Körkort? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Körkort?

Har körkort
140
54%
Håller på att ta körkort
12
5%
Vill ha körkort, men hindras på grund av min Asperger
21
8%
Har valt att inte ta körkort
59
23%
Har endast övningskört
15
6%
Övningskör för nuvarande och hoppas på ett körkort
12
5%
Har inte åldern inne ännu
2
1%
 
Antal röster : 261

Körkort? (Omröstning)

Inläggav manne » 2014-11-20 22:13:01

slackern skrev:
manne skrev:nej har inget kökort har hållet på med teori kursen förut och övningskört för 10 år sedan men det var svårt med växlad bil.jag var en dålig förare så det blir nog inget körkort för min del


Kör automatväxlad?


hade inte då den möjlighet för 10 år sedan allt som fanns var växlad bil då.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Sheyen » 2014-11-21 9:48:00

manne skrev:
slackern skrev:
manne skrev:nej har inget kökort har hållet på med teori kursen förut och övningskört för 10 år sedan men det var svårt med växlad bil.jag var en dålig förare så det blir nog inget körkort för min del


Kör automatväxlad?


hade inte då den möjlighet för 10 år sedan allt som fanns var växlad bil då.

Var det så i hela världen? För USA har väl aldrig haft växelbilar? I princip alla amerikaner blir ju förvirrade när de förväntas hålla bil-penis i andra länder! :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Neonland » 2014-11-21 13:35:08

Jag har körkort sedan 2008, BE sedan 2011 och anses av min omgivning vara en duktig förare. Hade lätt för alla prov, men övningsköra vid 16 var helt fel för mig. Ingenting fungerade så efter ett år gav min mamma upp mig och några år senare (2008) tog jag körkort privat på sammanlagt 6 veckor från dess att jag bestämde mig tills jag stod med det där dokumentet i handen att jag var godkänd.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2014-11-21 20:13:11

Sheyen skrev:
manne skrev:
slackern skrev:
Kör automatväxlad?


hade inte då den möjlighet för 10 år sedan allt som fanns var växlad bil då.

Var det så i hela världen? För USA har väl aldrig haft växelbilar? I princip alla amerikaner blir ju förvirrade när de förväntas hålla bil-penis i andra länder! :lol:
Den äldsta bil jag haft med automatväxel var en Volkswagen Passat av 1976 års modell...

I USA började Ford med automatlådor 1950...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Körkort? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2014-11-21 20:21:51

Jag klickade i att jag valt att inte ta körkort. När jag var 18 år hade jag inte råd att ta körkort och nu är man van vid att inte ha bil så nu saknar jag sällan bil. Går rätt bra med buss.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Automaton » 2014-12-10 0:43:08

Har körkort och anser mig själv vara en utmärkt förare, och de flesta i min omgivning brukar påpeka detta. Jag är lugn sansad och har enkelt för att förutse komplicerade situationer som kan uppstå.

Hade lätt för att ta körkortet, i alla fall den praktiska delen som jag tyckte var busenkel att genomföra. Den teoretiska fick jag göra om en gång fick snöpligt 51 första gången. Tror att min uppväxt på landet och tidiga introduktion till traktor (jag körde traktor när jag var 6) har gjort att jag inte upplever några stora svårigheter att hantera fordon och trafik.

Kör en manuell just nu, men nästa bil ska definitivt vara en automat. Så himla mycket skönare att köra, ännu ett moment som går att koppla bort för att istället helt fokusera på trafiken.

Kan inte leva utan bil, hatar att åka kollektivtrafik då det tar alldeles för lång tid i jämförelse. Skönt att aldrig behöva passa några tider utan veta att jag kan ta mig hem när som helst.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2014-12-10 10:01:46

Automaton skrev:Kör en manuell just nu, men nästa bil ska definitivt vara en automat. Så himla mycket skönare att köra, ännu ett moment som går att koppla bort
Några bilar med automat som jag kört stör växlingarna mer än momentet att växla vilket jag sköter med ryggradsreflexer, är automatlådan bra dock är det oftast rätt skönt, inte minst i bilköer.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Automaton » 2014-12-10 22:18:24

Miche skrev:Några bilar med automat som jag kört stör växlingarna mer än momentet att växla vilket jag sköter med ryggradsreflexer, är automatlådan bra dock är det oftast rätt skönt, inte minst i bilköer.


