#jagärhär, yttrandefrihet, censur och sådant

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav BellaBelle » 2018-04-09 19:09:45

nomemorytoday skrev:Angående demokratins varande. Ett ganska, enligt mig, objektivt avsnitt från Svtplay.

https://www.svtplay.se/video/17478294/l ... start=auto

Tack! Ska nog kolla den senare!
BellaBelle

Anslöt: 2017-10-29

Inläggav Fabela » 2018-04-09 20:54:09

BellaBelle skrev:
nomemorytoday skrev:Angående demokratins varande. Ett ganska, enligt mig, objektivt avsnitt från Svtplay.

Instämmer, kan rekommendera alla avsnitten. Mycket tänkvärt där.
Fabela

Anslöt: 2013-12-08

Inläggav BellaBelle » 2018-05-16 10:56:17

Fabela skrev:
BellaBelle skrev:

Instämmer, kan rekommendera alla avsnitten. Mycket tänkvärt där.

Tack, bra att veta.

#jagärhär har varit en riktig ”ögonöppnare” för mig. Om jag bara skulle läst om vad de säger sig stå för skulle jag inte alls förstå kritiken. Men då jag - mest av en slump - fått se hur de i praktiken agerar så kan jag bara tycka att den gruppen är extremt otäck och demokratiförstörande.

Förra s-ledaren sade väl i ett reportage från Island om att Sverige riskerar gå mot diktatur. Jag missade den debatten och det inslaget. Någon som vet mera om det?
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-05-16 11:05:24

Icke-demokratier - ni som inte prenumererar och därför inte såg ”The handmaids tale” tidigare. Nu såg jag att serien börjat sändas på SVT Play.

Hur homosexuella behandlas i denna fiktiva värld har stora likheter med dagens Iran. Och är en av anledningarna till att viss eventuell islamisering av Sverige/Europa är skrämmande. Jag har så svårt att förstå allakvinnliga svenska präster, till exempel, som tycks välkomna detta. Var är de kvinnliga imamerna?

Är vi på väg mot ett mindre demokratiskt Sverige nu? Eller är det tvärtom? Religionsfrihet som ger alla mer frihet? Vad tror ni?
BellaBelle

Inläggav Sisyfos » 2018-05-16 12:52:25

Det glädjer mig att du ställde denna fråga. Ämnet handlar om konflikten mellan positiva rätigheter som stadgas i en demokrati av typiskt västerländskt snitt.

Förklaring om konflikten
Often, the discussion that is first and foremost in the classical liberal tradition is the tension between the protection of the individual from the state and the protection of the state from individualism.

Given this tension, this paper examines both Rousseau’s and Madison’s fear of factionalism as a potentially destructive social force and seeks to demonstrate that although both Rousseau and Madison come, seemingly, to the same conclusion on factionalism, each starts from a different concept of liberty and ultimately diverge on why factionalism is destructive.

This divergence can be explicated in light of Isaiah Berlin’s concept of negative and positive liberty and the ultimate goal of state formation in both the American and French traditions.

This early protection from factionalism has led to very different democracies that endeavor to protect and promote different conceptions of the intended ends of society. In the modern political landscape each have ultimately encountered their own set of endemic problems from populist and radically self-interested forces.

Källa: Easton, Whitney E., Proving a Negative: Rousseau and Madison’s Fear of Factionalism as Interpreted by Berlin’s Two Concepts of Liberty (December 16, 2009). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1524157 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1524157

Varje individ är garanterad friheter i en demokrati, rättigheterna benämns som positiva för de skyldigheter som staten har gentemot dessa (individer i en demokrati), att garantera individernas frihet att utöva sina rättigheter. T.ex. religionsfrihet. Emellertid är det oundvikligt att vederbörande friheter i ett demokratiskt statsskick i typiskt västerländskt snitt, vilken utmärks av den amerikanska eller franska.

Din fråga är mycket komplex men författaren till texten har strävat efter att besvara den.
Sisyfos
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-06-04

Inläggav AlexAspie » 2018-06-09 9:50:59

De kapar debatter, kommentarsfält och liknande. De anser (som jag upplever det) att det bara är deras åsikt som räknas. Debatt är farligt, motståndare skall effektivt tystas. De har lyckats, tillsammans med Expressen, få bort kritiker från Youtube. Företag är så jävla rädda att sätta sig emot såna här grupper, de vet att media älskar dom.

Jag som är för yttrandefrihet tycker inte att de ska stängas ner, men deras inofficiella makt är farlig. De kan tysta nästan vem eller vilka de vill online. De gör det med stöd ifrån Sossarna och MSM. När man i media enbart läser hyllningar om en grupp ska man alltid tänka två gånger!
AlexAspie

Anslöt: 2018-06-04

Inläggav joey_truelove » 2018-06-15 13:58:48

Det största problemet jag ser med JÄH efter att ha varit medlem där ett tag är inställningen till andra och åsikter som de inte kan hantera eller begripa sig på.

