Körkort? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Körkort?

Har körkort
140
54%
Håller på att ta körkort
12
5%
Vill ha körkort, men hindras på grund av min Asperger
21
8%
Har valt att inte ta körkort
59
23%
Har endast övningskört
15
6%
Övningskör för nuvarande och hoppas på ett körkort
12
5%
Har inte åldern inne ännu
2
1%
 
Antal röster : 261

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Charlie72 » 2014-10-12 18:33:05

elle skrev:
Charlie72 skrev:Jadå, men att det hindras, kan ju vara ett hinder, men det borde kanske gå att övervinna

Inte för mig som har försökt 100 ggr och bytt trafikskolor . Det funkar inte trots att jag klarade teoriprovet på första försöket och nu har jag gett upp av ekonomiska skäl .

Men jag känner folk som har bil som jag åker med på utflykter ibland .


Ok, låter som om du kanske inte ska ha något körkort, alla ska inte köra bil, alla kan inte göra allt :wink:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Körkort? (Omröstning)

Inläggav River » 2014-10-15 13:51:01

Jag har körkort. Det trodde dere ikke hva? Ha! Ha!
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Körkort? (Omröstning)

Inläggav manne » 2014-10-15 14:31:18

Alfred N skrev:
sugrövmanövern skrev:Min bil är mer ett handikapphjälpmedel än en bil i vanlig bemärkelse. Jag klarar inte av att köra inne i stan tex, då blir jag helt hispig. Kan inte köra ensam till okända platser pga avsaknad av lokalsinne.

Jag klarade teorin direkt, men fick köra upp 4 gånger. Körkortet kostade nog mer än fem gånger mer för mig jämfört med min brorsa och kompisars. Fick ta enormt många körlektioner.
---

Men efter ett tag ser man att man klarar mer än man tror och då växer man rejält i sina egna ögon.


jag övningskörde vid 23 års ålder men det var väldigt svårt det..nästan omöjligt var det.
det var växlad bil det som var det svåra.
skaffade förra sommaren också en Bonnier trafik skole cd men höll på med teorin kursen under ca 2 månaders tid men det var väldigt svårt det.nästan omöjligt så jag gav upp.. :cry:

http://www.bonnierstrafikskola.se/
det här var kursen som jag höll på med men det var omöjligt att uppnå frågorna var luriga och rena kugg frågor
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Geastrum » 2014-10-17 10:16:50

Jag var 31 när jag tog körkort. Började övningsköra privat när jag var 18. Av olika anledningar, bland annat för att jag inte stod ut med att ha pappa som lärare, blev det ett längre uppehåll innan jag bestämde mig för att vända mig till en riktig trafikskola. Och efter alldeles för många lektioner, tack vare en övernitisk bilskollärare (vilket påpekades av hennes efterträdare) klarade jag uppkörningen på första försöket (fast det kändes som om det var på håret).
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Bali » 2014-10-17 16:21:49

Har A B-kort.
Tog körkort för bil direkt när jag fyllt 18 och för tung MC fyra år senare.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Charlie72 » 2014-10-17 16:48:57

Kört flera år utan körkort, kör bra ändå :wink:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Charlie72 » 2014-10-17 16:53:57

River skrev:Jag har körkort. Det trodde dere ikke hva? Ha! Ha!


Nja, kanske att du hade :wink:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Alyona » 2014-10-20 17:13:20

Jag fick kämpa för att lyckas men tycker trots att ekonomin inte duger för bil att det var värt det.Jag höll på att ge upp med sex uppkörningar men jag är envis.Det har underlättat för mig att ha det utan tvekan.Har B och skulle vilja ta BE så jag får köra tyngre släp.Även C och E har varit frestande men faller på ekonomi oavsett.
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

Körkort? (Omröstning)

Inläggav River » 2014-10-20 20:03:50

Charlie72 skrev:
River skrev:Jag har körkort. Det trodde dere ikke hva? Ha! Ha!


