Jobbtips, CAD, omkring Jönköping! Helst deltid

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jobbtips, CAD, omkring Jönköping! Helst deltid

Inläggav pontusfrid » 2015-03-30 13:25:28

Hej,
Jag har svårt att hitta jobb och undrar om någon här har nåt tips.

Det jag är bra på är CAD, jobbade mycket med SolidWorks fram till våren 2010.
Nu har jag dock en "lucka" i cv't sedan dess, dessutom har jag ojämn självkänsla, så jobbintervjuer är inte min starkaste sida.

Jag hade fast heltidsjobb i stockholm förut, som utvecklingsingenjör på ett kontor där aldrig solen lyste in, men stod till slut inte ut längre.
2010, efter ca tre år sa jag upp mig och flyttade ut på landet. Hamnade på en liten gård där vi har småskalig grönsaksodling, med hästar. De första två åren orkade jag inte tänka på försörjning alls, utan levde på besparingar. De senaste tre åren har jag jobbat ca halvtid i kommunens hemtjänst. Jag trivs väldigt bra egentligen och är väldigt uppskattad, både av kollegor och vårdtagare, det behövs ju killar i den branschen.
Jag har egentligen lärt mig mycket praktiskt om djur och småskaligt jord och skogsbruk
Men jag vill ha det lite tryggare och jag tror inte att jag kan få fast tjänst där. Dessutom kan jag ju arbeta med CAD, bara det inte går till överdrift.
Drömmen vore att jobba halvtid med CAD, eller liknande ingenjörsjobb, och kunna vara timvikarie i hemtjänsten resten av tiden.

Nån som har något tips?
Jag bor i norra Ulricehamn nu, men jag vill flytta närmare Jönköping.
Jag är med i en liten amatörteatergrupp där och det är kolossalt roligt och utvecklande.
Jag har många fritidsintressen och jobbar mycket på det sociala. Kan berätta mer om nån vill veta.

Pontus
pontusfrid
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2008-12-31
Ort: Ulricehamn

Jobbtips, CAD, omkring Jönköping! Helst deltid

Inläggav Deadly_Nightshade » 2015-04-25 16:37:52

Eftersom du bor i ödemarken så kan det vara en idé att jobba hemifrån som frilansare. Kolla upp sidan http://www.freelancer.com

Jag har inte använt sidan själv så mycket utan mest för mindre uppdrag. Det stora problemet mes frilans är ju att man behöver satsa stenhårt på nätverkande och att hitta klienter - och sen är det ju ett problwm att det finns massor med pakistanier, indier och kineser som kan göra samma jobb fast till lägre pris. Men vill man så går det.

Stavfel pga mobiltelefonen - orkar fan inte fixa.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Jobbtips, CAD, omkring Jönköping! Helst deltid

Inläggav nano » 2015-04-25 17:38:57

Jag jobbar bla med CAD och då mycket hemifrån i den omfattning det går, fast jag har iofs ett antal återkommande kunder.
Fördelen med den typen av jobb är ju just att de går att utföra hemifrån.

Har du någon speciell inriktning?
Gissar mekanik eftersom du säger Solid Works?
Någon speciell typ av mekanik?
Maskinkonstruktion, ytor, plast?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Jobbtips, CAD, omkring Jönköping! Helst deltid

Inläggav plåtmonster » 2015-04-25 18:21:38

Deadly_Nightshade skrev:ett problwm att det finns massor med pakistanier, indier och kineser som kan göra samma jobb fast till lägre pris

Vad kan en Europe erbjuda som de inte kan?

(vore ju synd om något hände med fiberkabeln under havet mellan afrika och asien.. ;))
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jobbtips, CAD, omkring Jönköping! Helst deltid

Inläggav Deadly_Nightshade » 2015-04-28 19:23:12

plåtmonster skrev:
Deadly_Nightshade skrev:ett problwm att det finns massor med pakistanier, indier och kineser som kan göra samma jobb fast till lägre pris

Vad kan en Europe erbjuda som de inte kan?

(vore ju synd om något hände med fiberkabeln under havet mellan afrika och asien.. ;))

Tja jag har ju bara kollat på design och 3D-jobb så det kan hända att det jag säger inte stämmer för alla branscher naturligtvis, men jag skulle vilja påstå att många utav pakistanierna/indierna på freelancer.com är dåliga rent kvalitétsmässigt. Det betyder naturligtvis inte att alla pakistanier är dåliga! Jag slutade använda sidan iaf för det var för många människor från tredje världen som kunde göra samma arbete för en jävla skitlön: typ designa en företagslogga för 20 dollar. Inte ens en svensk student med ekonomiska problem går liksom med på en sådan lön!

MEN, det är fortfarande en bra site att kolla upp. Jag fick kanske 2k för att sätta upp ett forum och agera sysadmin i ett par veckor för en ny gamer-site (inte många timmar alls) - och det hjälpte naturligtvis för att dryga ut de pengar jag då fick från soc.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in