Kan jag få sjukersättning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav Hallonsaft » 2021-02-21 16:19:32

Jag fick diagnosen högfungerande autism i grundskolan och gick aldrig klart grundskolan eller gymnasiet. Sedan fick jag aktivitetsersättning. Under 3 år hade jag ett anpassat arbete med lönebidrag från Arbetsförmedlingen hos en bekant till min pappa och dennes företag, och min pappas bekant fick även bidrag i sin roll som stöd åt mig på arbetsplatsen.

Trots att nästan hela lönen var betald och han fick bidrag så blev situationen till slut ohållbar för jag hade inga arbetsuppgifter och det fanns inget jag kunde göra på företaget. Det var så redan fran början, men han försökte ändå hålla kvar mig på företaget så länge det gick, trots att han inte var ensam ägare till företaget.

När jag jag skulle fylla 30 år ansökte jag om sjukersättning men fick avslag. Väntetiderna för att träffa en psykiatriker var oändliga. Min pappa betalade en mycket dyr och väl ansedd psykiatriker, men denne påpekade att vid denna tidpunkt var det mycket svårt att få sjukersättning, och jag fick som sagt avslag.

På Arbetsförmedlingen tyckte de att jag skulle prova jobba på Samhall, men arbetet jag hade var ju redan mycket mer anpassat än något Samhall kunde erbjuda, så det tycktes inte vara något alternativ. Min pappa hade fyllt 65 år occh skulle gå i pension, men han var tvungen att fortsätta jobba delvis för att försörja mig.

Nu mer än två år senare känner jag allt mer oro inför framtiden och skuldkänslor. Jag undrar om situationen har förändrats nu och möjligheterna är bättre för mig att få sjukersättning beviljad? Vad tror ni?
Hallonsaft

Anslöt: 2014-12-05

Inläggav Kentarou » 2021-02-21 16:23:12

Det är väldigt svårt att få sjukersättning, anledningen är att om en som arbetar på FK ger avslag så får hen högre lön. Det är som försäljare och annat. :-)Hug

Önskar dig lycka till dock. :-)Hug
Kentarou

Anslöt: 2019-05-17

Inläggav slackern » 2021-02-21 16:36:52

Din pappa ska väl inte behöva försörja dig, du har väl rätt till socialbidrag?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Hallonsaft » 2021-02-21 16:54:59

slackern skrev:Din pappa ska väl inte behöva försörja dig, du har väl rätt till socialbidrag?

I mina yngre tonår blev jag omhändertagen via LVU eftersom jag inte ville gå i skolan och jag var mycket traumatiserad av mina kontakter med socialtjänsten. Det pågick i många år och jag var livrädd för dem.

Vi försökte ändå undersöka möjligheten att jag kunde få socialbidrag, men jag bodde hos mina föräldrar, och socialtjänsten hade en massa regler som gjorde mig rädd att jag skulle återuppleva mitt trauma.

Vad jag kommer ihåg så räknade de på mina föräldrars inkomst och då ansågs jag inte uppfylla kraven för socialbidrag, och jag kunde inte få bostadsbidrag om jag bor hos dem, vilket förvånade oss eftersom jag var vuxen.

Jag tror att det fanns möjlighet att få en liten summa, men det verkade som om jag krävdes ha regelbunden kontakt med socialtjänsten, och det blev för jobbigt för mig när de verkade så stränga och jag påmindes om mitt trauma.
Hallonsaft

Anslöt: 2014-12-05

Inläggav Nisse1982 » 2021-02-21 18:23:03

Hallonsaft jag tror att du kanske får gå samma väg som mig. Kan dra min historia;

Först så pratade jag med läkaren om att få en varaktig sjukersättning och han skrev sedan ut ett intyg till FK där han rekommenderade detta. Bara detta tog flera år, för mig alltså.
En kort sammanfattning till att jag föreslog sjukpensionering var att jag har Aspergers och adhd och har alltid tyckt att det innebär för mycket stress med arbete.
Efter några år så vaknade någon på FK till och då påbörjades det en arbetsträning som dom gör i samarbete med AF.
Efter att jag arbetsprövade i några veckor så gick jag till slut in i väggen och de tog ett beslut att avsluta arbetsträningen och ge mig en varaktig sjukersättning.

