Jag känner mig trög...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Jag känner mig trög...

Inläggav Jossie94 » 2020-01-21 21:34:18

Jag har ingen aning om vad detta beror på, men jag känner mig så himla trög. Varför fattar jag inte saker? Det mesta beror säkert på min diagnos, att jag inte kan se vissa saker och missar signaler mm. Men jag har ständigt känslan att jag måste förklara mig och blir ifrågasatt, samt att jag känner mig trög.

Min bild av saker som jag ser hur det funkar i samhället, eftersom jag har sett det dagligen. Så känns det som alla bara, det funkar inte så. Men som sagt så ser jag ju hur andra gör på samma sätt som jag, dvs om två andra fikar eller shoppar och jag gör detsamma, vad är då skillnaden? Hur kan man då tycka mitt sätt är konstigt? Då borde de andra som fikar och shoppar vara lika konstiga..

Jag syftar ju inte då på hur man fikar eller shoppar, enbart att båda parterna gör samma sak. Det är likaså om en person har en blå jacka och en annan har likadan blåa jacka, hur kan man då säga att den ena har den blåa jackan på rätt sätt och den andra inte?

Hur har folk ens tid att tänka på sådana här saker? Tex " Men gud vilken härmapa, hon har ju en likadan blå jacka som henne, gud vad pinsamt" Men hallå? Köper man en blå jacka från gina och hm så får man ju räkna med att folk har likadana jackor, eller som många youtubers, att de har samarbeten med olika kända företag och då har ju de flesta youtubers samma företag, tex NAKD, MADLADY, CHIQUELLE mm, alltså det finns nog få youtubers som inte har samarbeten med just dem. Så då menar folk att bara för att en utav dem som har en tröja från NAKD härmar en annan youtuber eller en privatperson? Eller bara någon som har en blå tröja från samma företag/samma märke som någon annan.
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Jag känner mig trög...

Inläggav truthseeker » 2020-01-21 21:48:03

Förstår vad du menar med att känna sig trög. Jag verkar antagligen väldigt dum och trög. Fattar sällan vad folk menar eller vad jag själv menar. Om det jag säger är det jag menar. Jag är långsam med att ta in intryck osv. inte bara långsam att förstå. Tar in dom flesta intryck långsamt. Även saker jag ser kan ta en stund att förstå ibland. Det är tröttsamt och man orkar inte umgås med människor pga det. och ingen annan verkar ha det problemet. Jag vet att jag inte är dum egentligen. Men det hjälper ju inte
truthseeker

Anslöt: 2016-07-02

Jag känner mig trög...

Inläggav Jossie94 » 2020-01-21 22:01:52

Men förstod du vad jag menade när jag tog upp de där exemplena? för när jag försöker förklara sådant så känns det som att de själva inte förstår vad jag menar och därför bara du kan inte tycka så...Så om jag tycker det är konstigt att folk beter sig konstigt i sociala situationer, så får jag inte tycka så, för enligt dessa personer är det ju jag som gjort fel och inte de andra? Det känns mer som att de tycker jag hittar på olika händelser, eller typ du tänker för mycket, man bara VAA? Kanske finns folk som är kapabla till vad som helst, men varför skulle man hitta på att man har vart mobbad, eller liknande? Man kan ju inte bara säga, att nej men du missförstod nog bara det hela. Det är det sämsta du kan säga till någon. Det är samma sak gällande de som kanske har olika hjälmedel för sin funktionsnedsättning, man säger ju inte till den personen som sitter i rullstol, Ställ dig upp och gå! Uppenbarligen kan den ju inte gå, den sitter ju i rullstol.. Likaså om någon har en sjukdom, man säger ju inet då att den ska ta bort sin sjukdom eller diagnos, det är inte bara att ta bort den..
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Jag känner mig trög...

Inläggav RSD555 » 2020-01-21 23:55:52

Den som sitter i rullstol får inte vara med i basketlaget
eller hoppa häck.

Om personen inte förstår att den sitter i rullstol så
upplever den det som mobbning. Varför får Knut vara
med i fotbollslaget men inte jag? Det är ju helt uppenbart
att jag blir mobbad!

Men det är inte mobbning, personen i rullstol har en
funktionsnedsättning.