Vi måste komma ihåg att ingen av de som är verksamma där inte har någon utbildning eller på något sätt är särskilt lämpade för uppgiften. De kan inte kommunicera sinsemellan. Ofta dras medlemmar med emotionellt och kan antyda att någon annans åsikt skulle vara fel eller att de själva skulle stå för något bättre.

Ett till problem är att gruppen på FB, vilken är enormt hårt modererad, ofta väljer att dela in människor som "vi" och "dem". Det är psykologiskt sett lättare att enas om vad som är dåligt och gå emot det, än vad som är bra och arbeta för det bra. JÄH verkar behöva en yttre fiende för att bättre veta vilka de själva är, sålunda.

T.o.m. deras grundare Mina Dennert verkar rätt labil som person. Om hon får mothugg om något så kommer fallacierna haglande samt andra retoriskt defensiva tekniker för att försvara sina egna känslor och få andra att framstå som otillförlitliga.
joey_truelove

Anslöt: 2011-09-28

Inläggav BellaBelle » 2018-10-04 0:19:19

AlexAspie skrev:De kapar debatter, kommentarsfält och liknande. De anser (som jag upplever det) att det bara är deras åsikt som räknas. Debatt är farligt, motståndare skall effektivt tystas. De har lyckats, tillsammans med Expressen, få bort kritiker från Youtube. Företag är så jävla rädda att sätta sig emot såna här grupper, de vet att media älskar dom.

Jag som är för yttrandefrihet tycker inte att de ska stängas ner, men deras inofficiella makt är farlig. De kan tysta nästan vem eller vilka de vill online. De gör det med stöd ifrån Sossarna och MSM. När man i media enbart läser hyllningar om en grupp ska man alltid tänka två gånger!

Har inte sett/hört nåt om dem på länge, men nu snubblade jag in på Minna Dennerts podd. Hon poddar tillsammans med sin dotter Marianne Dennert.

Intressant för forumet: Hennes dotter, Miriam Dennert, har npf-diagnos; asperger och adhd och berättar att hon har svårt att fokusera sig. Hon berättar om hur svårt hon har för att få ett jobb nu, fast det verkar bara vara extrajobb bredvid skolan.

Angående jagärhär så berättar Minna Dennert att jagärhär nu har nya idéer och söker ny finansiering så att kan fortfarande arbeta heltid med jagärhär inför EU-valet. Lite misstänksamt, tycker det verkar vara socialdemokraterna som är infiltrerat i jagärhär. Tycker de har obehagligt sätt.

Sedan
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-10-04 0:34:20

joey_truelove skrev:Det största problemet jag ser med JÄH efter att ha varit medlem där ett tag är inställningen till andra och åsikter som de inte kan hantera eller begripa sig på.

Vi måste komma ihåg att ingen av de som är verksamma där inte har någon utbildning eller på något sätt är särskilt lämpade för uppgiften. De kan inte kommunicera sinsemellan. Ofta dras medlemmar med emotionellt och kan antyda att någon annans åsikt skulle vara fel eller att de själva skulle stå för något bättre.

Ett till problem är att gruppen på FB, vilken är enormt hårt modererad, ofta väljer att dela in människor som "vi" och "dem". Det är psykologiskt sett lättare att enas om vad som är dåligt och gå emot det, än vad som är bra och arbeta för det bra. JÄH verkar behöva en yttre fiende för att bättre veta vilka de själva är, sålunda.

T.o.m. deras grundare Mina Dennert verkar rätt labil som person. Om hon får mothugg om något så kommer fallacierna haglande samt andra retoriskt defensiva tekniker för att försvara sina egna känslor och få andra att framstå som otillförlitliga.

Råkade snubbla på detas podd nu. Den är vl inte så bra att jag tycker man ska lyssna, rätt tramsig. Man får dock reda på att Minna Dennerts dotter Mirjam Dennert har npf-diagnos; Asperger och adhd. Minna Dennert tycker jag är åt det narcissistissiska hållet, hon verkar ha stora krav på att hennes dotter ska bli nåt stort.

Jagärhär ska söka mer pengar och hålla på mycket inför EU-valet berättar de i podden.

De verkar ha mycket pengar, för det flikas in om utlandsresor och båtar och Marstrand osv.

