Kom igen nu killar... #ihave

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Puzzle, marxisten, atoms, Sjuckert, Alien

Inläggav StefanJC » 2017-11-18 3:12:59

Jag förstår inte varför någon vill utföra sexuella trakasserier.
Måste vara någon allvarlig hjärnskada. Eller tänker jag fel?
StefanJC
Bannad

Anslöt: 2015-03-21

Inläggav Alien » 2017-11-18 3:40:09

De anser väl själva att det inte sexuella trakasserier utan helt ok komplimanger, raggande och skämt.

Och blir man aldrig stoppad, eftersom de som kunnat göra det, låter en hålla på pga att man har hög status, så accelerar det. De anser väl sig stå över alla futtiga regler pga sin makt och sin status.

Det här senaste handlar mycket om sexuella trakassserier och ännu värre från män med makt och inflytande. Men just problemet med sexuella ofredanden har tagits upp flera gånger förut, men tydligen utan verkan. Det har mycket med makt och status att göra, även våldtäkter och hur de ses av omgivningen.

Har skrivits om det på forumet förut också:

han-tafsade-hon-gav-en-orfil-bara-hon-blev-straffad-t32606.html
orfil-vid-rumpnyp-gav-boter-t39362.html
sextrakasserier-i-skolan-aven-i-lagstadiet-t37165.html
ga-i-skola-med-valdtaktsforovarna-sant-far-man-tala-t10645.html
uppdrag-granskning-den-andra-valdtakten-bjastafallet-t14978.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-18 3:40:34

Ibland funderar jag på varför kvinnor söker sig till mördare och män som slår andra män på käften. Ibland när det är rättegångar mot män som mördat så sitter en massa kvinnor som dras till gärningsmannen på åhörarplats. Är det honapor som dras till ledarapan? Där jag bor dras kvinnor till de män som beter sig som apor. Åh kolla! Han har en sprillans ny BMW! Att han är känd för att vara svinaktig har ingen som helst betydelse där och då. För hon får åka med i hans sprillans nya BMW. På gymnasiet var det killarna som slogs och hade en förnedrande syn på tjejerna som sen alltid fick alla tjejerna.
Dreamtrance

Anslöt: 2016-07-04

Inläggav Alien » 2017-11-18 3:52:20

Alla tjejerna?

Men det är ju inget nytt att även tjejer kan reagera irrationellt. Det har ju inget med kampanjen mot sextrakasserier att göra. Här gäller det kvinnor som har svårt att värja sig för att de är i underordnad ställning, har tillfälliga tjänster och inte får stöd av sina chefer.
Alien
Moderator

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-18 4:10:53

Jag upplever att kvinnor i grupp kan tala i sexistiska termer om män. När jag var på en praktik där jag var enda killen tillsammans med 7 tjejer så var det en massa sexsnack och objektifiering av män. Och jag fick sexistiska kommentarer varenda dag av tjejerna. Både män och kvinnor har ett ansvar att uppträda respektfullt mot varandra. Fick lära mig att behandla andra som jag själv vill bli behandlad.
Dreamtrance

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-18 5:15:27

Ericus skrev:Att hävda att den som bevittnar trakasserier har ett ansvar att säga ifrån, oavsett vem som trakasserar och vem som utsätts, är knappast kontroversiellt.

Vanligen menar man att män har ett slags generellt medansvar bara för att vi är män.

Att reagera på det som sker i ens omedelbara närhet är en helt annan sak och inte det enda de avser.
KrigarSjäl

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-18 5:20:56

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:
nallen skrev:Nej!

Jag brukar säga att jag är lika lite medskyldig till andra mäns våld mot kvinnor som jag är till andra mäns bankrån.

Kan du inte skilja på skuld och ansvar?

-Jag har vare sig skuld eller ansvar för andra mäns våld mot kvinnor - eller bankrån.
KrigarSjäl

Inläggav Ericus » 2017-11-18 8:46:25

KrigarSjäl skrev:Vanligen menar man att män har ett slags generellt medansvar bara för att vi är män.Att reagera på det som sker i ens omedelbara närhet är en helt annan sak och inte det enda de avser.

Följande avsågs i detta fall:

Alien skrev:Även män som inte själva trakasserar, har ett ansvar. T ex säga till när de ser att andra män trakasserar el mot grova sexistiska skämt. Fäder har ett ansvar både som förebilder och hur de uppfostrar sina söner, vad är ok och inte ok. Chefer har ett ansvar för jargonen på jobbet etc.

Om du känner dig påhoppad, i egenskap av man, av ovannämnda citat så får det stå för dig. Jag gör det inte. Vad "man" menar generellt kan jag inte uttala mig om.
Ericus

Anslöt: 2015-11-25

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-18 9:01:36

Känner mig inte påhoppad.

