Jag - en universitetslärare med AS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag - en universitetslärare med AS?

Inläggav glufs » 2012-09-27 20:30:48

Hej!

Jag har trott mig ha AS sedan jag som tjugoåring läste Gunilla Gerlands bok 1996, dvs långt innan det blev vanligt att tillhöra en "bokstavskategori". Jag skriver under på i princip allt som svenska Wikipedia skriver som kännetecken, liksom det som Steppenwolf nyligen skrev här på sidan och jag ser dessutom samma beteende hos flera nära släktingar, så min personlighetstyp (vad den nu är) är med all säkerhet medfödd. AS skulle också kunna ge ett svar på varför jag varit så känslig för beröring (jag tyckte till och med att det var obehagligt att se bilder av krukor på tv), haft usel motorik och så vidare som liten.

En sak skiljer mig från schablonbilden av aspergare: jag älskar att stå på scen och att undervisa. Jag arbetar som lärare på en högskola och är väldigt omtyckt (senast idag fick jag ett mail där en student tackade mig och sade att jag den i särklass bästa läraren på högskolan). Skälet till att jag är omtyckt är inte att jag är exceptionellt kunnig inom mina ämnen (det finns många adjunkter och lektorer som är kunnigare än jag) utan att jag verkligen bryr mig om och ser mina studenter. Varje föreläsningspass är för mig som en rockarena och jag känner att jag vill göra mina studenter glada och att de ska växa som människor.

På samma sätt har jag alltid gillat föreningsliv och satt i en rad styrelser redan som tonåring. Jag är bra på att få min vilja igenom vid sammanträden (genom en blandning av retorik och strategi gissar jag) och liknande och jag undervisar till och med inom sådana ämnen (samt IT).

Jag har också i ordets rätta bemärkelse stått på scen och sjungit i musikaler, spelat teater och spelat i band. Jag älskar verkligen att göra det.