Kramp i vaderna på nätterna

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Alien » 2017-05-15 23:51:47

antonius skrev:
Alien skrev:Jag har drabbats av kramper i tårna och fötterna när jag tränat och tvingats avbryta och ta av mig skorna och massera fötterna. Det är ingen "hård träning" (medelgympa), men hård för mig iaf, jag svettas mycket. Det är nytt.

Tar regelbundet blodprover pga sjukdom och bad läkaren en gång att de skulle kolla magnesiumhalten. Men den var helt normal.

Men kanske jag behöver mera magnesium än normalt. Så jag köpte flytande (äter så många piller ändå, vill inte svälja fler). Salus Magnesium. Fast det innehåller inte bara magnesium utan koncentrat av ananas, päron, mango, aprikos, druva, carob-extrakt (vad nu det är), äpple och citron. Är väl därför det smakar så gott. Dessutom innehåller det kamomillblomma, fänkålsfrö, morot och spenat. Blir rätt dyrt, flaskan minskar oroväckande snabbt. Men faktiskt har jag sluppit kramperna i fötterna sedan jag börjat med den.


Prova med kompressionsstrumpor, kan hjälpa även för fötterna om cirkulationen inte är den bästa... :-)063

Faktiskt har jag inte fått kramper på nätterna den senaste tiden. Och kompressionsstrumpor på gympan? Det är redan alldeles för varmt och svettigt där. Jag tror att det är svettandet som gör att jag får kramp där.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav antonius » 2017-05-16 9:50:11

Alien skrev:Faktiskt har jag inte fått kramper på nätterna den senaste tiden. Och kompressionsstrumpor på gympan? Det är redan alldeles för varmt och svettigt där. Jag tror att det är svettandet som gör att jag får kramp där.


Tanken är att man har dem på efter man tränat eller stått och gått länge, för att få kompression på uttröttade fötter och vader. Men såklart kan man ha dem samtidigt med. Det är ju inte så fasligt dyrt att prova heller. Dom finns på apotek, sportbutiker mm. Se bara till att du dricker mycket vatten när du svettas och tränar, för om man är uttorkad kan man få kramper av den anledningen... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in