Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Jfso Loasjd » 2022-03-01 21:46:50

Hej alla!

Jag har Aspergers syndrom och nedsatt arbetsförmåga, och således inte samma (bra) färdigheter som en vuxen som INTE har Asperger, har i arbetslivet. Därmed känner jag att det är bättre för mig att gå på traditionell daglig verksamhet istället för att arbeta i den reguljära arbetsmarknaden. Det tycker jag om mig själv, även om jag har bevisat gång på gång på olika praktikplatser att jag kan arbeta (vilket jag faktiskt kan) och att jag är en tillgång på många enkla jobb som INTE kräver universitetsutbildning, och att dem chefer och arbetsledare jag haft tycker att jag gör ett utmärkt jobb. Jag har svårt att få anställning på jobb p g a att jag har Asperger, nedsatt arbetsförmåga och dem förutsättningar som beror på mitt Asperger.

När jag säger ”jobb som inte kräver universitetsutbildning” - jag vill inte plugga på universitet eller högskola för att kunna få något sånt jobb, eftersom jag har stora pluggsvårigheter och tänker att jag ändå inte kommer att komma ihåg speciellt mycket av det jag lärt mig på universitetet/högskolan. Därmed håller jag mig bara till dem jobben som INTE kräver någon universitets/högskole-utbildning.

Nåväl, jag känner mig i alla fall som en liten mespropp med en liten hjärna på mitt nuvarande jobb, och/eller, som jag brukar uttrycka mig, en clown eller Mr. Bean i det militära, om ni förstår vad jag menar, även om jag kan mitt jobb hyfsat bra och trivs okej på mitt nuvarande jobb och tvivlar på att det finns något bättre jobb för mig med tanke på mina förutsättningar. Plus att jag känner mig ensam och inte har några likasinnade kollegor på mitt jobb som jag får gott utbyte av. Dem sakerna, och det jag beskrev ovan, att jag inte har samma (bra) färdigheter som en vuxen som INTE har Asperger, får mig att känna att jag inte platsar så bra i den reguljära arbetsmarknaden, även om de flesta vuxna som känner eller har känt mig, tycker att jag platsar i den reguljära arbetsmarknaden och att jag gör ett utmärkt jobb.

Är det någon som känner igen sig i det här? Är det någon som har något/några tips på hur jag kan göra för att vända/ändra på det jag känner, till det positiva? Jag vill tycka att det är roligt, trivsamt och meningsfullt för mig att arbeta, och jag vill INTE känna att det är bättre för mig att gå på traditionell daglig verksamhet eller att vara utan sysselsättning.


Tack på förhand!
Jfso Loasjd
Jfso Loasjd
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2021-11-06

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav alixha » 2022-03-02 15:04:46

Eftersom tidigare arbetsledare och chefer har tyckt att du har gjort ett utmärkt jobb så fråga efter bra referenser när du söker nytt arbete. Vad skulle du helst vilja arbeta inom?

Det gör egentligen inte så stor roll om du inte har samma färdigheter som en person som inte har Asperger, du kan ha andra färdigheter som arbetsgivaren värderar lika högt eller högre.

Det kan vara trist att inte ha några likasinnade kollegor på jobbet men det kanske inte behövs?
Du kanske kan hitta andra saker utanför arbetstiden där du kan träffa likasinnade människor som du kan få utbyte av?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Karamell » 2022-03-02 18:14:11

Jfso Loasjd skrev:Jag har svårt att få anställning på jobb p g a att jag har Asperger, nedsatt arbetsförmåga och dem förutsättningar som beror på mitt Asperger.
Varför har du svårt att få jobb om dom tycker du gör ditt jobb utmärkt?


Själv har jag svårt att hitta enkla jobb som kan leda till anställning. JAg har praktiserat på ett ställe i 3 år nu och fortfarande inte fått ens en anställning på 5h trots att dom tycker jag är jättebra. Jag trivs väldigt bra där och kan stället nu, så vet inte om jag ska söka nåt nytt. Vet att jag kan få ett jobb på 50% direkt på ett lager, men tvivlar på att jag orkar jobba så mycket som 50%.

Man känner lätt att man hamnar mellan stolarna när man inte kan jobba 100% men kan jobba litegrann. 25% kanske...

