Kan beteenden förändras?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Kan beteenden förändras?

Inläggav småbarnsMamma » 2021-10-02 18:36:22

Hej jag har varit tillsammans med min sambo i sju år och börjar ana att han har Asperger.

Det stämmer bra in på nästan alla punkter men en sak funderar jag på. I början när vi träffades visade han mycket omtanke mot mig och jag fick väldigt mycket närhet. Efter ett halvår flyttar vi ihop och då avtog det och ibland kan jag känna att Han inte vill vara med mig eller bryr sig om mig. Det kan ju vara för att han har svårt att sätta sig in i min situation och visa empati och helt enkelt tycker att det är jobbigt med närhet. Men hur går det ihop med att Han var så kärleksfull och gosig i början? Aspergern Kan väl inte plötsligt upphöra för att man är lite nykär?

Jag hoppas verkligen det finns någon som kan förklara det här för mig tack
småbarnsMamma

Anslöt: 2021-10-02

Kan beteenden förändras?

Inläggav Flia » 2021-10-02 19:31:05

Att bo ihop när man har Asperger är oerhört krävande. Speciellt om man inte vet om att man har det.

Efter diagnos kan man lära sig känna igen det som tar energi, och det kan vara något så banalt som att det finns en människa i rummet som vill ha uppmärksamhet.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Kan beteenden förändras?

Inläggav Flinta » 2021-10-02 19:45:28

Undrar om han förstår och tar hänsyn till sina behov av regelbunden egentid? Jag har intrycket av att många autister behöver det i mycket högre utsträckning än andra, inte minst om man har familj och/eller skola/jobb/sysselsättning utanför hemmet. Det behöver inte alls vara så att han tycker mindre om dig utan han kan behöva rädda sig själv genom att ta avstånd för att få egentid. Egentiden kan han behöva för att samla sig, bearbeta intryck, människor (även dig), situationer etc och för att han åter ska kunna orka visa närhet och vara tillsammans med dig.

Är han hemifrån på dagarna?
Orkar han göra nåt i hushållet?
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Kan beteenden förändras?

Inläggav LordNelson » 2021-10-02 20:38:22

Kanske orkade han bara spela normal i ett halvår. Jobbigt att vara skådespelare 24/7.

Du kan ju säga du behöver beröring, närhet, att det betyder mycket för dig. Kanske går han dig till mötes, eller så tycker han bara du är jobbig.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Kan beteenden förändras?

Inläggav småbarnsMamma » 2021-10-02 21:23:44

Flia skrev:Att bo ihop när man har Asperger är oerhört krävande. Speciellt om man inte vet om att man har det.

Efter diagnos kan man lära sig känna igen det som tar energi, och det kan vara något så banalt som att det finns en människa i rummet som vill ha uppmärksamhet.

ja jag börjar förstå att det är väldigt ansträngande för honom om det nu stämmer att han har Asperger. Jag hoppas att han en dag gör en utredning så att han kan hjälpa sig själv samt jag kan få hjälp med hur jag ska tänka.
småbarnsMamma

Kan beteenden förändras?

Inläggav småbarnsMamma » 2021-10-02 23:10:52

Flinta skrev:Undrar om han förstår och tar hänsyn till sina behov av regelbunden egentid? Jag har intrycket av att många autister behöver det i mycket högre utsträckning än andra, inte minst om man har familj och/eller skola/jobb/sysselsättning utanför hemmet. Det behöver inte alls vara så att han tycker mindre om dig utan han kan behöva rädda sig själv genom att ta avstånd för att få egentid. Egentiden kan han behöva för att samla sig, bearbeta intryck, människor (även dig), situationer etc och för att han åter ska kunna orka visa närhet och vara tillsammans med dig.

Är han hemifrån på dagarna?
Orkar han göra nåt i hushållet?

han är hemifrån då han jobbar men speciellt mycket egen tid blir det ju inte annat än att han ser någon film efter jobbet när han kommer hem vid 22. Han hjälper delvis till i hushållet men vad ska jag säga han drar sig för att göra det. Men sen finns ju saker som han bara måste göra för att jag inte klarar av det på grund av mitt synbortfall. Jag hoppas att jag kan lära mig förstå och kanske underlätta för honom så han orkar ge mig närhet i vardagen åtminstone ibland.
småbarnsMamma

Kan beteenden förändras?

