Kaffetråden ^^ (märken, kvalitet, odling m m),

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kaffetråden ^^ (märken, kvalitet, odling m m),

Inläggav Alien » 2011-11-02 4:10:08

Det finns ju en tråd om te, så varför inte en tråd om kaffe?

Finns det några finsmakare här som kan känna skillnad på kaffesorter? Enligt programmet Beska droppar i TV-serien Korrespondenterna odlas det bästa kaffet i Colombia, och den finaste sorten heter Caturra:

På dryga tusen meters höjd i sydvästra Colombia har 80-årige Luís Garzon odlat kaffe i snart 70 år. Han har odlat en av de finaste Arabica-bönorna, Caturra. Men nu minskar skördarna dramatiskt och Luís Garzons 41 000 kaffebuskar visar tydliga tecken på att de inte mår bra.
http://svt.se/2.165868/1.2579382/del_8_beska_droppar

Ett bekymmer är att det används så många bekämpningsmedel vid kaffeodlingen:
I Brasilien produceras mest kaffe i världen, 2,4 miljoner ton förra året och det ökar hela tiden. Men produktionen sker med mycket farliga bekämpningsmedel. Det är bara bananer som det sprutas mer gifter på än just kaffeplantan.
--
På en närliggande plantage hittar Korrespondenterna bekämpningsmedlet Endosulfan - ett insektsgift, som kan ge cancer, utvecklingsstörningar, krampanfall, diaréer och andnöd. Det är så giftigt att det är totalförbjudet i nästan hela världen - men inte i Brasilien.


Ursprungligen kommer kaffe från Afrika men det är Sydamerika som odlar mest. (Betr kakao är det tvärtom.) Men nu odlas kaffe i Rwanda och ses som ett medel till försoning mellan förövare och överlevare.
Sida vid sida sitter en hustru till en mördare tillsammans med sin arbetskamrat vars familj slaktades under folkmordet. Kaffe är vägen till försoning i Rwanda.
--
På Rwandas kaffekooperativ, som producerar lyxkaffe för kaffekedjan Starbucks, arbetar offer och förövare sida vid sida.
- Om vi producerar tillsammans delar vi skörden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kaffe (kvalitet, odling m m)

Inläggav Alien » 2011-11-02 4:17:32

Lite mer fakta:
Fröna kallas kaffebönor och innehåller de verksamma ämnena koffein (kemiskt metylxantin), teobromin och teofyllin. Den egentliga kaffearomen utvecklas först vid rostning av bönorna, och den färdiga produkten heter kaffe.

Namnet, både det vetenskapliga och det svenska, kommer av den sydvästra provinsen Kaffa i Etiopien, där arten växer vild.

Det är främst tre arter och en hybrid som odlas för kaffeproduktion:

Arabiskt kaffe (C. arabica)
Arabustakaffe (Coffea ×arabusta)
Liberiakaffe (C. liberica)
Robustakaffe (C. canephora)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffesläktet

Kaffebusken heter alltså Caffea på latin.

Arabiskt kaffe är den äldsta och fortfarande viktigaste kaffearten, och den härstammar från Etiopien.

Här står mer om olika kaffesorter: http://www.coffeeresearch.org/agriculture/varietals.htm
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kaffe (kvalitet, odling m m)

Inläggav rapchic » 2011-11-02 6:09:08

nämen där lärde jag mig nått nytt, trodde att det bara var caffea arabica som användes eftersom det är alltid det som det görs reklam för.

det enda jag vet om kaffe är att det ska ha kommits på av munkar och att man först använde fruktköttet (om jag minns rätt, kan också vara så att munkarna var de första som spred det hit till väst)

och att det dyraste kaffet i världen får passera genom magen på ett djur (halvapa var det väl?) eftersom dom väljer dom aldra finaste frukterna och nån slags fermatering sker i magen så att det får den speciella smaken.
men ni kommer inte se mig dricka det, jag är mer en te människa. jag kan inte ens få ner kaffe för att vara social :wink:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Kaffe (kvalitet, odling m m)

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-02 6:32:20

Kopi Luwak (engelska: Civet Coffee) är en mycket dyr sorts kaffebönor. De skördas i Indonesien och på Filippinerna[1], men inte direkt från kaffebusken. Kopi Luwak utvinns istället ur spillningen från det kattliknande djuret indisk palmmård. Palmmården äter bara de bästa sorterna av kaffebären och efter att de passerat djurets matsmältningssystem kan kaffebönorna plockas ur dess avföring för rengöring och rostning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopi_Luwak


Moderator: Lade till länken.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Kaffe (kvalitet, odling m m)

Inläggav slackern » 2011-11-02 8:58:26

Det här känns som en väldigt informativ sida om kaffe.

http://www.kaffeinformation.se/Om-kaffe/Odling/

Här är en butikskedja som kan väldigt mycket om kaffe. Går ni in i en utav deras butiker kan ni nästan garanterat få en föreläsning om olika kaffesorter och få provsmaka massa kaffenördar som jobbar där. Med risk att ni är åtskilliga tussenlappar fattigare med en ny kaffemaskin med tillbehör.

http://www.kaffemaskinen.se/
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Kaffe (kvalitet, odling m m)

Inläggav Alien » 2011-11-02 14:25:47

Kopi Luwak skulle jag inte vilja dricka. Men märkligt att palmmården har samma uppfattning som människan om vad som smakar bäst.