Jag är även på en daglig verksamhet 2x2,5h/veckan, men där är jag för det är så kul.
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Jfso Loasjd » 2022-03-02 19:16:58

alixha skrev:Eftersom tidigare arbetsledare och chefer har tyckt att du har gjort ett utmärkt jobb så fråga efter bra referenser när du söker nytt arbete. Vad skulle du helst vilja arbeta inom?


Vad jag helst skulle vilja arbeta inom vet jag inte om jag kan säga här, när jag är anonym.


alixha skrev:Det gör egentligen inte så stor roll om du inte har samma färdigheter som en person som inte har Asperger, du kan ha andra färdigheter som arbetsgivaren värderar lika högt eller högre.


Ja, det säger andra vuxna till mig också.


alixha skrev:Det kan vara trist att inte ha några likasinnade kollegor på jobbet men det kanske inte behövs?
Du kanske kan hitta andra saker utanför arbetstiden där du kan träffa likasinnade människor som du kan få utbyte av?


Tja, själv tycker jag att likasinnade kollegor på jobbet behövs, eftersom jag är så avundsjuk på andra som har det, och det känns inte lika glatt och trevligt att komma till jobbet när man inte har några likasinnade kollegor. Och hitta andra saker utanför arbetstiden där jag kan träffa likasinnade, jag har precis börjat jobba på det, och det tar lite tid.


Karamell skrev:Varför har du svårt att få jobb om dom tycker du gör ditt jobb utmärkt?


Därför att, varje gång det frågas om anställning, så säger dem att det är något som jag inte kan (och som jag inte kan lära mig), som gör att jag inte kan bli anställd. Med andra ord, arbetsgivare letar fel på mig istället för att ta vara på mina styrkor.


Karamell skrev:Själv har jag svårt att hitta enkla jobb som kan leda till anställning. JAg har praktiserat på ett ställe i 3 år nu och fortfarande inte fått ens en anställning på 5h trots att dom tycker jag är jättebra. Jag trivs väldigt bra där och kan stället nu, så vet inte om jag ska söka nåt nytt. Vet att jag kan få ett jobb på 50% direkt på ett lager, men tvivlar på att jag orkar jobba så mycket som 50%.


Har du, din arbetsförmedlare eller din kontaktperson från din dagliga verksamhet frågat om anställning än? Om ni har det, och de har sagt att det får ges mera tid, då skulle jag säga att de utnyttjar dig, och det är INTE bra. Om ni inte har det, så tycker jag att det verkligen är dags nu, speciellt om det har gått minst sex veckor utan humörsvängningar vad du tycker om ditt jobb. Och om du har nedsatt arbetsförmåga och är i behov av anpassningar, så kan jag glädjande säga att det finns något som heter lönebidragsanställning, om du (inte) känner till det. Och Karamell, när du säger att du samtidigt går på daglig verksamhet för att det är kul, man har inte rätt till daglig verksamhet om man är anställd någonstans. Så om du ska bli anställd på ditt jobb, så måste du skriva ut dig från din dagliga verksamhet.


Men i alla fall, jag kanske inte var så tydlig i mitt originalinlägg på denna tråd, med att jag, Jfso Loasjd, tycker att det känns tråkigt och vemodigt att jobba, p g a att jag har Asperger och nedsatt arbetsförmåga och inga likasinnade kollegor som jag får gott utbyte av, och att jag helt enkelt tycker att det är bättre och roligare för mig att vara ledig, även om jag trivs okej på min nuvarande praktik. Men som sagt, jag vill tycka att det är roligt, trivsamt och meningsfullt att jobba, och ha en glad mun på mitt jobb istället för en rak mun.
Jfso Loasjd
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2021-11-06

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Dalaberger » 2022-03-02 20:08:13

Det kanske är jobbet i sig det är fel på, det kan vara dagar på mitt jobb där jag knappt alls pratar med kollegor men jag jobbar med att vårda patienter. Det är nog motiverande, meningsfullt och roligt i sig. Är jobbet roligt, så behöver inte det sociala vara viktigt men att ha båda är förstås bra.

Sen om nån säger att det är nått du inte kan lära dig låter det som en ursäkt, har man försökt lära dig då?
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Paradox77 » 2022-03-02 21:10:29

Jag kan känna igen mig i att det kan vara svårt att passa in bland normala sociala grupper på arbetet. Dock har jag lärt mig att ge det tid. Det kan ta ett år eller två innan jag börjar smälta in i en grupp och jag finner andra som jag passar ihop med och har genuint roligt med. Men jag kommer ihåg att man blir lätt avundsjuk och bitter när man ser hur lätt andra har för att knyta an efter bara ett par veckor, ibland även dagar.

