#jagärhär, yttrandefrihet, censur och sådant

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav BellaBelle » 2017-12-27 2:03:30

Jag har börjat intressera mig mera för sådana här saker på sistone.

Jag tyckte #jagärhär verkade vara bra, men nu tycker jag de verkar skumma.

Verkar också vara mycket som händer kring yttrandefrihet nu. Jag tycker det är bra kunna få vara anonym på internet. Men somliga verkar vilja förbjuda allt sådant? Bland andra jagärhär.

Gillar att Aspergerforum är anonymt. Man kan skriva på andra sätt när ingen vet vem man är. Jag - en anonym trebarns-mor. När folk vet vem man är så är det lätt ta till självcensur, och inte berätta om hur man är innerst inne.
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Inläggav BellaBelle » 2017-12-27 3:03:32

Tilläggas kan är att jag nu har förstått att #jagärhär verkar vara antidemokrater. De har en grupp på Facebook som verkar vara till för en elit.

För mig - som har Aspberger - blir sådant förvirrande. Några som säger sig vara demokrater är antidemokrater.
BellaBelle

Inläggav Alien » 2017-12-27 3:50:23

Och vad är det som tyder på att #jagärhär är "antidemokrater"?

Föreningens syfte är att förändra tonen i samhällsdebatten genom att bland annat uppmuntra civilkurage och motarbeta näthat och filterbubblor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jag%C3%A4rh%C3%A4r
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav BellaBelle » 2017-12-27 4:01:32

Alien skrev:Och vad är det som tyder på att #jagärhär är "antidemokrater"?

Föreningens syfte är att förändra tonen i samhällsdebatten genom att bland annat uppmuntra civilkurage och motarbeta näthat och filterbubblor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jag%C3%A4rh%C3%A4r

Jag läste det här:

https://m.facebook.com/politikfakta/pos ... 1023976294

Att det är en antidemokratisk och åsiktsfascistisk förening numera - inte längre bara en Facebook-grupp
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 21:13:49

Ann Heberlein skrev på Twittret att hon råkade ut för näthat men inte fick hjälp av #jagärhär.

"Hur kommer det sig att #jagärhär inte ingrep när jag under ett par dygn utsattes för grova trakasserier? Var det jag utsattes för inte tillräckligt mycket näthat för er?"

Vet inte, kan det bero på att Heberlein är med i Nya Moderaterna? Eller inte.

https://mobile.twitter.com/AnnHHeberlei ... 6992524288

Jag hängde inte riktigt med, är det för att Ann Heberlein har en psykiatrisk diagnos som hon fått näthat på sig från en #jagärhär-grupp-medlem? Många är väldigt fördomsfulla. :-)004

Heberlein skrev:

"Vad tycker du om att man sjukförklarar människor då? Att man vill sätta munkavle på människor med diagnoser?

Har inte du själv barn som är diagnostiserade?"

"DNs ledarskribent @Erik_Helmerson är med i gruppen. Och nu har gruppen tydligen hittat en försvarare även i @GPledare Medlemmar finns i kulturdepartementet och SVT. Och Mina Dennert planerar nu att börja attackera "propaganda". Vi får se vem nästa offer blir."
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 21:34:39

Tillägget : Mina Dennert är ledaren för jagärhär, för den som inte vet. Hon anses mycket karrismatisk och har en stor förföljarskara som gjort att rörelsen mot näthat vuxit sig mycket stort.
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:47:03

Ja, inte vet jag, men verkar som #jagärhär ställer till det ibland:

"Allt var frid och tills nätverket #jagärhär och dess grundare Mina Dennert plötsligt gav sig in i kommentarerna. Snabbt blev tonen hätsk"

Är väl motsatsen till vad de påstår sig göra. Dock svårt för en oinsatt att hänga med i alla turerna:

"Så hetsar #jagärhär mot journalister och författare – och utökar nu sin kamp mot ”propaganda”

http://katerinamagasin.se/sa-hetsar-jag ... ropaganda/

Någon som kan det här ämnet bättre och kan förklara mera?
BellaBelle

Inläggav Huggorm » 2017-12-30 0:17:55

Om jag förstått rätt är #jagärhär ett vänsternätverk som skapades för att motarbeta högerns retorik online.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav BellaBelle » 2017-12-30 0:21:07

Huggorm skrev:Om jag förstått rätt är #jagärhär ett vänsternätverk som skapades för att motarbeta högerns retorik online.

Officiellt är det inte så i alla fall.
BellaBelle

Inläggav Huggorm » 2017-12-30 0:26:25

BellaBelle skrev:
Huggorm skrev:Om jag förstått rätt är #jagärhär ett vänsternätverk som skapades för att motarbeta högerns retorik online.

Nej självklart inte, men man måste alltid läsa mellan raderna och inte bara se på vad de själva hävdar.
Huggorm

Inläggav BellaBelle » 2017-12-30 0:33:27

Huggorm skrev:
BellaBelle skrev:

Nej självklart inte, men man måste alltid läsa mellan raderna och inte bara se på vad de själva hävdar.

