Jag tror jag bryter ihop! - Lösningen!

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag tror jag bryter ihop! - Lösningen!

Inläggav tahlia » 2008-10-15 23:33:14

Jag har (försökt?) hålla mig utanför alla dessa oerhört tröttande diskussioner om moddarna och JOR och banning och forumregler och.... Ja, ni fattar.

Men nu har jag fått nog! Det var väl ett j-vla dravlande hit och dit! Är det ingen här som har den minsta susning om hur bra ni har det?!?

För det första. Nej, ett forum (eller en IRC kanal eller....) är ingen demokrati! Ägaren, i detta fall admin, bestämmer i alla lägen. Det finns ett x antal forum där moddarna och admin sköter all moderering och förändring i det tysta. Forum där medlemmarna inte har en chans att kritisera moddar eller admin utan att bli utsparkad en viss tid, eller permanent.
På dessa forum är det heller ingen som tolererar att man diskuterar andra medlemmars banningar, absolut inte öppet. Vill man klaga kan man skicka ett PM och riskera att bli bannad själv för att man ifrågasätter deras beslut.

Moddar och admin har dessutom en hel det att göra. Ni vet, ju fler trådar/medlemmar, desto mer arbete.

På detta forum tar sig samtliga i det "övre skiktet" (i brist på bättre samlingsord) tid att svara på kritik, förklara banningar i det oändliga, diskutera regler hit och dit.
De är med andra ord mycket öppen och tillåter mycket insyn i hur forumet hanteras - för att medlemmarna ska få känna sig delaktiga och viktiga (alla medlemmar är ju alltid viktiga).

Hur belönas då våra moddar och speciellt vår admin (och ExAdmin) för sin öppenhet och sin demokratiska anda? Jo, de får tillbringa större delen av sin fritid med att "lyssna" på gnäll och tjafs från otacksamma forummedlemmar som alla anser att just de har rätt.

Många kan skatta sig jäkligt lycklig över att det är JOR som bestämmer och inte jag, vilket leder oss till lösningen:

Jag skulle inte protestera om JOR bestämde sig för att stänga de oerhört öppna dörrarna och bli stenhård i frågan. Ger man någon lillfingret så tar de hela handen, och det kunde inte vara mer sant här. Hade jag varit JOR hade man åkt ut med huvudet först, i det tysta, när man gjorde bort sig. Om någon behagade gnälla över beslutet kunde denna någon göra den utkastade sällskap.

Så vad vill jag ha sagt?
Sluta gnälla över precis allt som går att gnälla över! Visa för en gång skull lite jäkla tacksamhet och respekt för tiden JOR och moddarna frivilligt och gratis lägger ned och den otroliga öppenhet man visar.

Herregud!!!


[Treo nästa för nu fick jag en fruktansvärd huvudvärk.]
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Mats » 2008-10-15 23:52:20

Tack, tahlia, för att du visar att du uppskattar JOR och moddarna! Jag vet att det är många fler än du som tycker att moddarna gör ett fantastiskt bra jobb.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav ufo » 2008-10-15 23:54:19

Jag kan bara instämma.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Zombie » 2008-10-16 0:00:49

Jag håller med i Tahlias "gnäll över gnället" här.

Synpunkter kan framföras i vänlig ton, konstruktiv form och efter litet mogen eftertanke och övning i "Theory-of-Mind". Då kan det bli givande diskussioner av det. Tyvärr har det varit dåligt med det på sistone. Väldigt tråkigt och dessutom riskabelt.

Jag tycker heller inte om den auktoritära anda jag har sett beskrivas från vad som verkar som "den stora massan" forum som andra har erfarenheter av. Inte ett dugg.
Men för mig är det klart som korvspad, efter litet eftertanke, att en del av orsaken till det (förutom säkert också demokratisk omognad eller ointresse på många håll) är brist på resurser och svårigheterna med att fixa till ett fungerande forum alls. Valet mellan dåligt och inget.

Och jag vill sända varsin ros till alla i "det övre skiktet" här för deras sant mänskliga hållning och arbetssätt. :-)122

(EDIT: korr.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2008-10-16 0:01:33

Skitbra skrivet, tahlia! *applåderar*

(Är verkligen sjukt less på allt detta tjafs!)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Aura Lux » 2008-10-16 0:09:23

Instämmer. :-)049
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2008-08-21

Re: Jag tror jag bryter ihop! - Lösningen!

Inläggav MsTibbs » 2008-10-16 0:09:51

tahlia skrev:Herregud!!!


My name's not Herregud,
my name's Fröken Gudinna.
Miss Tibbs, if you're nasty!