Men vill heller inte ingå i nåt löst definierat "patriarkat".

Har hört det här tugget förut och då har det låtit ungefär,

"Du är man. Du ingår i gruppen män. Det är män som våldtar."

Syftar vidare än till enbart Aliens inlägg.
KrigarSjäl

Inläggav Ericus » 2017-11-18 9:43:33

KrigarSjäl skrev:Känner mig inte påhoppad.Men vill heller inte ingå i nåt löst definierat "patriarkat".Har hört det här tugget förut och då har det låtit ungefär,"Du är man. Du ingår i gruppen män. Det är män som våldtar."Syftar vidare än till enbart Aliens inlägg.

Då är det väl snarare generaliseringar i sig som är problemet, oavsett vilka som pekas ut?
Ericus

Anslöt: 2015-11-25

Inläggav Alien » 2017-11-19 12:25:20

Allting kan inte lösas genom lagar och poliser. Det gäller att ändra attityder. Och vilka har störst möjlighet att påverka mäns attityder? Jo, andra män. Där kan man fråga om de är en del av lösningen el en del av problemet.

Även kvinnors attityder behöver ändras, så att de inte längre känner att de måste finna sig i det, att de inte får bråka och vara besvärliga, att de har ansvar för att släta över så det inte blir dålig stämning. Men alla dessa upprop är ju tecken på att väldigt många insett det nu.

Inget av vad som berättats är egentligen några nyheter, förutom att det är så vanligt förekommande.
Alien
Moderator

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-19 15:45:10

Var en tjej i Skövde HF som kom ut som lesbisk förut. De andra tjejerna i laget fryste ut henne efter det. Hon mådde så dåligt att hon aldrig mer har orkat spela handboll. Hennes proffskarriär blev förstörd. Har alla kvinnor ett kollektivt ansvar för att hon blivit behandlad på det viset?
Dreamtrance

Inläggav scoobydooo » 2017-11-19 16:15:13

På mitt förra jobb var det en tjej som ibland daskade till mig på röven, jag gav alltid igen med samma mynt såklart, det var roligt.
scoobydooo

Anslöt: 2017-11-18

Inläggav scoobydooo » 2017-11-19 16:21:53

Om vi tittar vetenskapligt på detta så är det kvinnans förtjänst att vi män är som vi är, ända sedan den första honorganismen har dom valt ut den bäst lämpade hanen att para sig med, det kallas naturlig selektion och avgör hur avkomman blir till fördel för artens överlevnad.
scoobydooo

Anslöt: 2017-11-18

Inläggav Alien » 2017-11-21 2:48:25

Dreamtrance skrev:Var en tjej i Skövde HF som kom ut som lesbisk förut. De andra tjejerna i laget fryste ut henne efter det. Hon mådde så dåligt att hon aldrig mer har orkat spela handboll. Hennes proffskarriär blev förstörd. Har alla kvinnor ett kollektivt ansvar för att hon blivit behandlad på det viset?

Ja, alla kvinnor (och män) har ett ansvar för att inte frysa ut och inte tala nedsättande om homosexuella. Ledarna och tränarna har extra stort ansvar. Egentligen har vi vi alla ett ansvar för att öht inte mobba andra.

Frågan är var dessa mobbartjejer fick sina fördomar ifrån, antagligen från sina föräldrar. Alla föräldrar har också ett ansvar för hur de pratar om andra personer.

Men hur vanligt är det idag att bli mobbad när man kommer ut som homosexuell? Behövs kanske "Locker Room Talk" för det också och för båda könen.

Här är två killar som inte nöjde sig med att rycka på axlarna och säga "vi har aldrig ...":

Gymnasieeleverna Shanga Aziz, 18, och Rogerio Silva, 17, åker runt i Sverige för att träffa fotbollsklubbar.
Målet är att förhindra sexuella övergrepp genom att prata om sexism.
I Sverige utsågs deras "Locker room talk" till årets UF-företag och i den europeiska tävlingen belönades de med en andraplats.
– Det känns helt fantastiskt. Vi hoppades att någon klubb i Finspång skulle nappa – men nu har vi träffat över 80 klubbar, säger Shanga Aziz.
https://www.expressen.se/omtalat/nyhete ... overgrepp/
Alien
Moderator

Inläggav Batte » 2017-11-21 9:54:51

Alien skrev:
Dreamtrance skrev:Var en tjej i Skövde HF som kom ut som lesbisk förut. De andra tjejerna i laget fryste ut henne efter det. Hon mådde så dåligt att hon aldrig mer har orkat spela handboll. Hennes proffskarriär blev förstörd. Har alla kvinnor ett kollektivt ansvar för att hon blivit behandlad på det viset?

Ja, alla kvinnor (och män) har ett ansvar för att inte frysa ut och inte tala nedsättande om homosexuella. Ledarna och tränarna har extra stort ansvar. Egentligen har vi vi alla ett ansvar för att öht inte mobba andra.