Inläggav småbarnsMamma » 2021-10-02 23:35:51

LordNelson skrev:Kanske orkade han bara spela normal i ett halvår. Jobbigt att vara skådespelare 24/7.

Du kan ju säga du behöver beröring, närhet, att det betyder mycket för dig. Kanske går han dig till mötes, eller så tycker han bara du är jobbig.

och gud hoppas verkligen inte att det var skådespeleri. Det kändes äkta de känslorna han visade och vad han sa. Det är ju en del av hans bra egenskaper att han alltid är så ärlig. låter det helt osannolikt om han faktiskt skulle varit ny förälskad och känslorna bubblat upp för att sedan återgå till det normala? Inte för att dEt kanske spelar någon roll men det var ganska ofta alkohol inblandat också på den tiden.

Jag har tagit upp det här med spontan närhet så många gånger att det känns viktigt för mig speciellt när jag inte har någon syn så vill jag kunna känna beröring ibland och han kommer oftast med motargument, Han har sagt vid några tillfällen att han ska försöka bättra sig men inget händer. Så ja haha han tycker nog att jag är jobbig ,
småbarnsMamma

Kan beteenden förändras?

Inläggav Alien » 2021-10-03 1:00:13

Alla är ju sina bästa jag när de är nyförälskade, både NT och aspergare. Det kanske inte ens är medvetet skådespeleri. Men för alla kommer en vardag. Aspergare är inte kända för att kunna sätta sig in i andras känslor och vara flexibla.

Några tidigare trådar om liknande problem:

Hjälp, har min sambo AS?
Att leva med en aspie/aspergare
Asperger och ömhet (förhållande NT och aspie)
Särbo med en AS-man som har stort behov av ensamtid

Jag tror det vore bra om han fick genomgå en utredning och ev få en diagnos. Nu tycker han förmodligen att det är han som är normal och du som är jobbig. Har han haft förhållanden tidigare och hur gick det?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Kan beteenden förändras?

Inläggav Paladinen » 2021-10-03 6:24:22

Beteende kan förändras med tidens gång och genom yttre samt innre faktorer.

Jag är ju inte samma person nu vid 39 års ålder som jag var vid 25.

Jag är i dag mer rationell och eftertänksam och försiktig med vilka jag omger mig med , jag är heller inte lika spontan som jag var vid 25 iom att jag har vid 39 års ålder fått ytterligare 14 års livserfarenhet som format mig till den jag är idag.

Angående att uppträda kärleksfullt i början och att det avtar med tiden. Så är det ju i alla förhållanden det första halvåret så är man ju nykär och går runt på rosa moln men efter ett tag så kommer man tillbaka till verkligheten och saker blir mer slentrian.
Paladinen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-12-23

Kan beteenden förändras?

Inläggav Riksamiralen » 2021-10-03 12:49:59

småbarnsMamma skrev:Hej jag har varit tillsammans med min sambo i sju år och börjar ana att han har Asperger.

Det stämmer bra in på nästan alla punkter men en sak funderar jag på. I början när vi träffades visade han mycket omtanke mot mig och jag fick väldigt mycket närhet. Efter ett halvår flyttar vi ihop och då avtog det och ibland kan jag känna att Han inte vill vara med mig eller bryr sig om mig. Det kan ju vara för att han har svårt att sätta sig in i min situation och visa empati och helt enkelt tycker att det är jobbigt med närhet. Men hur går det ihop med att Han var så kärleksfull och gosig i början? Aspergern Kan väl inte plötsligt upphöra för att man är lite nykär?

Hahaha! Låter precis som min farsa beter sig mot min morsa, de hade trevligt sällskap i början ett par år men sen blev han ganska fort en sur gammal gubbe som brydde sig mer om jobbet, att hugga ved och ta hand om trädgården och han bor nästan i källaren och garaget. Men de har hållit ihop i 30 år ändå... Och han är fortfarande en sur gammal gubbe precis som han var hela min uppväxt.
Riksamiralen

Anslöt: 2021-06-14

Kan beteenden förändras?

