"Jag bara tvingar mig lite", roman om tjej med tvångssyndrom

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Jag bara tvingar mig lite", roman om tjej med tvångssyndrom

Inläggav Alien » 2014-06-07 3:46:57

Romanen Jag bara tvingar mig lite av Maja-Stina Fransson har självbiografiska inslag. Hon har själv haft tvångssyndrom.

Ett duschtvång som började i 11-12-årsåldern:

UNT skrev:Efter skolan däremot måste hon ­duscha, då var hon riktigt smutsig.

Men det var inte synlig smuts, inte gräs eller jord från fotbollsträningen som måste bort. Det var kroppen som var oren. Inte minst när hon duschat ­efter gymnastiken måste hon ­duscha igen direkt när hon kom hem. Att ­duscha i skolans omklädningsrum räckte inte. Hade hon följt med till affären efter eftermiddagsduschen måste hon duscha en gång till när hon kom hem.

Huvudet hade hon tankemässigt indelat i sektioner och alla måste schamponeras. Att vara så systematisk tog tid och det gick åt mycket schampo.

” Det blir en kompromiss i badrummet. Jag vet att mamma klockar och står där utanför om tio minuter. Jag sköljer därför ur min pågående schampo-omgång. Jag får tillgodoräkna mig hela omgången. Men jag har två kvar. Plus balsam och duschtvål. Nu är det bråttom. Nu är det fasligt bråttom, men samtidigt otroligt fokuserat. Och det är jag bra på.”
http://www.unt.se/leva/maja-stina-dusch ... 36132.aspx

Givetvis ledde detta till bråk och gräl med familjen. Hon skulle ha velat läsa om andra med tvångstankar då, hon trodde att hon var ensam om det.

Hon delade upp sin omgivning i rena och smutsiga människor. När hon kom i ­vissa situationer blev det problem. Hon sov helst inte över hos kompisar, de fick bo hos henne i stället.

– Det där med klasskompisar kunde vara lite besvärligt. Några luktade svett och jag funderade över vilka som inte tvättat händerna efter att de varit på toa­letten. Och när man skulle leka ryska­ posten och pussa killar blev det också jobbigt, säger Maja-Stina.

En gång höll hon på att bli avslöjad av en kompis.

– Jag gick omkring och höll ­händerna knutna mot bröstet, i stället för att låta dem hänga längs med benen som hade varit normalt, säger hon och drar upp händerna för att visa positionen.

Snabbt drar hon ner dem, precis som hon gjorde den där gången när hennes kompis tyckte hon betedde sig konstigt. Själv tyckte hon att byxbenen var smutsiga.


Det brukar sägas att föräldrar (mammor mest) inte ska tjata, då blir det bara värre. Men Maja-Stina säger tvärtom:
– Min familj gjorde helt rätt som störde­ mina ritualer hela tiden. Mamma­ la sig i mest. De som var jobbiga då är dem som jag tackar i dag. Min familj var jätteviktig för att jag skulle kunna ta mig ur mitt tvångsbeteende. Maja-Stinas råd till föräldrar som ser att deras barn har liknande tvångsbeteende: Acceptera det inte och ta de konflikter som kan uppstå.


Idag tror hon att detta tvångsmässiga tvättande handlade om att få kontroll.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag bara tvingar mig lite", roman om tjej med tvångssyndrom

Inläggav Cerasifera » 2014-08-01 17:51:44

Den låter intressant. Jag skulle nog kunna läsa den. Är intresserad av att veta mer om ämnet.
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in