Kost vid autism och/eller adhd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav elle » 2015-01-06 8:28:05

Flawed skrev:
elle skrev:
Flawed skrev:Till exempel IBS är säkerligen vanligt vid npf .

IBS är läkarnas påhitt för att slippa behandla patienter .

IBS beskriver åtminstone ett tillstånd.

Eller ett symptom. IBS får man inte ur luften .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Kimmelie » 2015-01-06 10:51:58

kiddie skrev:Jag tror absolut inte på det där med att mjölkprotein och gluten tar sig ut ur tarmen och går upp i hjärnan och kopplar till opiatreceptorer. Den teorin verkar helt vansinnig.

Lika vansinnigt som att jag blir fullständigt drooogad om jag äter gluten!!! :-)010

Mjölk är rena uppåttjacket för mig. :-)050 Jag blir pigg och glad och energisk för en stund, sen övergår det i humörväxlingar, och jag får ett våldsamt sug efter mer mjölk...

Edit: Att mjölk fungerar som uppåttjack för mig blev tydligt när jag provade att återinföra mjölk efter att ha varit utan det i 10 månader. När jag åt mjölkprodukter regelbundet märkte jag givetvis inte av det. Men jag märkte stor skillnad när jag slutade med mjölk och blev mycket lugnare.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Wine » 2015-01-06 12:09:57

Bananfluga skrev:Hej!
Jag är ny på forumet och har nyligen diagnostiserats med asperger och adhd.

Jag har förstått att förändrad kost kan lindra symptom. Jag har hört talas om att glutenfri kost och/eller laktosfri kost kan hjälpa.
Jag undrar om någon av er testat detta?
Är det någon som vet varför denna förändring i kost skulle hjälpa?
Om det fungerar, varför tar inte personer inom psykiatrin upp denna metod? Betyder det att det inte finns evidens?
Har ni något boktips i ämnet?


Hej och välkommen. Det finns bevis för att kosten påverkar, en majoritet diagnostiserade med ADHD, hela 64 procent av barn med diagnostiserad ADHD blev bättre av kostomläggning enligt en studie:

SvD - Kostbyte kan lindra adhd
4 februari 2011 kl 05:00

Den kontroversiella funktionsnedsättningen adhd kan bero på överkänslighet mot livsmedel. Ändrad kost borde därför testas på alla drabbade. Den sensationella förklaringen lanseras nu av en världsledande medicinsk tidskrift.

Under fem veckor fick de 50 barnen i princip enbart äta en kost bestående av tio livsmedel som är kända för att inte ge upphov till allergi- eller överkänslighetsreaktioner. All annan mat togs bort. Samtidigt testades samtliga barn regelbundet med olika adhd-tester.

– Av de 41 barn som fullföljde kostomläggningen kunde vi påvisa märkbara förbättringar hos 32, det vill säga 64 procent, säger professor Jan Buitelaar från Radboud-universitet i Nijmegen som lett studien.

– Vi såg också att dessa barn försämrades när de började äta normalt igen. Det innebär att så mycket som mer än vartannat fall av adhd skulle kunna ha kostanknytning, slår han fast.


Det finns väl inget som hindrar att man testar att utesluta exempelvis gluten eller produkter innehållandes laktos ur kosten. Tror det är klokt och bra att pröva sig fram, alla mår inte bra av samma saker, en del kan vara känsliga för vissa livsmedel medan andra inte är känsliga för samma livsmedel vilket ju egentligen är ganska självklart.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-06 12:30:07

Lilla Gumman skrev:Det är ju allmänt känt att det är bra att undvilka mjölk och mjölkprodukter, all form av gluten



Seriöst? Jag har inte hört det förut, jag drikker en liter mjölk och äter ett bröd varje dag. :shock:

Jag tror inte jag tror på det här, att det är bra att undvika mjölk och bröd. Det är ju grundstenen i mat. Mjölk = protein. Mjölk, bröd, frukt, dom här sakarna är bra tycker jag. Bröd med egg och mjölk = breakfast of champions.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Nimoy » 2015-01-06 14:02:14

Det finns ju många faktorer som är relevanta. Även om nåt innehåller protein kan det vara osunt för vissa personer av olika anledningar.
Nimoy
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-02-02

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Kimmelie » 2015-01-06 14:34:13

Bananfluga skrev:Jag har hört talas om att glutenfri kost och/eller laktosfri kost kan hjälpa.

