Känner mig lurad ...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2008-02-07 19:05:27

Använder du rostfritt hjul och/eller är det rost kring muttrarna vid ekrarna så kan dina hål bero på tex att du bor för nära kusten.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-07 19:11:36

Hej!

Rost, jo det är det nog. Men nej, jag bor i södra Dalarna och har inte nära till saltvatten. Dock har vi sju tjärnar i stan plus Väsman och Gårlången.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-02-07 19:29:23

Jo jag menade typ saltet som finns i luften, används salt också vid saltning utav vägbanor ibland. Är kanske bara i Norrland saker inte rostar pga havsluften, men jag vet inte.
Jag brukar ta isär däcken från hjulen och göra rent kring ekrarna, linda ny 'tajp' , och känna inuti däcken ifall det är flisor. När jag hittar hål i en slang kollar jag på samma ställe inuti däcket extra noga (genom att relatera till luftventilen 2ställen/däck kan behövas eftersom det inte finns höger/vänster om du förstår) ifall där är någon flis/rostbit, ofta är det så när hålen uppkommer igen.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-07 20:42:24

Hej!

Jag tackar och bockar, Pavlon! I morgon ska jag skruva av bakdäcket från cykeln, eller be maken om det sitter hårt. Sedan kan jag själv ta bort däcket/slangen och därefter rengöra ekrar och alltihop hemma i badkaret. Det är ju så enkelt att kolla slang och däck hemma i badrummet. Sen när jag vet att slangen är ok och det inte finns något stenflis eller annat i däcket sätter jag på det på ekrarna igen och går ner med bakhjulet för att pumpa det hos cykelhandlaren. Därefter går jag hem igen och monterar på däcket. Finns det då ingen luft i däcket på lördag morgon, ja då har jag i alla fall gjort allt jag kunnat.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-02-07 20:52:32

Lycka till :) Det är mycket billigare och givande att laga själv.

Har du verktyg för att ta ur slangen från däcket?
Det går med skruvmejsel men risken att slangen förstörs när man gör det är mycket stor om man inte har gjort det innan eftersom man inte ser slangen när man bänder. Annars om du inte har något annat så ska det helst vara en trubbig mejsel med runda kanter.
Sen ska ju däcket på också och det kan vara svårare, om man inte använder sig utav specialverktyg/metod.

Fast dessa verktyg får man väl med nuförtiden i lagningssatserna till cykel. Kommer inte ihåg själv för jag tappar bort dem ändå, och behöver inga men jag har nog fått flera med när jag köpt sats på macken.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-08 14:35:58

Hej!

Jag har ett verktyg för att sätta på och ta bort däcket. Lagningssats finns också. Men att få bort hela bakdäcket med ekrar och allt är en annan sak. Ska kolla efter stenflis nu, innan jag går och handlar. Syns det inget, ja då får jag väl bita ihop och skruva bort däcket i eftermiddag. Eller i helgen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav geemer » 2008-02-08 15:34:04

Hantverkare och reparatörer är ett väldigt speciellt släkte som ofta tycks ta sig relativt stora friheter och fixa saker de anser behövs fixas. Oftast utan ditt godkännande och oftast utan att höra av sig först. De bara kör på och lämnar över räkningen sedan.

Det ska mycket till att övertala "experten" om att ett extra byte eller en extra reparation inte var nödvändig. Jag tror de allra flesta människor bara betalar och går utan bråk. Så gör vi svenskar och det gynnar nog många auktoriteter som inte är vana att bli ifrågasatta.

En större konsumentkraft är nog det enda som kan råda bot på det. Samt att bli en besvärligare konsument. Däremot kan jag direkt säga att många konsumenter faktiskt bråkar utan att riktigt lyssna på dem som kan.

Ta supportbranschen till exempel. Folk som drar sina egna slutsatser om varför deras datorer inte fungerar som de ANSER att de bör göra. Som kunnig förklarar man varför det är så, men de vägrar köpa förklaringen även om den är riktig. Sedan ska de bråka och stå på sig och vägrar lyssna, ofta vägrar de ens prova att göra som de blir uppmanade. Alltså, det är en jäkla smal balansgång mellan fackmän och konsumenter. Kommunikationsproblem.

Det är ju tur att det finns effektiva konsumentallierade som Plus, Allmänna Reklamationsnämnden och CINT.

Tillsammans är människor starka.
Senast redigerad av geemer 2011-05-04 11:26:38, redigerad totalt 1 gång.
geemer
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2007-12-04
Ort: Smellersta Östern

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-08 16:33:43

Hej!

Läste på en stor tidnings hemsida att sylvassa stenar kan sätta sig fsat i däcket och långsamt gnaga hål på innerslangen. Synade däcket på utsidan. Nej, ingen sylvass sten satt i däcket. Dock var en dubb borta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in