Yes, I'm a [Janet] Jackson-fan (från låten "Nasty Boys"). 8)

What you see, is my middle name,
my last name is Control.
No my first name ain't not Baby, It's Janet!
Miss Jackson if you're Nasty.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav underjord » 2008-10-16 1:37:10

Ja, det är väl därför folk startar forum; de vill bli diktatorer när de blir stora ;)
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Pemer » 2008-10-16 2:14:41

underjord skrev:Ja, det är väl därför folk startar forum; de vill bli diktatorer när de blir stora ;)

*fniss*
(Jag har ju startat några själv... :D)

Jättemedhåll till Tahlia! Kan bara instämma!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Nilale » 2008-10-16 6:20:30

Håller ofta med tahlia, och så i detta fall, vilket jag tror framgått av tidigare inlägg.
Roligt att se dig ryta till, tahlia, även om det är tråkigt att du skulle behöva. Du ryter bra. :)
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Charley? » 2008-10-16 8:30:44

Jag vet att forum inte alltid är demokratier, men det innebär inte att de inte kan bli det. Att man kritiserar moderatorerna betyder inte att man inte uppskattar dem. Jag vet vilket jobb det är att modda, så visst uppskattar jag att någon gör jobbet. Jag uppskattar om någon städar min lägenhet också, men om de har sönder massa saker eller snor någonting under tiden känner jag att jag har rätten att klaga.

För övrigt förstår jag inte varför du startade en ny tråd istället för att skriva i den jag startade igår, inlägget hade passat utmärkt där.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Re: Jag tror jag bryter ihop! - Lösningen!

Inläggav Glimma » 2008-10-16 9:32:10

tahlia skrev:Jag har (försökt?) hålla mig utanför alla dessa oerhört tröttande diskussioner om moddarna och JOR och banning och forumregler och.... Ja, ni fattar.

Men nu har jag fått nog! Det var väl ett j-vla dravlande hit och dit! Är det ingen här som har den minsta susning om hur bra ni har det?!?

För det första. Nej, ett forum (eller en IRC kanal eller....) är ingen demokrati! Ägaren, i detta fall admin, bestämmer i alla lägen. Det finns ett x antal forum där moddarna och admin sköter all moderering och förändring i det tysta. Forum där medlemmarna inte har en chans att kritisera moddar eller admin utan att bli utsparkad en viss tid, eller permanent.
På dessa forum är det heller ingen som tolererar att man diskuterar andra medlemmars banningar, absolut inte öppet. Vill man klaga kan man skicka ett PM och riskera att bli bannad själv för att man ifrågasätter deras beslut.

Moddar och admin har dessutom en hel det att göra. Ni vet, ju fler trådar/medlemmar, desto mer arbete.

På detta forum tar sig samtliga i det "övre skiktet" (i brist på bättre samlingsord) tid att svara på kritik, förklara banningar i det oändliga, diskutera regler hit och dit.
De är med andra ord mycket öppen och tillåter mycket insyn i hur forumet hanteras - för att medlemmarna ska få känna sig delaktiga och viktiga (alla medlemmar är ju alltid viktiga).

Hur belönas då våra moddar och speciellt vår admin (och ExAdmin) för sin öppenhet och sin demokratiska anda? Jo, de får tillbringa större delen av sin fritid med att "lyssna" på gnäll och tjafs från otacksamma forummedlemmar som alla anser att just de har rätt.

Många kan skatta sig jäkligt lycklig över att det är JOR som bestämmer och inte jag, vilket leder oss till lösningen:

Jag skulle inte protestera om JOR bestämde sig för att stänga de oerhört öppna dörrarna och bli stenhård i frågan. Ger man någon lillfingret så tar de hela handen, och det kunde inte vara mer sant här. Hade jag varit JOR hade man åkt ut med huvudet först, i det tysta, när man gjorde bort sig. Om någon behagade gnälla över beslutet kunde denna någon göra den utkastade sällskap.

Så vad vill jag ha sagt?
Sluta gnälla över precis allt som går att gnälla över! Visa för en gång skull lite jäkla tacksamhet och respekt för tiden JOR och moddarna frivilligt och gratis lägger ned och den otroliga öppenhet man visar.

Herregud!!!


[Treo nästa för nu fick jag en fruktansvärd huvudvärk.]


Väl talat! Den som sig i leken ger.....får leken tåla.Tycker detta talesätt gäller ganska mkt i forumet. Tack för ett mkt bra inlägg. Håller med Mats om hans citat om moderatorerna.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav barracuber » 2008-10-16 10:30:12

Bra talat, Thalia!

Att stötta sina medmänniskor i stället för att bara vrida om kniven i dem, där har många av de snäsande och fräsande forumisterna mycket att lära.

Men att stötta, det kallar de för att psykologisera....... :roll:

Den har rätt att kritisera som har hjärta att hjälpa - Abraham Lincoln

There is no such thing as a self-made man. You will reach your goals only with the help of others - George Shinn

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav sugrövmanövern » 2008-10-16 10:51:34

Håller med tahlia.

