Jag är trött på livet just nu

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag är trött på livet just nu

Inläggav Humla » 2017-02-15 12:57:37

Jag är en väldigt lyckligt lottad människa.

Jag har många omkring mig som älskar mig och vill mig väl.

Ändå är jag så less.

Jag är gift sedan några år tillbaka och vi har husdjur, vi har pratat om att skaffa barn och det är något som vi båda önskat väldigt mycket.

Men den här veckan blev jag förkyld och orkade inte ta hand om någonting så min man fick sköta allt.
Han blev irriterad och klagade, trors att jag ör sjuk kändes det som om han tyckte att jag bara överdrev och latade mig.

Det låter kanske fånigt men jag känner mig oerhört sårad över hans reaktion.
Jag har många gånger sagt att trots att jag alltid drömt om att bli mamma så är jag rädd för att inte klara av ansvaret.

Då säger han alltid " Men vi är ju två, du har mig!"

Men det han inte verkar förstå är att vi inte alltid är två.

När jag mår som sämst eller blir sjuk, då är det bara han kvar ich han måste göra allt själv.

Jag är ledsen och känner mig helt slut.
Jag vet att jag älskar min familj och mitt äktenskap är bra, men stunder som denna känner jag att det inte fungerar.

Då fantiserar jag om att hitta nya hem åt våra hundar, där de blir väl omhändertagna.
Och att min man hittar någon bättre än mig som kan göra honom lycklig.

Att vännerna och familjen ska glömma mig så att jag kan fly iväg.

Bo ensam utan mänsklig kontakt och bara äta godis tills jag dör av näringsbrist eller något.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Jag är trött på livet just nu

Inläggav Kotten » 2017-02-15 14:27:10

Citat från en bok jag läste för länge sedan:

Jag föreställer mig att jag kommer att bli tvungen att leva i största avskildhet. Om man är vidrig bör man inte utsätta andra människor för sin vidrighet. Man kan skaffa sig ett ensamt arbete som lokförare eller fyrvaktare, man kan und-vika att ha relationer, man kan leva ensam. Det lär inte bli svårt. Jag kan inte föreställa mig att någon någonsin kommer att vilja ha med mig att göra.
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Jag är trött på livet just nu

Inläggav alixha » 2017-02-15 15:12:50

Har du pratat med honom om det och förklarat hur du kände när han blev irriterad?

Det kan också vara så att han egentligen var irriterad på något annat men så lät han det gå ut över dig, det kan ju hända ganska ofta i förhållanden men man pratar inte så mycket om det.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Jag är trött på livet just nu

Inläggav nescio » 2017-02-15 15:36:25

Med lite ändringar låter det vettigare:
Jag föreställer mig att jag kommer att bli tvungen att leva i största avskildhet. Då alla andra människor är vidriga bör man inte utsätta sig för deras vidrighet. Man kan skaffa sig ett ensamt arbete som lokförare eller fyrvaktare, man kan undvika att ha relationer, man kan leva ensam. Det lär inte bli svårt. Jag kan inte föreställa mig att jag någonsin kommer att vilja ha med någon annan att göra.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Jag är trött på livet just nu

Inläggav Humla » 2017-02-15 20:39:47

alixha skrev:Har du pratat med honom om det och förklarat hur du kände när han blev irriterad?

Det kan också vara så att han egentligen var irriterad på något annat men så lät han det gå ut över dig, det kan ju hända ganska ofta i förhållanden men man pratar inte så mycket om det.


Jo det var vad han sa med.

Och jag förstår, och jag älskar honom och vill självklart inte lämna varken honom eller mina hundar.

Bara önskar att det gick att stanna upp tiden.

Jag behöver alltid vila. Jag orkar så lite men vill så mycket.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Jag är trött på livet just nu

Inläggav alixha » 2017-02-16 18:14:20

Humla skrev:
alixha skrev:Har du pratat med honom om det och förklarat hur du kände när han blev irriterad?

Det kan också vara så att han egentligen var irriterad på något annat men så lät han det gå ut över dig, det kan ju hända ganska ofta i förhållanden men man pratar inte så mycket om det.


Jo det var vad han sa med.

Och jag förstår, och jag älskar honom och vill självklart inte lämna varken honom eller mina hundar.

Bara önskar att det gick att stanna upp tiden.

Jag behöver alltid vila. Jag orkar så lite men vill så mycket.


Jag förstår vad du menar. Hoppas att det blir bättre snart och att ni kan ha förståelse för varandras mående.
Det kan vara riktigt tufft att må dåligt samtidigt som ens partner inte heller är på topp men om man pratar mycket och lite till så brukar det lösa sig i slutändan.
Ta vara på varandra!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Jag är trött på livet just nu

Inläggav Humla » 2017-02-16 19:03:53

alixha skrev:
Humla skrev:
alixha skrev:Har du pratat med honom om det och förklarat hur du kände när han blev irriterad?

Det kan också vara så att han egentligen var irriterad på något annat men så lät han det gå ut över dig, det kan ju hända ganska ofta i förhållanden men man pratar inte så mycket om det.


Jo det var vad han sa med.

Och jag förstår, och jag älskar honom och vill självklart inte lämna varken honom eller mina hundar.

Bara önskar att det gick att stanna upp tiden.

Jag behöver alltid vila. Jag orkar så lite men vill så mycket.


Jag förstår vad du menar. Hoppas att det blir bättre snart och att ni kan ha förståelse för varandras mående.
Det kan vara riktigt tufft att må dåligt samtidigt som ens partner inte heller är på topp men om man pratar mycket och lite till så brukar det lösa sig i slutändan.
Ta vara på varandra!


Tack så mycket, det hjälpte verkligen.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in