De verkar skumma. Ledarinnan tjänar pengar på verksamheten. Lite sekt-vibbar kanske.
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-01-03 13:37:45

Något som är konstigt med den gruppen: #jagärhär massanmäler, massanmäler och massanmäler.

Sedan påstår de att de inte massanmäler.

Varför?
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-01-08 9:37:02

Idag om yttrandefrihet , är tydligen nya lagförslag på gång:

https://www.expressen.se/kultur/slarva- ... et-morgan/
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-01-08 9:38:18

Även skrivits om här:

https://ledarsidorna.se/2018/01/ledarsi ... tnad-2019/

Vet inte om det här påverkar internetforum på något sätt?
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-01-12 15:43:10

Nu var Mia Dennert från organisationen #jagärhär med i TV. Hennes man jobbar på TV, är nog därför hon blev inbjuden att vara med i TV.
Är inte sånt här nepotism?

http://katerinamagasin.se/sang-med-svt/
BellaBelle

Inläggav joey_truelove » 2018-03-29 22:30:20

Detta med yttrandefrihet är ju bra som så. Men det kan vara svårt att definiera vad som är att säga sin åsikt och vad som är att avsiktligt skada någon eller provocera fram bråk, osv.

Detta går förmodligen inte att lagstadga bort dock, utan handlar mycket om ledarskapet (eller avsaknaden av det) och vad de inspirerar oss till att göra. Människor som mår bra och trivs med tillvaron har inte ett behov av att testa gränser eller skada andra.
joey_truelove

Anslöt: 2011-09-28

Inläggav BellaBelle » 2018-03-29 23:29:46

joey_truelove skrev:Detta med yttrandefrihet är ju bra som så. Men det kan vara svårt att definiera vad som är att säga sin åsikt och vad som är att avsiktligt skada någon eller provocera fram bråk, osv.

Detta går förmodligen inte att lagstadga bort dock, utan handlar mycket om ledarskapet (eller avsaknaden av det) och vad de inspirerar oss till att göra. Människor som mår bra och trivs med tillvaron har inte ett behov av att testa gränser eller skada andra.

Äsch, enligt vad som finns att läsa på Twitter nu så har jagärhärs hemliga uppgift bara varit att förstöra för Sverigedemokraterna. Det där om att få bort näthat verkar mer handla om att få bort Sverigedemokrater. Förstår ni varför de är hemliga med det. De säger sig vara en icke-politiskt grupp på Fejjan.

Och så är jagärhär med i det bakom broschyren om ”är du gift med ett barn”.
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-03-29 23:31:02

Fast det var på Twitter jag läste det. Med bildbeviset.
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-03-29 23:44:11

Du verkar ha rätt såtillvida att #jagärhär mest verkar ha skapats för att motarbeta det de uppfattar som opposition :Sverigedemokraterna. Såg skärmdumpar på Twittrer. Men varför har man ej varit öppna med det med en gång? :-)063 Vad vinner man på låtsas vara en icke-politiskt grupp?
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-03-29 23:48:02

Huggorm skrev:
BellaBelle skrev:

Vad menar du med självklart inte? Varför har de inte varit ärliga? Tycker djupt osympatiska nu, och de arbetar på socialstyrelsen också där de tagit fram broschyren till vuxna som är gifta med barn!
BellaBelle

Inläggav Huggorm » 2018-03-30 8:04:50

Politik innebär fulspel.
Huggorm

Inläggav kullan » 2018-03-30 20:55:07

Jag tyckte att gruppen verkade bra från början. Dock har den grupp som leder gruppen en konstig attityd gentemot medlemmarna. En kompis till mig blev avstängd från gruppen då hen ifrågasatte en detalj. När jag fick veta det lämnade jag hela nätverket.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav RSD555 » 2018-03-30 21:40:11

kullan skrev:Jag tyckte att gruppen verkade bra från början. Dock har den grupp som leder gruppen en konstig attityd gentemot medlemmarna. En kompis till mig blev avstängd från gruppen då hen ifrågasatte en detalj. När jag fick veta det lämnade jag hela nätverket.

Yttrandefrihetsarbete handlar alltid om begränsning av frihet och begränsning av friheten att uttrycka sig.

Yttrandefrihet handlar om att förbjuda uttalanden som frångår det normala. Förbjuda extrema åsikter.

Friheten att förbjuda åsikter som inte majoriteten står bakom.
RSD555
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-12-02

Inläggav RSD555 » 2018-03-30 21:52:30

Vi har ju demokrati i Sverige och det betyder att dom som är flest har rätt. I skolor kallas demokratin ibland istället för mobbning.

Om mobbning försvinner från skolorna kommer demokratin försvinna.
RSD555
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Intressanta intressen

Logga in