Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp mig

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp mig

Inläggav Evelina9803 » 2011-11-15 11:46:47

Jag avskyr då någon rör mig då börjar jag att skrika och gestikulera och nu börjar folk undra snälla hjälp mig att ge mig några tipps på att lära mig klara av att någon rör mig
Evelina9803
Inaktiv
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-06-27

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Joakoni » 2011-11-15 12:18:47

Välkommen!
Jag har inga tips, däremot tycker jag att omgivningen får acceptera att du inte vill bli berörd. Du kan förvarna folk i förväg, för att undvika obehagliga överraskningar.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Evelina9803 » 2011-11-15 12:43:18

Joakoni skrev:Välkommen!
Jag har inga tips, däremot tycker jag att omgivningen får acceptera att du inte vill bli berörd. Du kan förvarna folk i förväg, för att undvika obehagliga överraskningar.
jag brukar säga till folk att jag inte vill att de rör mig och att om det är absolut nödvändigt så får de säga att de ska röra mig innan men de flesta rör mig för att retas jag går i en aspergerklass så dom i klassen accepterar det men anndra då jag går från klassrummet till lunchen är ute på fritiden eller far bort på fritiden de flesta accepterar det inte då :cry:
Evelina9803
Inaktiv
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-06-27

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Magnus » 2011-11-15 12:57:00

Tycker du ska fortsätta som du gör, då lär sig folk i alla fall!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Evelina9803 » 2011-11-15 13:02:54

Magnus skrev:Tycker du ska fortsätta som du gör, då lär sig folk i alla fall!
ja men hur konstig måste anndra som accepterar det tycka att jag e då jag helt plötsligt ställer mig up skriker hoppar och vevar med armarna ? Plus att jag får panik så fort jag ska någonstans för att jag inte vet om någon tänker peta i mig . :|
Evelina9803
Inaktiv
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-06-27

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Joakoni » 2011-11-15 13:17:06

Skönt att du får gå i en klass där du får stöd i alla fall.
Det finns mycket konstigt folk inte kan förstå, vad göra... Men KBT kanske är någonting du skulle bli hjälpt av?... Kan höra om det :?:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Titti » 2011-11-15 13:23:02

Admin

Evelina9803 är för ung för att vara medlem på forumet så jag har inaktiverat hennes konto. Jag låser inte tråden trots detta då den kan vara intressant även för andra.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Joakoni » 2011-11-15 13:32:42

Titti skrev: Admin

Evelina9803 är för ung för att vara medlem på forumet så jag har inaktiverat hennes konto. Jag låser inte tråden trots detta då den kan vara intressant även för andra.

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Meppe » 2011-11-15 13:34:25

Vad är det som tyder på att hon är för ung? Går det inte att gå i Aspergerklass t.ex. i gymnasiet i sverige? Jag hoppas att det på något sätt bekräftats.

OnT: Tycker inte heller om att folk rör mig. Det är några som får röra mig, dem kan jag räkna på ena handens fingrar. De flesta andra gör bara misstaget en gång eftersom jag reflexmässigt ryggar undan åtminstone utom räckhåll och antagligen ser rädd ut. De vill väl inte att jag ska rygga undan dem när det finns publik antar jag. Om det hände ofta skulle det väl gå ut över dem själva också. Eller något.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav koffski » 2011-11-15 14:03:14

Jag har vant mig ganska bra vid vardaglig beröring, fattar jag att någon kommer att ta i mig så är det ingen fara. Jag har lärt mig att ignorera obehagskänslan. Att successivt öka beröringsgraden är väl enda sättet man kan vänja sig. Det kan ju vara skönt att veta att man klarar av när någon skulle ta i en.
koffski
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-09-15

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Miche » 2011-11-15 15:16:49

Moderator:
Meppe skrev:Vad är det som tyder på att hon är för ung?

Läs hennes presentation:
Evelina9803 skrev:Jag är 13 år
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Meppe » 2011-11-15 15:39:18

Jag kommer inte åt presentationen, men om ni kontrollerat det tror jag er. Ville bara kontrollera att ingen hoppat på fel slutsats av någon anledning.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav hood » 2011-11-15 18:46:15

Titti skrev: Admin

Evelina9803 är för ung för att vara medlem på forumet så jag har inaktiverat hennes konto. Jag låser inte tråden trots detta då den kan vara intressant även för andra.


Det finns inga möjligheter för någon att på ett nätforum fastställa en användares ålder.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Miche » 2011-11-15 19:52:42

hood skrev:Det finns inga möjligheter för någon att på ett nätforum fastställa en användares ålder.

Moderator: Vi har alltid PM-kontakt i de fall vi misstänker att medlemmen är för ung, så även i detta fall.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav pidde33 » 2011-11-24 20:33:44

Jag har också alltid haft problem vid beröring. I skolan så tyckte de andra eleverna att det var kul o peta på mej för då blev jag arg, men då tänkte jag inte så mycke på det. Däremot för ca 10 år sen, hände ngt som fick mej att börja undra över mej själv. Jag hade börjat jobba igen efter en allvarlig deprision, o förmannen kom o ville att jag skulle följa med , o på vägen ut la han handen på axlen( på mej) o jag reagera direkt med att be han o flytta handen därifrån innan jag slog honom sönder o samman.... Han flyttar handen , o jag börja funder på vad som hände med mej. Inget mer hände vid det tillfället, men jag gick o fick skulldkänslor för att jag reagerat på det viset o de enda som jag godkände att de rörde vid mej var mina barn (o knappt de ens, men med de kunde jag kontrolera mej). Jag skyllde på nya medecinen, som jag slutade med direkt. MEN hade jag vetat då vad jag vet nu, efter att jag lärt mej lite mer om AS så hade jag nog tagit det på ett annat sätt.

