Kramp i vaderna på nätterna

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Miche » 2011-09-08 20:17:32

Vad är det som krampar?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Lakrits » 2011-09-08 20:22:46

Svar på din fråga, Miche. (Glömde smilisen, som tydligen är viktig för sammanhanget) ;).

krampaf.png
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Zombie » 2011-09-08 20:37:06

Ovant att inte Miche kan stava. :shock: Han måste väl ha menat "Vader, det som krampar?", det vill säga "Är du säker på vad det är som krampar?"? ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Miche » 2011-09-08 20:45:16

Vad är singularformen av vader, vad är det ni tjafsar om?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Alien » 2014-02-16 2:13:04

Bump!

Jag har ofta kramp i fötterna och tårna. Brist på magnesium? Nu har jag köpt en burk med magnesium, men ännu inte märkt någon bättring.

Kanske är jag dålig på att dricka, men ska man tvinga sig att dricka fast man inte är törstig? Dessutom vill jag inte dricka något på flera timmar innan jag går och lägger mig. Inte kul att vakna efter fem timmar för att man måste gå på toa och sedan inte kunna somna om.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Hadumod » 2014-02-16 2:39:05

Alien skrev:Jag har ofta kramp i fötterna och tårna. Brist på magnesium? Nu har jag köpt en burk med magnesium, men ännu inte märkt någon bättring.

Hade själv problem med muskelryckningar och kramper i vaderna om nätterna. Nämnde det för min läkare som skrev ut Emgesan (magnesiumhydroxid) åt mig. Det hjälpte för mig. Tror att det tog sådär ett par dagar innan jag märkte någon markant förbättring. Kan tänka att det tar olika lång tid innan man märker någon förbättring beroende på hur stor brist som man har på magnesium. :-)063
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav weasley » 2014-02-19 19:47:22

Massage kan också hjälpa. Ibland kan kramperna utlösas av att man har dålig cirkulation i vaderna - så är det iaf för mej.

Börja från fötterna och massera uppåt mot kroppen så du inte förstör klaffarna i blodkärlen!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Vatrevlet » 2014-02-19 20:14:26

Har också haft återkommande liknande problem med kramp, ryckningar och krypningar i ben, och armar. Magnesium har hjälpt mig bra, speciellt en sort som heter super magnesium. Även Dr Reckeweg r36 brukar snabbt ge mig lindring när problemen uppstår.
Vatrevlet
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-11-09

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Torben » 2014-02-20 4:38:06

Alien skrev:Jag har ofta kramp i fötterna och tårna. Brist på magnesium? Nu har jag köpt en burk med magnesium, men ännu inte märkt någon bättring.


Huskurer i all ära, men här tror jag det kunde vara klokt att skaffa ett läkarutlåtande i ett tidigt skede. Så du får kolla av bas-parametrarna som tex puls/blodtryck, plus lämpliga blodprover inklusive ett stick i fingret för att kolla om du skulle vara i riskzonen för diabetes.

Alien skrev: Kanske är jag dålig på att dricka, men ska man tvinga sig att dricka fast man inte är törstig? Dessutom vill jag inte dricka något på flera timmar innan jag går och lägger mig. Inte kul att vakna efter fem timmar för att man måste gå på toa och sedan inte kunna somna om.


Tvinga vet jag inte. Har du lite vätskebrist tror jag dock att du känner tydlig skillnad (piggare och mår bättre) när du väl får i dig lite extra vatten.
Kanske testa ett glas vatten efter frukost eller förmiddagskaffet, plus ett glas extra efter lunchen? På så sätt tror jag du skulle kunna återställa vätskebalansen utan du behöver äventyra nattsömnen.

Lycka till!
mvh
/Torben
Torben
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-01-17

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Miche » 2014-02-20 5:07:52

Det där med vätskebrist tycker jag låter rimligt, jag har blivit bättre på senare år att dricka vatten och har numera sällan kramp i vaderna, vilket inte var så värst ovanligt tidigare år.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav antonius » 2014-02-20 6:45:24

Vid problem med underbenen brukar kompressionssockar ibland hjälpa, speciellt vid krypningar, träningsvärk och cirkulationsrubbningar etc. Egentligen enda stället som kompressionsplagg verkligen har påvisbar effekt :-)063
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Flawless » 2014-02-20 10:46:23

uppvärmning av musklerna och stretching måste ju hjälpa. Det underlättar blodcirkulation när muskeln är uttöjd. Även massage
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav antonius » 2014-02-20 11:14:18