Nja, kanske att du hade :wink:

Hva mener du med det?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2014-10-20 20:12:09

Körkort är extremt viktigt.

När jag var ung, så vägrade jag ta körkort av politiska skäl. Man skulle cykla eller åka kollektivt. Exfrun hade körkort men det var aldrig tal om att skaffa bil.

Nå, när jag skulle börja på ungdomsvårdskolan Bärby Ungdomshem, så krävde de att jag skulle ta körkort inom 6 månader, eftersom vi måste skjutsa en enorm massa ungdomar till Stockholm, hem och till myndigheter.

Jag var 38 år när jag tog körkort. Det var en rätt ny värld. Dottern tog körkort tidigt, men sonen är ännu trögare än vad jag var.

Det är nånting med att andra talar om för en hur och vad man skall göra. Det är riktigt avskyvärt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Körkort? (Omröstning)

Inläggav CireDirts » 2014-11-07 19:07:26

Jag har körkort, behövde inte något "tillstånd" eller liknande. Det var bara att köra helt enkelt. Sen fick jag till och med göra GMU, men det är väl något som deras egna psykolog bedömer om man är lämplig eller inte.
CireDirts
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-11-07
Ort: Gävle/Oslo/GBG

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Heidi79 » 2014-11-08 3:06:09

Ja har körkort... men efter nya regler skulde ja inte få körkort nu. Men ja fick behålla för att ja inte nån olyka när kört bil på alla år ja körkort.
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Jagers » 2014-11-08 3:46:29

Har haft körkort i snart 8 år, tror jag att det blir.

Stort bilintresse.

Mycket säker förare, ingen olycka orsakad av mig på alla år jag haft körkortet, fastän jag kör som om jag har stulit bilen. :-)005

Inga problem för mig att ta körkortet trots Asperger.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Heidi79 » 2014-11-08 4:06:51

Jagers skrev:Inga problem för mig att ta körkortet trots Asperger.


Var inget problem ta körkort trots Kanner typ autism för mig..17 år senn...nu jag inte fått tillstånd.. :-)063 men ja tycker man ska.. är fel ska hindrad på grund diagnos bara.. Tycker ska se inviduella. Ja köra lika bra nån annan..aldrig i nån olycka. När kom nya regler "fylkeslegen" (landstinget?) tog min tillstånd väck sex mpnader till vurdera.. men att ja då provad ja körkort över ti år ingen olycka..å provad kunde ha..å fick tebax. men dom inte gett tilstånd ja ny kör kort nu. Å inte i nån klass inte har.. bara till person bil. även ja körkort 17 år inte olycka med bil.
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Körkort? (Omröstning)

Inläggav dasunbedingte » 2014-11-08 7:06:03

Jag har körkort. Behövde ha läkarintyg för få tillståndet. Har i en annan tråd på forumet redogjort dubbeltydiga svar från Transportstyrelsen om vad som gäller. Vissa är tydligen skyldiga att efter prövoperioden skicka in ytterligare intyg, andra inte. Sedan är det hela rätt godtyckligt, om en person kommer till en läkare som bedömer denne som olämplig, så är det svårt att få igenom. Sedan bedömer TS egna läkare hur de själva vill - utan saklig grund.

Jag kör säkert och tar inga dumma risker. Undviker att köra när det är alldeles för mörkt och i tät stadsbebyggelse för minska stress.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Lamprecht » 2014-11-08 7:27:13

Jag tog körkortet när jag fyllde 19. Inga problem. :)
Lamprecht
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2014-10-18

Re: Körkort? (Omröstning)

Inläggav Pieohpah » 2014-11-08 7:40:15

Jag har haft körkort i 27 år och mc-kort i 17. Inga problem.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Körkort? (Omröstning)

Inläggav geeko » 2014-11-09 5:54:42

Har inte råd att ta körkort även fast jag skulle vilja. :(
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Körkort? (Omröstning)

