Koppling mellan hög IQ, psykiska och fysiska besvär

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Koppling mellan hög IQ, psykiska och fysiska besvär

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-19 1:41:57

A new study in the journal Intelligence reports that highly intelligent people have a significantly increased risk of suffering from a variety of psychological and physiological disorders. http://neurosciencenews.com/iq-hyper-brain-body-7720/
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Koppling mellan hög IQ, psykiska och fysiska besvär

Inläggav Toblerone » 2017-10-19 10:02:27

Det är ju ganska logiskt att folk som är smartare kan tänkas oroa sig mer. :lol: Jag har också hört att släktingar till folk med schizofreni ofta är super-intelligenta och/eller kreativa.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Koppling mellan hög IQ, psykiska och fysiska besvär

Inläggav StefanJC » 2017-10-19 14:19:12

Om man är smart har man svårare att få svar på sina funderingar. Man blir
mer vilsen.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Koppling mellan hög IQ, psykiska och fysiska besvär

Inläggav Vildsvin » 2017-10-20 12:35:03

Länk till forskarnas egna artikel:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... via%3Dihub

Det som beskrivs är inte välfungerande personer utan personer där vissa kroppsfunktioner blommat ut på bekostnad av helheten. Det är nog inte många som skulle kalla ett benrangel med stora biceps för "vältränad". Snarare väcks associationerna till någon form av missbildning. Jag skulle därför inte kalla dåligt fungerande personer "intelligenta" bara för att de presterar bra på ett test med uppgifter som avviker starkt från det man möter i vardagslivet. Men kanske finns det inget bättre ord?


Sen är det absolut inte så att personer som säger sig vara friskare fungerar bättre. Om de mindre intelligenta aspergarna har mindre ångest och depression tror jag det är för att de saknar intellektuell förmåga att se bortom sina specialintressen.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Koppling mellan hög IQ, psykiska och fysiska besvär

Inläggav tahlia » 2017-10-20 20:34:43

Vildsvin skrev: Om de mindre intelligenta aspergarna har mindre ångest och depression tror jag det är för att de saknar intellektuell förmåga att se bortom sina specialintressen.


Du får något som vanligtvis känns väldigt positivt (mindre ångest och depression) att låta väldigt negativt (ni är korkade). ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Koppling mellan hög IQ, psykiska och fysiska besvär

Inläggav StefanJC » 2017-10-21 14:22:06

tahlia skrev:
Vildsvin skrev: Om de mindre intelligenta aspergarna har mindre ångest och depression tror jag det är för att de saknar intellektuell förmåga att se bortom sina specialintressen.


Du får något som vanligtvis känns väldigt positivt (mindre ångest och depression) att låta väldigt negativt (ni är korkade). ;)


Han får det att verka korkat att vara intelligent tycker jag
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Koppling mellan hög IQ, psykiska och fysiska besvär

Inläggav Vildsvin » 2017-10-21 14:50:02

Jag tänker på personer som engagerar sig i fullständigt meningslösa saker (som att någon har konstig dialekt på TV eller att man inte kan köpa pizza på MAX) samtidigt som personen helt ignorerar grundläggande saker som sin hygien, mat och sömn.

Helt enkelt personer med stora problem och små bekymmer.

Nu vet jag ju inte om de personer jag träffat som betett sig på detta vis faktiskt är NPF-are med låg IQ, det är bara min misstanke.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in