Jag är insnöad på stickning, vad är du insnöad på?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag är insnöad på stickning, vad är du insnöad på?

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-15 19:10:44

Hej!

Vet inte om stickning kan kallas specialintresse. Dock är stickning en av de saker jag snöat in på.

Jag har stickat en handväska till en kompis som fyller 25 i början på juli och en solhatt att ha på kolonilotten. Just nu stickar jag på en tröja till mig själv. Bakstycket är klart, framstycket är också nästan klart och mudden till den ena ärmen är stickad.

Jag tänker rätt mycket på stickning. När jag gör annat så tänker jag att först ska jag göra det här, sedan får jag sticka. Datorn stjäl en del sticktid, och ibland har jag svårt att välja mellan datorn och att sticka när jag har tid över. Men jag stickar gärna framför TV:n. Är det inget TV-progam som jag vet att jag vill se, brukar jag lusläsa på www.tv.nu och försöka hitta något att se på medan jag stickar.

Hur gör ni andra när ert specialintresse tenderar att ta över? Begränsar ni det eller låter ni det få fritt spelrum? Vilket mår ni bäst av?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:21:59, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav earlydayminer » 2008-06-15 20:36:41

Jag sysslar med det jämt.
Det händer att jag sitter en hel dag, utan mat, och spelar gitarr.

Tar det över så tar det över.

Musik är alltid med mig, jag fungerar inte om jag inte har tillgång till min musik.

Jag mår bäst av det.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:21:59, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kristofer » 2008-06-15 21:38:40

NASCAR
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:21:59, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-06-15 21:47:59

Jag har en del specialintressen som har följt mig under åren, vissa blir det mycket av en period och sedan mindre för ett tag...
Just nu är jag ganska upptagen av mitt intresse för naturen (det fina gröna :) ) och Hello Kitty.
Den här veckan speciellt har jag kollat mycket grejer med hello kitty på olika ställen. Imorgon kommer jag att vara i en stad här i närheten med en leksaksaffär där det finns mycket fint med hello kitty & star wars och jag försöker övertyga mig själv att inte gå in dit för att jag vet att jag kommer att komma hem med någon grej. Liten grej skulle det vara visserligen, men jag köpte redan något förra veckan så det får vara nog nu.... :oops:
Star wars har jag börja bli lite extra intresserad av på sista tiden... Har gillat det även tidigare och har en liten fixering på några karaktären, men nu vill jag gärna lära mig allt 8)

Självklart mår jag bäst av när jag är helt inne i någon grej... blir lite orolig när det tar överstyr, men det beror på vad det handlar om.
T.ex. att titta på träd och djur, räkna hur många rådjur jag sett när jag åkt någon längre sträcka, mår jag superbra av :)
Spendera för mycket pengar på det, fastna vid datorn när jag borde skynda mig till jobbet, eller får det mig att må dåligt (typ besatthet av kalorier), så försöker jag begränsa det.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 14:21:59, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Emma » 2008-06-15 22:39:47

Brodera med korsstygn.. lagon töntigt så det förslår... men ordningen, små rutor, bestämt mönster över hur man ska göra, alla trådar åt samma håll, lika snyggt framsida som baksida... Jag gjorde så många saker att jag till slut inte hade några släktingar kvar som inte hade fått saker jag gjort och då flera stycken var... Har också haft en lång period av stickning men sen blev jag allergisk mot garn :cry:

TheBoxSaysNo, StarWars, jag har en imponerande samling av Star Trek saker, himla tur för min plånbok att det numera knappt finns längre i Sverige! men så upptäckte jag filmen Cars och nu har jag snart alla bilarna och de är inte billiga *suck* och de finns överallt så man kommer inte undan! Sist fanns det en stor jättetrådback med Carsbilar på Ica Maxi och jag underade länge hur jag skulle kunna gå igenom hela lådan och kolla alla bilarna om de hade någon/några jag inte hade hemma. Och ja... jag tog mej igenom hela lådan och jag gissar att alla i hela butiken stirrade :shock:
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 14:21:59, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav biol » 2008-06-15 22:49:36

fastnar på matlagning..äta är inte så viktigt.Men jag fastnar på olika matsorter.Gissa om min familj var lycklig när jag fastnade på att göra den perfekta kanelbullen.....mindre lyckliga när jag fastnade på mat med ruccola.