Inläggav dasunbedingte » 2014-11-09 7:51:39

geeko skrev:Har inte råd att ta körkort även fast jag skulle vilja. :(


Det är en dyr kostnad att ta. Beroende hurdant en bor och arbetar kan det vara värt. När jag bodde i storstan fanns det inget behov - nu när jag bor ute på landsbygden är det ett måste (helger framför allt).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Körkort? (Omröstning)

Inläggav PMS-monstret » 2014-11-09 9:58:01

Jag har körkort men borde inte ha det. Min simultankapacitet är lika med noll, kan inte ens prata eller hålla på med radion när jag kör bil. Automatiseringsförmågan är också dålig, får ibland black outs och funderar vilken pedal är koppling och vilken är broms (nästa bil ska ha automatväxlar). Saken blir inte bättre av att jag får overklighetskänslor och panikångestattacker på stora vägar. Jag kan inte heller backa eller parkera, det händer att jag backar på stolpar och i värsta fall på andra bilar. Det hela har slutat med att jag kör bara inne i byhålan där jag bor, kör ungar till skolan och tar bilen när jag storhandlar.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Sheyen » 2014-11-16 11:58:46

Jag har valt att inte ta körkort (och valde det alternativet i omröstningen).

Jag anser att man, i största rimliga mån, bör se sig som skyldig till att ha tillräckligt mycket självinsikt för att kunna avgöra om man, på grund av sina funktionshinder, skulle kunna utgöra livsfara för andra och sig själv eller inte.

Jag har en grav uppmärksamhets- och koncentrationsproblematik. Jag kan få syn på ett träd och titta på det "på rätt sätt" för att tygla mina tics. Jag kan även tycka att "gaspedalen behöver vidröras en gång till". Jag kan inte ens använda blinkers på en moped (och då snackar vi klass 2-moppar!). Om jag använder blinkers stannar jag och funderar länge, eller så kanske jag festar till det och råkar köra ner i ett dike. Jag är så jävla utvecklingsstörd i avseendet att det är skrattretande. Vilken tur att jag är bra på annat, för annars hade hela min existens varit bedrövlig.

Men visst; vissa säger skit som "klart att du kan skaffa körkort, Sheyen!". Men så fort man ställer frågan "okej; skulle du vilja åka bil med mig om jag var den som körde?". De som har träffat mig och känner mig svarar "nej" omgående. Jag har god potential att köra ihjäl folk på samma sinnessjuka sätt som andra skojkör i GTA.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Sheyen » 2014-11-16 12:01:30

PMS-monstret skrev:Jag har körkort men borde inte ha det. Min simultankapacitet är lika med noll, kan inte ens prata eller hålla på med radion när jag kör bil. Automatiseringsförmågan är också dålig, får ibland black outs och funderar vilken pedal är koppling och vilken är broms (nästa bil ska ha automatväxlar). Saken blir inte bättre av att jag får overklighetskänslor och panikångestattacker på stora vägar. Jag kan inte heller backa eller parkera, det händer att jag backar på stolpar och i värsta fall på andra bilar. Det hela har slutat med att jag kör bara inne i byhålan där jag bor, kör ungar till skolan och tar bilen när jag storhandlar.

Hur fick du körkort? Du får det att låta som att du är livsfarlig när du är ute och kör på vägarna, men det skulle ju inte en körlärare godkänna.

När du kör på andra bilar; gör du då en "hit and run" och lämnar platsen, eller är du en god medborgare och lämnar dina personuppgifter på en lapp, som du klämmer fast i typ vindrutetorkarna?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Körkort? (Omröstning)

Inläggav manne » 2014-11-20 22:08:30

nej har inget kökort har hållet på med teori kursen förut och övningskört för 10 år sedan men det var svårt med växlad bil.jag var en dålig förare så det blir nog inget körkort för min del
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Körkort? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2014-11-20 22:11:08

manne skrev:nej har inget kökort har hållet på med teori kursen förut och övningskört för 10 år sedan men det var svårt med växlad bil.jag var en dålig förare så det blir nog inget körkort för min del


Kör automatväxlad?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in