Inläggav småbarnsMamma » 2021-10-03 17:52:14

Paladinen skrev:Beteende kan förändras med tidens gång och genom yttre samt innre faktorer.

Jag är i dag mer rationell och eftertänksam och försiktig med vilka jag omger mig med , jag är heller inte lika spontan som jag var vid 25 iom att jag har vid 39 års ålder fått ytterligare 14 års livserfarenhet som format mig till den jag är idag.

Angående att uppträda kärleksfullt i början och att det avtar med tiden. Så är det ju i alla förhållanden det första halvåret så är man ju nykär och går runt på rosa moln men efter ett tag så kommer man tillbaka till verkligheten och saker blir mer slentrian.

tack för svar då är det inte omöjligt att han faktiskt kände för att visa all omtanke och Beröring han gjorde i början.

Det jag dock inte förstår Är varför han inte gett mig det nu vid alla tillfällen som funnits. Jag kan gråta och vara jätteförtvivlad och han beteer sig som om jag inte fanns i rummet. Säger jag att jag behöver en kram eller kommer nära honom och söker tröst så blir han istället irriterad och viftar bort mig för han håller på med annat. Hade aldrig hänt i början, Fanns inget tecken på att han inte visste när han skulle visa empati eller hur han sulle göra det. Men nu verkar det omöjligt.

Men det kanske hänger ihop med asp trots allt. Som du säger så förändras livet, barnen tar mycket uppmärksamhet och energi och jag är på väg att bli utbränd och det är inte lätt för honom att leva med mig och mitt handikapp som blind. Har han då Asperger förvärras kanske allting för honom med så att han glömmer att visa empati. Jag bara gissar. Han måste ha det fruktansvärt
småbarnsMamma

Kan beteenden förändras?

Inläggav småbarnsMamma » 2021-10-03 17:57:07

Riksamiralen skrev:
småbarnsMamma skrev:Hej jag har varit tillsammans med min sambo i sju år och börjar ana att han har Asperger.

Hahaha! Låter precis som min farsa beter sig mot min morsa, de hade trevligt sällskap i början ett par år men sen blev han ganska fort en sur gammal gubbe som brydde sig mer om jobbet, att hugga ved och ta hand om trädgården och han bor nästan i källaren och garaget. Men de har hållit ihop i 30 år ändå... Och han är fortfarande en sur gammal gubbe precis som han var hela min uppväxt.

då måste jag få fråga har din pappa asperger? oavsett om man har det eller inte så är det ju tråkigt att han är en gammal surgubbe
småbarnsMamma

Kan beteenden förändras?

Inläggav Riksamiralen » 2021-10-03 19:08:26

småbarnsMamma skrev:då måste jag få fråga har din pappa asperger? oavsett om man har det eller inte så är det ju tråkigt att han är en gammal surgubbe

Alltså jag tror inte det, jag själv har Aspergers, det kan ju till viss del vara ärftligt så ifrån någon i släkten kan det ju ha kommit ifrån, det enda som ger lite indikation på Aspergers i honom är att han ibland kan ha svårt att hålla ögonkontakt med människor han inte känner och en del han inte tycker om, men annars har han väl inte typiska signalement för det, vi är väldigt olika varandra han och jag.

Jag är lugn, väldigt sällan irriterad utåt, och jag försöker i alla fall vara trevlig även fast det kanske inte är det humöret jag är på. Min far däremot kan aldrig sitta stilla, ska hela tiden hålla på med någonting annars blir han så himla rastlös och hittar helt enkelt på något att göra, han pratar gärna när han får tillfälle till det för han tolererar inte tystnad i offentliga sammanhang eller när man umgås, jag är precis tvärtom, jag gillar att ha det lugnt omkring mig och inte hålla på med sysslor hela tiden, försöker ta vara på tiden när man är ''ledig'' och inte hela tiden vara produktiv och snacka hela tiden, det är som han har ett oändligt energiförråd, raka motsatsen till Aspergers skulle jag säga.

