Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara användare?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara användare?

Inläggav Thurizas » 2011-12-02 14:09:11

Ibland är det svårt att veta när man skall komma med råd och när man bara skall lyssna, eller ja ta del av det någon skriver och inte ge gehör på något sätt. Sedan finns det medlemmar som har lätt att missförstå det man skriver även om det skrivs i all välmening.
För mig som är en problemlösare ut i fingerspetsarna är det svårt att låta bli att komma med förslag och råd och det är inte alltid så bra och missförstånd uppstår.

Går det att blockera vissa medlemmars trådar eller bara vissa ämnen på något enkelt sätt så man lättare kan undvika att gå in i dom? Eller är det så att man måste ha en blockering på hela användaren så man inte ser inläggen alls?

En liten fundering bara så här för mig på morgonkvisten.
Hoppas jag gör mig någorlunda begriplig.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Miche » 2011-12-02 14:33:35

Så vitt jag minns har vi diskuterat det problemet tidigare och jag har inte sett någon lösning, det kanske finns något färdigt paket att installera på phpbb.com.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Thurizas » 2011-12-02 14:41:36

Oki, tack Miche för snabbt svar :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Lakrits » 2012-01-02 23:08:42

Den här typen av funktion behöver jag för att få bort alla dessa självmordstrådar som dyker upp. De är inte så bra för mig och min fantasi. Men jag kan ingenting om kodning eller källmjukvaran och vet därför inte om det ens är möjligt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Vildsvin » 2012-01-03 0:17:45

Miche skrev:Så vitt jag minns har vi diskuterat det problemet tidigare och jag har inte sett någon lösning, det kanske finns något färdigt paket att installera på phpbb.com.


Testat att lägga till en villkorssats i viewtopic.php som gör att trådar som startats av personer på ignoreralistan inte blir listade?

Annars finns ju detta: http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=2104240
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Fenren » 2012-01-03 18:29:16

går det inte att bara avstå från att öppna de trådar man vill undvika?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Thurizas » 2012-01-03 18:44:42

Fenren skrev:går det inte att bara avstå från att öppna de trådar man vill undvika?


För dig är detta tillsynes en enkel lösning och säkert för flera andra.
Om du tänker till lite så där, tror du inte att jag som startade tråden har försökt med det innan jag startade tråden om råd för att kunna undvika att just göra det jag har problem med?

Har man problem med impulsivitet så underlättar det om (i alla fall jag) har en blockering på ämnet/användaren så jag hinner tänka mig för innan jag skriver något onödigt eller ovanligt jävla dumt.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Fenren » 2012-01-03 18:53:37

Jag kan nog tro att du har försökt, men jag har väldigt svårt att se hur man kan misslyckas.

jag har ingen förståelse för det där med impulsivitet och impulskontrollsbekymmer. jag tyckte även att min fråga var vettig och inte att den förtjänade ett snäsigt svar
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Thurizas » 2012-01-03 18:56:56

Fenren skrev:Jag kan nog tro att du har försökt, men jag har väldigt svårt att se hur man kan misslyckas.

jag har ingen förståelse för det där med impulsivitet och impulskontrollsbekymmer. jag tyckte även att min fråga var vettig och inte att den förtjänade ett snäsigt svar


hm.. nu missuppfattade du mig(?) Det var inte alls med mening att ge ett snäsigt svar. Uppfattade du det så ber jag om ursäkt. Det enda jag ville var att förklara att jag försökt med detta och att det är grymt svårt att göra detta på grund av just impulsivitet.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Lakrits » 2012-01-03 18:58:15

Fenren skrev:går det inte att bara avstå från att öppna de trådar man vill undvika?

Det är inte själva innehållet i trådarna som blir ett problem för mig, eftersom jag undviker dem. Det är rubrikerna och det faktum att de dyker upp på portalsidan och långt uppe i trådlistan.

För de allra flesta trådar och trådämnen som jag inte gillar/bryr mig om, så gör jag precis som du föreslår, d.v.s. läser dem inte, vilket för det mesta räcker. Men självmordstankar fungerar inte enligt normala, rationella linjer, så en explicit utformad rubrik kan få mig att kämpa emot sådana tankar i flera dagar. Det är nog svårt att förstå om man inte har upplevt problemet, men det är som om hjärnan är uppdelad i två delar; en rationell del och en självständig del som jag inte kan kontrollera tankarna i.
Senast redigerad av Lakrits 2012-01-03 19:00:39, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Fenren » 2012-01-03 19:00:15

ah! okej. missförstånd händer lätt.

jag har tyvärr inget annat tips till dig
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Fenren » 2012-01-03 19:01:25

Lakrits skrev:
Fenren skrev:går det inte att bara avstå från att öppna de trådar man vill undvika?