Så här den indiska palmmården ut:
Indisk palmmård.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kaffe (kvalitet, odling m m)

Inläggav rapchic » 2011-11-02 14:35:12

Alien skrev:Kopi Luwak skulle jag inte vilja dricka. Men märkligt att palmmården har samma uppfattning som människan om vad som smakar bäst.

Så här den indiska palmmården ut:
Indisk palmmård.jpg

funderade på att köpa ca 15-30 gram kopi luwak till min syrras förra kille (då dom var ihop), och det var inte för att vara snäll :twisted:

men djuret var sött :-)154

men jag undrar hur dom kom fram till iden att testa :shock:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Kaffe (kvalitet, odling m m)

Inläggav Alien » 2011-11-09 3:40:37

Palmmården verkar vara något mindre än en katt men med mycket lång svans.

Ja, jag undrar hur de först kom på idén. "Hmm, den där spillningen ser god ut, precis som kaffebönor, undrar om jag ska koka den? Jag bjuder svärmor först, så får jag se." Antar att kaffebönorna går rakt genom tarmen utan att mården tuggat dem el att de smälts sönder av magsyran.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kaffe (kvalitet, odling m m)

Inläggav Dagobert » 2011-11-09 4:43:32

Som så ofta står det mer på eng wp http://en.wikipedia.org/wiki/Kopi_Luwak

T.ex. att en sort från vilda djur kostar 6600$ per kilo. En kopp kan kosta 80$.
Och att nu finns Kopi Luwak framställt i en simulerad process utan djur, som kostar ung. som vanligt kvalitetskaffe. Vilka som började med bajskaffe och varför står också.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Kaffetråden ^^

Inläggav Issa Jesus » 2012-03-16 18:06:56

ja, kaffe^^

vad är erat favoritkaffe?

själv är jag ekonomisk och köper coops extrakaffe.
det går å dricka ;)

hur mycke kaffe dricker ni? det blir ca 1-2 termosar om dan för mig.


Moderator mnordgren: rättade särskrivning i rubriken.
Moderator Alien: Slog ihop två trådar om kaffe.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: kaffe tråden^^

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-16 18:34:25

Jag dricker inte kaffe mer än högst en gång i veckan för jag brukar få ont i magen av kaffe. Dricker jag kaffe så ska det vara mycket mjölk.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: kaffe tråden^^

Inläggav treeman » 2012-03-16 18:35:08

Dricker just nu dårå, 3 koppar om dagen, snabbkaffe. Det funkar faktiskt tills vidare. Saknar väl kaffekokare, den puttrar så snällt.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: kaffe tråden^^

Inläggav Issa Jesus » 2012-03-16 19:10:29

jo för å kontra garvsyran, brukar jag också sätta en del mjölk i.
då blire cafe latte^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: kaffe tråden^^

Inläggav kullan » 2012-03-16 19:11:43

Jag dricker inget kaffe alls. Har aldrig gillat smaken på det. Te dricker jag däremot.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: kaffe tråden^^

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-16 19:46:09

Kaffetråden heter det, särskriv inte.

Mitt favoritkaffe? Är inte så noga faktiskt, bara det är svart och hyfsat starkt.
Caffe latte och sånt kan fjollorna på Trendsöder hålla på med, va fan, skapa hjärtan i mjölken...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: kaffe tråden^^

Inläggav Parvlon » 2012-03-16 19:55:40

Dricker oftast två koppar om dagen och starksvart ska det vara. Köper rätt dyrt men det är samtidigt drygt så per kopp är det nog inte så stor skillnad, definitivt inte räknat per dag. Slutat med socker. Hade kokosfett i några gånger. Varit uppe i nån termos några år och ofta blev det en på sommrarna men det hade jag gärna gjort om.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: kaffe tråden^^

Inläggav Nefarious » 2012-03-16 20:53:14

KrigarSjäl skrev:va fan, skapa hjärtan i mjölken...


