Kom igen nu killar... #ihave

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Puzzle, marxisten, atoms, Sjuckert, Alien

Inläggav Alien » 2017-11-05 2:05:50

Dreamtrance skrev:Jag fick kicken från en provanställning. Officiellt var det för att jag inte nådde uppställda mål. Men egentligen berodde det på att jag konfronterade en mellanchef som hackade på anställda. Slicka uppåt och sparka neråt filosofin på den arbetsplatsen. Var en tjej där som blev utfryst av de andra tjejerna på arbetsplatsen. Och mellanchefen lade såklart skulden på henne. När jag tog upp att mobbning inte är acceptabelt blev jag och hon uppsagda.

Du gjorde rätt och det har du all heder av. Men det är så det brukar gå, det är därför folk inte vågar säga emot en chef. Chefen har alltid rätt. Det hade kanske varit bättre att kontakta facket och låta dem ta fajten. Men provanställda brukar inte vara med i facket. (Facket är inte heller så starkt, även de fackligt aktiva är anställda och riskerar att råka illa ut om gör sig impopulära hos cheferna.) Åas, du skulle väl ändå inte velat jobba under en sådan chef?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2017-11-05 12:34:07

Betr att hänga ut i media el inte förklarar UNT:s ansvarige utgivare hur de ser på saken:

UNT skrev:Parallellt med #metoo-avslöjandena har en infekterad debatt om mediernas publiceringspolicy pågått. Varför namngavs förre finansministern Anders Borg men inte TV4-profilen Martin Timell och Aftonbladets ledande krönikör Fredrik Virtanen? Skyddar medierna sina egna?

Jag tycker att man ska tänka självkritiskt kring detta. Som synes ovan namnger UNT även medieprofilerna, men det är riktigt att vi avvaktade i inledningsskedet.

Vi och andra seriösa mediekanaler lyder till skillnad från sociala medier under pressetiska regler, som dels ökar trovärdigheten i rapporteringen, dels tar hänsyn till den enskilde. Det innebär i korthet att vi väger det uppskattade allmänintresset att veta namnet på till exempel en offentlig person mot den skada publiceringen eventuellt kan orsaka.

Det innebär också att vi värderar källan och ställer oss de kritiska frågorna: Vem påstår? Varför påstår någon detta? Är det sant?

Spoiler: visa
Svåra frågor och gränsdragningar – men det är här medier kan göra skillnad.

När det gäller Anders Borg bad han själv om ursäkt för sitt beteende på den beramade skärgårdsfesten och gav på så vis själv offentlighet åt saken. Martin Timell namngav vi inte utifrån lösa påståenden från anonyma källor på nätet utan först när hans program försvann ur tv-tablån och han samtidigt själv klev fram och kommenterade saken. Likadant med Fredrik Virtanen, som också valde att kommentera anklagelserna i offentligheten.
http://unt.se/nyheter/uppsala/skyddar-m ... 04509.aspx
Alien
Moderator

Re: Kom igen nu killar... #ihave

Inläggav Julianus » 2017-11-05 13:41:30

Fylletratten Anders Borg publicerade själv på Facebook, det är skillnaden. Nåt som folk fortfarande inte fattar.

Ignorans!
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Hundralappen » 2017-11-05 13:44:35

Julianus skrev:Fylletratten Anders Borg publicerade själv på Facebook, det är skillnaden. Nåt som folk fortfarande inte fattar.

Ignorans!

Va? Nä? Det började med "rykten" som senare visade sig vara sanna? Möjligtvis att han pratade om det senare men att han gått ut med att han visat organet på Facebook innan det hela blommade upp är helt fel.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Alien » 2017-11-05 16:56:23

Det började med att flera på festen kontaktade media. En del nöjde sig med att skriva "exminister" utan namn. Men sedan Borg själv skrivit på Facebook om det (utan detaljer) som något olämpligt han gjort, så blev det fritt fram för alla att outa hans namn. Det handlar alltså om när det är lämpligt att publicera namnet.

Det är väl ingen som tror att han skulle ha skrivit det på Facebook om inte ryktena kommit ut.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2017-11-05 17:00:17

Dreamtrance skrev:När jag var 16 år kom en tjej och tog på mig mellan benen när jag satt i en busskur. Åh jävlar dig var det stake i, sa hon. Det kan väl kallas sexuella trackasserier?

Ja, det är väl inget som hindrar att även män skriver under #metoo?

Ingen har förnekat att även män blir utsatta. Men upprinnelsen till det hela var att män med makt (som filmbolagsmogulen) utsatt kvinnor för det i många år. Det drabbar alltså fler kvinnor än män.