Frågan är var dessa mobbartjejer fick sina fördomar ifrån, antagligen från sina föräldrar. Alla föräldrar har också ett ansvar för hur de pratar om andra personer.

Men hur vanligt är det idag att bli mobbad när man kommer ut som homosexuell? Behövs kanske "Locker Room Talk" för det också och för båda könen.

Här är två killar som inte nöjde sig med att rycka på axlarna och säga "vi har aldrig ...":

Gymnasieeleverna Shanga Aziz, 18, och Rogerio Silva, 17, åker runt i Sverige för att träffa fotbollsklubbar.
Målet är att förhindra sexuella övergrepp genom att prata om sexism.
I Sverige utsågs deras "Locker room talk" till årets UF-företag och i den europeiska tävlingen belönades de med en andraplats.
– Det känns helt fantastiskt. Vi hoppades att någon klubb i Finspång skulle nappa – men nu har vi träffat över 80 klubbar, säger Shanga Aziz.
https://www.expressen.se/omtalat/nyhete ... overgrepp/

Jeg kjenner ikke saken. Mobbing er ikke er ok. Alle har et ansvar for å stoppe mobbing de ser. Jeg synes man burde få være den man er og leve som man vil. Det er alt for mange fordommer der ute.

Vet ikke om det er relevant i denne saken men... Jeg ville finne det ubehagelig dersom en person med seksuell orientering mot mitt kjønn dusjet og skiftet sammen med meg under feil premisser og vel vitende om sin legning. Jeg forstår at garderobesituasjonen er vanskelig for mange som ikke er heterofile, men dette kjennes likevel feil.

Muligens hadde jeg ikke inkludert vedkommende personlig på samme måte etter det. Ikke på grunn av legningen selvsagt, men på grunn av garderobensituasjonen. Men det er selvsagt avhengig av omstendighetene og personen.
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Inläggav Alien » 2017-11-21 13:30:55

Även om man är lesbisk behöver man inte tända på sina lagkamrater. Man kanske redan har en partner, el tänker inte på sex just i den situationen utan på matchen, träningen etc.

Ska man ta hänsyn till sådana obehagskänslor, så borde man också ta hänsyn till de tjejer som bara vill bada tillsammans med andra tjejer för att de känner det obehagligt att killar kan titta på deras kroppar och tänka okyska tankar. (Dessa tjejer funderar inte på ev lesbiska tjejer då.) De som vill ha egna badtider för bara kvinnor. Men då blir det värsta drevet, sådant är absolut inte tillåtet.
Alien
Moderator

Inläggav Batte » 2017-11-21 14:06:50

Alien skrev:Även om man är lesbisk behöver man inte tända på sina lagkamrater. Man kanske redan har en partner, el tänker inte på sex just i den situationen utan på matchen, träningen etc.
Slik er det mellom menn og kvinner også. Dersom menn og kvinner deler garderobe f.eks. på et treningssenter behøver de ikke tenne på hverandre. De har kanskje allerede partner, eller tenker ikke på sex i den situasjonen fordi de tenker på treningen.

Kanskje i fremtiden vil alle dele en garderobe. Men vi har i dag vanligvis adskilte garderober, og det har vel med seksualitet å gjøre?

Alien skrev:Ska man ta hänsyn till sådana obehagskänslor, så borde man också ta hänsyn till de tjejer som bara vill bada tillsammans med andra tjejer för att de känner det obehagligt att killar kan titta på deras kroppar och tänka okyska tankar. (Dessa tjejer funderar inte på ev lesbiska tjejer då.) De som vill ha egna badtider för bara kvinnor. Men då blir det värsta drevet, sådant är absolut inte tillåtet.
Nei, jeg sier ikke at man kan ta hensyn til det pr. i dag. Det finnes ikke løsninger for det. Jeg ville kanskje likevel ikke like dette, og det kan godt hende det ville fått konsekvenser for hvordan og i hvilken grad jeg var sosial med vedkommende. Ikke fordi vedkommende var lesbisk, for det er helt ok for meg og ikke engang min sak. Har ikke noe mot andre legninger, og jeg forstår at vedkommende er i en veldig vanskelig situasjon uten god løsning.

Det går altså bare på garderobeløsningen. Jeg ville ikke blitt sint. Ville ikke sagt at det var feil å gjøre dette, siden det ikke finnes gode løsninger. Ville ikke hatt noen bedre løsning. Men det kan hende jeg ikke hadde ønsket et like nært forhold til vedkommende, dersom jeg opplevde garderobesituasjonen ubehagelig. Det igjen kan oppleves som utfrysning, hvis flere føler det på samme måte. Det er ikke vondt ment og ikke mobbing, men handler om å unngå situasjoner som påfører en ubehag.

