kommer jag att få diabetes?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

kommer jag att få diabetes?

Inläggav yusuke20 » 2014-02-17 18:50:13

jag drack 2 små glas cola och jag åt 6 våfflor med socker och grädde, en hel vesuvio pizza och lite små godis

jag är nåt mellan 169 och 171. min vikt är ungefär 2 eller 1 kilo nära 70 kilo.

jag ligger mest hemma när jag är ledig men jag rör mig mycket på idrotten och simmningen

jag har simmning, idrott och bowling varje vecka men jag kommer inte bowla så mycket efter nästa vecka.

är jag överviktig?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

kommer jag få diabetes?

Inläggav Zuumaester » 2014-02-17 19:00:25

Nej det låter som om du är rejält smal för din höjd. Jag är 1,80 m hög och vägde för drygt fyra veckor sen 114 kg. Nu så väger jag 105-4 kg och magen har blivit mycket plattare.

Men du undrar nog för det mesta om du kommer att få diabetes genom att äta det du äter. I så fall så tycker åtminstone jag att du slutar med all läsk för det tär på kroppen i längden, men du kanske kan hantera det och du behöver inte alls lyssna på mitt råd. Med andra ord så vet inte jag om du kommer att få diabetes.

Du skriver också att du idrottar och håller igång kroppen, det är bra för det betyder att du inte är en latmask.
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

kommer jag att få diabetes?

Inläggav kiddie » 2014-02-17 21:27:31

Man får inte diabetes av enstaka matfrossor. Sedan finns det de som klarar mer ätande av snabba kolhydrater och de som genetiskt inte alls klarar lika mycket över tid. Typ 2-diabetes brukar dessutom smyga på en med konstiga sockersvängningar och högt fasteblodsocker som försmak. Känner man sig OK och testar bra blodsocker är man än så länge helt OK i det avseendet.

Och motionerar du så gör du dina celler mer mottagliga för insulin som insöndras. När man börjar drabbas av typ 2-diabetes brukar ens celler vara okänsligare för insulin vilket är ett problem. Så motion är bra. Och äter du OK vanligtvis så ska nog du inte ligga i ngn riskzon.

Viktigaste om du är ung nu, är att du försöker hålla regelbunden motion även när du blir äldre. Så lätt att man blir bekväm....
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

kommer jag att få diabetes?

Inläggav yusuke20 » 2014-02-17 22:15:41

kan jag vända mig till skolsystern för at ta blodprov och kolla mit blodsockervärde? kommer det bli gratis för jag är 17 år
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Återgå till Aspergare och vården



Logga in