Sedan finns det en motsägelse i arbete över lag tycker jag. En monoton och enslig arbetsuppgift kan vara rätt behaglig ibland, men det gör mig även understimulerad i slutänden, då jag både behöver få utmaningar för att inte tristessen skall få mig att tappa fokus eller missköta mig, men också har ett socialt behov där kamratskap och skratt är viktiga faktorer.

Idag har jag hittat lite bättre var jag passar in. Jag lyckas blanda både komplexa och utmanande arbetsuppgifter med simpla (i min mening) och statiska. Jag har även upptäckt att en del människor ligger väldigt nära gränsen till olika autistiska beteenden, och även om de inte alltid kanske uppfyller kriterierna hela vägen, kan de duga alldeles utmärkt som bollplank och närmare sociala relationer på arbetet.

Mitt tips är att genuint och utförligt analysera dig själv. Vad som funkar för just dig och vad som passar dig. När du mår bra (jag brukar använda tidsuppfattning här som en fingervisning: om tiden flyger förbi är det positivt, om klockan står stilla är det negativt) och vilka scenarion som faktiskt är bra för dig. Det finns mycket man kan berika sin tillvaro med som inte är ett typiskt arbete. Föreningsliv är en sak, där du kan "arbeta" utan den traditionella formen av en anställning (de flesta föreningar bygger på frivillighet, vilket tillåter dig att balansera din insats efter dagsform), men åtnjuta samma sociala spel och mentala stimulans som på ett arbete.

Jag hoppas detta var till någon hjälp.
Paradox77
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2022-02-27

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Karamell » 2022-03-03 12:13:54

Jfso Loasjd skrev:
Karamell skrev:Varför har du svårt att få jobb om dom tycker du gör ditt jobb utmärkt?

Därför att, varje gång det frågas om anställning, så säger dem att det är något som jag inte kan (och som jag inte kan lära mig), som gör att jag inte kan bli anställd. Med andra ord, arbetsgivare letar fel på mig istället för att ta vara på mina styrkor.

Kan du inte anmäla dom till Diskrimineringsombudsmannen?

Jfso Loasjd skrev:
Karamell skrev:Själv har jag svårt att hitta enkla jobb som kan leda till anställning. Jag har praktiserat på ett ställe i 3 år nu och fortfarande inte fått ens en anställning på 5h trots att dom tycker jag är jättebra. Jag trivs väldigt bra där och kan stället nu, så vet inte om jag ska söka nåt nytt. Vet att jag kan få ett jobb på 50% direkt på ett lager, men tvivlar på att jag orkar jobba så mycket som 50%.

Har du, din arbetsförmedlare eller din kontaktperson från din dagliga verksamhet frågat om anställning än? Om ni har det, och de har sagt att det får ges mera tid, då skulle jag säga att de utnyttjar dig, och det är INTE bra. Om ni inte har det, så tycker jag att det verkligen är dags nu, speciellt om det har gått minst sex veckor utan humörsvängningar vad du tycker om ditt jobb. Och om du har nedsatt arbetsförmåga och är i behov av anpassningar, så kan jag glädjande säga att det finns något som heter lönebidragsanställning, om du (inte) känner till det. Och Karamell, när du säger att du samtidigt går på daglig verksamhet för att det är kul, man har inte rätt till daglig verksamhet om man är anställd någonstans. Så om du ska bli anställd på ditt jobb, så måste du skriva ut dig från din dagliga verksamhet.

Det var inte bestämt om jag skulle få anställning efter ett tag, utan vi har frågat om det senare (för ett par år sen kanske). Dom känner säkert till lönebidrag. Min arbetskonsulent har stadig kontakt med dom. Ska faktiskt träffa henne och en av dom anställda idag på möte. Vi gör ofta såna möten.

Jasså får man inte vara anstäld och samtidigt ha daglig verksamhet, är du säker på det? Men om man bara jobbar 25% t.ex?

Jfso Loasjd skrev:Men i alla fall, jag kanske inte var så tydlig i mitt originalinlägg på denna tråd, med att jag, Jfso Loasjd, tycker att det känns tråkigt och vemodigt att jobba, p g a att jag har Asperger och nedsatt arbetsförmåga och inga likasinnade kollegor som jag får gott utbyte av, och att jag helt enkelt tycker att det är bättre och roligare för mig att vara ledig, även om jag trivs okej på min nuvarande praktik. Men som sagt, jag vill tycka att det är roligt, trivsamt och meningsfullt att jobba, och ha en glad mun på mitt jobb istället för en rak mun.

