Katastrofberedskap - tips och funderingar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav plåtmonster » 2013-10-29 13:42:51

Med tanke på stormtråden så dök det upp funderingar på vad som är lämpligt att förbereda sig med. Ett förslag för denna stormen torde vara:

* Ficklampa
* Hjälm
* Vattendunkar
* Konserver eller liknande
* Spritkök
* Batteridriven eller vevad rundradio för FM 88-108 MHz
* Stövlar
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-10-29 14:26:54

* Kniv (man vet aldrig när man behöver en)
* filtar el dyl (gärna 100% ull då är den brandsäker också)
* tändstickor/tändare
* ljus/oljelampa för mer stillasittande aktiviteter.
* reservel ifall man bor i hus (i alla fall om cirkulationspumpen el dyl går på el)
* reservbatterier
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav plåtmonster » 2013-10-29 14:31:44

Ull brinner inte?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-10-29 14:37:37

plåtmonster skrev:Ull brinner inte?

det brinner säkert om man försöker men det är svårt, men man kan använda den för att tex släcka bränder, som en brandfilt (gamla brandfiltar var gjord i ull).

därför har vi en ullfilt i bilen (bland annat) då funkar det både om bilen dör i 30 minus och om man är med i en olycka.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-10-29 14:43:45

* underhållning (vid strömavbrott och dyl, spel, böcker etc)
* plast/papp bestick/tallrikar för längre avbrott. det blir väldigt jobbigt att diska utan riktigt kök, jag testade då vi hade vattenskada i köket.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flawed » 2013-10-29 20:24:35

*ost
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flatline » 2013-10-29 21:13:43

Jag brukar alltid ha ett litet kit ståendes hemma och ett i bilen som är beräknat för att jag skall kunna klara mig i 72h.
Det är då ransonerat ganska så snålt men är lätt att bära med sig utifall man måste bort eller kanske finner sig på en plats där man inte har tillgång till de vardagliga bekvämligheterna.
Vatten har jag köpt små plastblåsor med 5cl i varje som är lätta att stuva och sedan har jag valt att packa konserv istället för frystorkat eller MRE som många andra uppskattar.
Konserven innehåller vatten från början så man behöver inte tänka på att förbruka dricksvattnet vid tillagning.
Ett litet spritkök anpassat för de flesta flytande bränslen samt hopfällbara kastruller och vattenreningstabletter.
Sovsäck och en hammock ligger också däri samt eldstål, fnöske, 5m paracord, multiverktyg och lite metkrokar och annat småplock.

Hemma har jag ju betydligt mer utrustning men den räknar jag inte som överlevnadskit då jag inte alltid har det tillgängligt.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Bastuper » 2013-10-29 21:17:35

ELverk är bra i hus för cirkulation och lampor o.s.v.
men jag tror egentligen mer på kamin eller vedspis för
det är enklare, men har haft tankar på det där med
eget elverk, som installeras på lämplig plats.

Konserver borde man köpa mer av,
håller en evighet och sånt kan man
ju äta lite av emellanåt så man hela
tiden får förnya.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flatline » 2013-10-29 21:21:34

Bastuper skrev:ELverk är bra i hus för cirkulation och lampor o.s.v.
men jag tror egentligen mer på kamin eller vedspis för
det är enklare, men har haft tankar på det där med
eget elverk, som installeras på lämplig plats.

Konserver borde man köpa mer av,
håller en evighet och sånt kan man
ju äta lite av emellanåt så man hela
tiden får förnya.


Jag har två vedspisar hemma nu, däremot har jag inget eget elverk. håller dock på att samla material för att göra en gengaskonvertering av ett fyrtakts bensindrivet elverk.
Känner att om det händer något kan bensin också vara svårt att få tag på i tillräckliga mängder för att driva kylskåp och liknande, ved däremot finns det gott om.

Konserver har jag samlat på i flera år.
Brukar lägga kanske 300kr i månaden på att köpa konserver och har gjort det i iaf 4 år nu.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Bastuper » 2013-10-29 21:31:42

Gengas kanske vore nått, vi hade en sån buss i Övik men den är
körd till Gävlemuseet tror jag.

Ja man kan för lite om sånt där.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flatline » 2013-10-29 21:41:03

Det finns väldigt bra guider för att bygga just gengasgeneratorer som Amerikanska FEMA har släppt.
Googla efter FEMA gasifier så kommer du att hitta bra instruktioner på hur man bygger.
Jag kan också göra en byggtråd där jag dokumenterar mitt projekt och lägga ut här så snart jag själv börjar.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Bastuper » 2013-10-29 21:43:22

Du får göra en byggblogg, bruka vara kul o följa sånna.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flatline » 2013-10-29 21:44:10

I helvete heller att jag startar en blogg!
Jag kan dokumentera arbetet men helvetet fryser över innan jag bloggar om det :D
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Bastuper » 2013-10-29 21:45:47

Att dokumentera och blogga är väl typ sammasak, byggblogg i egen tråd på forumet kanske.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flatline » 2013-10-29 22:14:18

Om så skulle vara fallet vill jag helst inte tänka på det.
Jag kommer iaf att dokumentera projektet i en tråd om det finns intresse.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Huggorm » 2013-10-29 23:39:43