Oj, en speciell grej: Minna Dennert r adopterad från Iran. I podden berättar hon om sin kusin som är filmregissör. Jag blev nyfikennoch kollade vem det var. Kusinen var OCKSÅ adopterad från Iran!! Hur kommer det sig med just Iran, visste inte det var så vanligt adoptera från Iran. Eller att adoption är så vanligt i en släkt.

Håller med om att Minna Dennert inte verkar riktigt stabil, inte riktigt ”jordad”, typ. Det är klart att som ledarinnan för en ganska stor grupp människor så påverkar det nog att hon är labil. Elller att gruppen blir attraktiv för andra labila människor?
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-10-04 0:45:24

Sisyfos skrev:Det glädjer mig att du ställde denna fråga. Ämnet handlar om konflikten mellan positiva rätigheter som stadgas i en demokrati av typiskt västerländskt snitt.

Förklaring om konflikten
Often, the discussion that is first and foremost in the classical liberal tradition is the tension between the protection of the individual from the state and the protection of the state from individualism.

Given this tension, this paper examines both Rousseau’s and Madison’s fear of factionalism as a potentially destructive social force and seeks to demonstrate that although both Rousseau and Madison come, seemingly, to the same conclusion on factionalism, each starts from a different concept of liberty and ultimately diverge on why factionalism is destructive.

This divergence can be explicated in light of Isaiah Berlin’s concept of negative and positive liberty and the ultimate goal of state formation in both the American and French traditions.

This early protection from factionalism has led to very different democracies that endeavor to protect and promote different conceptions of the intended ends of society. In the modern political landscape each have ultimately encountered their own set of endemic problems from populist and radically self-interested forces.

Källa: Easton, Whitney E., Proving a Negative: Rousseau and Madison’s Fear of Factionalism as Interpreted by Berlin’s Two Concepts of Liberty (December 16, 2009). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=<a href="tel:1524157">1524157</a> or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1524157

Varje individ är garanterad friheter i en demokrati, rättigheterna benämns som positiva för de skyldigheter som staten har gentemot dessa (individer i en demokrati), att garantera individernas frihet att utöva sina rättigheter. T.ex. religionsfrihet. Emellertid är det oundvikligt att vederbörande friheter i ett demokratiskt statsskick i typiskt västerländskt snitt, vilken utmärks av den amerikanska eller franska.

Din fråga är mycket komplex men författaren till texten har strävat efter att besvara den.

Intressant. Kanske borde finnas att man skulle ha rätt slippa religion också.

Alltså, jag råkade snubbla över Minna Dennerts podd nu. Hon poddar med sin dotter. Kom på nu - slölyssnar - varför det är en rätt tråkig podd. De tycker väldigt lika, har samma fördomar och är snobbiga. Samma politiska åsikter och beundrar varandra. Det blir inte så dynamiskt.

Så är det med jagärhär också, de har typ samma åsikter och kämpar mot SverigeDemokratserna.

Sociala mediet är ganska nytt. Vad det nu betyder för oss. Och för demokratin.
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-10-04 1:32:26

Undrar varifrån jagärhär ska söka pengar nu till mer finansiering. De har stöttats mycket mycket av socialdemokratsena, då de fått flera socialdemokratiska pengapriser och haft föredrag i socialdemokratiska sammanhang, Och detta får de ju också betalt för. Verkar inte så partipolitiskt obundet Om du frågar mig.
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-11-02 18:26:44

Huggorm skrev:Om två vargar och ett får skall rösta om vad man skall ha till middag är det också en form av demokrati...

Ja, gissa vem som blir uppäten...

Fast nu gäller (växande) minoriteters rättigheter.

Att Stadium säljer burkini försvaras av jagärhär på sociala medier.

SvT har plötsligt en liten tjej klädd i slöja och långärmat bredvid en barhuvad pojke i t-Shirt. Detta betalas av licens-pengar.

Som kvinna skrämmer mig detta sätt att normalisera kvinnoförtryck, med tanke på hur icke-modest-klädda kvinnor då kan komma att betraktas.

Iran var kanske inte demokrati, men vad lätt det tycktes vara att överta - och tvinga kvinnor att täcka sig. :(
Är vi så vana att demokratin i Sverige att vi tror att inget kan hända oss?

http://katerinamagasin.se/svt-och-stadi ... ofortryck/

http://www.gp.se/debatt/varf%C3%B6r-st% ... -1.5379128

http://katerinamagasin.se/svt-normalise ... maflickor/

https://www.expressen.se/debatt/svts-ma ... v-utbudet/
BellaBelle

Inläggav BellaBelle » 2018-12-20 5:06:28

Finns jagärhär fortfarande? Jag har inte sett till den ”ramsan” med tillhörande hasch-tag på ett tag. Kanske har gruppen upphört.
BellaBelle

Återgå till Intressanta intressen

Logga in