Känner ni hunger och mättnad?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Känner ni hunger och mättnad?

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-08 11:18:33

omnicoder skrev:Fel. Människan har en tillräckligt utvecklad fronttallob för att ta kommando över vad som händer med kroppen.

Ok, skicka på mig ett bra ex då. Skogen viskar att jag bör vara körd i det området.

Kramar naturen
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Känner ni hunger och mättnad?

Inläggav kiddie » 2019-10-08 18:03:40

omnicoder skrev:Fel. Människan har en tillräckligt utvecklad fronttallob för att ta kommando över vad som händer med kroppen.


Det där får du nog utveckla. Hur menar du att frontalloben ska kontrollera kroppen exakt?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känner ni hunger och mättnad?

Inläggav RapeRegs » 2019-10-08 18:46:43

Han menar kanske att man automatiskt går ned i vikt om man väljer att sluta äta? Det är nämligen så det fungerar.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Känner ni hunger och mättnad?

Inläggav kiddie » 2019-10-08 20:41:10

Att man kan tvinga kroppen att få mindre mat än den önskar är ju självklart görbart. Det är väl ingen som har sagt något annat. Däremot går man under det kaloriintag kroppen önskar så tappar man energi, eftersom kroppen kommer vilja bevara energi genom att göra en trött.

Hur ska man då med frontallobens hjälp tänka sig pigg igen? Eller iofs, finns ju knark.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känner ni hunger och mättnad?

Inläggav omnicoder » 2019-10-12 20:31:43

kiddie skrev:
omnicoder skrev:Fel. Människan har en tillräckligt utvecklad fronttallob för att ta kommando över vad som händer med kroppen.


Det där får du nog utveckla. Hur menar du att frontalloben ska kontrollera kroppen exakt?

Det jag menar är att det går att påverka med medveten insats och intellekt både indirekt och direkt.
Konsekvensen av handlingar och tankar. Det blir för ambitiöst att förklara det här.
Men jag tror just att människan har ett tillräckligt utvecklat medvetande (med reservation för individuell variation och vilja) för att förändra sitt beteende sådant att man inte blir ett offer för sina kroppsliga funktioner och hormoner.
Det finns en operationell hiearki. Tolka mig inte för ordagrannt bara så kanske det blir mer komprehensibelt..
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Känner ni hunger och mättnad?

Inläggav omnicoder » 2019-10-12 20:33:48

nomemorytoday skrev:
omnicoder skrev:Fel. Människan har en tillräckligt utvecklad fronttallob för att ta kommando över vad som händer med kroppen.

Ok, skicka på mig ett bra ex då. Skogen viskar att jag bör vara körd i det området.

Kramar naturen


Lyssna inte på skogen. Lyssna på hjärnan din ;)
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Känner ni hunger och mättnad?

Inläggav kiddie » 2019-10-14 19:14:07

omnicoder skrev:Men jag tror just att människan har ett tillräckligt utvecklat medvetande (med reservation för individuell variation och vilja) för att förändra sitt beteende sådant att man inte blir ett offer för sina kroppsliga funktioner och hormoner.


Så du tror att man kan tänka sig frisk alltså.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Känner ni hunger och mättnad?

Inläggav omnicoder » 2019-10-31 11:40:31

kiddie skrev:
omnicoder skrev:Men jag tror just att människan har ett tillräckligt utvecklat medvetande (med reservation för individuell variation och vilja) för att förändra sitt beteende sådant att man inte blir ett offer för sina kroppsliga funktioner och hormoner.


Så du tror att man kan tänka sig frisk alltså.


Placebo är en riktig empirisk effekt som inte ens vetenskapen kan förneka.
Ja. Jag tror på placebo och nocebo (negativ placebo).
Dvs vårt avancerade medvetande gör att vi kan påverka vår biologi top down. Det är inte så magiskt och konstigt som det låter egentligen. Men det är svårt att förklara i detalj eftersom det är ett komplext fenomen.
Vi kan även påverka vårt autonoma system.
Sedan kan placebo effekten allena inte alltid räcka till. Men att den påverkar i väldigt hög grad råder inget tvekan om!
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

Känner ni hunger och mättnad?

Inläggav ShakeItOut » 2019-10-31 13:42:39

Jag känner hunger men har svårare för mättnad ibland, tycker mest det är obehagligt men har blivit bättre att ta en paus i ätandet. Är i princip alltid törstig dock... Gillar mat och försöker äta nya saker men kommer aldrig att fixa mat som är stark (mycket lägre tolerans än andra).
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in