Så för mej har diagnosen ( som jag fick för 1 år sen) svarat på många frågetecken om mej själv.
pidde33
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Landskrona

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav InteAS » 2011-12-19 7:18:27

Det kan mildras, alternativt växa bort i tonåren. Planera i förväg att exempelvis sätta dig närmare en vän, än vad som egentligen känns bekvämt. Sitt kortare stunder efter att du själv valt att göra det. INGEN har rätt att vidröra dig mot din vilja. Men det kan ske under samtal och liknande situationer eftersom andra människor inte kan förstå den känsla av obehag beröring kan skapa hos en del människor. Om det förbättras, undvik när du blir äldre alkohol eftersom det tar bort impulskontrollen och kan skapa värre utbrott för stunden. För många blir det bättre i tonåren, kanske har det med hjärnans mognad att göra. Om inte är det nog möjligt att mycket långsamt träna sig till att ha människor närmre. Andra ska respektera dina gränser och när de inte gör det, undvik dem!
InteAS
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2011-12-19

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav TechnoDrop » 2011-12-19 9:46:51

Jag brukade lacka ur totalt när folk rörde vid mig förut också.

Trodde alltid att det hade å göra med att de retades med mig.

Sedan sa jag bara till mig själv en dag att jag vill inte bry mig längre. Så nu känner jag obehag men kan kontrollera det rätt bra.
TechnoDrop
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2011-11-27

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav InteAS » 2011-12-19 15:02:26

Jag är bra på att göra jämnförelser, eftersom jag inte är asperger. Beröring är för en del aspbergers som tortyr är för "vanliga" "normala" människor upplever tortyr. Exempelvis att den "normala" skulle stängas in i ett litet, mörkt rum och tvingas lyssna till ett extremt skärande ljud på högsta volym, tills de bryter ihop. Det är ungefär samma känsla. Fast sker mycket snabbare hos en AS, vem som helst skulle vilja fly ifrån det. Även de "normala". Därför lackar en del AS. Eftersom deras temperament är mycket värre. Asperger måste tvingas uthärda långt mer en de som inte har det. Det är en sju jäkla styrka de "vanliga" skulle bli små våta fläckar av. Inte konstigt att aspbergers är de som troligtvis ligger bakom de flesta stora utvecklingar bakåt i samhällena. Som psykopatens motpol har de tillfört en hel del till utvecklingen när psykopaterna bara duger till att skövla nya områden.
InteAS
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2011-12-19

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav EmsAnnorlunda » 2011-12-19 15:37:47

Jag fixar heller inte att någon rör vid mig, inte ens min familj.. Känner obehagskänsla när någon har klappat mig på armen eller gett en klapp på axeln, jag ryggar till varje gång och så blir jag direkt irriterad..
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav Choklad » 2011-12-19 17:08:15

När någon rör vid mig rycker jag till och blir stel, jag tycker det är obehagligt.
Försök att låtsas som att du inte bryr dig när det händer och ventilera ur paniken sen när de inte ser det. Dem rör förmodligen vid dig för att du reagerar så negativt.
Jag vet att det kan vara svårt men ge det ett försök.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav InteAS » 2011-12-19 18:27:02

Det är en del av det naturliga umgänget efersom de flesta inte har AS, därför rör de gärna vid den de pratar med för att visa sig vänliga. Eftersom det för människor utan asperger är en lugnande signal som visar att de tycker om eller känner förtrolighet för personen de berör. Om det känns obehagligt försök att tala om det. De flesta förstår inte.

Vanliga människor skulle känna sig obekväma om en vilt främmande människa sprang fram till dem på stan och kastade sig i famnen på dem och började pussa dem på kinden. Eftersom den personen då går över gränsen för en normal integrets zon.

Använd det som en liknelse för att förklara för människor som inte har AS att det ger ungefär samma känsla. Att det inte beror på att man ogillar människan som rör vid en bara för att man ryggar undan. Upplys gärna människan om att människor med asperger också många gånger kan ha svårt för olika material, klädes plagg, tvättrådslappar som finns fästa på kläder mm. Så att personen försår att det inte beror på någon form av avståndstagande inför dem, utan att man som aspergare fungerar lite annorlunda bara. :-)Happy
Det är svårt att förstå när man själv inte känner likadant
InteAS
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2011-12-19

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav EmsAnnorlunda » 2011-12-19 21:20:54

Tvättlappar i kläder är det första jag klipper bort, det ger obehag.. Sånt som killar och sticks är inget jag brukar ha på mig heller (=

Folk tror man är knäpp när man säger att man inte fixar när någon rör vid en bara sådär.. men ja man får testa och förklara lite mer varför..
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Re: Jag skriker och gestikulerar om någon rör vid mig! Hjälp

Inläggav InteAS » 2011-12-19 23:12:56

Ja, hoppas att du blir förstådd :-)Happy Och att du får respekten som du förtjänar efter dina behov, så jag skickar en cyber kram istället :-)Happy
InteAS
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2011-12-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in