Wine skrev:Det finns väl inget som hindrar att man testar att utesluta exempelvis gluten eller produkter innehållandes laktos ur kosten.

Det handlar inte om laktosen, utan om kasein, dvs det ena mjölkproteinet. Man måste utesluta mjölk helt och hållet. Om man ska få nån lugnande effekt på ADHD:n, alltså. (Har man magproblem är det en annan femma, men det var ju inte det frågan gällde.)

Moderator: Rättade citat.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-06 14:36:57

Nimoy skrev:Det finns ju många faktorer som är relevanta. Även om nåt innehåller protein kan det vara osunt för vissa personer av olika anledningar


Vet du vad jag tror? Jag tror folk som sejer dom inte tåler mjölk, dom har inte druckit nok mjölk. Jag tror rett och slett inte på det här med mjölk allergi och inte äta bröd, jag tror inte det eksisterar. Jag tror det är et psykisk problem, inte fysiskt. Om man får ondt av mjölk så får man dricka mer til det inte gjör ondt lenger. Om mjölk och bröd var farligt, så hadde inte vi norrmen eksistert, vi hadde dödd ut för lenga sen.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Nimoy » 2015-01-06 15:10:52

Jeopardy Lane skrev:
Nimoy skrev:Det finns ju många faktorer som är relevanta. Även om nåt innehåller protein kan det vara osunt för vissa personer av olika anledningar


Vet du vad jag tror? Jag tror folk som sejer dom inte tåler mjölk, dom har inte druckit nok mjölk. Jag tror rett och slett inte på det här med mjölk allergi och inte äta bröd, jag tror inte det eksisterar. Jag tror det är et psykisk problem, inte fysiskt. Om man får ondt av mjölk så får man dricka mer til det inte gjör ondt lenger. Om mjölk och bröd var farligt, så hadde inte vi norrmen eksistert, vi hadde dödd ut för lenga sen.


Det var en ny teori. Och rätt djärv...

Förmågan att tåla vete och framför allt mjölk kom rätt sent i våran utveckling, nån gång vid yngre stenåldern. Det antas ha varit vissa stammar som hade genen vilket gjorde det väldigt mycket lättare att överleva bistra vintrar, såna som vi har här uppe. På många andra håll i världen är det normalt att inte tåla mjölk i vuxen ålder.

För en person med laktosintollerans har mjölksockret en laxerande effekt. Det har den för oss andra också men vi behöver mer av det. Pröva hästmjölk. En glutenintollerant får permanenta skador av att äta veteprotein.
Nimoy
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-02-02

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Wine » 2015-01-06 16:36:21

Kimmelie skrev:
Wine skrev:Jag har hört talas om att glutenfri kost och/eller laktosfri kost kan hjälpa.

Wine skrev:Det finns väl inget som hindrar att man testar att utesluta exempelvis gluten eller produkter innehållandes laktos ur kosten.

Det handlar inte om laktosen, utan om kasein, dvs det ena mjölkproteinet. Man måste utesluta mjölk helt och hållet. Om man ska få nån lugnande effekt på ADHD:n, alltså. (Har man magproblem är det en annan femma, men det var ju inte det frågan gällde.)


Bra att du poängterar detta angående kasein, det var dock TS Bananfluga som skrev innehållet i det första citatet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Kimmelie » 2015-01-06 17:25:13

Wine skrev:
Kimmelie skrev:
Wine skrev:Jag har hört talas om att glutenfri kost och/eller laktosfri kost kan hjälpa.

Wine skrev:Det finns väl inget som hindrar att man testar att utesluta exempelvis gluten eller produkter innehållandes laktos ur kosten.

Det handlar inte om laktosen, utan om kasein, dvs det ena mjölkproteinet. Man måste utesluta mjölk helt och hållet. Om man ska få nån lugnande effekt på ADHD:n, alltså. (Har man magproblem är det en annan femma, men det var ju inte det frågan gällde.)


Bra att du poängterar detta angående kasein, det var dock TS Bananfluga som skrev innehållet i det första citatet.

