Jag är nära på att ge upp (börjat på en förberedande kurs)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag är nära på att ge upp (börjat på en förberedande kurs)

Inläggav Sadistic » 2013-12-09 17:20:28

Hejsan jag är rätt ny här och tänkte testa och se om det finns några här med goda råd ..

Jag har börjat på en förberedande kurs för 3d grafik på folkhögskola, jag var orolig i början för -

1: nystartad kurs
2: jag känner läraren och han är inte bra på att vara tydlig

Efter en del grunnande så bestämmer jag mig att börja, för mycket har ju ändrats sedan jag slutade på konst. Jag hade fått concerta för min ADHD och kände mig mer fokuserad och kunde få saker gjorde, och var allmänt glad.

När jag väl börjat började jag bli sjuk, då efter ett års användande av concerta så började jag reagera fel på den och fick en del jobbiga biverkningar ( yrsel, illamående, andningsbesvär etc )och blev tvingad att byta medicin. Jag var väldigt rak på sak när jag sa detta till läraren, att jag troligen skulle ha problem med ork osv. Men det skulle inte vara några problem, dom hade till och med en stöd lärare för att kunna hjälpa till då det blev tungt. Jag kände mig rätt trygg med det och fortsatte, sedan började det gå neråt.

Uppgifter ändrade datum, förflyttades, förklarades dåligt, eller blev borttagna helt. Samtidigt jämför läraren oss med ettorna på universitetet och påpekar att om vi inte klarar oss här så kommer vi aldrig klara oss på universitetet eller på ett jobb, vilket resulterar att jag stressar ännu mer. Stödläraren kan inte hjälpa allt för mycket då han själv inte vet vad min lärare menar ELLER ändrar, samt även om han är snäll så verkar han inte förstå mig heller. Vilket är jobbigt då jag då helt plötsligt inte har nån jag kan prata med... Eftersom det går inte få ut något rent svar från läraren även om jag frågar rakt ut

Jag ska egentligen bara gå 50% men som det är nu är det i princip 100%, och jag känner förtvivlat hur saker rinner iväg och jag tappar helt kontrollen. Just nu har jag inga sätt att ta det lugnt, vilket resulterar i förlust av sömn och ork. Vilket i sin tur gör grund situationen värre.. Jag vill verkligen inte gå in i väggen igen och jag vet att jag måste vara försiktig men vad ska jag göra?

Hittils har jag fått en hel del hjälp av TEXAs ( Aspergares rätt till examina, eller hur det stavas ?) men det känns fel att gå till dom varje gång något går fel...

Vad ska jag göra? detta ska ju vara en förberedande kurs, så jag ska ha det bättre när jag väl söker till universitetet. Men som det känns nu så tävlar vi med universitets ettorna, men inte alls med samma 'förutsättningar' i både program och kunskap. Jag vet inte hur jag ska göra, det känns bara som allt blir fel.

Ledsen för wall of text, det känns bara så fel och jag vet inte var det är fel. Om det är på mig, läraren, eller vad.



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Jag är nära på att ge upp

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 17:31:24

Kolla vad universitet egentligen kräver. Plocka rätt på kursplanen för din utbildning och läs in detta själv. Kringgå din lärare helt enkelt.

Enklast kanske dock är att byta lärare, klass eller skola.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är nära på att ge upp

Inläggav Sadistic » 2013-12-09 17:43:28

plåtmonstret -

Allt universsitetet kräver på att komma in är matte b, men den här kursen är så man lär sig program osv i förtid så man slipper lära sig dom samtidigt.

Och det finns ingen annan skola här med 3D grafik, och jag behöver tyvärr extra stödet. Klarar inte av att sitta hemma och studera jag tappar fokuset helt :c
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Jag är nära på att ge upp

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 17:49:45

Låter som Matte B är en enkel sak för dig. Så då återstår vad som krävs i övrigt?
Den effektivaste strategin för att ta sig in brukar vara att höja medelbetyget oavsett ämne. Vilket innebär att systemet premierar att man lägger mycket arbete på många lätta ämnen.

