Jag tror inte att jag har asperger

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag tror inte att jag har asperger

Inläggav Kentarou » 2021-03-02 9:22:43

Det var så att en läkare skrev att jag har Asperger syndrom men jag tror inte på att jag har det.

För att få Asperger syndrom så måste man utvecklas fort, jag fick tidigare AST nivå två.

Det är så att jag har svåra språkliga brister. Jag studerade på en special skola.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Jag tror inte att jag har asperger

Inläggav Greys » 2021-03-02 10:37:21

Kentarou skrev:Det var så att en läkare skrev att jag har Asperger syndrom men jag tror inte på att jag har det.

För att få Asperger syndrom så måste man utvecklas fort, jag fick tidigare AST nivå två.

Det är så att jag har svåra språkliga brister. Jag studerade på en special skola.


En majoritet med autism har svårt med skola och arbete. När hjärnan inte fungerar optimalt så spiller det över på många intellektuella områden.

– Den nya läroplanen är väldigt tydlig med att för att klara målen så ska du kunna reflektera, värdera, analysera, kritiskt granska och sätta saker i ett större sammanhang. Precis det man har svårt med när man har exempelvis autism.


Våren 2016 var det 12,7 procent av grundskolans elever som inte kom in på ett nationellt gymnasieprogram. Kenth Hedevåg jämför med en undersökning som Autism- och aspergerförbundet gjort med nästan 1 800 svarande och som visar att bland elever med diagnos inom autimsspektrat var det hela 56 procent som saknade behörighet till gymnasiet.
https://skolvarlden.se/artiklar/npf-ped ... a-kan-inte

Autister kan ha vissa förmågor över det normala, men överlag är vi mindre funktionella och har svårigheter med det "högre tänkandet", dvs exekutiva funktioner. Dom exekutiva funktionerna beskrivs som hjärnans vd och när man ser att aspergare kan ha normal till hög IQ (fast ojämn) men ändå klara sig sämre i livet så borde det befästa detta.
Greys
Bannad
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2021-02-15

Jag tror inte att jag har asperger

Inläggav Heidi79 » 2021-03-02 10:59:17

Har å grav tal störning.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Jag tror inte att jag har asperger

Inläggav Timeless » 2021-03-07 18:18:39

Det är väldigt många som har Asperger som går eller gått på special skola. Alla är inte genier eller super intelligenta. Fast genier kan ju också ha svårigheter.
Timeless
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2021-02-05
Ort: Stockholm

Jag tror inte att jag har asperger

Inläggav sussi83 » 2021-03-07 18:26:37

Ta upp det med läkaren?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in