Jag känner igen mig i att känna sig lite ensam eftersom dom andra har vanlig anställning och inget fuktionshinder så som en själv. Men jag känner mig ju inte ensam så på den dagliga verksamheten.
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Karamell » 2022-03-03 12:20:12

Lite off topic: Det huset där min dagliga verksamhet är har haft verksamhet för intellektuellt funktionshindrade på nerevåningen förut, nu ska nedervåningen bli träffpunkt för psykiskt funktionshindrade istället. (Dansen på nerevåningen kunde störa dom på övervåningen t.ex.) Alltså hela huset kallas träffpunkt istället, även om det vi gör på övervåningen kommer vara kvar.

Då får vi inte dom där flitpengarna eller vad det kallas (10kr/h) längre. Konstiga regler va?
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Karamell » 2022-03-03 12:33:12

Appropå en annan sak, har ni mycket behov av rutiner? Jag har det väldigt mycket, måste ha en sysselsättning att gå till, en viss tid, komma ut, träffa folk. Skulle jag bara gå hemma hela dagarna blir jag jättelat och flummig, även om jag egentligen skulle ha att göra. Känns som NPF-människor ofta har stort behov av rutiner eftersom dom är så dåliga på rutiner.
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Karamell » 2022-03-03 15:18:36

Nu har jag, min praktikplats och min arbetskonsulent kommit fram till att jag ska försöka hitta nåt annat, en anställning eller nåt som kan leda till en anställning. Kanske borde man studera. Känns som jag provat allt i mitt liv vid det här laget, men känner mig också mycket starkare så kanske klarar jag mer nu.

Så svårt det här att hitta jobb när man inte kan jobba så många timmar.

När jag var ung och naiv ville jag jobba med foto och film, men känns som jag är för gammal för att satsa på drömjobbet, skulle kanske inte klara det heller.

Grubblar och grubblar... :-)051


Dock kan jag vikariera för städerskan som ofta är sjuk på min "forna" praktikplats (för 160kr/h, högst 5h/veckan då). Såna pengar betyder ju en hel del.

Jfso Loasjd skrev:man har inte rätt till daglig verksamhet om man är anställd någonstans. Så om du ska bli anställd på ditt jobb, så måste du skriva ut dig från din dagliga verksamhet.

Frågade min arbetskonsulent från Socialtjänsten om det idag och det stämmer inte.
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Flinta » 2022-03-03 16:54:22

Karamell skrev:
Jfso Loasjd skrev:man har inte rätt till daglig verksamhet om man är anställd någonstans. Så om du ska bli anställd på ditt jobb, så måste du skriva ut dig från din dagliga verksamhet.

Frågade min arbetskonsulent från Socialtjänsten om det idag och det stämmer inte.


Det är kanske så att man får ha anställning samtidigt som man har insatsen Daglig sysselsättning enligt SoL? Iallafall brukar man vara välkommen till träffpunktsverksamhet även fast man kanske har en anställning.

Om du Karamell inte får ngn habpeng längre kanske det är din sysselsättning som gått från att vara en LSS insats till att nu vara en SoL insats (Daglig sysselsättning enl SoL ger ingen ersättning, ej heller att deltagande i träffpunktsverksamhet).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Karamell » 2022-03-03 17:39:05

Flinta skrev:
Karamell skrev:
Jfso Loasjd skrev:man har inte rätt till daglig verksamhet om man är anställd någonstans. Så om du ska bli anställd på ditt jobb, så måste du skriva ut dig från din dagliga verksamhet.

Frågade min arbetskonsulent från Socialtjänsten om det idag och det stämmer inte.


Det är kanske så att man får ha anställning samtidigt som man har insatsen Daglig sysselsättning enligt SoL? Iallafall brukar man vara välkommen till träffpunktsverksamhet även fast man kanske har en anställning.

Om du Karamell inte får ngn habpeng längre kanske det är din sysselsättning som gått från att vara en LSS insats till att nu vara en SoL insats (Daglig sysselsättning enl SoL ger ingen ersättning, ej heller att deltagande i träffpunktsverksamhet).

