kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Inläggav treeman » 2012-06-11 20:17:02

prick skrev:jag har fått en ny kompis som jag verkligen gillar. vi "klickar", helt enkelt - skrattar mycket, pratar mycket. men nu till problemet: hon tror på sådant som spådomar och numerologi, och det gör INTE jag. jag har svårt att förhålla mig neutral när hon pratar om sådana saker (händer sällan, men ändå). jag hummar och lyssnar, men det känns som om jag ljuger och är oärlig mot min nya vän. jag har svårt att säga vad jag tycker utan att låta hätsk och jobbig, och i det här fallet har kompisen inte ens frågat mig om jag tror på "det där". vad göra? kan en vänskap klara av att man tycker så olika?


Säg att du inte riktigt tror på sånt "just nu"? Vem vet om 5 år kanske du tror på det också eller tror hon inte på det mer. Åsikter är temporära.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Inläggav Exploitbat » 2012-06-11 21:00:36

treeman skrev:
prick skrev:jag har fått en ny kompis som jag verkligen gillar. vi "klickar", helt enkelt - skrattar mycket, pratar mycket. men nu till problemet: hon tror på sådant som spådomar och numerologi, och det gör INTE jag. jag har svårt att förhålla mig neutral när hon pratar om sådana saker (händer sällan, men ändå). jag hummar och lyssnar, men det känns som om jag ljuger och är oärlig mot min nya vän. jag har svårt att säga vad jag tycker utan att låta hätsk och jobbig, och i det här fallet har kompisen inte ens frågat mig om jag tror på "det där". vad göra? kan en vänskap klara av att man tycker så olika?


Säg att du inte riktigt tror på sånt "just nu"? Vem vet om 5 år kanske du tror på det också eller tror hon inte på det mer. Åsikter är temporära.



Så då ska man alltså säga "just nu" varje gång man har en åsikt om någonting?
Då blir det ju ingen vits och då kan man lika gärna skita i det och helt enkelt alltid anta att det är temporärt.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Re: kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Inläggav treeman » 2012-06-11 21:55:23

Exploitbat skrev:Så då ska man alltså säga "just nu" varje gång man har en åsikt om någonting?
Då blir det ju ingen vits och då kan man lika gärna skita i det och helt enkelt alltid anta att det är temporärt.


Japp! Jag har ingen åsikt om ditt svar. Just nu.
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Inläggav MsTibbs » 2012-06-13 15:05:37

En av mina närmsta vänner är kommunist, så ja.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-06-14 0:19:30

Det beror på hur viktig åsikten eller värderingen är för en själv och den man är vän med. Ett tillfälle där det motiverat att dra ner på vänskapen även om man går bra ihop med någon som har väldigt andra åsikter än en själv är om dessa riskerar att sätta en själv eller den andre i ett allvarligt moraliskt dilemma eller att vänskapen kan vara en risk för någon av de inblandade.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Inläggav SwordlessLink » 2012-06-25 14:29:11

Klart man kan vara vänner trots att man "tycker olika". Men det krävs att man gillar olikheter, något rasister brukar ha svårt att göra. Därför har jag svårt att umgås med rasister.
SwordlessLink
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-06-18

Re: kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Inläggav ThereseK » 2012-07-01 18:12:09

prick skrev:Jag har fått en ny kompis som jag verkligen gillar. vi "klickar", helt enkelt - skrattar mycket, pratar mycket. men nu till problemet: hon tror på sådant som spådomar och numerologi, och det gör INTE jag. jag har svårt att förhålla mig neutral när hon pratar om sådana saker (händer sällan, men ändå). jag hummar och lyssnar, men det känns som om jag ljuger och är oärlig mot min nya vän. jag har svårt att säga vad jag tycker utan att låta hätsk och jobbig, och i det här fallet har kompisen inte ens frågat mig om jag tror på "det där". vad göra? kan en vänskap klara av att man tycker så olika?


Visst kan man ha olika åsikter och tro på olika saker och ändå vara vän med någon. Endera accepterar man varandras olika intressen och lyssnar för att vara artig, eller så undviker man att prata om vissa saker och pratar om det kan har gemensamt istället. Vänner som har olika religion eller skilda politiska åsikter kan ju exempelvis undvika samtalsämnen kring just religion och politik.

Kanske kan du försöka flika in att du inte själv är så intresserad av spådom och numerologi när du får tillfälle. Du skulle även kunna säga något i stil med: "Jaha, ja, själv är jag mer intresserad av..." och så byter du samtalsämne på ett lite stilfullt vis.
ThereseK
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-06-30

kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Inläggav Charlie72 » 2014-06-24 18:08:41

Dom flesta av mina vänner röstar nog inte som mig politiskt, men det går att vara vänner ändå :-)Happy
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Inläggav Mountain_lion » 2014-06-24 21:11:33

Mina bästa vänner har inte samma politiska åsikter som jag. Det har blivit en tyst överskommelse att vi inte diskuterar politiska ämnen där vi vet att vi inte delar åsikter. Sedan delar vi många intressen så det känns bra.
Jag anser att bara för att man har några åsikter som inte överensstämmer så kan man vara vänner ändå, bara man respekterar varandra och inte tar upp de ämnena, då amn vet att det det blir onödiga slitningar.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

kan man vara vänner trots att man tycker olika?

Inläggav blueplastic » 2014-06-24 22:14:36

Jag har vänner som är homofober, vardagsrasister o hyser en massa konstiga åsikter som jag inte skriver under på. Det är liksom inte min grej att döma de som är drabbade av rädslor som bottnar i bristande självkänsla, att de låtit sig manipuleras, eller att de inte fixar ett kritiskt förhållningssätt, inte är toleranta, upplysta osv
Alla har sina ok att bära och jag tror inte en intolerant människa blir mer tolerant av att bli förskjuten.
Ingen blir snäll av stryk, som Bamse säger.
blueplastic
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2014-05-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in