Sen fastnar jag jämt på gamla datorprylar..det tar ju så mkt plats..suck..men jag blir ju så lycklig av att skruva....hade jag haft pengar så hade jag fastnat på nya datorprylar
Senast redigerad av biol 2011-05-04 14:21:59, redigerad totalt 1 gång.
biol
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2008-05-28
Ort: javisst!

Inläggav Lime » 2008-06-16 0:05:42

Har snöat in på sömnad, är nästan en fantatisk sömmerska, gillar att sy kläder, det som terapi nästan att sitta och sy för mig :roll:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Lime » 2008-06-16 0:07:09

Har snöat in på sömnad, är nästan en manisk sömmerska, gillar att sy kläder, det som terapi nästan att sitta och sy för mig :roll:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav KrigarSjäl » 2008-06-16 1:01:29

Läsning & tatuering är två stora passioner. Sen gillar man ju att sitta på puben & jiddra med folk över ett större antal öl...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2008-06-16 3:02:13

Färg och sortering. I kombination blir det oemotståndligt. Om jag hälsar på nån som råkar ha ett paket osorterade kritor, färgpennor, trådrullar el dyl framme som man vill behålla i just den (o)ordning de redan ligger så bör man helst gömma dem innan jag kommer. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav geocache » 2008-06-16 18:11:29

Jag är också "insnöad" på färg och sortering *vinkar till Inger* :wink:

När jag var liten så hade jag "dille" på att alltid sortera in mina tuschpennor exakt efter kulören när jag använt de, tillbaka i "förpackningen". Och liiite på samma sätt gjorde jag en gång när jag med posten fick hem en jätteburk med 9000 (om jag minns rätt nu) sådana där plastpärlor som finns att köpa i leksaksaffärer, sådana man kan göra olika mönster med. Då satt jag en hel natt och sorterade de där pärlorna i särskilda fack i ett sortimentskåp med genomskinliga plastlådor.

Nu tar det ett tag innan jag beställer en sådan där burk igen :roll:.

-------------

Och så samlar jag på olika sorters skyddshjälmar, och ficklampor av olika sort, inte minst militära, som kan lysa med olika färger.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Inger » 2008-06-16 19:29:26

Haha, en gång sorterade jag en hel affär med pärlor och bijouterier. Gratis. Tog bara åtta månader. Har aldrig haft så roligt. :)

För ett par veckor sen hjälpte jag min väninna att sortera garderoben. Tog fem dar. Passsade på att sortera hennes färgpennor också... :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-06-16 22:25:48

Emma skrev:TheBoxSaysNo, StarWars, jag har en imponerande samling av Star Trek saker, himla tur för min plånbok att det numera knappt finns längre i Sverige! men så upptäckte jag filmen Cars och nu har jag snart alla bilarna och de är inte billiga *suck* och de finns överallt så man kommer inte undan! Sist fanns det en stor jättetrådback med Carsbilar på Ica Maxi och jag underade länge hur jag skulle kunna gå igenom hela lådan och kolla alla bilarna om de hade någon/några jag inte hade hemma. Och ja... jag tog mej igenom hela lådan och jag gissar att alla i hela butiken stirrade :shock:


Vad roligt!!!
Skit i dem som stirrar! de missar en av livets stora glädjekällor :wink:
Alltså att få gå igenom en hel låda med det som man gillar och få uppleva nöjen när man väl hittat det man vill... :D
Vad jag känner igen mig!

Vad häftigt med en stor samling av Star trek!
Har dock inte varit så intresserad av det, förutom att jag rabblar ur mig "beam me up, scotty" då och då :oops:

Förresten: Någon annan som blir uppspelt när h*n hittar något som h*n är tokintresserad av?????
Själv blir jag så när jag upptäcker typ nya hello kitty grejer i affärerna, eller någon kul star wars grej! Blir lite pinsamt ibland heheh
Tidigare blev jag så när jag hittade skivor av mina favorit band, framför allt om det var någon speciell version eller LP-skiva...
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav tahlia » 2008-06-16 22:28:21

Läsning i allra högsta grad. Läser i princip allt jag kommer över (även om jag ger upp på vissa böcker). Skriver dessutom massor.