Jag hade SoL förut, då även den där tiokronan. Nu har jag LSS sen en tid tillbaka. Och att vara på en träffpunkt får man ju ingen lön för såklart, men tycker det är konstigt eftersom den dagliga verksamheten inte kommer förändras, bara att det döps om till träffpunkt.
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Flinta » 2022-03-03 18:45:44

Karamell skrev:
Flinta skrev:
Karamell skrev:
Frågade min arbetskonsulent från Socialtjänsten om det idag och det stämmer inte.


Det är kanske så att man får ha anställning samtidigt som man har insatsen Daglig sysselsättning enligt SoL? Iallafall brukar man vara välkommen till träffpunktsverksamhet även fast man kanske har en anställning.

Om du Karamell inte får ngn habpeng längre kanske det är din sysselsättning som gått från att vara en LSS insats till att nu vara en SoL insats (Daglig sysselsättning enl SoL ger ingen ersättning, ej heller att deltagande i träffpunktsverksamhet).

Jag hade SoL förut, då även den där tiokronan. Nu har jag LSS sen en tid tillbaka. Och att vara på en träffpunkt får man ju ingen lön för såklart, men tycker det är konstigt eftersom den dagliga verksamheten inte kommer förändras, bara att det döps om till träffpunkt.


Ok :-)Happy Är träffpunkten på "ditt våningsplan", den som du är på nu, i sådana fall enbart för personer som beviljats Daglig verksamhet enligt LSS?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Vildsvin » 2022-03-03 21:24:16

Paradox77 skrev: Det finns mycket man kan berika sin tillvaro med som inte är ett typiskt arbete. Föreningsliv är en sak, där du kan "arbeta" utan den traditionella formen av en anställning (de flesta föreningar bygger på frivillighet, vilket tillåter dig att balansera din insats efter dagsform), men åtnjuta samma sociala spel och mentala stimulans som på ett arbete.


Så fungerade föreningslivet förr. På många håll har dock kommunen och Arbetsförmedlingen uppvaktat föreningarna att låta "personer som står långt från arbetsmarknaden" praktisera hos dem. Ofta då personer med ganska omfattande psykosocial problematik. Vilket resten av föreningens medlemmar i längden inte orkar med. Man är ju i första hand med för att ha kul och inte för att obetalt delta i ett projekt för att dölja arbetslösheten.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Karamell » 2022-03-03 22:02:53

Flinta skrev:Ok :-)Happy Är träffpunkten på "ditt våningsplan", den som du är på nu, i sådana fall enbart för personer som beviljats Daglig verksamhet enligt LSS?

Finns nog både genom LSS och SoL tror jag.
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Fretshi » 2022-03-04 12:48:41

Jag tänker att man ibland måste testa olika saker, vissa saker är ju bättre andra sämre, men vågar man inte försöka saker i livet så kommer man ingen vart, man kan bli uttråkad då med.

Förmågan att misslyckas känns som en stor sak att utveckla i livet.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav slackern » 2022-03-04 12:59:45

Har någon varit inne på lönebidrag eller en anställning via Samhall? Det kan ju annars vara ett alternativ där dom tar hänsyn till din funktionsnedsättning.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Karamell » 2022-03-04 18:04:09

slackern skrev:Har någon varit inne på lönebidrag eller en anställning via Samhall? Det kan ju annars vara ett alternativ där dom tar hänsyn till din funktionsnedsättning.

Man har ju hört att dom är dåliga och inte tar hänsyn till handikappen.
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav slackern » 2022-03-04 18:16:43

Karamell skrev:
slackern skrev:Har någon varit inne på lönebidrag eller en anställning via Samhall? Det kan ju annars vara ett alternativ där dom tar hänsyn till din funktionsnedsättning.

Man har ju hört att dom är dåliga och inte tar hänsyn till handikappen.


Du ska nog inte lita på allt du läser på socialamedier eller snyftreportage i tidningarna utan pröva själv för att bilda din egen uppfattning.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag känner att det är meningslöst för mig att arbeta

Inläggav Karamell » 2022-03-04 18:23:32

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:Har någon varit inne på lönebidrag eller en anställning via Samhall? Det kan ju annars vara ett alternativ där dom tar hänsyn till din funktionsnedsättning.

Man har ju hört att dom är dåliga och inte tar hänsyn till handikappen.


Du ska nog inte lita på allt du läser på socialamedier eller snyftreportage i tidningarna utan pröva själv för att bilda din egen uppfattning.

Har hört det av en annan också. Det är inte bara städ som gäller inom Samhall eller? Just städ är så tråkigt.
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in