Ibland gör de löv istället! :D
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Kaffetråden ^^

Inläggav Kahlokatt » 2012-03-16 23:01:25

Dricker vanligt bryggkaffe med mjölk på jobbet och hemma. Hos pappa får jag kokkaffe. Ibland köper jag en latte och på sommaren dricker jag enormt mycket islatte och is-chai. Tycker det är gulligt när de gör mönster i mjölken. Skulle du gilla bättre om de gjorde MONSTER i mjölken, Krigis? :P

Dricker en del te också. Allt utom Earl Grey. Tycker det är som jag tänker mig smaken av en sådan där vattenburk vissa människor fimpar cigarretter i. :-)060
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kaffetråden ^^

Inläggav matgar » 2012-03-17 2:28:35

Mocha Latte extra stark. Mitt kaffe drickande varierar, dricker mest när jag jobbar. Hemma blir det mest te.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Kaffetråden ^^

Inläggav Blomma85 » 2012-03-17 2:59:58

Jag har aldrig fattat grejen med kaffe. Det smakar skit rent ut sagt. Visst, jag skulle säkert kunna lära mig att tycka om det men njä... och jag vill inte komma till den punkten att jag inte kan vakna innan jag har fått i mig en kopp kaffe.
Blomma85
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2011-11-19
Ort: Stockholm

Kaffetråden ^^

Inläggav matgar » 2012-03-17 8:01:23

Blomma85 skrev:Jag har aldrig fattat grejen med kaffe. Det smakar skit rent ut sagt. Visst, jag skulle säkert kunna lära mig att tycka om det men njä... och jag vill inte komma till den punkten att jag inte kan vakna innan jag har fått i mig en kopp kaffe.

Jag måste ha socker i kaffet för att gilla det, gärna mjölk också.
Men om man inte gillar det så ska man ju inte tvinga sig själv att dricka.
Och beroende vill man ju inte bli av något.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Kaffetråden ^^

Inläggav segdeg » 2012-03-17 9:23:29

Sista paketet av Zoegas Julkaffe öppnat nu morgonen, mm ... brukar varje jul passa på och köpa mig ett par X-tra-pris paket som jag försöker spara undan lite ... helst ända till påsk, men i år gick det inte.

Undviker helst lågpriskaffe och försöker köpa upp mig när det är X-tra pris istället, Hmm ...

Det går åt c:a 1-1,5l a' dygn i.bl mer ... helst "mörkrost" och lite socker som smakförstärkare, men ingen mjölk, beroende? Ja'hadå :D , så blev det när jag kom underfund med att koffeinet inverkar gynnsamt på mina koncentrationssvårigheter.

Inget kaffe hemma ingen sömn, kan vakna och ta mig en kopp, "Mugg" menar jag, för att snart somna om igen ... segt att vakna om jag av någon anledning inte får i mig ett par muggar först, innan jag skall göra något annat, helst nybryggt annars från termosen, i allra värsta fall en kvarglömd och kall slatt i förbifarten om det är stressigt.

Skall minska mängden pga beroendet och en störd signalsubstans-kemi men absolut inte sluta helt, tycker nybryggt/nykokt kaffe är en höjdare till smörgås och efter måltid, men bakverk blir det mest till storhelger.

Och på utflykter i skog och mark vet jag inte vad som kan smaka bättre än kaffet, hmm ... jo lite mer lyrisk blir jag över kallt rent källvatten direkt ur källan, klart rinnande bäckvatten går bra också men då vill jag veta var bäcken har sitt ursprung.

Kaffe mängden konstant de tio senaste åren, dessförinnan var det bara efter maten-kaffe, The annars ... men som sagt numera alltid en termos tillhands :?
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Kaffetråden ^^

Inläggav Miche » 2012-03-17 10:06:37

Jag drack te ibland, men sällan med förtjusning, det var något som saknades, men plötsligt en dag för 15 år sedan kände jag för kaffe till deserten när jag beställde mat på en liten trevlig bakgård på en italiensk restaurang i Lund (jag var på tjänsteresa och blev hastigt och lustigt tvungen att övernatta eftersom kundens problem var ganska komplext).

Jag hade tidigare inte ens intresserat mig för kaffe, men den kvällen blev jag en kaffedrickare, till en början med mjölk och socker som jag med tiden minskade ner på för att sluta helt med efter några år.

För ett par år sedan drack jag mycket kaffe då jag arbetade på ett företag som bl.a. sålde kaffemaskiner, nu blir det någon mugg ibland, inte alltid ens varje dag, men te avstår jag fortfarande ifrån.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kaffetråden ^^

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-03-17 13:14:05

Det enda kaffe jag kan dricka och tycker är gott är Espresso House's Vanilj-soja-latte.
Men bara en liten. Allt annat kaffe smakar skit. Och nej dricker det inte ens en gång i månaden.
Däremot dricker jag rätt mkt grönt te.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Intressanta intressen



Logga in