Som jag brukar säga, utan moderatorer - inget forum. Så är det helt enkelt. Kan väl inte vara så trögt att fatta tycker jag :roll: :idea: . Det står ju var och en fritt att starta ett eget forum där man är härskare om det är så eftersträvansvärt att få bestämma.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Milyc » 2008-10-16 12:23:34

Administratör och moderatorer har även mitt fulla förtroende.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav underjord » 2008-10-16 12:26:30

Med risk att upprepa mig:
Människor med makt bör alltid granskas, oavsett var de befinner sig.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav sugrövmanövern » 2008-10-16 12:33:10

Jo, granskas, visst. Men man ska kanske inte granska makthavarna så hårt att de tappar sugen och lämnar sin post om man säger så......
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Flawed » 2008-10-16 13:21:16

Ett asperger forum kanske är en omöjlighet i längden?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Flawed » 2008-10-16 13:22:11

Charley? skrev:Jag vet att forum inte alltid är demokratier, men det innebär inte att de inte kan bli det. Att man kritiserar moderatorerna betyder inte att man inte uppskattar dem. Jag vet vilket jobb det är att modda, så visst uppskattar jag att någon gör jobbet. Jag uppskattar om någon städar min lägenhet också, men om de har sönder massa saker eller snor någonting under tiden känner jag att jag har rätten att klaga.

För övrigt förstår jag inte varför du startade en ny tråd istället för att skriva i den jag startade igår, inlägget hade passat utmärkt där.


Sluta leka mod.
Trots att du anser dig ha asperger så borde du kontemplera lite mer kring din
betydelsefullhet i förhållande till andra människor.
Dina åsikter utgör ingen slags lag för andra förstår du.
Du verkar ha stora problem att inse detta.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:15:48, redigerad totalt 2 gånger.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav sugrövmanövern » 2008-10-16 13:23:41

Flawed skrev:Ett asperger forum kanske är en omöjlighet i längden?
Ja om folk får som specialintresse att jiddra med moderatorerna kan det bli riktigt illa...
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:15:48, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav nallen » 2008-10-16 13:32:39

Jag håller helt med tahila här, jag har sagt det jag har att säga förut bl.a. här och här. Väl rutet!

tahila skrev:På detta forum tar sig samtliga i det "övre skiktet" (i brist på bättre samlingsord) tid att svara på kritik, förklara banningar i det oändliga, diskutera regler hit och dit. ...

Hur belönas då våra moddar och speciellt vår admin (och ExAdmin) för sin öppenhet och sin demokratiska anda? Jo, de får tillbringa större delen av sin fritid med att "lyssna" på gnäll och tjafs från otacksamma forummedlemmar som alla anser att just de har rätt.

...Ger man någon lillfingret så tar de hela handen, och det kunde inte vara mer sant här.
(min kursivering)
Precis, bra att du skrev det, det är ju så självklart att jag inte tänkt på att skriva ner det.

underjord skrev:Människor med makt bör alltid granskas, oavsett var de befinner sig.

I det offentliga i en demokrati, ja. På en privat fest eller, som i det här fallet, ett privat forum, nej, där är det att vara i högsta grad ohyfsad och otacksam. Man kan komma med förslag, men i slutänden är det värden som bestämmer, gillar man inte läget får man söka sig till andra marker.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 16:15:48, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Charley? » 2008-10-16 15:35:11

Flawed skrev:Sluta leka mod.
Trots att du anser dig ha asperger så borde du kontemplera lite mer kring din
betydelsefullhet i förhållande till andra människor.
Dina åsikter utgör ingen slags lag för andra förstår du.
Du verkar ha stora problem att inse detta.

Vaddå "leka mod"?

Jag har samma rätt som alla andra på det här forumet att uttrycka mina åsikter, vilket jag också gör. Att jag uttrycker vad jag anser vara bra/dåligt/rätt/fel/fint/fult/whateva' innebär inte att jag förväntar mig att andra människor ska hålla med, eller att de ska leva som jag lär. Det är upp till var och en att göra som de vill.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav tahlia » 2008-10-17 17:48:28

Det gör mig lite lättare till sinnes att se att det finns fler som är utled på det här tjafset och som uppskattar det jobb som faktiskt läggs ned för att andra ska få leka i sandlådan (ja, det känns lite så nu).

Jag har aldrig startat en "mottråd" i hela mitt liv, men med tanke på de två senaste trådarna som dök upp i den här delen av forumet blev frestelsen stor att starta en med rubriken "Problem med medlemmar", vilket jag, med tanke på hur det just nu ser ut, tycker är en mer relevant diskussion.

Jag väljer dock att hålla mig utanför sandlådan (tycker ändå bättre om att gunga) och anser att min del i hela tramset är över. Jag har sagt ifrån, vädrat min åsikt och i alla fall försökt göra någon skillnad. Vart det leder vet jag inte, men just nu påminner det starkt om att stångas med väggen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:48, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Zombie » 2008-10-17 17:55:37

tahlia skrev:[...]
Jag väljer dock att hålla mig utanför sandlådan (tycker ändå bättre om att gunga)
[...]

:lol: :idea:

Tack för att du finns och är den du är, tahlia :-)122
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in