Det är inte själva innehållet i trådarna som blir ett problem för mig, eftersom jag undviker dem. Det är rubrikerna och det faktum att de dyker upp på portalsidan och långt uppe i trådlistan.

För de allra flesta trådar och trådämnen som jag inte gillar/bryr mig om, så gör jag precis som du föreslår, d.v.s. läser dem inte, vilket för det mesta räcker.


jag förstår inte.

blir du ledsen av att läsa vissa trådämnen alternativt stör du dig såpass att det blir stora bekymmer för dig av vissa trådämnen?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Lakrits » 2012-01-03 19:08:54

Fenren skrev:jag förstår inte.

blir du ledsen av att läsa vissa trådämnen alternativt stör du dig såpass att det blir stora bekymmer för dig av vissa trådämnen?

Att "bli ledsen" är inte på långa vägar samma sak som att vara depressiv, så just det är inget problem om jag skulle bli. Problemet för mig är att jag har haft självmordstankar varje dag, dygnet runt så länge jag minns. Jag får hantera dem hela tiden, vilket för det mesta inte är något större problem (jag är van vid det här laget). Men viss indata, t.ex. rubriker av typen "Jag vill dö" eller "Är självmord själviskt" slår över de här tankarna på 78 varv istället för de normala 33, för att använda en vinylanknuten metafor.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Fenren » 2012-01-03 19:18:37

ja, jag förstod det efter att du editerat ditt inlägg. men om man vistas på forum på nätet eller bara läser en dagstidning så kommer man läsa sådant. om det är ett sådant bekymmer bör man nog inte vistas i sådana miljöer tills man fått bukt med det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav jorand » 2012-01-03 19:21:37

Snälla, tänk efter lite.... :idea:
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Lakrits » 2012-01-03 19:24:21

Fenren skrev:ja, jag förstod det efter att du editerat ditt inlägg. men om man vistas på forum på nätet eller bara läser en dagstidning så kommer man läsa sådant. om det är ett sådant bekymmer bör man nog inte vistas i sådana miljöer tills man fått bukt med det.

Ja, tänk om det vore så enkelt … Om världen var svartvit, så kanske det skulle fungera att följa enkla principer av det slaget. Men nu är den inte det (i alla fall inte för mig, jag har färgseende).

Dessutom skulle medelintelligensen här sjunka alldeles för mycket om jag lämnade forumet. Jag kan inte förmå mig att vara så grym att jag lämnade er och därmed förvisade Aspergerforum till en nivå bara strax över apberget på Skansen.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Nefarious » 2012-01-03 19:45:50

Lakrits skrev:Jag kan inte förmå mig att vara så grym att jag lämnade er och därmed förvisade Aspergerforum till en nivå bara strax över apberget på Skansen.


Jag föreställer mig att det skulle bli som i Mad Max, fast med muppiga autister såklart.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Björne » 2012-01-03 23:42:11

Webbläsarna Firefox och Chrome är scriptbara. Firefox via Greasemonkey och Chrome har inbyggd scriptning. Med ett sådant script kan man lätt fullständigt ignorera specifika användare och trådar. Om intresse finns kan jag sätta ihop ett sådant script åt er? Det förutsätter ju att man är tillräckligt teknikliterat för att veta hur scripten ska installeras annars hjälper de inte.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Vildsvin » 2012-01-04 0:25:09

Björne skrev:Det förutsätter ju att man är tillräckligt teknikliterat för att veta hur scripten ska installeras annars hjälper de inte.

Postar du ett skript svarar jag med ett instruktionsklipp på youtube. :-)018
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Kan man blockera hela trådar/ämnen och inte bara använda

Inläggav Zirre » 2012-01-04 1:26:57

Ni verkar ju ha en tolkning var på samma sak.

En del inlägg verkar ju ha samma tips som att säga till en alkoholist: "det är ju bara att inte dricka"

Hur sjutton tänker ni???
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in