Jag behöver egentligen inte boendestöd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag behöver egentligen inte boendestöd

Inläggav Simpan27 » 2019-01-18 15:03:18

Hejsan

Jag har nu fått boendestöd men det känns inte som jag behöver det egentligen. Fixar städning,matlagning och hygien själv. Gå och handla kan jag också göra själv. Jag ansökte mest om boendestöd för att jag kände mig ensam och behövde bli mer social. Kan boendestöd hjälpa till med det att bryta ensamheten? Och hur många av er trivs med att ha boendestöd?
Simpan27
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2017-08-03

Jag behöver egentligen inte boendestöd

Inläggav Alien » 2019-01-21 3:39:20

Kan boendestödet följa med dig ut på aktiviteter? Kan du sitta och prata med hen? Om inte, är det kanske en ledsagare el kontaktperson du behöver i stället.

En boendestödjare ska ju förutom det du räknar upp kunna hjälpa dig att komma igång med fler saker om du lider av igångsättningssvårigheter, t ex betala räkningar, ta kontakt med myndigheter etc.

Andra trådar om boendestöd:

boendestod-passiviserande-och-ett-hinder-for-normalt-liv-t45793.html
problem-med-boendestodjare-etc-t12594.html
boendestod-omrostning-t6665.html
boendestodjare-som-jobbar-pa-olika-satt-t21903.html
boendestod-t31077.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag behöver egentligen inte boendestöd

Inläggav kiddie » 2019-01-21 5:12:19

Håller med. Rent formellt är det kontaktperson som ska vara ett socialt stöd. Men ibland sammanblandas roller så kontaktperson hjälper praktiskt och att boendestöd är för det sociala. Det behöver inte vara fel om det är så att det funkar bättre än som det egentligen ska vara.

Sedan beror det oxo på vad man klarar galant och vad man nätt och jämnt klarar. En del tycker inte de förtjänar stöd för att de klarar det om de verkligen anstränger sig. Men deras livskvalitet kanske blir bättre med lite stöd. Då tycker jag man får ta det om man vill.

Jag klarar oxo att t ex städa, men jag har ett starkt undvikandebeteende kring det. Boendestödet har hjälpt mig att avdramatisera städningen. Mitt boendestöd pratar ganska lite, så det är inte mycket till socialt utbyte. Men det beror säkert mellan orter och arbetsmodeller.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in