Jag har kamin för värme i alla fall, så den påverkas inte. Vatten hämtar man direkt i brunnen med hink och det kan värmas på kaminen, man kan även laga mat där. Jag skulle klara mig hur länge som helst i en stormsituation om det inte vore för att jag får abstinens efter tre minuter när internet inte fungerar :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav plåtmonster » 2013-10-30 0:35:26

Problemet med gengas är väl:
* Stora partiklar som sotar igen motorn
* Vatteninnehåll
* Giftgas

Det går väl att konstruera bort men det blir komplicerat? samt att det tillkommer mer underhåll i byte av filter osv?
Fast jag gillar idén.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flatline » 2013-10-30 0:37:41

plåtmonster skrev:Problemet med gengas är väl:
* Stora partiklar som sotar igen motorn
* Vatteninnehåll
* Giftgas

Det går väl att konstruera bort men det blir komplicerat? samt att det tillkommer mer underhåll i byte av filter osv?
Fast jag gillar idén.


Ja det kräver ju mer underhåll är vanlig bensin.
Vatteninnehållet löser man ju genom att lagra veden korrekt så det är inget problem, sotet är inte heller ett allt för stort problem, förbränningen skall vara långsam så det sotar inte så farligt och de partiklarna som kommer med skall om allt går rätt fastna i cyklonfiltret för att sedan filtreras ytterligare en gång genom ett partikelfilter av tex sågspån.

*edit
Glömde ta upp din frågeställning om giftgas och jo det är ju ett problem men lösningen är ju förhållandevis enkel.
Förr hade man ju lite trubbel med gengasaggregat iaf på bilar, pannan satt ju i regl monterad bak på bilen för att inte störa sikten och för att den var mycket lättare att montera där vid en konvertering.
När den satt där var man tvungen att dra gassystemet under eller genom karossen och det kan lätt ställa till det när man handskas med en luktfri och osynlig gas, alltså körde man ju med fördel med nedvevade rutor :)
Men med en sådan här anläggning är ju fördelen att man inte behöver ha den inomhus utan den kan ju stå ute i ett litet skjul som är väl ventilerat.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flatline » 2013-10-30 0:54:36

Enklaste om man vill skita ned så lite som möjligt och slippa underhåll och fuktproblem är dock att elda aggregatet med vanliga värmepellets.
Kostnadseffektivt och smidigt, skulle det vara så att man inte kan få tag på sådana längre av någon anledning får man ju gå över till ved och öka underhållet.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Kollektivet » 2013-10-30 0:58:38

Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Flatline » 2013-10-30 1:02:39

Kollektivet skrev:http://www.magnussonmakleri.se/?page_id=34&gid=OBJ24359_1278957025

Bara 3.5 mille...


Det hade ju varit drömmen, gillar dock inte att det ligger så nära bebyggelse det förstör "bunkeridyllen"
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav plåtmonster » 2013-10-30 1:04:34

Mer om gengasaggregat Gengasaggregat för motor- och eldrift
Så får denna tråd bli om vattenreningstabletter, tändstickor och ficklampa. ;)

Apropå bunkern i Norrtälje så är det väl så att man kanske också vill kunna bo centralt och trevligt när inte är katastrof ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav Trollmor » 2013-10-30 19:10:56

Så mycket ni kan, och vad mycket ni har tänkt igenom! jag är imponerad.

Jag föredrar tändare framför tändstickor, eftersom fukt kan göra att tändsatsen lossnar, och i värsta fall kan en brinnande tändsats fara iväg in unden någon möbel.

Den som har en vedspis är rik! :D

"Abstinens efter 3 minuter utan internet" - jag känner igen mig! :P :oops:

Konserver och annan lagringsbar mat bör man helst ha ett litet förråd av - och alltid sätta de nyinköpta förpackningarna längst in och konsumera dem som står längst fram.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Katastrofberedskap - tips och funderingar

Inläggav rapchic » 2013-10-30 20:40:24

Trollmor skrev:Så mycket ni kan, och vad mycket ni har tänkt igenom! jag är imponerad.

Jag föredrar tändare framför tändstickor, eftersom fukt kan göra att tändsatsen lossnar, och i värsta fall kan en brinnande tändsats fara iväg in unden någon möbel.

Den som har en vedspis är rik! :D

"Abstinens efter 3 minuter utan internet" - jag känner igen mig! :P :oops:

Konserver och annan lagringsbar mat bör man helst ha ett litet förråd av - och alltid sätta de nyinköpta förpackningarna längst in och konsumera dem som står längst fram.

jag föredrar tändstickor inomhus eftersom jag inte kan tända de flesta tändare (värken) det är inte alla eldstål som funkar.

Men hemma har man ju såklart både tändare, tändstickor och eldstål (och flinta och stål men det är bara för skojs skull), går man ut i skogen har man minst två av dom varav eldstål alltid sitter i bältet (med kniven), far man ut i skogen lägre bort än vår mark åker ju självklart yxan med också.

åker tändstickor med ut är dom ju oftast vattensäkrade på nått sätt (annars har man eldstål, tändstickor och tändare)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in