Jag tycker det blir fel om diskussionen bara handlar om män/killar och kvinnor/tjejer på samma nivå. Då glömmer man maktperspektivet.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2017-11-05 17:49:14

triggerhappyD skrev:Jag tänker absolut inte ta något kollektivt ansvar för hur människor beter sig.

Kan med gott samvete säga att så vitt jag vet har jag själv inte betett mig på ett dåligt vis mot någon kvinna, iaf inte i den här bemärkelsen, men sure man har ju hört och sett jargongen bland män många ggr.

Även män som inte själva trakasserar, har ett ansvar. T ex säga till när de ser att andra män trakasserar el mot grova sexistiska skämt. Fäder har ett ansvar både som förebilder och hur de uppfostrar sina söner, vad är ok och inte ok. Chefer har ett ansvar för jargonen på jobbet etc.

Det är det som kvinnor kräver, men då drar många män på sig offerkoftan och gnäller "jag har inte gjort något, ni påstår att alla män är svin".

triggerhappyD skrev:Men Kvinnor är inte heller så oskyldiga, har vid flertal tillfällen blivit nypt i rumpan eller träffat på alkohol berusade medelålders kvinnor som friskt tar sig friheter...
Eller när en tjej nästan förväntar sig eller tar för givet att man vill idka samlag bara för att man varit trevlig. i
Och nästan alltid när man som man avvisar såna "närmanden" så känns det som man har gjort nått fel, har en gång till och med blivit "anklagad" för o vara homosexuell för att jag inte fann mig i dom normer som nästan förväntas av en som man.

Du får säga ifrån när det händer. Att du blev anklagad för att vara homosexuell är förstås för att tjejens självbild inte tålde ett avvisande. Samma sak har hänt tjejer som avvisat killar, de har blivit anklagade för att vara lesbiska.

triggerhappyD skrev:Alla former av trakasserier är givetvis fel oavsett av vem och mot vem det begås. Men människor verkar ha ganska stora problem med o respektera varandra....

Ja, undrar varför?
Alien
Moderator

Inläggav nallen » 2017-11-05 21:59:26

Alien skrev:Även män som inte själva trakasserar, har ett ansvar.

Nej!
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Huggorm » 2017-11-05 22:28:04

Nu är det ju en känd kvinnlig programledare på SR som anklagas för sexuella trakasserier och har stängts av så detta gäller inte enbart män. Kvinnor kan också.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Huggorm » 2017-11-10 8:07:00

Vi får se vem det till slut är, men ryktena har stämt på de andra.
Huggorm

Inläggav Wine » 2017-11-17 13:59:31

Det är inte lätt att göra kvinnor eller feminister nöjda, om kommunikatören Staffan Doppings eskapader på Twitter:

DN skrev:Här skulle han bara uttrycka sitt stöd för #tystnadtagning, uppropet där kvinnliga skådespelare vittnar om epidemin av sextrakasserier i branschen. Och han gjorde det genom att (uppskattande) inkludera orden ”Jösses flickor!”, en hälsning till den ikoniska feministiska pjäsen från 1974 av Margareta Garpe och Suzanne Osten

Det skulle Staffan Dopping inte ha gjort. Omedelbart anklagades han på Twitter för nedlåtenhet – vadå "flickor", liksom? Komma här och kalla kvinnor för nedsättande uttryck. Skandal! Stackars även Dopping, alltså.

Samma fenomen syns i hela Metoo-kampanjen. Som man är det lätt att få känslan att det inte går att göra rätt.

Den gode Dopping gav upp. "Min lust att delta i feministisk debatt har avtagit", suckade han.

För många som deltar i debatten är det ett välkommet beslut. Den man som lägger sig i anklagas för att ta över debatten och stjäla syre: "Träd åt sidan för en gångs skull, håll käften och LYSSNA!"

Men så enkelt är det inte. "Var finns männen i #metoo?", är en inte heller ovanlig respons. "Inget kommer att hända förrän ickekvinnor kliver fram, tar avstånd och formulerar en ny manlighet."

Den som inte säger något alls får alltså kritik för att tiga och samtycka. Ett brott nästan lika illa som att delta och säga fel saker – vilka i andra debattörers ögon kan vara helt rätt.