Du behöver inte stanna hemma. Utan läs in programmet vid sidan av så att du ligger före undervisningen och därmed inte blir så beroende av den. Om lektionen inte ger något kan du t.om läsa på lektionen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är nära på att ge upp

Inläggav Sadistic » 2013-12-09 17:57:03

Tyvärr inte, jag har diskalkylie ( stavning? ) MEN jag får hjälp av TEXAs för den.

Det mesta vi ska göra är rena föremål osv, vet inte heller vad folk tycker om jag inte gör det som ska göras på lektion. En gång i veckan har vi en gästlärare från universitetet som går igenom allt i programmet vi ska göra ( zbrush ) vilket är lite jobbigt. enda chansen att få hjälp också som faktist hjälper, för den andra läraren kan inte programmet.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Jag är nära på att ge upp

Inläggav Moggy » 2013-12-09 18:10:37

Sadistic skrev:Uppgifter ändrade datum, förflyttades, förklarades dåligt, eller blev borttagna helt. Samtidigt jämför läraren oss med ettorna på universitetet och påpekar att om vi inte klarar oss här så kommer vi aldrig klara oss på universitetet eller på ett jobb, vilket resulterar att jag stressar ännu mer.



Förmodligen kommer det att vara likadant på högskolan. Att kurserna är ganska röriga och med oklara besked där man inte riktigt vet vad som gäller. Det är inte så att allt funkar jättebra på högskoleutbildningar så det ligger nog nåt i vad läraren säger.

Om du inte klarar av att sitta hemma och plugga på egen hand och du inte klarar av oklara besked så är risken stor att du kommer få det jobbigt med studierna på högskolan.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Jag är nära på att ge upp

Inläggav Sadistic » 2013-12-09 18:42:11

Moggy -

Jag vet att det kommer vara svårt på universitetet, men samtidigt så tror jag att jag kommer ha helt andra verktyg till mitt förfogande. Just nu känns det som att det vi bland annat får är fel verktyg som inte hjälper oss att nå det mål som vi ska nå.

Det är svårt att beskriva, det är lite som att man får en högaffel när man ska skyffla sand - visst går det men det går inte så bra som med en spade.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Jag är nära på att ge upp

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 18:47:32

På vilket sätt är det fel verktyg?

Egen erfarenhet av universitet/högskola är mycket klara besked, men ingen handhållning. Man får kursplan, mål, läromedel och schema klart fastlagt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är nära på att ge upp

Inläggav Moggy » 2013-12-09 19:28:34

Sadistic skrev:Moggy -

Jag vet att det kommer vara svårt på universitetet, men samtidigt så tror jag att jag kommer ha helt andra verktyg till mitt förfogande. Just nu känns det som att det vi bland annat får är fel verktyg som inte hjälper oss att nå det mål som vi ska nå.

Det är svårt att beskriva, det är lite som att man får en högaffel när man ska skyffla sand - visst går det men det går inte så bra som med en spade.



Du bör nog vara beredd på att du måste kunna lära dig använda och utforska ett datorprogram på egen hand och komma på hur man gör saker med det. Om du behöver stöd för att lära dig det så kommer du få svårt att bli 3D-grafiker.

Jag vet inget om din utbildning på folkhögskolan, den kanske är dålig och att dom inte kan sina saker och inte har rätt prylar där. Kanske. Personligen tror jag dock att du kommer att bli besviken om du förväntar dig att problemet ligger i dåliga verktyg nu och att det kommer att bli bra på högskolan.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Jag är nära på att ge upp

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 19:40:32

Folkhögskola kanske inte är något center för frontlinjen direkt heller.

Ett tips är att prova andra verktyg på egen hand.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är nära på att ge upp

Inläggav Sadistic » 2013-12-09 22:12:11

plåtmonster skrev:På vilket sätt är det fel verktyg?


Fel verktyg menar jag bland annat att vi har hittills fått ett program, resten förväntas vi redan äga eller skaffa gratis versioner av. Visst det har jag inte så mycket problem med, om det inte vore så att det krockar med hur en lärare lär ut. Han lär oss zbrush och hänvisar mycket ofta till program vi inte har, och visar hur vi ska göra i dom programmen vi inte har. och som ni vet (?) kostar det för mycket för en privatperson att köpa bildbehandlings program eller 3D program om man nu inte piratkopierar ( vilket vi inte får göra såklart).

