturen tyvärr

Testa att ligga på rygg, och dra ihop och upp benen ovanpå dig. Kanske det inte räcker, men du kan ju testa.

Gå till en läkare också. De kan väl säga (förhoppningsvis) om det är Lyrican eller om du har något som behöver utredas. Testa att ringa och tala med den som skrivit ut det först, så inte somatiska vården direkt avfärdar det med "psykmediciner har så många konstiga symptom". Om utskrivande läkare säger att det inte beror på lyrican, så behöver du ju inte nämna det sedan vid kontakt med somatisk vård, eller så kanske läkaren kan skriv en remiss.

Jag skulle kolla upp det i alla fall. Och även om det inte är något farligt, så kanske du kan få en sjukgymnast som visar hur du ska göra för att lindra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Flawed » 2011-08-11 1:29:59

Moggy skrev:
Lilla Gumman skrev:
Magnesium låter ju intressant. Hjälper det inte att dricka extra mycket vatten, ska jag absolut gå till Lidl och köpa magnesium brustabletter. Kanske kan jag köpa det i morgon eftermiddag och prova ändå


Hej.

Min rekommendation är att du går in på en hälsokostbutik och köper ett bra magnesiumtillskott istället... Calmag-piller är billiga och Calcium är nyttigt det med.

Det beror nog lite på jag misstänker att det inte behövs om man äter en någorlunda normal kost och att vi tenderar att få för mycket kalk.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Flawed » 2011-08-11 1:30:56

marcooleo skrev:Jag har kramp i ryggmusklerna varje natt så jag vaknar och det gör såpass ont att jag får andningssvårigheter, tar ca 1 timma innan kramperna släpper så jag kan somna om, funkar inte med Magnesium för mig.

Vet inte om det beror på Lyrican, har för mig att det började då jag började ta dem, men när jag trappar ner lyrican så gör det ingen skillnad. Lite orolig vad detta är för någonting

Det är nog dags för ett läkarbesök.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav marcooleo » 2011-08-11 7:47:20

Funderar på om det kan vara min Morbus Bechterew som har börjat spöka igen, har varit helt besvärsfri sen -96, men man vet ju aldrig. Ja jag får nog kontakta doktorn. Tack
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav marcooleo » 2011-08-11 7:50:23

Bror Duktig skrev:
marcooleo skrev:
Nikolaus skrev:Hejdu
har du testat att stretcha?

Vet inte hur man stretchar nedre ryggmuskulaturen tyvärr

Testa att ligga på rygg, och dra ihop och upp benen ovanpå dig. Kanske det inte räcker, men du kan ju testa.

Gå till en läkare också. De kan väl säga (förhoppningsvis) om det är Lyrican eller om du har något som behöver utredas. Testa att ringa och tala med den som skrivit ut det först, så inte somatiska vården direkt avfärdar det med "psykmediciner har så många konstiga symptom". Om utskrivande läkare säger att det inte beror på lyrican, så behöver du ju inte nämna det sedan vid kontakt med somatisk vård, eller så kanske läkaren kan skriv en remiss.

Jag skulle kolla upp det i alla fall. Och även om det inte är något farligt, så kanske du kan få en sjukgymnast som visar hur du ska göra för att lindra.

Tackar för stretch-tips! :)
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav sony_galaxy » 2011-08-11 16:29:03

Det låter som magnesiumbrist,
när kroppen får brist på magnesium så brukar kramp eller ryckningar i muskler uppstå.
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-11 16:57:31

marcooleo skrev:Funderar på om det kan vara min Morbus Bechterew som har börjat spöka igen, har varit helt besvärsfri sen -96, men man vet ju aldrig. Ja jag får nog kontakta doktorn. Tack

Det är säkert en möjlighet. T.ex. att kompensera smärta genom att anstränga muskler, kan ge kramp. Och det är inte alltid smärtan eller kompensationen är jättetydlig.

Bra om du tänker kolla upp det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-14 0:42:19

Hej!

Krampen har försvunnit, utan att jag har behövt köpa något tillskott. Kanske beror det på att jag druckit mer vatten. Att ligga med benen i högläge (vi har elevationsbottnar i dubbelsängen) är skönt och hjälper kanske det med.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Tiblan » 2011-08-15 9:48:19

Fil och yoghurt räknas inte som vätska. Gör det enkelt för dig och drick vatten som vätska. Om du dricker te eller kaffe så bör du lägga till lika mycket till dvs om du dricker 2 dl kaffe så bör du dricka 2 dl vatten extra för att beräkna vätskeintaget korrekt.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav weasley » 2011-08-15 12:10:09

Lakrits skrev:
weasley skrev:Magnesium hjälper mot vadkramper! Har själv testat det med stor framgång.

Det är också vad man ger nötkreatur som drabbas av beteskramp (orsakat av magnesiumbrist i fodret).

Mitt foder innehåller tydligen för lite magnesium. Är det jordbruksverket som utför mineraltester? ;D
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Miche » 2011-08-15 12:27:04

Livsmedelsverket gör stickprov ibland (troligen lika med sällan) på livsmedelsprodukter och jämför mot innehållsförteckningen. det är nog oftare tidningar som Råd och Rön samt dagstidningar/hälsotidningar som gör sådana kontroller.

Det har hänt att tillverkare måste ändra texten på etiketten för att deklarationen inte stämmer med det verkliga innehållet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav weasley » 2011-09-08 14:17:30

Hur går det med kramperna, Lilla Gumman?
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Aspergare och vården



Logga in