Det betyder inte att man kräver att personen ska lämna
rullstolen. Inte heller att personen gjort något fel eller har
sig själv att skylla.
RSD555
Förhandsgranskad

Anslöt: 2017-12-02

Jag känner mig trög...

Inläggav Hemmy » 2020-01-21 23:59:14

Jossie94 skrev:Jag har ingen aning om vad detta beror på, men jag känner mig så himla trög. Varför fattar jag inte saker? Det mesta beror säkert på min diagnos, att jag inte kan se vissa saker och missar signaler mm. Men jag har ständigt känslan att jag måste förklara mig och blir ifrågasatt, samt att jag känner mig trög.

Min bild av saker som jag ser hur det funkar i samhället, eftersom jag har sett det dagligen. Så känns det som alla bara, det funkar inte så. Men som sagt så ser jag ju hur andra gör på samma sätt som jag, dvs om två andra fikar eller shoppar och jag gör detsamma, vad är då skillnaden? Hur kan man då tycka mitt sätt är konstigt? Då borde de andra som fikar och shoppar vara lika konstiga..

Jag syftar ju inte då på hur man fikar eller shoppar, enbart att båda parterna gör samma sak. Det är likaså om en person har en blå jacka och en annan har likadan blåa jacka, hur kan man då säga att den ena har den blåa jackan på rätt sätt och den andra inte?

Hur har folk ens tid att tänka på sådana här saker? Tex " Men gud vilken härmapa, hon har ju en likadan blå jacka som henne, gud vad pinsamt" Men hallå? Köper man en blå jacka från gina och hm så får man ju räkna med att folk har likadana jackor, eller som många youtubers, att de har samarbeten med olika kända företag och då har ju de flesta youtubers samma företag, tex NAKD, MADLADY, CHIQUELLE mm, alltså det finns nog få youtubers som inte har samarbeten med just dem. Så då menar folk att bara för att en utav dem som har en tröja från NAKD härmar en annan youtuber eller en privatperson? Eller bara någon som har en blå tröja från samma företag/samma märke som någon annan.

Jag vet inte vad det ör för personer du umgås med, men dom verker ju ha en otroligt massa åsikter om saker som gör dig osäker på vad som är rätt eller fel. Jag kan tycka att de måste ta massor av energi till att försöka förstå vad folk menar när man inte ser något fel med det själv. Nä jag tycker inte det ör människor du borde bry dig om vad dom säger, vilket kan vara svårt om man utsätts väldigt ofta för det, då blir det ju svårt att få sin egen uppfattning.
Hemmy

Anslöt: 2012-10-01

Jag känner mig trög...

Inläggav Fretshi » 2020-01-23 2:39:05

För att minska trötthet så har hyfsad kost (äta regelbundet). Träning och meditation hjälpt mig.
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Jag känner mig trög...

Inläggav Liljan » 2020-01-25 8:10:48

RSD555 skrev:Den som sitter i rullstol får inte vara med i basketlaget
eller hoppa häck.

att jag blir mobbad!

funktionsnedsättning.

sig själv att skylla.

Det här är så otroligt bra sagt. Jag håller med dig helt och hållet.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Jag känner mig trög...

Inläggav RSD555 » 2020-01-25 9:50:46

Liljan skrev:
RSD555 skrev:Den som sitter i rullstol får inte vara med i basketlaget
eller hoppa häck.

att jag blir mobbad!

funktionsnedsättning.

sig själv att skylla.

Det här är så otroligt bra sagt. Jag håller med dig helt och hållet.

Ok, tack! Det du skrev om att man aldrig ska ifrågasätta
den som blivit mobbad var också väldigt bra sagt. Det är
ju det absolut viktigaste att komma ihåg.

Om den som blivit mobbad känner att alla varit elaka så
måste man först säga att den mobbade har rätt att känna
så. Senare när en viss tid gått måste man kanske
ifrågasätta om ALLA varit elaka. Det är inte bra för
den mobbade i längden att tänka att ALLA behandlat
en illa.

Jag känner fortfarande ibland att alla hatar mig. Inte
bara alla i klassen eller alla på skolan. 2018 var jag
en period övertygad om att alla här på aspergerforum
hatade och mobbade mig.

Jag tycker dom som blivit mobbade borde få rätt till
terapi eller någon annan hjälp att hantera det. Men