Klasskillnad och status

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Klasskillnad och status

Inläggav Aspergerian » 2013-05-27 22:54:09

Är det nån annan som har lika svårt att se sånt här som jag har?

Jag brukar kunna se vem som är högsta hönset på en arbetsplats, men nästan överallt annars så ser jag inte sånt alls.

Jag blir alltid lika förbryllad när nån jag börjar prata med som ska ha en "längre" status än mig blir förvånad över att jag är intresserad att lära känna dem. När det kommer till sånt att vara snygg eller populär flyger det rakt över huvudet. Och när de som har "det" blir irriterade över att jag fortsätter prata med dem blir jag bara till slut sur.
Aspergerian
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2013-05-01

klasskillnad och status

Inläggav tahlia » 2013-05-27 23:15:30

Jag har, genom åren, lärt mig att urskilja personer enligt gällande "statusregler". Det kan ibland underlätta, inte minst med kommunikationen. Däremot har jag aldrig och kommer jag aldrig att lägga någon värdering i det för egen del.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

klasskillnad och status

Inläggav kiddie » 2013-05-28 0:50:20

Mina första konflikter med läkare tror jag berodde på att jag på den tiden inte förstod att vissa människor är vana vid att man ser upp till dem. Jag såg inte upp till mina, och jag såg inte ner på dem. Jag bråkade inte och behandlade dem inte illa.

Men de betedde sig som jag var fullkomligt hemsk mot dem och en motvals rebellisk patient. Jag var helt konfunderad och sårad av det.

Nu har jag ju fattat att de tyckte att jag bråkade för att jag betedde mig som vi hade samma status. De pallade inte det. Deras högmod fick sig en törn.

Nuförtiden flikar jag alltid in hur smart läkaren är (på rätt ställe) och läkarna är helt annorlunda mot mig numera. Vill jag ha någonslags förändring så får de sitt ego klappat på, då blir de välvilliga och skulle kunna skriva ut vad som helst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

klasskillnad och status

Inläggav Liljan » 2013-05-28 1:10:12

Jag förstår utan problem status som har med arbete, pengar och vart man bor att göra. Att jobba som läkare räknas som finare än att vara sopgubbe exempelvis. Jag förstår hur många av olika politiska åsikter har för åsikter och värderingar för andra. Det här är lätt att förstå sig på tycker jag. Med andra ord förstår jag klassamhället.

Gruppdynamik förstår jag dock inte alls, eller vart det är lämpligt att säga vad. Jag är lite osäker på vilken av dessa saker du menar.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

klasskillnad och status

Inläggav biologic » 2013-06-04 20:12:34

What Liljan said! Jag förstår mig på sociala strukturer och status, men jag har svårt att urskilja i en grupp om det inte är extremer; t.ex. någon som har väldigt fina kläder och "näsan i vädret" eller någon som klär sig som en trashank och är totalt obildad.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

klasskillnad och status

Inläggav Micke » 2013-06-05 1:06:23

Det finns väl minst tre aspekter när det kommer till det här med klasskillnad och status.

*huruvida man observerar det eller ej
*huruvida man deltar i det; huruvida man spelar med eller ej
*vad man personligen tycker och tänker om det

Det är sådant här trams som mänskligheten skall växa ifrån, och det kommer vi också att göra i sinom tid. Det hör ju djurriket till, och vi är på väg mot det riktiga människoriket. Det här att vi nu befinner oss mellan dessa två riken symboliseras förresten utav sphinxen vad jag förstår. (Det jag påstår här är förstås ingen vetenskaplig sanning precis.)
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

klasskillnad och status

Inläggav PRIPPS » 2013-06-08 20:07:06

Kvinnor har ju alltid haft lägre värde än män, men idag är det tvärtom, och det kan vi tacka feminsterna för.

Personligen ser jag helst att både män och kvinnor har samma värde, men det är nog omöjligt om man inte börjar diskutera detta på ett bredare och djupare plan.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in