Jag vill byta mejl

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag vill byta mejl

Inläggav Trollmor » 2016-05-14 11:11:41

Alien skrev:
Trollmor skrev: Det som fick bägaren att rinna över var att jag var på besök hos en vän, och vi skulle kolla om en firma hade svarat på min mejlfråga. Men gmail ville inte låta mig logga in!!! Det GICK bara inte! Vi ringde till firman i stället, och de ordnade mitt köp. Hemkommen hittade jag ett mejl från NoReply Gmail, där de påstod att någon fått tag på mitt lösenord! Givetvis gick det inte att svara på det mejlet! Så nu ska jag "göra slag i saken" och skaffa mig en fungernade mejladress.

Du kom alltså ihåg ditt lösenord och de släppte ändå inte in dig? Har din vän en gmailadress? Då kanske gmail kände av att det var den datorn.

Jag hade problem förut att så fort jag gick in på gmail så kom jag in - på min dotters gmailkonto! Hade hon inte blivit glad över. Datorn kände tydligen av att det var en dator hon brukade skriva från, så jag kom in utan att (få chansen att) logga in. Till slut ändrade jag uppe i adressraden till "mail/u/0" och då kom jag in på min egen gmailadress.
Jadå, jag kommer ihåg mina lösenord! (Utom till Trollmors mejl ... :oops: :oops: :oops: :shock: ) Nej, jag skulle hjälpa kompisen att se hur mejl öht fungerar. Hän hade just skaffat sin första dator. Gmail kände av att det var en annan dator! När jag kom hem fungerade inloggningen som vanligt, och där fanns ett NoReply från Gemil att någon försökt hacka min mejl. Säkerhet är bra, men det ska ju fungera också!

"mail/u/0" - ska jag absolut prova! Är du säker på att din dotter hade loggat ut?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Jag vill byta mejl

Inläggav Alien » 2016-05-15 1:41:10

Nej, det var nog så att dottern inte loggat ut från gmail, men det brukar jag själv inte göra heller. Lösenord är krångliga att hålla reda på och jag kan dem inte utantill, måste alltid slå upp.

Men man måste ju kunna använda sin epost från någon annan dator än hemmets. Om epostadressen stämmer överens med lösenordet borde vara det viktiga. Om datorn krånglar/går sönder så kan man ju inte nå sin epost annars.

Undrar om detta är ett vanligt problem bara med gmail el även med andra epostadresser? Själv brukar jag aldrig logga in annat än hemma, så jag kan inte kolla.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag vill byta mejl

Inläggav matgar » 2016-05-15 10:32:07

Det börjar bli vanligare att seriösa webbsidor med användarkonton (inklusive google/gmail) vill att man på nått sätt ska bekräfta att det verkligen är en själv som loggar in om det sker ett inloggningsförsök ifrån en dator man tidigare aldrig loggat in ifrån.

Lite olika lösningar finns för detta, kod via sms, klicka länk som skickas till din registrerade email eller via en kod som genereras via en app i din smartphone är några exempel.

Det brukar gå att stänga av dessa extra säkerhets checkar men det är rekommenderat att använda sig av dom så man inte får sitt konto hackat.
Troligen så blev du tillfrågad om du ville aktivera extra säkerhet när du loggade in hemifrån vid nått tidigare tillfälle.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Jag vill byta mejl

Inläggav Trollmor » 2016-05-15 20:13:15

ja, jag blev ombedd att besvara min säkerhetsfråga. Men den har jag inte memorerat, eftersom jag uppfattar den som mycket osäker. När jag registrerade mig för gmail, upplystes jag om att säkerhetsfrågan skulle bli aktuell om jag någon gång skulle glömma mitt lösenord. Säkerhetsfrågan och dess svar kom fram i klartext på min skärm. Jag är noga med att komma ihåg mina lösenord, det är bara det till TrollmorElva@gmail.com som jag just nu inte kommer ihåg. :oops: :oops: :oops: :shock: :shock:

Jag har tidigare uppfattat gmail som hyfsat seriös, men på senare tid har de, liksom tidigare Yahoo!, accepterat endast ETT konto, och "då är jag inte me', sa Karlsson!" :P

Så nu ska jag börja kolla andra alternativ! ;)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Jag vill byta mejl

Inläggav kiddie » 2016-05-16 7:09:32

Finns AOL fortfarande? Skaffade när jag skaffade AIM. Använde nästan aldrig själva mejlen men det såg OK ut.