Det är bara att inse att den gamla klyschan stämmer, hur man än vänder sig har man ändan bak.
Wine

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav ankhat » 2017-11-17 14:35:21

Tja, det är inte lätt att göra alla i någon grupp nöjda, så att olika personer har olika åsikter om Doppings uttalanden säger ingenting speciellt om kvinnor eller feminister. Snarare är det en märklig idé att just de grupperna skulle vara så inbördes enhetliga.

Se bara hur lite enighet det finns i gruppen "Aspergare" här på AF. :wink:
ankhat

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav nescio » 2017-11-17 16:04:59

Har jag ansvar? Jag sitter mest hemma för mig själv och träffar nästan inga människor och ser/hör aldrig några olämpliga uttalanden. Vad kan jag göra åt ett problem som jag aldrig stöter på?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Alien » 2017-11-17 16:57:11

nescio skrev:
Har jag ansvar? Jag sitter mest hemma för mig själv och träffar nästan inga människor och ser/hör aldrig några olämpliga uttalanden. Vad kan jag göra åt ett problem som jag aldrig stöter på?

Bokstavstolkande!

De flesta män umgås med enbart andra män i t ex omklädningsrum el på fikat (om det är en helmanlig arbetsplats). De är fäder (el storebröder) och har ett ansvar att vara förebilder för sina söner (småbröder).

Är/gör man inte något av detta, så har man ett visst ansvar för vad man skriver på nätet el för att reagera på vad andra skriver på nätet.

Sedan har chefer (manliga el kvinnliga) ett extra stort ansvar för vad som är ok beteende på arbetsplatsen (el utanför arbetsplatsen om det är kolleger emellan).
Alien
Moderator

Inläggav Dagobert » 2017-11-17 21:38:00

Alien, du räknar upp män som har ansvar. Vilka män har inte ansvar då?
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-17 22:22:06

nallen skrev:

Nej!

Jag brukar säga att jag är lika lite medskyldig till andra mäns våld mot kvinnor som jag är till andra mäns bankrån.
KrigarSjäl

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Wine » 2017-11-17 22:48:02

Har även kvinnor som inte sexuellt utnyttjar eller trakasserar unga/barn, asylsökande män/pojkar ett ansvar? Känner du att du har ett ansvar för sådant som andra kvinnor gör?
Wine

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav slackern » 2017-11-17 23:03:26

KrigarSjäl skrev:
nallen skrev:

Nej!

Jag brukar säga att jag är lika lite medskyldig till andra mäns våld mot kvinnor som jag är till andra mäns bankrån.

Jo jag gillar inte heller människor som generaliserar över andra människor.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Ericus » 2017-11-17 23:10:57

Att hävda att den som bevittnar trakasserier har ett ansvar att säga ifrån, oavsett vem som trakasserar och vem som utsätts, är knappast kontroversiellt.
Ericus

Anslöt: 2015-11-25

Inläggav Huggorm » 2017-11-17 23:29:31

Ericus skrev:Att hävda att den som bevittnar trakasserier har ett ansvar att säga ifrån, oavsett vem som trakasserar och vem som utsätts, är knappast kontroversiellt.
Men det ansvaret är väl lika stort för kvinnor och män?
Huggorm

Inläggav Ericus » 2017-11-17 23:40:35

Huggorm skrev:Men det ansvaret är väl lika stort för kvinnor och män?

Ja, enligt min mening.
Ericus

Anslöt: 2015-11-25

Inläggav Alien » 2017-11-18 3:05:27

Dagobert skrev:Alien, du räknar upp män som har ansvar. Vilka män har inte ansvar då?

Ja, det skulle väl i så fall vara män som är efterblivna, el som inte arbetar, inte har någon kontakt med andra män och inte har några söner att uppfostra.

När sådant här fått försiggå i så stor skala under många år, så beror det på att det har accepterats av andra män och i synnerhet av cheferna.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2017-11-18 3:06:07

KrigarSjäl skrev:
nallen skrev:

Nej!

Kan du inte skilja på skuld och ansvar?
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2017-11-18 3:10:06

Wine skrev:

Har även kvinnor som inte sexuellt utnyttjar eller trakasserar unga/barn, asylsökande män/pojkar ett ansvar? Känner du att du har ett ansvar för sådant som andra kvinnor gör?

Hur menar du nu? Om kvinnor skulle skämta om att sextrakassera barn så skulle jag förhoppningsvis säga ifrån, men jag har har aldrig hört sådant. Själva trakasserierna brukar oftast försiggå utan vittnen.

Påstår du att det är lika vanligt att kvinnor trakasserar män som tvärtom? Det tvivlar jag på. Det är oftast män som är chefer el "genier" som får göra som de vill.
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in