Jag har bara kört en bil med automat låda, en Saab 9-3 av nyare årsmodell. Tyckte det var väldigt skönt och avslappnade från att behöva växla manuellt hela tiden. Bilköer är hemska med manuell låda, i alla fall med min bil som är väldigt hackig i låga växlar.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2014-12-10 23:54:05

Jag hade en merca 250dt en gång och den var livsfarlig. Om man ville vara snabb för att svänga ut för att det kom en bil långt bort så växlade automaten förstås ned för att ge mera vridmoment. Samtidigt var motorn extremt trött innan den kom upp i varv så turbon började ladda. Resultatet blev att bilen gjorde ett hopp ut på vägen och sedan tvärstopp så man nästan slog nästan i ratten. Samtidigt kom bilen närmare och man gasade ännu mer av reflex. Till slut fick den växlat färdigt och fick turbotryck och då stack bilen plötsligt iväg så man nästan höll på att fara av vägen. Nej, jag kör helst manuell så man kan styra själv vad som händer.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2014-12-11 13:57:19

Automaton skrev: Bilköer är hemska med manuell låda, i alla fall med min bil som är väldigt hackig i låga växlar.
Det låter som om motorn är felinställd, det borde gå att justera.
Huggorm skrev:Jag hade en merca 250dt en gång och den var livsfarlig. Om man ville vara snabb för att svänga ut för att det kom en bil långt bort så växlade automaten förstås ned för att ge mera vridmoment. Samtidigt var motorn extremt trött innan den kom upp i varv så turbon började ladda. Resultatet blev att bilen gjorde ett hopp ut på vägen och sedan tvärstopp så man nästan slog nästan i ratten. Samtidigt kom bilen närmare och man gasade ännu mer av reflex. Till slut fick den växlat färdigt och fick turbotryck och då stack bilen plötsligt iväg så man nästan höll på att fara av vägen. Nej, jag kör helst manuell så man kan styra själv vad som händer.
Huga...

Har kört många automater varav en del med turbo (dock aldrig en Merca) men något sådant har jag aldrig upplevt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Skindancer » 2014-12-11 21:44:05

Fastnar i detaljer, försöker tyda mönstren i andras körande, kan försvinna iväg i tankarna.
Har valt att inte ta körkort, var på väg men ansåg mig själv vara en fara för mig själv och andra i trafiken.
Har även oerhört svårt att genomföra saker jag inte har intresse i.
Numera är jag även medicinerad så det känns ännu mindre aktuellt.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Körkort? (Omröstning)

Inläggav marxisten » 2014-12-11 22:11:49

Haft B-kort sedan jag var 18 år, togs i mars 2009, fyllde 19 i april, så precis på rätt sida månadssträcket. Då mitt första körkort sprack mitt itu i plånboken så fick jag beställa ett nytt 2012, och då kom det med AM-kort an någon anledning på körkortet. Det lite småkomiska är att det står jag tog AM-kort 2012 (datumet då mitt nya körkort tillverkades) och B-kort 2009, och AM-kort får man automatiskt med B-kort idag. På min fars körkort ex. står det att både B-kort och AM-kort utfärdades 1982.

Ser mig själv som en förhållandevis bra och trafiksäker förare, vilket även folk påpekat som åkt med mig. För närvarande saknar jag dock bil, men det ska nog införskaffas snart igen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Flawed » 2014-12-11 22:19:03

Jag är klinisk t befriad ifrån lokalsinne och körkort skulle nog leda till att jag hamnar i Murmansk istället för ica tex.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Braincandy » 2014-12-11 22:35:05

Jag fick kämpa som en galning för att ta körkort... teorin var busenkel, men övningsköra fick jag fortsätta göra emellanåt i 1½år.
Det går bra att köra när jag mår okej, undviker det om jag mår skit för det har stor påverkan på min uppmärksamhetsförmåga. Också det jag tycker är väldigt påfrestande med att köra, att ständigt vara uppmärksam, det gör mig trött till sinnes.