Jeg ville absolutt forstått hvorfor vedkommende gjorde dette, men jeg ville ikke likt det likevel. På samme måte ville jeg ikke like der om en mannlig rørlegger, lærer eller vaktmester var i garderoben når jeg brukte den, selv om de tenker på helt andre ting enn min kropp.

Igjen, jeg vet ikke om jeg hadde sett det som et problem. Mest sannsynlig ikke.
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Inläggav Alien » 2017-11-21 15:08:14

Det bästa vore kanske om alla fick eget omklädningsrum och dusch?

Jag vet att jag som ung tjej tyckte det var smått obehagligt att bada tillsammans med killarna. Som mobbad riskerade man att få höra otrevliga kommentarer om ens kropp. T ex att man var för tjock. Eller på den tiden snarare grundat på att jag var för spinkig och outvecklad. Eller så riskerade man att bli knuffad. Så jag har full förståelse för att vissa invandrartjejer inte vill bada tillsammans med killar.

Jag gillade inte heller att visa mig naken för andra tjejer. Även tjejer kan mobba. Och gör de det inte uttalat, så kan man ändå känna sig kritiserad och bedömd.

Om alla accepterade varandra och behandlade varandra med respekt, så skulle det inte vara något problem. Men sådan är inte världen och inte skolan.
Alien
Moderator

Inläggav ankhat » 2017-11-21 17:50:17

Åter till det här med uthängningar, som jag inte tycker är OK, om det inte gäller dömda brottslingar + riktigt allmänintresse, inte bara nyfikenhet.

De vanliga dags/kvällstidningarna har ju slutat skriva ut namn. Men DN har idag en artikel om en "Kulturprofil" där 18 kvinnor berättar om trakasserier och grova övergrepp som han utsatt dem för. DN ger så många ledtrådar att det var riktigt lätt att sätta namn på "Kulturprofilen". Jag har inga förkunskaper om de där kretsarna; det var bara att nätsöka en av uppgifterna om honom som fanns i artikeln. Första träffen var hans personliga sida på "Klubben".

Då är han ju lätt identifierbar, och i mitt tycke är det lika mycket uthängning som om de hade skrivit ut namnet. Jo, han verkar ha uppfört sig som ett svin (och alltså även begått grova övergrepp) under lång tid, och det är väldigt illa om det har varit så välkänt och ändå fått fortgå. Jag försvarar inte sådana gärningar.

Men jag tycker fortfarande att det är tveksamt med uthängningar i dagspressen, även om de "bara" ger goda ledtrådar som alla kan följa utan att skriva ut namnet.

Eller..?

Artikeln: https://www.dn.se/kultur-noje/18-kvinno ... overgrepp/
ankhat

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav slackern » 2017-11-21 19:12:05

Alien skrev:Alla tjejerna?

Men det är ju inget nytt att även tjejer kan reagera irrationellt. Det har ju inget med kampanjen mot sextrakasserier att göra. Här gäller det kvinnor som har svårt att värja sig för att de är i underordnad ställning, har tillfälliga tjänster och inte får stöd av sina chefer.

Men hur går den analysen ihop med det här fallet?

Medarbetare har vittnat om att Lotta Bromé kränkt dem och kommit med ovälkomna sexuella närmanden. Beteendet med maktmissbruk, grova sex-sms och härskartekniker ska ha pågått under en lång tid.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/prog ... r-p4-extra

Jag kan lova dig att även kvinnor kommer med oinbjudna förslag utav egen erfarenhet, själv har jag mest bara blivit paff och sett ut som ett jävla frågetecken.

Så det är bara inte män som beter sig på det här sättet, säkert mer utbrett men för den skull är inte bara kvinnor offer och män förövare, världen är inte så svart å vit.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Dagobert » 2017-11-21 20:49:28

Jag har inte läst allt, men har en fråga om det där med att alla män sägs ha ansvar:

Menas det att

1. alla män har kollektivt ansvar för alla övergrepp som sker?
eller
2. alla män har var för sig ansvar att göra vad de kan för att inte övergrepp ska ske?

Det är kanske en okunnig fråga men jag har inte tänkt på den förut utan förutsatt att alt.1 gäller, vilket jag tycker är orealistiskt skuldbeläggande.

Alt.2 låter bättre. Att försöka vara ett föredöme i ord, åthävor och gärningar, som det heter.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-21 21:18:50

Det andra alternativet har jag inga som helst problem med.

Kan säga att jag gjort mer för att skydda tjejer i vissa kritiska situationer än de flesta skulle våga göra.

Det första alternativet är helt åt helsike.
KrigarSjäl

Inläggav LordNelson » 2017-11-21 22:45:24

Jag vill ha en krona för varje gång jag fått min rumpa nypt. Tänker köpa ny adventsstake.
LordNelson

Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in