Tror inte nödvändigtvis personligheten har alltförmycket med diagnoser att göra, tycker man väldigt mycket om någon spelar det ingen roll om man har Aspergers eller inte, då försöker man tolerera saker som kan vara jobbiga oavsett, eller så är man ärlig och berättar om det är någonting man inte är nöjd med, att dölja problemet kanske tyder på att man inte är så nära varandra som man tror, eftersom man inte kan berätta allt man känner. Tycker det är en lögn att Aspergers gör människor kalla och empatilösa, det stämmer inte, man lider visst med andra då och då, sen vet jag inte om empatin kanske är mer reserverad och kanske bara uppkommer när den känns relevant, men att vi inte känner med andra människor är en bluff tror jag, vi kanske bara är något mer selektiva med den, typ vad det är värt att lägga den energin på, att använda fixeringen man har på känslor kan ge väldigt negativa utfall som depression och liknande, därför är det tryggare att använda den till specialintressen och sånt som är positivt för oss och gör oss glada och tar oss ifrån den bistra verkligheten.
Riksamiralen

Kan beteenden förändras?

Inläggav Vildsvin » 2021-10-03 19:38:10

Riksamiralen skrev: Min far däremot kan aldrig sitta stilla, ska hela tiden hålla på med någonting annars blir han så himla rastlös och hittar helt enkelt på något att göra, han pratar gärna när han får tillfälle till det för han tolererar inte tystnad i offentliga sammanhang eller när man umgås, jag är precis tvärtom, jag gillar att ha det lugnt omkring mig och inte hålla på med sysslor hela tiden, försöker ta vara på tiden när man är ''ledig'' och inte hela tiden vara produktiv och snacka hela tiden, det är som han har ett oändligt energiförråd, raka motsatsen till Aspergers skulle jag säga.

Det är ganska vanligt att aspergare själva klagar på dålig ork medan andra människor tycker att de är hyperaktiva.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Kan beteenden förändras?

Inläggav Riksamiralen » 2021-10-03 21:16:30

Vildsvin skrev:Det är ganska vanligt att aspergare själva klagar på dålig ork medan andra människor tycker att de är hyperaktiva.

Nu handlar ju inte tråden om mig och min far, men jag ska försöka ge dig ett kort svar ändå.
Jo jag vet att det ibland är så, men kan inte det vara vanligare om man har ADHD eller ADD, jämfört med Aspergers som brukar göra en hyperaktiv som barn men lugn och inåtvänd som vuxen, så var det för mig i alla fall, blev gradvis lugnare och lugnare efter sjätte klass i skolan tills jag nådde den nivån jag ligger på idag någon gång på gymnasiet, men nuförtiden klagar aldrig någon på att jag skulle vara hyperaktiv eller något i den stilen, och lite självanalys har man väl? Man vet väl om vad man säger och vad man gör i det stora hela? Enligt mig själv och andra jag pratat med är det en otrolig skillnad från när man var barn tills man blev vuxen och den typen av hyperaktivt beteende avtog drastiskt. Jag har läst någonstans om det här skiftet i Aspergers från hyperaktiv till lugn men kommer inte ihåg källan.
Riksamiralen

Kan beteenden förändras?

Inläggav småbarnsMamma » 2021-10-03 21:49:38

Alien skrev:Alla är ju sina bästa jag när de är nyförälskade, både NT och aspergare. Det kanske inte ens är medvetet skådespeleri. Men för alla kommer en vardag. Aspergare är inte kända för att kunna sätta sig in i andras känslor och vara flexibla.

Hjälp, har min sambo AS?

Jag tror det vore bra om han fick genomgå en utredning och ev få en diagnos. Nu tycker han förmodligen att det är han som är normal och du som är jobbig. Har han haft förhållanden tidigare och hur gick det?

Ja så är det ju men jag tänkte att även om man är nykär så borde väl bristen på att veta hur man ska visa empati och svårigheter med beröring kvarstå? det är precis som att de problemen inte fanns överhuvudtaget då. Utan det kom sedan en tid efter vi flyttat ihop. Det här är en pusselbit jag inte kan få ihop.