Tog det när jag var 20 år.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2014-12-12 12:17:33

Flawed skrev:Jag är klinisk t befriad ifrån lokalsinne och körkort skulle nog leda till att jag hamnar i Murmansk istället för ica tex.
Du har inte hört talas om gatuskyltar och GPS? Båda de hjälpmedlen är ytterst användbara även om man inte sitter bakom ratten...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-12 16:18:01

Har körkort, jag burde egentlig ha mistet det 150 ganger, minst, når jeg var yngre, men det gikk bra. Så flaks kan man ha. Så nu är jag försiktig i trafiken og passer godt på mitt körkort. Jag har kjört sidan jag var 13, så jag har litt erfaring med bil.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2014-12-12 16:22:46, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Automaton » 2014-12-12 16:22:24

Miche skrev:Det låter som om motorn är felinställd, det borde gå att justera.


Hittade felet så nu går den felfritt :)
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Körkort? (Omröstning)

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-13 7:33:54

Inget av valen passar riktigt på mig (story of my life!). Jag försökte ta körkort på körskola när jag var 19, men blev tvungen att sluta när mina pengar tog slut. Jag hade ingen möjlighet att övningsköra privat. I efterhand tror jag att min aspighet hindrade mig. Det fanns nog väldigt lite koncentrationskapacitet kvar när min hjärna arbetade med problemet att sitta i en bil tillsammans med en främmande människa, som dessutom var kvinna.

Jag tror att jag skulle kunna lära mig köra på egen hand, typ på en stor parkering. Synd att det är olagligt.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Körkort? (Omröstning)

Inläggav biologic » 2015-02-18 23:50:56

Har körkort sedan 10 år tillbaka. Hade inga diagnoser då... Det var kämpigt att hålla koll på allt, fick köra upp två gånger. När jag blev godkänd sa uppkörningsmannen: "Biologic, du får ditt körkort idag. Men du MÅSTE jobba på din nervositet!". Jag hade suttit och skakat med högerbenet hela färden...

Finansieringen klarade jag eftersom min pappa just hade dött och jag hade fått ärva. :(

Har ändå klarat mig i tio år och åtta dagar utan en olycka (peppar, peppar).
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Körkort? (Omröstning)

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2015-02-19 0:08:05

Efter många om och men tog jag till slut körkort i april 2014. Är väldigt skönt att slippa övningsköra nu
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Körkort? (Omröstning)

Inläggav xty3457 » 2015-02-23 23:28:29

Har inget körkort har mycket svårt att koncentrera mig i trafiken och klarar ab trafiksitationen och uppmärksamheten. Ska påbörja utredning för ADD när jag får möjlihet och hoppas att eventuellt centralstimulerande mediciner kan hjälpa mig att klara uppmärksamheten.

Har även problem med att klara teorifrågorna och annat när det gäller den teoretiska biten.

Klara av hyfsat att hantera bilen rent mekaniskt. Klarar även teorifrågorna som rent tekniskt handlar om fordon men inte dem om trafiksituationer.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Kicki91 » 2015-03-19 19:33:41

Jag har inget körkort. Jag försökte skaffa det tidigare (övningskörde och gick på riskettan med mera). Jag klarade teorin men klarade inte uppkörningen. Då hade jag ingen diagnos. Nu vet jag inte om diagnosen skulle vara ett hinder (jag tror att jag skulle kunna få ett läkarintyg) men jag har ingen större lust att gå igen allt det där igen. Dessutom bor jag ganska centralt just nu, så jag kan gå eller åka kollektivt. "Har valt att inte ta körkort" passar nog mig bäst.
Kicki91
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2015-03-18

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2015-03-19 20:07:45

Körkort är extremt viktigt. För friheten i livet.

När jag var ung, så var bilar dåliga, man skulle åka kollektivt.

Nå, jag fick jobb på Bärby Ungdomshem 1982, en institution för tvångsomhändertagna ungdomar. De krävde att jag skulle ta körkort inom 6 månader när de anställde mig. De flesta ungdomarna kom från Stockholm, och man skulle skjutsa dem till soc och hem och sånt. De anställde mig eftersom jag jobbat 3 år på Hall, ett ställe för de grövsta brottslingarna. Fast jag pendlade från Uppsala till Hall, via Stockholm och Östertälje.

Så, jag tog körkort när jag var 38 år gammal.

Men det har underlättat saker enormt. Med sommarstuga, jobba på andra orter, och sånt.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Körkort? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-03-19 21:31:41

Det är säkert jättebra att ha körkort om man har råd med bil. Det kommer jag endast ha om jag vinner en massa pengar. Men det har funkat iallafall, även att ta sig avsides.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in