Känner mig känslomässigt bortkopplad

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Känner mig känslomässigt bortkopplad

Inläggav Undyne » 2017-07-17 23:30:50

Hej, jag är en tjej på 20. Jag märker ibland att jag inte vet vad jag vill eller vad jag känner. När det händer känner jag mig ofta tom eller bort kopplad från mina känslor och mig själv. Är det någon annan som har det så här?
Undyne
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2017-07-17

Känner mig känslomässigt bortkopplad

Inläggav geocache » 2017-07-18 9:42:09

Hej Undyne.

Ja, sådant känner jag ganska ofta. Jag känner det som att jag är på "fel" plats; att min hela min själ är "någon annanstans" än där min kropp är. Inte så att jag "längtar bort" rent allmänt, utan istället är det för många intryck på för kort tid för min hjärna.

Kanske är det en skyddsmekanism min hjärna tar till när själen mår dåligt.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Känner mig känslomässigt bortkopplad

Inläggav antonius » 2017-07-18 10:45:09

Man kan vidareutveckla denna förmåga, själv använder jag den ofta när jag t ex har ångest. Man får träna sig att koppla bort omgivningen när det blir för mycket, är nog avsevärt mycket bättre än att ta mediciner. Skulle tro att principen är liknande som för dem som mediterar osv... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Känner mig känslomässigt bortkopplad

Inläggav Undyne » 2017-07-18 19:40:10

Geocache, jag känner verkligen precis samma haha, känns ju lite skönt att veta att någon annan känner samma. Kanske lite egoistiskt, men då går det åtminstone att prata om det! Jag kan verkligen tänka mig att det är en skyddsmekanism för det känns mest logiskt... Men det känns också väldigt svårt att motverka den tomheten...

Antonius, jag tror inte riktigt att jag behöver träna den förmågan. För mig är det ju något negativt jag vill lära mig bli av med, jag mår inte bra av att vara känslokall och emotionellt borta... Men för de som behöver det är det så klart bra.
Undyne
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2017-07-17

Känner mig känslomässigt bortkopplad

Inläggav yumxi » 2017-07-18 22:13:20

Jag upplever det likadant. Det är omöjligt ibland att identifiera och sätta ord på mina känslor. Har läst att detta tillstånd kallas för alexitymi, en så kallad känsloblindhet. Det är ingen diagnos utan ett personlighetsdrag vilket är väldigt vanligt bland dem med autismspektrumdiagnoser.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Känner mig känslomässigt bortkopplad

Inläggav Zonkey » 2017-07-18 23:34:37

Jag känner igen mig väldigt mycket i detta. När jag funderat över det har jag undrat om det var pga. den anti-depressiva medicinen eller om det var en del i av att växa upp. Jag tycker inte att jag känner mig särskilt glad, stressad, förväntansfull, intresserad, ängslig etc. utan för det mesta tom eller neutral.
Zonkey
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2011-10-24
Ort: Södra Sverige

Känner mig känslomässigt bortkopplad

Inläggav Undyne » 2017-07-19 18:53:06

Yumxi, intressant... Det konstiga är att jag bara har det ibland, och inte alltid...

Zonkey, det kan ju bero på medicinen, men jag tar inte antidepressiva eller någon annan typ av medicin så hos mig är det något annat. Som sagt är det här inte ett konstant tillstånd utan något som jag känner ibland, men när det är så är det ungefär som du beskriver. Ibland känner jag mig lite ledsen av tomheten men inte så mycket mer.
Undyne
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2017-07-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in