Hoppsan...
Jag rapporterar det så det blir korrigerat.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-06 18:00:12

Här är en länk som dels tar upp hyperaktivitet hos barn och kost samt problemet med egenanalyser av vår diet.
http://traningslara.se/socker-och-hyper ... i-vill-se/
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav kiddie » 2015-01-06 18:23:25

Jag är iofs rabiat sockermotståndare men idén att man blir hyperaktiv av socker fanns inte när jag var barn. Kom i kontakt med den först när jag talade med amerikaner, för dem var det självklart att socker gör barn höga. Jag var förbluffad över påståendet. Om vi blev höga av socker på 70-talet, varför märkte ingen det???
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-06 18:43:24

kiddie skrev:Jag är iofs rabiat sockermotståndare men idén att man blir hyperaktiv av socker fanns inte när jag var barn. Kom i kontakt med den först när jag talade med amerikaner, för dem var det självklart att socker gör barn höga. Jag var förbluffad över påståendet. Om vi blev höga av socker på 70-talet, varför märkte ingen det???

Den upfattningen skulle kunna häröra ifrån 1973 enligt den här länken:
http://www.m.webmd.com/a-to-z-guides/fe ... ivity-myth
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav kiddie » 2015-01-06 21:21:03

Kimmelie skrev:Lika vansinnigt som att jag blir fullständigt drooogad om jag äter gluten!!! :-)010

Mjölk är rena uppåttjacket för mig. :-)050 Jag blir pigg och glad och energisk för en stund, sen övergår det i humörväxlingar, och jag får ett våldsamt sug efter mer mjölk...


Jag tänker inte säga att du känner fel för jag är övertygad om att du vet effekterna av vad du testat att äta.

Men är du helt säker på att det är proteinerna i mjölken? Själv är jag rätt glad i mjölkprodukter, men inte lika mycket i fil. För mig tror jag suget inte ligger i proteinerna för det är samma proteiner i fil. För mig personligen tror jag att det som lockar är själva balansen mellan näringsämnena i mjölken. Att man känner sug kanske inte är så konstigt eftersom vi som bebisar måste ha ett väldigt starkt sug annars dör vi.

Sedan övergår det ofta i ett sug efter saker med ett blandat socker- och fettinnehåll. Mjölk har ju både socker och fett så det kanske inte är så konstigt om man får ett sug där med.

Jag säger inte att du har fel eller att ja har svaren. Men jag vet folk som reagerar "konstigt" på mat och en förklaringsmodell verkar inte riktigt duga för alla. Vet en (som har autism) som inte är ett dugg påverkad av gluten men hon känner sig drogad av ost. Mjölk duger inte. Det är också en sak man inte kan förneka.

Men jag tror inte att opiatteorin stämmer iallafall, tror det finns en annan anledning till detta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Bananfluga » 2015-01-06 22:51:04

Kimmelie skrev:
Bananfluga skrev:Jag har hört talas om att glutenfri kost och/eller laktosfri kost kan hjälpa.

Wine skrev:Det finns väl inget som hindrar att man testar att utesluta exempelvis gluten eller produkter innehållandes laktos ur kosten.

Det handlar inte om laktosen, utan om kasein, dvs det ena mjölkproteinet. Man måste utesluta mjölk helt och hållet. Om man ska få nån lugnande effekt på ADHD:n, alltså. (Har man magproblem är det en annan femma, men det var ju inte det frågan gällde.)


Intressant! Vad är det kaseinet gör så att det påverkar adhdn? Eller har det en negativ påverkan på alla människor men att det märks tydligare på personer med adhd?
Bananfluga
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-12-16

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Kimmelie » 2015-01-06 23:23:40

Bananfluga skrev:Intressant! Vad är det kaseinet gör så att det påverkar adhdn? Eller har det en negativ påverkan på alla människor men att det märks tydligare på personer med adhd?

Det handlar om kombinationen läckande tarm och läckande hjärnbarriär, som gör att nåt opiatämne i kaseinet (liksom i gluten) först tar sig igenom tarmen och ut i blodbanan, och därefter kan passera hjärnbarriären, som gör att man blir drogad av det.

Om man lyckas få tarmen att läka, så borde man sen kunna tåla både mjölk och gluten (även om gluten inte är bra i alla fall, och förutsatt att man inte också har celiaki, dvs glutenintolerans).
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-06 23:42:43

Kimmelie skrev:
Bananfluga skrev:Intressant! Vad är det kaseinet gör så att det påverkar adhdn? Eller har det en negativ påverkan på alla människor men att det märks tydligare på personer med adhd?