Angående hans tidigare förhållanden har han haft några stycken men bara en som han bott tillsammans med. Varför det inte fungerat har han inte riktigt berättat, vet att en av de tjatade på att han skulle komma och hälsa på hela tiden när de hade ett distansförhållande. Tack för länkarna förresten jag ska läsa igenom dem snarast
småbarnsMamma

Kan beteenden förändras?

Inläggav kattson » 2021-10-03 23:06:52

Hmm, trodde de var tvärt om.
Iallafall kan inte jag "spela spelet" alls, jag kommer vara exakt lika dag 1 som dag 100.
Förstår inte varför man ens måste göra sig till i början, tycker det e en "normie-thing" och falskspel.
"så gör människor", som jag brukar säga.
kattson

Anslöt: 2019-06-30

Kan beteenden förändras?

Inläggav Alien » 2021-10-03 23:17:49

småbarnsMamma skrev:
Alien skrev:Alla är ju sina bästa jag när de är nyförälskade, både NT och aspergare. Det kanske inte ens är medvetet skådespeleri. Men för alla kommer en vardag. Aspergare är inte kända för att kunna sätta sig in i andras känslor och vara flexibla.

Hjälp, har min sambo AS?

Ja så är det ju men jag tänkte att även om man är nykär så borde väl bristen på att veta hur man ska visa empati och svårigheter med beröring kvarstå? det är precis som att de problemen inte fanns överhuvudtaget då. Utan det kom sedan en tid efter vi flyttat ihop. Det här är en pusselbit jag inte kan få ihop.

Angående hans tidigare förhållanden har han haft några stycken men bara en som han bott tillsammans med. Varför det inte fungerat har han inte riktigt berättat, vet att en av de tjatade på att han skulle komma och hälsa på hela tiden när de hade ett distansförhållande. Tack för länkarna förresten jag ska läsa igenom dem snarast

Om problemet först senare är brist på ömhet och kärleksbevis, så kan en nykär aspie vara intresserad av beröring och visa kärlek alldeles automatiskt. Men när "nykärleken" är över återgår hen till sitt gamla jag. Om hen inte har diagnos så ser hen inte ens att hen har några svårigheter. Det är partnern som har svårigheter och är klängig.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Kan beteenden förändras?

Inläggav Paladinen » 2021-10-04 6:43:57

småbarnsMamma skrev:
Paladinen skrev:Beteende kan förändras med tidens gång och genom yttre samt innre faktorer.

tack för svar då är det inte omöjligt att han faktiskt kände för att visa all omtanke och Beröring han gjorde i början.

Det jag dock inte förstår Är varför han inte gett mig det nu vid alla tillfällen som funnits. Jag kan gråta och vara jätteförtvivlad och han beteer sig som om jag inte fanns i rummet. Säger jag att jag behöver en kram eller kommer nära honom och söker tröst så blir han istället irriterad och viftar bort mig för han håller på med annat. Hade aldrig hänt i början, Fanns inget tecken på att han inte visste när han skulle visa empati eller hur han sulle göra det. Men nu verkar det omöjligt.

Men det kanske hänger ihop med asp trots allt. Som du säger så förändras livet, barnen tar mycket uppmärksamhet och energi och jag är på väg att bli utbränd och det är inte lätt för honom att leva med mig och mitt handikapp som blind. Har han då Asperger förvärras kanske allting för honom med så att han glömmer att visa empati. Jag bara gissar. Han måste ha det fruktansvärt

Det är ju så att i början så visar man sig ju ifrån sitt "bästa" beteende typ man är artig , charmig , man sköter sin hygien , man klär sig snyggt , man städar lägenheten osv för att vinna personen man är kär i. När man vunnit den personen så behövs ju inte ansträngningen längre för då har man ju vunnit sitt "pris" och då kan man återgå till sin normala personlighet .

Ett av mina ex var jätte omtänksam i början av förhållandet , hon lagade mat och diskade och städade osv . När jag kom hem ifrån jobbet hade hon städat hela lägenheten och diskat och gjort mat så höll hon på i ungefär 3 månader sen när jag kom hem satt hon på soffan och kollade på såpopera och käkade godis och lägenheten såg ut som ett bombnedslag med kläder på golvet och odiskad disk osv .

