Jag har astma

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag har astma

Inläggav Lilla Gumman » 2010-12-29 20:13:36

Hej!

Jaha. Så var det sagt. Jag har astma. Lite känsloladdat att skriva om på ett forum så här, men jag vill ändå göra det.

Jag har i åratal haft lätt för att bli andfådd, bara jag gör det minsta lilla. Och fastän jag inte är trött. När jag sökte för detta 2008 skrattade läkaren åt mina antydningar och hävdade att allt berodde på min övervikt. Han sa att jag var tvungen att gå 2000 steg efter varje måltid, annars skulle jag aldrig gå ner i vikt.

Nu idag fick jag träffa en astmasköterska som tog mig på allvar. Jag fick blåsa först i ett vanligt rör, då blåste jag 270. Sen fick jag instruktioner och fick blåsa på olika vis i ett munstycke kopplat till en dator. Jag har en lungkapacitet på cirka 54%.

Jag hostar så fort jag rör mig och jag ska få luftrörsvidgande medicin så att hostan förhoppningsvis försvinner. Den 7 januari ska jag träffa en läkare som skriver ut medicin som jag ska inhalera. Två doser på morgonen och två på kvällen. Borsta tänderna efteråt. Sedan svälja med några klunkar vatten.

Hostan började i höstas, och jag har hostat så förskräckligt i stallet när jag har ridit. Jag frågade om jag ska undvika att rida. Astmasköterskan sa att det inte kunde ha något samband eftersom jag ridit i nästan fem år nu, i så fall skulle jag ha fått besvären tidigare.

Jag fick en förkylning, så kallad sexveckorshosta, i september eller något sånt och det kan ha dragit igång det hela. Jag beskrev också problemen vi har haft med mögellukt i trapphuset och det kan också vara en orsak.

Astmasköterskan sa att det går att testa ifall man är överkänslig mot mögel. Den 7 januari när jag ska till läkaren ska jag ta upp ifall jag kan få ett allergitestg som visar ifall jag är känslig för mögel. Egentligen borde jag testa damm, kvalster och katter också, men det går läkaren säkert inte med på. Det är samma läkare som maken har gått till, och eftersom läkaren sa till maken att han inte kunde få göra ett allergitest är det är inte alls säkert att jag får bli testad. Men astmasköterskan har i alla fall skrivit mögel i sina papper, får se om det hjälper.

Det är lite omtumlande men jag är vid gott mod. Det finns mediciner mot astma, och jag kan ha ett gott liv ändå.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Selma » 2010-12-30 18:30:38

Amerikanska forskare har visat att
övervikt och högt midjemått är korrelerat
med ökad förekomst av astma hos
kvinnor. Rönen presenteras i tidskriften
Thorax.

http://www.lakartidningen.se/store/arti ... 5/2829.pdf

Vid övervikt begränsas thorax förmåga att utvidga sig samtidigt som trycket ökar mot lungbaserna. Lungornas förmåga att utvidga sig begränsas därför, vilket leder till minskad lungvolym, bland annat i form av lägre expiratorisk reservvolym, den mängd luft som går att andas ut efter en normal utandning.


https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/ ... lungvolym/

Intressant samband.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Lilla Gumman » 2010-12-30 22:45:54

Hej!

Intressanta länkar, Selma. Tack!

Jag har dock inte andningsuppehåll när jag sover. Jag snarkar bara när jag ligger på rygg, men eftersom jag för det mesta ligger på sidan när jag sover snarkar jag inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav tyskamama » 2010-12-31 0:47:58

jag har också astma ..... det går att leva med det bra ..... men första gången man hör det låter det förskräkligt tycker jag .....
jag blir arg när jag hör att en engång non läkare tar en inte på allvar för att man har övervikt ...... han måste jo kontrollera först ..... sen kan han säger om det är så ..... arg .....
massor med kramar till dig ..... hoppas det blir snabbt bättre med hostan när du fått medsen
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav Thurizas » 2010-12-31 1:13:27

Hejsan Lilla Gumman

Jag har astma och har inte alls tänkt i de banor du verkar ha tänkt här. Ett bevis på hur olika vi människor verkligen kan vara antar jag.
Till en början tolkade jag det du skrev som om du fått en dödsdom. :oops:

Efter jag läst om det du skrivit några gånger så insåg jag att detta snarare är oro du känner och att astma kanske är tämligen främmande för dig.Något otäckt.
Men jag lovar att det går att leva ett helt normalt liv med det.

