Kan inte boota från dvd eller usb.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan inte boota från dvd eller usb.

Inläggav Bali » 2015-10-19 8:03:04

Att installera Windows 10 på min stationära dator var då verkligen inte lätt, men efter mycket möda och stort besvär är det nu i a.f. gjort. Och då dyker förstås nya problem upp.

Efter att ha uppgraderat och fått 10:an aktiverad gjorde jag nämligen om proceduren, eftersom jag ville ha en ren installation, men det gick inte att göra om jag inte först formaterade hårddisken till GPT. Något jag alltså fick lära mig att göra… och nästan fick en hjärtinfarkt på köpet.

Nåväl. Så långt allt väl (eller nåja, många fula ord har blivit sagda på vägen :wink: ), men när jag igår försökte köra en maskinvarudiagnos märkte jag att datorn inte längre bootar från vare sig dvd eller usb och de finns inte ens som valbara alternativ längre (se bild). Vad fasiken gör jag då?

DSC_0002.jpg

Jag har förstås googlat runt och förstått att jag inte är ensam om problemet, men mycket klokare har jag inte blivit och jag har inte vågat mig på att testa några ev. åtgärder.

Finns här kanske någon kunnig, vänlig själ som kan hjälpa mig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kan inte boota från dvd eller usb.

Inläggav nano » 2015-10-19 8:53:14

Minns att det var någon issue med GPT.
Inte nödvändigtvis nåågot fel men inkompatibelt med andra filsystem ser jag det som.

Har för mig att jag kunde konvertera tillbaka eller om jag bara skrev över allt med ny installation som du sade.
Använde shift F10 eller ctrl F10 för o plocka fram diskpart under installationen så att jag kunde göra stora diskkluster så man inte fick så mycket rassel i hårddisken för att man har små kluster.
Disken får ut mer data per sekund med stora kluster ifall den ska acessa flera filer samtidigt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Kan inte boota från dvd eller usb.

Inläggav Bali » 2015-10-19 9:02:20

Tack för svar, nano.

Nu är det så att jag absolut inte är någon hejare på datorer, så jag får erkänna att jag har lite svårt att hänga med dig. Menar du att jag behöver konvertera tillbaka till MBR (eller vad det nu heter) för att återigen kunna boota med cd eller usb?

Men Windows-installationen krävde ju GPT? Hur ska jag då kunna göra det motsatta och ändå få det att fungera?

Blä, vad det är jobbigt med datorer ibland.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kan inte boota från dvd eller usb.

Inläggav nano » 2015-10-19 9:21:50

Nej jag tror inte det är ett måste men en möjlighet, kan inte svära på att det fungerar.
Lite av en tillfällighet så kommer jag idag att göra exakt samma sak som du har gjort för att jag ska bygga en ny dator och testa lite saker om än troligen med win 8.1 då, borde uppstå liknande eller samma fenomen såvida inte det är en bios issue.
Vet att det finns något secure boot som M$ har hittat på, kan vara det som hindrar dig, har för mig det finns någon enablingfunktion för dettta i bios, spontant kanske det går att stänga denna, boota om, enabla igen boota om och sedan installera.

Åtminståne hade jag trassel med det när jag körde virtuella maskiner i win 8.1 pro, installerade en hel bunt olika os på virtuella maskiner, och Microsoft klagade som en gris att det minnsan inte var "secure" när man installerade tex Linux.

Förhoppningsvis jag kan komma med en lösning senare idag eller imorgon.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Kan inte boota från dvd eller usb.

Inläggav Bali » 2015-10-19 10:24:05

Tusen tack för att du tar dig tid, nano. :-)Happy

Några inställningar för secure boot kan jag inte hitta i bios, faktum är att det finns ganska lite info överhuvudtaget där.

Det är stor skillnad på det bios som finns i min Acer laptop, på vilken jag också utförde en ren installation (och alltså först konverterade disken till GPT) men där jag ändå kan boota från både cd och usb. Är det skillnad på hårddisk och hårddisk? Eller är det datortillverkarna (HP och Acer) som är olika "snälla" mot mig?

Konvertera tillbaka till MBR kan jag antagligen göra med programmet AOMEI Partition Assistant om jag först bara tar bort mina två extra partitioner (alldeles nygjorda och fyllda med musik och film), men det vill jag ju egentligen inte göra om det kanske ändå inte löser mitt boot-problem.

Ibland önskar jag nästan att jag kunde backa tillbaka 16-17 år, då jag klarade mig utan dessa datorer.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kan inte boota från dvd eller usb.

Inläggav Bali » 2015-10-19 11:07:18

En liten uppdatering.
Om jag sätter in usb-stickan innan jag går in i bios så syns den ju i boot-menyn och kan alltså väljas.

DSC_0001.jpg

Jag visste inte att stickan var tvungen att sitta i för att synas :oops: , men man lär så länge man lever.

Det är dock irriterande att inte cd/dvd drive kan väljas, även om jag antar att usb-tillverkarna inte precis är ledsna över det faktumet. :wink: Om någon vet något sätt att ändra på detta är jag alltså tacksam, annars får jag väl vara glad över att jag åtminstone kan boota från usb.

Nu får jag ge mig ut på jakt efter HP maskinvarudiagnostik för usb-sticka, om det nu finns.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kan inte boota från dvd eller usb.

Inläggav johan88 » 2015-10-19 11:11:54

Vad händer om du stoppar i en skiva och väljer SATA2 under ATAPI CD/DVD Drive i menyn?
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Kan inte boota från dvd eller usb.

Inläggav Bali » 2015-10-19 11:37:17

Se på tusan, johan88, det fungerade. :D
Jag hade ingen aning om att jag skulle välja SATA2, utan har helt fokuserat på CD/DVD Drive.

Tack snälla för hjälpen!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Kan inte boota från dvd eller usb.

Inläggav nano » 2015-10-19 12:32:06

Åh, sorry, antog att du testat det.
Får mig att tänka på det engelska uttrycket om antaganden såsom jag gjorde i detta fall "assumption is the mother of all fuckups" :D
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Kan inte boota från dvd eller usb.

Inläggav Bali » 2015-10-19 14:54:32

Ja, när det kommer till mig och datorer ska man tyvärr inte anta att jag kan så mycket. :-)005
Men vad fasiken, ju mer jag pular och vågar testa desto mer borde jag väl ändå lära mig. Hoppas kan man ju i alla fall. :wink:

Jag blir ändå lite irriterad över att det inte går att boota från dvd under UEFI, men man kan väl inte få allt, kan jag tro.

Jag kom också på att jag väl var minst sagt bakom flötet tidigare när jag undrade om det hela handlade om olika hårddiskar eller datortillverkare, för vad det handlar om här är väl faktiskt bios och alltså vilket moderkort man har? Eller?

Jag uppdaterade ju för fasiken bios i förra veckan och för att vara säker på att jag inte laddade ner fel version fick jag ju då öppna burken, ta fram ficklampan och läsa vad som stod på just moderkortet. Men det hade jag för stunden glömt och dessutom känner jag mig mer än lovligt seg i kolan av allt detta datorknåpande. Fast samtidigt känns det ganska gött när man klarar mer än vad man tror. :-)Happy

Tusen tack för er hjälp, killar! :-)Hug
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till IT-forum



Logga in