Det är ju iofs lika mycket mitt eget fel för jag hade börjat förvänta mig att hon skulle agera på ett vist sätt typ att hon SKA städa och diska och laga mat .
Paladinen
Förhandsgranskad

Anslöt: 2020-12-23

Kan beteenden förändras?

Inläggav Flia » 2021-10-04 7:50:36

kattson skrev:Hmm, trodde de var tvärt om.
Iallafall kan inte jag "spela spelet" alls, jag kommer vara exakt lika dag 1 som dag 100.
Förstår inte varför man ens måste göra sig till i början, tycker det e en "normie-thing" och falskspel.
"så gör människor", som jag brukar säga.

Det är inte spel att man är nykär och keligare i början. Det är hormoner, och inget vi kan styra över.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Kan beteenden förändras?

Inläggav kattson » 2021-10-04 10:13:02

Flia skrev:Det är inte spel att man är nykär och keligare i början. Det är hormoner, och inget vi kan styra över.

E ju ba att döda alla känslor med logik, gör inte alla så? >,<

Nää, men seriöst. Kan nog påstå att jag aldrig varken överdrivet eller underdrivet.
Nu har jag ju inte haft jättelånga förhållanden, brukar få höra "men, du är FÖR snäll!", det är dock inget jag känner behov av att göra, varken medvetet eller undermedvetet.
kattson

Anslöt: 2019-06-30

Kan beteenden förändras?

Inläggav småbarnsMamma » 2021-10-04 10:51:14

Alien skrev:Om problemet först senare är brist på ömhet och kärleksbevis, så kan en nykär aspie vara intresserad av beröring och visa kärlek alldeles automatiskt. Men när "nykärleken" är över återgår hen till sitt gamla jag. Om hen inte har diagnos så ser hen inte ens att hen har några svårigheter. Det är partnern som har svårigheter och är klängig.

Tack känns som jag börjar förstå. Jag tror definitivt att han har Asperger. Känner mig så lättad och nu hoppas jag att han kan ta till sig det här någon gång och göra en utredning. Men han är väldigt envis och blir mest arg om man försöker få honom att göra något han inte vill. Han sa en gång då vi prata om diagnoser att han skulle nog inte vilja veta om han hade någon., Men han trodde ju så klart att han inte skulle ha någon.
småbarnsMamma

Kan beteenden förändras?

Inläggav småbarnsMamma » 2021-10-04 12:10:09

Paladinen skrev:Det är ju så att i början så visar man sig ju ifrån sitt "bästa" beteende typ man är artig , charmig , man sköter sin hygien , man klär sig snyggt , man städar lägenheten osv för att vinna personen man är kär i. När man vunnit den personen så behövs ju inte ansträngningen längre för då har man ju vunnit sitt "pris" och då kan man återgå till sin normala personlighet .

Ett av mina ex var jätte omtänksam i början av förhållandet , hon lagade mat och diskade och städade osv . När jag kom hem ifrån jobbet hade hon städat hela lägenheten och diskat och gjort mat så höll hon på i ungefär 3 månader sen när jag kom hem satt hon på soffan och kollade på såpopera och käkade godis och lägenheten såg ut som ett bombnedslag med kläder på golvet och odiskad disk osv .

Det är ju iofs lika mycket mitt eget fel för jag hade börjat förvänta mig att hon skulle agera på ett vist sätt typ att hon SKA städa och diska och laga mat.

Ja det har du ju rätt i. Tycker inte att det är ditt fel, även om man visar sitt bästa jag i början så ska det väl inte gå till överdrift. Det är ju ganska brutal skillnad på att städa hela lägenheten, Diska och laga mat till att låta ett helt bombnedslag vara medan man sitter och gottar sig. Även om man har vunnit personen vill man ju inte förlora den heller.
småbarnsMamma

Kan beteenden förändras?

Inläggav småbarnsMamma » 2021-10-06 15:11:33

Tack för alla kloka svar känner mig glad att jag hittade den här sidan.
småbarnsMamma

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in