Min astma visar sig främst på våren/sommaren då allt pollen härjar. Jag har även ansträngningsastma. Detta går att lindra enkelt för mig om jag värmer upp lungorna innan jag rör mig ordentligt och jag tar sällan medicin för detta. Förutom i pollentider då det är mina allergier som triggar + överparfymerade tjejer/killar.

Att astma skulle höra ihop med övervikt var för mig tämligen främmande.
Men jag vet att den känns värre då jag varit "större". Den är nog lättare att upptäcka då(?) Din första läkare där som inte tog dig på allvar gjorde ett grovt fel enligt mig.

Då jag fick reda på att jag hade astma så var jag långt ifrån överviktig och var väldigt aktiv i diverse sporter.

Varför jag fick astma kan jag bara spekulera i.Dock så rökte mina båda föräldrar tonvis och jämt inomhus och jag är allergisk mot rök. Det triggar min astma helt enkelt.

Ansträngningsastman är lättast att undvika och kräver sällan medicin sedan jag lärde mig att värma upp ordentligt innan aktivitet.

Den sköterska du kommer träffa kommer nog ge dig en hel del info du kan behöva utifrån vad för sorts astma du har.

Jag har haft/har vänner med astma och alla är väldigt aktiva, det behöver inte alls sätta "käppar i hjulen" för dig på något sätt framledes för att du ska kunna leva som du vill.

Gott nytt år till dig och lycka till :)
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Lilla Gumman » 2010-12-31 9:54:15

Hej!

Nej, rädd är jag inte alls. Skrämmande är det inte heller. Bara skönt att få veta varför jag flåsar så hela tiden och blir andfådd så fort jag rör mig.

Men det är klart att det var omtumlande.

Min ansträningningsastma har gjort att jag inte kan gå fort och ta ut mig ordentligt, vilket har gjort att jag varken har förbättrat konditionen eller gått ner i vikt när jag har försökt träna. Jag har blivit flåsig bara av att typ vända mig i sängen, astmasköterskan sa att även om man är tjock och har dålig konditon så blir man inte så flåsig. Får jag bara rätt sorts medicin så att jag kan gå i rask takt utan att bli flåsig eller springa på fotbollsträningen blir det roligare att träna.

Jag har dålig blodcirkulation i kroppen också, vilket jag glömde tala om för astmasköterskan. Men det kan också ha med ansträngningsastman att göra, har jag förstått av det jag har läst på nätet. Jag har alltid snabbt fått mjölksyra när jag t.ex. sträcker ut en arm och har lätt fått träningsvärk, vilket jag själv har skyllt på min CP-skada. På fotbollsträningen har jag väldigt lätt fått mjölksyra i vaderna när jag har tagit i lite. Och när jag har gått har jag jag fått mjölksyra i vaderna redan efter mindre än en kilometers lunkande. Med tanke på att jag har ont i korsryggen så kan jag inte gå så fort, och jag har ändå mjölksyra och flåsar.

Jag hoppas också att läkaren jag ska till den 7 januari kan röntga ryggen. Jag har ont i korsryggen när jag går ut och går eller om jag står still ett tag. Jag fick till och med lite känningar idag när jag stod upp och duschade. Så jag tror definitivt att en kota har hamnat snett eller nåt sånt. Det blir ju värre ont ju mer jag går och jag verkar inte kunna träna upp ryggen genom att gå eller röra mig på andra vis. Därför ska jag kräva en undersökning av ryggen. Givetvis kan det ha att göra med övervikten, men eftersom det hindrar mig från att gå som jag vill måste någon titta på det.

Jag är fast besluten att ta hand om min kropp nu. Förut har det bara varit att kämpa på och blir det inte bättre så är det bara att acceptera och göra det bäst av situationen. Nu är det slut med det. Jag är värd att må bra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2010-12-31 10:24:07

Hej!

tyskamama skrev:jag har också astma ..... det går att leva med det bra ..... men första gången man hör det låter det förskräkligt tycker jag .....
jag blir arg när jag hör att en engång non läkare tar en inte på allvar för att man har övervikt ...... han måste jo kontrollera först ..... sen kan han säger om det är så ..... arg .....
massor med kramar till dig ..... hoppas det blir snabbt bättre med hostan när du fått medsen


Jag minns att alla var oroliga för mig redan 2008. Då flåsade jag bara jag gick över ett rum. Men läkaren hävdade att jag bara hade dålig kondition och behövde gå ner i vikt.