Det handlar om kombinationen läckande tarm och läckande hjärnbarriär, som gör att nåt opiatämne i kaseinet (liksom i gluten) först tar sig igenom tarmen och ut i blodbanan, och därefter kan passera hjärnbarriären, som gör att man blir drogad av det.

Om man lyckas få tarmen att läka, så borde man sen kunna tåla både mjölk och gluten (även om gluten inte är bra i alla fall, och förutsatt att man inte också har celiaki, dvs glutenintolerans).


Det är en alternativmedecinsk "diagnos".
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-07 0:04:29

Om kasein skulle aktivera opiod receptorer så skulle ost vara smärtstillande och opiat beroennde skulle snatta ost och mjölk i affärerna.
Kasein-morfin-peptider anses inte ha någon funktioneller o åverkan hos människor.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav plåtmonster » 2015-01-07 0:24:15

Det krävs väl kasein + gluten?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-07 0:32:39

plåtmonster skrev:Det krävs väl kasein + gluten?

En receptor kan nog ara ta emot en signalmolekyl i taget.

Jag tror att opiat effekter ifrån kasein och gluten hade gett någonsorts avtryck i vår kultur som tex husmorskurer.
-Aaaaaaaaaaaaaaaj jag har brutit benet på fem ställen!
-här ta en ostmacka.
Känns inte riktigt bekant.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav plåtmonster » 2015-01-07 0:38:53

Alla har inte dessa känsligheter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-07 0:41:42

plåtmonster skrev:Alla har inte dessa känsligheter.

Sedan måste man bevisa att tarmen kan läcka peptider och att dessa passerar hjärnblodbarriären.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-07 0:52:51

Grattis
Wine skrev:
Bananfluga skrev:Hej!
Jag är ny på forumet och har nyligen diagnostiserats med asperger och adhd.

Jag har förstått att förändrad kost kan lindra symptom. Jag har hört talas om att glutenfri kost och/eller laktosfri kost kan hjälpa.
Jag undrar om någon av er testat detta?
Är det någon som vet varför denna förändring i kost skulle hjälpa?
Om det fungerar, varför tar inte personer inom psykiatrin upp denna metod? Betyder det att det inte finns evidens?
Har ni något boktips i ämnet?


Hej och välkommen. Det finns bevis för att kosten påverkar, en majoritet diagnostiserade med ADHD, hela 64 procent av barn med diagnostiserad ADHD blev bättre av kostomläggning enligt en studie:

SvD - Kostbyte kan lindra adhd
4 februari 2011 kl 05:00

Den kontroversiella funktionsnedsättningen adhd kan bero på överkänslighet mot livsmedel. Ändrad kost borde därför testas på alla drabbade. Den sensationella förklaringen lanseras nu av en världsledande medicinsk tidskrift.

Under fem veckor fick de 50 barnen i princip enbart äta en kost bestående av tio livsmedel som är kända för att inte ge upphov till allergi- eller överkänslighetsreaktioner. All annan mat togs bort. Samtidigt testades samtliga barn regelbundet med olika adhd-tester.

– Av de 41 barn som fullföljde kostomläggningen kunde vi påvisa märkbara förbättringar hos 32, det vill säga 64 procent, säger professor Jan Buitelaar från Radboud-universitet i Nijmegen som lett studien.

– Vi såg också att dessa barn försämrades när de började äta normalt igen. Det innebär att så mycket som mer än vartannat fall av adhd skulle kunna ha kostanknytning, slår han fast.


Det finns väl inget som hindrar att man testar att utesluta exempelvis gluten eller produkter innehållandes laktos ur kosten. Tror det är klokt och bra att pröva sig fram, alla mår inte bra av samma saker, en del kan vara känsliga för vissa livsmedel medan andra inte är känsliga för samma livsmedel vilket ju egentligen är ganska självklart.

Studien varade i fem veckor och tilsammans med de få försökspersonerna så bör man inte dra så stora växlar på den som du gör.
Den var knappast dubbelblind heller.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-07 2:27:04

Glutenfri diet har blivit väldigt stort trots att det inte finns några vetenskapliga bevis för att glutenfria dieter är bra för någon annan än de som faktiskt har celiaki.
Kanske funkar det för rika feta amerikaner vars kost plötsligt blir torrarre, smaklösare och påtagligt dyrare?
Livsmedelsbranchen tjänar på det åtminstone.
http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink ... -scam.html
En relevant artikel.
Bild
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in