Eftersom jag alltid har jobbat, praktiserat, gått kurser m.m. så ansåg de på FK och AF att jag måste vara kapabel att göra det igen och därför tog det en löjligt lång tid innan det gick igenom för min del.
De ville också att läkaren skulle testa olika mediciner på mig så att jag skulle bli friskare. Det gjordes utan någon vidare succé. Blev i princip sämre. Detta tog läkaren med i intyget och skrev något med att "alla medicinska försök är uttömda".
FK och AF verkar anse att har man en gång i tiden jobbat heltid varje dag så ska man kunna göra det igen. Gärna livet ut. Inget fel med att jobba men klarar man inte av det på ett bra sätt så mår man ju sämre. Det är inte heller alltid det fungerar med anpassade arbetsplatser och arbetstider.

Det behöver ju inte ta lika lång tid för dig som för mig men jag antar att det ser ut ungefär så nuförtiden att få en varaktig sjukersättning. Enligt andra jag känner så gick det mycket lättare förr i tiden. FK och samhället i övrigt blir ju hårdare och hårdare i allmänhet.
Nisse1982

Anslöt: 2014-10-10

Inläggav Fretshi » 2021-02-21 21:47:56

Nisse1982 skrev:De ville också att läkaren skulle testa olika mediciner på mig så att jag skulle bli friskare. Det gjordes utan någon vidare succé. Blev i princip sämre. Detta tog läkaren med i intyget och skrev något med att "alla medicinska försök är uttömda".

Låter helt förjävligt att FK tvingade psykiatrikern att skriva ut mediciner till dig...
Som att mediciner botar allt...

För mig var det helt tvärtom jag hade fått ett sommarjobb förra sommaren, när min handläggare på socialpsykiatrin fick reda på det så drog han in min pappa och sa att jag skulle skriva till chefen att jag mår för dåligt för att jobba den sista veckan.

Så min situation är lite den motsatta, alla säger att sjukpension är det bästa som kan hända mig medan jag vill jobba, märklig värld vi lever i :-)063
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Inläggav Flinta » 2021-02-21 23:18:35

Fretshi skrev:
Nisse1982 skrev:De ville också att läkaren skulle testa olika mediciner på mig så att jag skulle bli friskare. Det gjordes utan någon vidare succé. Blev i princip sämre. Detta tog läkaren med i intyget och skrev något med att "alla medicinska försök är uttömda".

Låter helt förjävligt att FK tvingade psykiatrikern att skriva ut mediciner till dig...
Som att mediciner botar allt...

För mig var det helt tvärtom jag hade fått ett sommarjobb förra sommaren, när min handläggare på socialpsykiatrin fick reda på det så drog han in min pappa och sa att jag skulle skriva till chefen att jag mår för dåligt för att jobba den sista veckan.

Så min situation är lite den motsatta, alla säger att sjukpension är det bästa som kan hända mig medan jag vill jobba, märklig värld vi lever i :-)063

Kan det varit så att du hade symptom på psykisk sjukdom som du inte märkte själv men som omgivningen märkte, t ex handläggaren (eftersom han tyckte du skulle meddela chefen att du mådde för dåligt för att jobba tillslut)?
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav whatnow » 2021-03-05 11:27:13

Kolla med din kommun om det finns personliga ombud som kan hjälpa dig med de jobbiga kontakterna samt berätta om de behov och erfarenheter du har. Är ju pissjobbigt (och läskigt) att behöva bråka med FK och soc själv...
whatnow

Anslöt: 2021-01-05

Återgå till Aspergare och vården

Logga in