Flawless skrev:uppvärmning av musklerna och stretching måste ju hjälpa. Det underlättar blodcirkulation när muskeln är uttöjd. Även massage


Javisst men det jag vill komma till är att det jobbigt för hjärtat att pumpa blodet ner till vaderna för de är ju längst bort och sedan ska det upp därifrån med. Många idrottmän kör med kompressionssockar under vila och återhämtning, just för att påskynda läkningsfasen, när blodet transporterar bort slaggprodukter. Provar man med högt benläge och/eller stödstumpor under natten, kan man se om man känner skillnad och slippa lite av besvären. Vissa mediciner kan ju ge krypningar med, t ex Propavan :-)063
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Alien » 2015-08-20 2:11:02

Bump igen!

Enligt Expressen finns det fyra orsaker till kramper i benen:

Expressen Hälsoliv 2015-06-03 skrev:Du svettas

När vi tränar svettas vi förutom vatten ut viktiga mineraler som natrium, kalium, magnesium, kalcium och klorid. Och när kroppen blir utarmad rubbas nervsignaler i hjärnan, vilket yttrar sig i muskelkramper, enligt en studie från 2010.

Uttorkning

Vid värme, aktivitet och svettningar försvinner även vatten från kroppen. Att dricka ordentligt kan förhindra och lindra muskelkramper.

Uttröttade muskler

När man tränar hårt och låter en enstaka muskel slita länge i samma position kan den bli uttröttad. Då slutar reflexkontrollen fungera som den ska – vilket kan yttra sig i plötsliga och explosiva sammandragningar, alternativt ett flöde av sammandragningar som inte upphör på ett tag, enligt en studie från 2009.

Hård träning

De som pressar sig utöver sin normala träningsrutin utan att inse sina begränsningar löper större risk att få muskelkramper.
http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/ ... p-i-benen/

De tre första kan stämma in på mig. När solen gassar och det är varmt både ute och inne, så svettas jag mer än vanligt. Och glömmer jag att dricka extra mycket blir jag kanske lite uttorkad. Hård träning ägnar jag mig inte åt, men just för att jag är så pass otränad känns det när jag gör något extra.

Att äta torkade aprikoser kan tydligen vara bra mot magnesiumbrist med åtföljande kramper:

Expressen Hälsoliv 2015-05-27 skrev:Kramper i benen beror ofta på magnesiumbrist och ibland går det lätt att åtgärda genom att äta några torkade aprikoser om dagen. Aprikoser innehåller dessutom väldigt mycket kalium vilket också kan bidra till att minska kramperna.
Om intaget av aprikoser inte ger önskad effekt kan man ta ett tillskott på magensium i stället. Det tas bäst på kvällen och magnesiumglycinat är det som visat sig vara särskilt bra vid kramper.
Magnesium är också viktigt för vårt skelett då det samspelar med kalcium och D-vitamin.
http://www.expressen.se/halsoliv/sofia- ... p-i-benen/

Torkade aprikoser är gott. Men misstänker att de innehåller mycket socker, och det bör man vara försiktig med.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav plåtmonster » 2015-08-20 2:38:01

Torkad frukt är ofta bra. Tillsatsämnena är det oftast inte och inte heller besprutning.

(E220 har jag för mig neutraliserar E-vitamin vilket i sin tur gör att kött kan härskna)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Alien » 2016-09-15 19:40:50

Läst en del huskurer på nätet:

- Dricka vatten (nej, då får jag iaf gå upp på natten och sömnen störs)
- Äta mera salt (om man svettas i hettan förlorar man inte bara vätska utan också salt.) Dags att börja salta på maten, när jag efter många år lyckats vänja mig vid mindre salt mat, man får ju mycket salt i sig automatiskt utan att själv salta på.
- Ta ett glas whiskey när kramperna sätter in (så man ska ha en whiskyflaska vid sängen. Skulle väl bli alkoholisten Alien om jag tog whisky varje gång jag fick kramp, jag får ju kramper även på dagen)
- Stretcha (ja, det gäller bara att komma ihåg det innan jag stupar i säng)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Fenren » 2016-09-15 20:27:39

Alien skrev:Läst en del huskurer på nätet:

- Dricka vatten (nej, då får jag iaf gå upp på natten och sömnen störs)
- Äta mera salt (om man svettas i hettan förlorar man inte bara vätska utan också salt.) Dags att börja salta på maten, när jag efter många år lyckats vänja mig vid mindre salt mat, man får ju mycket salt i sig automatiskt utan att själv salta på.
- Ta ett glas whiskey när kramperna sätter in (så man ska ha en whiskyflaska vid sängen. Skulle väl bli alkoholisten Alien om jag tog whisky varje gång jag fick kramp, jag får ju kramper även på dagen)
- Stretcha (ja, det gäller bara att komma ihåg det innan jag stupar i säng)


Salt kan funka, och vatten... Om det är bekymret.