Just nu använder vi blender, tycker om programmet men det blir problem då läraren hänvisar till maya som är byggt helt annars. Samt att vi inte heller har photoshop som också är en essential, finns en 'gratis photoshop' som dock endast är till för dom som köpt cs2 paketet, men det har jag inte sagt högt till läraren ( för att undvika missförstånd är det klassföreståndaren, han lär inte ur zbush utan lär sig det programmet samtidigt som oss är universitets läraren är där ) då han verkar tro att det är gratis ( och jag vill inte använda GIMP... )

Zbrush är också ett mycket svårt program för vem som helst att bara gå in i utan guidelines, samt att jag inte skulle ha råd med det heller ur egen ficka. Det här programmet får vi dock via skolan, vilket är skönt. ( mycket intressant program )

Jag tror det blir bättre på högskolan just för vad plåtmonstret säger -

plåtmonster skrev:Egen erfarenhet av universitet/högskola är mycket klara besked, men ingen handhållning. Man får kursplan, mål, läromedel och schema klart fastlagt.


Samt att jag är då också förberedd att vara där 100%, kommer också vara en helt annan livsstil. Jag kommer få tillgång till bibliotek, säkerligen till klassrum hela dagen. samt att jag kommer få ännu mer hjälp av TEXAs i form av studiestöd.

för att säga det kortfattat, för att jag ska kunna hantera något behöver jag veta -
Vad, när, hur och varför.

Om jag inte vet när en uppgift ska avslutas, vad egentligen det innebär, eller hur den ska vara uppbyggd. Hur ska jag då kunna nå målet med den? Jag har inte förmågan att se när jag tagit i FÖR mycket, så det är jätte viktigt för mig att veta dessa saker så jag inte drar iväg och gör något för stort.



Moderator atoms - la in ett citat i en ordentlig ruta samt ordnade så att det bättre framgår vem som blir besvarad.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Jag är nära på att ge upp

Inläggav plåtmonster » 2013-12-09 22:26:32

En grundläggande faktor är att eleverna har tillgång till de verktyg de behöver. Om inte skolan tillhandahåller datorer med dessa programvaror så är det nog grund för ett formellt klagomål.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är nära på att ge upp

Inläggav Moggy » 2013-12-09 22:29:47

Det där låter som en tråkig och ohållbar situation. Låter oseriöst att hålla en sån utbildning utan att eleverna har tillgång till nödvändiga program.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Jag är nära på att ge upp

Inläggav Sadistic » 2013-12-09 22:43:03

Men hur klagar man?
Jag har försökt se om mina klasskamrater tycker detsamma, så det inte känns som om det är bara jag som gnäller över inget. Men dom rycker på axlarna och menar på att det bara är folkhögskola, så det är inget speciellt. Känns lite som om dom är rädda att vara med på det fastän dom också tycker en del saker är fel .

Jag har väldigt svårt att prata med våran lärare också, få han verkligen inte förstår vad jag säger. Det eller så svarar han med flit på så luddigt sätt att man egentligen inte får något svar, jag vet inte..

Det skulle ha varit allra bäst om dom hade kvar kuratorn, hon var lätt att prata med och kunde hjälpa till. Men skolan tog bort henne så det finns som ingen kvar, kanske kan gå till 'lil rektorn' som jag hade som lärare i vanliga ämnen och be om hjälp.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Jag är nära på att ge upp

Inläggav plåtmonster » 2013-12-10 2:03:29

Låter som en underfinansierad skola. Det skulle kunna vara bra att ta reda på om det finns andra skolor att studera på som t.ex kommunala gymnasier, andra folkhögskolor, friskolegymnasier.

Ta rätt på de exakta antagningskraven dit du vill läsa och klura ut en plan att nå dit. Tycker rent allmänt att universitet/högskola är mycket mer seriöst även om man inte blir omhändertagen på samma sätt som på gymnasiet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in