Även använt Lycos, funkar bra men skitmycket annonser.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag vill byta mejl

Inläggav matgar » 2016-05-16 7:58:36

Trollmor skrev:ja, jag blev ombedd att besvara min säkerhetsfråga. Men den har jag inte memorerat, eftersom jag uppfattar den som mycket osäker. När jag registrerade mig för gmail, upplystes jag om att säkerhetsfrågan skulle bli aktuell om jag någon gång skulle glömma mitt lösenord. Säkerhetsfrågan och dess svar kom fram i klartext på min skärm. Jag är noga med att komma ihåg mina lösenord, det är bara det till TrollmorElva@gmail.com som jag just nu inte kommer ihåg. :oops: :oops: :oops: :shock: :shock:

Jag har tidigare uppfattat gmail som hyfsat seriös, men på senare tid har de, liksom tidigare Yahoo!, accepterat endast ETT konto, och "då är jag inte me', sa Karlsson!" :P

Så nu ska jag börja kolla andra alternativ! ;)

Jag vill påstå att gmail är mer seriösa nu än förr.
Liksom många tidiga aktörer på internet så var det väldigt öppet och fritt i början, men också väldigt osäkert.
Att begränsa till ett konto per person på en gratistjänst ser jag knappast som oseriöst.
Men det är ju klart, är du inte nöjd så ska du ju byta, men personligen så anser jag inte begränsning till ett konto samt kontrollfråga som nått negativt.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Jag vill byta mejl

Inläggav Trollmor » 2016-05-16 22:13:10

kiddie skrev:Finns AOL fortfarande? Skaffade när jag skaffade AIM. Använde nästan aldrig själva mejlen men det såg OK ut.
Vad är det? :oops:
kiddie skrev:Även använt Lycos, funkar bra men skitmycket annonser.
Och vad är det? :oops:

matgar skrev:Att begränsa till ett konto per person på en gratistjänst ser jag knappast som oseriöst.
Men det är ju klart, är du inte nöjd så ska du ju byta, men personligen så anser jag inte begränsning till ett konto samt kontrollfråga som nått negativt.
För mig är det mycket frustrerande att inte komma in på mina gamla mejladresser.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Jag vill byta mejl

Inläggav kiddie » 2016-05-19 2:13:50

AOL var en av de första aktörerna. När folk började mejla hade de antingen en hotmail- eller AOL-adress. AOL har gratis epost. Men som sagt, vet inte hur bra den är, använt bara sporadiskt.

Lycos har också gratismejl, också en tidig aktör.

Eftersom jag bara använt Lycos för skräppost så har jag ingen aning om hur mycket plats man får.

Jag har även använt mail.com men har också reklam. Man kan dock köpa sig fri från den men har inte kollat vad det kostar. Lite roliga är att man inte måste använda @mail.com utan de erbjuder lite knäppa alternativ som @myself.com, @angelic.com, @snakebite.com, @humanoid.net osv.

Gmail har bråkat lite med mig, men då har den frågat vilken stad jag normalt loggat in från, då har jag kommit in. Hotmail bråkade och ville ha mitt mobilnummer så tillslut fick jag ge detta eller befinna mig utelåst. Suck. Sedan har den varnat ibland om jag loggat in från telefonen på Gmail.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag vill byta mejl

Inläggav Trollmor » 2016-05-22 14:14:03

Tack, ska kolla. Dina inlägg är som så ofta mycket läsvärda! :-)Hug

Även jag fick frågan om vilken stad jag brukar logga in från, men jag bor ju på landet ... Försökte med närmaste stad, gick inte. Försökte med postorten, gick inte heller. Försökte med sockennamnet, men det kunde jag ju glömma ... Yahoo fick en kompis mobilnummer - och den telefonen är nu stulen!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Jag vill byta mejl

Inläggav kiddie » 2016-05-22 21:10:42

Men guud vilken otur!

Jag hatar verkligen när de vill ha mobilnummer. Det numret jag använde på Outlook sitter i en paj telefon. I nödfall kan jag väl byta sim-kort helt kort men det känns inte jättekul. Kanske kan byta nummer på mejlen men känns ärligen säkrare att kontona är kopplade till en trasig telefon som ligger hemma än en som följer med ut...

Det är ju svårt att veta var man loggar in från.... Med byte av internetleverantör har min närmsta server hamnat från 1 km bort till städer som ligger miltals bort. Tursamt nog verkar Gmail tyckt det var "OK".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag vill byta mejl

Inläggav Trollmor » 2016-05-23 10:37:03

Ja, mobiler är verkligen inte ett särskilt säkert systtem. Och tack för medhållet, känns alltid varmt i ett gammalt trollhjärta! :-)Happy
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till IT-forum



Logga in