För min del får jag kramp i vaderna eller under fötterna om jag stressat för mycket under längre tid.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav antonius » 2016-09-15 20:33:23

Mormor har rätt, det enda som funkar är stödstrumpor, finns på apoteket... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Bestla » 2016-09-15 22:06:38

Fenren skrev:För min del får jag kramp i vaderna eller under fötterna om jag stressat för mycket under längre tid.


Om jag minns rätt så har stress med sämre upptag av mineraler att göra, eller att man gör åt mer av en del mineraler vid långvarig stress. Något av det var det som gjorde att jag lade till magnesium på kvällarna för egen del.

Det blev mindre kramper i alla fall :-)Happy
Bestla
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2015-09-11
Ort: Ute på landet

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Alien » 2017-05-14 14:55:58

Jag har drabbats av kramper i tårna och fötterna när jag tränat och tvingats avbryta och ta av mig skorna och massera fötterna. Det är ingen "hård träning" (medelgympa), men hård för mig iaf, jag svettas mycket. Det är nytt.

Tar regelbundet blodprover pga sjukdom och bad läkaren en gång att de skulle kolla magnesiumhalten. Men den var helt normal.

Men kanske jag behöver mera magnesium än normalt. Så jag köpte flytande (äter så många piller ändå, vill inte svälja fler). Salus Magnesium. Fast det innehåller inte bara magnesium utan koncentrat av ananas, päron, mango, aprikos, druva, carob-extrakt (vad nu det är), äpple och citron. Är väl därför det smakar så gott. Dessutom innehåller det kamomillblomma, fänkålsfrö, morot och spenat. Blir rätt dyrt, flaskan minskar oroväckande snabbt. Men faktiskt har jag sluppit kramperna i fötterna sedan jag börjat med den.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav Lillakatten » 2017-05-14 15:02:20

Magnesium brukar vara bra. Prova och se om du blir bättre. Finns både på apoteket och i hälsokostaffärer.
Lillakatten
 
Inlägg: 317
Anslöt: 2016-04-07
Ort: Stockholm

Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav antonius » 2017-05-14 15:31:40

Alien skrev:Jag har drabbats av kramper i tårna och fötterna när jag tränat och tvingats avbryta och ta av mig skorna och massera fötterna. Det är ingen "hård träning" (medelgympa), men hård för mig iaf, jag svettas mycket. Det är nytt.

Tar regelbundet blodprover pga sjukdom och bad läkaren en gång att de skulle kolla magnesiumhalten. Men den var helt normal.

Men kanske jag behöver mera magnesium än normalt. Så jag köpte flytande (äter så många piller ändå, vill inte svälja fler). Salus Magnesium. Fast det innehåller inte bara magnesium utan koncentrat av ananas, päron, mango, aprikos, druva, carob-extrakt (vad nu det är), äpple och citron. Är väl därför det smakar så gott. Dessutom innehåller det kamomillblomma, fänkålsfrö, morot och spenat. Blir rätt dyrt, flaskan minskar oroväckande snabbt. Men faktiskt har jag sluppit kramperna i fötterna sedan jag börjat med den.


Prova med kompressionsstrumpor, kan hjälpa även för fötterna om cirkulationen inte är den bästa... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav slackern » 2017-05-14 17:09:22

Sendrag ju inga som helst konstigheter bara att ställa dig upp mitt i natten pressa in med händerna och skrika så går det över så kan du somna om.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Kramp i vaderna på nätterna

Inläggav tahlia » 2017-05-14 20:00:33

slackern skrev:Sendrag ju inga som helst konstigheter bara att ställa dig upp mitt i natten pressa in med händerna och skrika så går det över så kan du somna om.

Då är det kanske enklare att bara ta spjärn och pressa tårna mot exempelvis sängkanten. Fungerar utmärkt för sendrag i benen (använde den metoden ofta mot slutet av graviditeterna då sendrag plötsligt hälsade på).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Aspergare och vården



Logga in