Nu under hösten har jag hostat så förskräckligt när jag har ridit. En man med stroke har alltid en assistent med sig, och den assistent som oftast är med har sagt till mig att det låter som ansträngningsastma. Därför sa jag till maken att han skulle beställa en läkartid åt mig så jag får kolla upp det. Han var själv till läkaren för att kolla upp något. Och då påtalade han detta med min andtäppa för läkaren. Det dröjde sen inte länge förrän jag fick en kalllse till astmasköterskan.

Jag är inte van att träffa snälla människor i vården. Att bli trodd.

En gång för kanske nio år sen hade jag skrivit ner lite på ett A4 och tog med det till min läkare. När jag kom dit ville läkaren inte se på lappen. Han tog den, lade den upp och ner och sade åt mig att berätta med mina egna ord i stället. Jaha, allt jag ville säga kom kanske inte med för lappen jag hade med som minnesstöd fick jag inte titta på.

Jag har också varit med om att läkare har sett i min journal att jag har Asperger syndrom, och så blir de extra övertydliga.

Men ibland får jag träffa läkare som är riktiga pärlor. Hoppas den jag ska träffa nästa fredag är en sån.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Selma » 2010-12-31 10:57:53

Lilla Gumman skrev:Jag har dock inte andningsuppehåll när jag sover. Jag snarkar bara när jag ligger på rygg, men eftersom jag för det mesta ligger på sidan när jag sover snarkar jag inte.

Snarkning är absolut vanligast i ryggläge. Har aldrig hört talas om någon som ligger på sidan och snarkar.
Innan apnéskenorna fanns brukade man rekommenderas att sy fast knappar, bollar eller liknande i pyjamasryggen, just för att man skulle hindras att falla över på rygg.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Lilla Gumman » 2010-12-31 15:14:52

Hej!

Jodå. Jag har hört de som snarkar hur de än ligger. Och jag brukar sällan falla över på rygg, utan ligger på sidan. När jag rör mig i sömnen så är det från den ena sidan till den andra. Snarkning är därför inget problem för mig.

Dock är övervikten inte bra, jag har svårt att gå ner i vikt men ger inte upp.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav vallesmamma » 2010-12-31 17:36:47

Jag har också astma.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav vallesmamma » 2010-12-31 17:57:33

Jag är inte överviktig, snarkar dock.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-07 17:59:58

Hej!

Idag fick jag min astmamedicin. Jag ska först ta Bricanyl och sen Pulmicort morgon och kväll. Bricanyl ska jag även ta 20 minuter före ansträngning.

Min läkare sa också att jag skulle cykla på motionscykeln en timme om dagen, varav minst en halvtimme ska vara på 70% av min maxpuls (som i mitt fall ligger på 120). Jag har ju tränat förut men har inte legat på 120 i puls.

Jag och min man har bestämt oss för att tillsammans med en kompis gå ut och gå i rask takt en timme klockan 19.00 varje dag (om vi inte har förhinder) men i början ska vi gå bara en halvtimme så att vi vänjer oss.

På söndagar tränar jag fotboll en timme. Blir det för mycket att först cykla en timme på förmiddagen, sen en timmes fotbollsträning på eftermiddagen och en timmes promenad på kvällen?

På måndagar rider jag i 45 minuter. Då blir det cykla en timme på förmiddagen, rida på eftermiddagen och så promenaden på kvällen. Låter det mycket? Varannan måndag är jag upptagen på kvällen och kan inte gå klockan 19.00, då kan jag eventuellt gå en rask promenad 20.15.

Det blir ett himla pusslande för att få motionen och maten att passa in i det vanliga livet, men det går väl på nåt sätt. Jag ska äta sex gånger om dagen. Och så all denna motion.

På lördagar brukar jag alltid lyssna på Melodikrysset mellan 10.00 och 11.00. Sen är det dags att börja laga lunch. Klockan 16.00 ska vi gå den där promenaden med en kompis, sen går vi in till henne och har pysselkväll. Om jag motionscyklar direkt efter lunchen blir det lite tajt med tanke på promenaden (går hemifrån cirka 15.45). Är det bättre att ställa klockan på 08.00, äta frukost, ta astmamedicinen och motionscykla en timme före Melodikrysset?

För övrigt blir jag genomsvett på en gång. Jag kan ju inte hålla på och duscha eller bada efter varje gång jag har rört på mig, för det torkar ju ut huden att göra det 2-3 gånger per dag. En gång om dagen måste räcka.
jag har redan torr hud som det är.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in