Sedan har jag sådana där saker som kommer och går - fotografera, lösa korsord, virka, måla och baka bl.a.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav KrigarSjäl » 2008-06-16 23:45:46

TheBoxSaysNo skrev:Förresten: Någon annan som blir uppspelt när h*n hittar något som h*n är tokintresserad av?????

Big time. När jag var tretton var jag med familjen + släktingar i Köpenhamn. Det var tänkt som en trevlig dagsutflykt med slutmålet Köpenhamns Zoo. När vi gick genom Ströget passerade vi några tobaksaffärer. Som jag gick in i. Pipintresserad som jag alltid varit blev jag fullständigt stum. Världen omkring mig försvann. Det var som att kliva rätt in i Salomos skattkammare, det fanns pipor över hela väggarna, helt andra modeller än de jag dittills sett i Sverige; grova freehands, långa utsirade sjöskumspipor, svindyra straight grains, antika långpipor, calabash...Det var en uppenbarelse, kort sagt.
Behöver jag säga att de blev tvungna att beordra mig ut därifrån?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-06-16 23:47:08

Bjäbba
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav underjord » 2008-06-16 23:58:33

Just nu är det mitt datorspelsmodsprojekt och till viss del efterrättstillverkning (jag har ett i startgroparna liggande projekt att baka mig igenom hela Jan Hedhs dessertbok, recept efter recept (folk i min bekantskapskrets kan räkna med att få agera försökskaniner lite nu och då)).

Bjäbbmonstret skrev:Bjäbba


Åh fan... :lol:
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav BobbaSmed » 2008-06-17 1:10:42

Själv e man insnöad på att slåss med sin förbannade banjoukulele, man blir lätt galen över alla justeringar man måste göra på den =) men kul som fasiken e det iaf =))
Senast redigerad av BobbaSmed 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
BobbaSmed
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2007-08-31
Ort: Never Never Thorpe

Inläggav weasley » 2008-06-17 1:16:41

SORTERA! <3 !!

Fnittrar glatt och igenkännande åt det Inger och geocache skriver. Tänk att få sortera en hel affär....! *drömmer*

Frågan är bara varför jag är så otroligt bra på att sortera in saker i pärmar och etikettera och så, men så otroligt dålig på att städa samtidigt... fattar inte riktigt hur det hänger ihop det där.... Tror det har att göra med att jag inte har en fin sopborste. Jag gillar inte dammsugare - de låter!

Stickar gör jag också. Massor. Har stickat så mkt att jag klämt en nerv i ringfingret så det är lite domnat just nu... trodde inte man kunde få arbetsskador av något som stickning! *lol*

Kudos till dej, Emma, som broderar! Och Lime, jag skulle behöva någon som kunde sy lite grejer åt mej - blir en liten specialbeställning för mycket krav = inte roligt eller får man fråga dej om sådant?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Ensamflickan » 2008-06-17 8:07:02

:-)230

Förra våren var jag insnöad på stickning. Jag försökte hitta det perfekta mönstret för vantar med avkapade fingrar och "överfällbar tumvante", om ni förstår vad jag menar... Problemet var bara att jag var så förbaskat noga med varenda liten detalj, så jag började ju bara om hela tiden... Lyckades till sist tvinga mig att göra några par färdiga, som jag tänkte sälja, eller ge bort som presenter, men innan jag kom så långt, upptäckte jag några detaljer som gick att förbättra på dem - med resultat att jag förstörde alla utom ett par, som jag tvingade mig att behålla för att kunna använda själv... (Fast de var inte heller bra upptäckte jag på vintern. Jag hade ju suttit och provat dem i vårvärmen... :roll: )

Men jag har några nya idéer, om jag bara skulle orka ta upp det därmed stickningen igen... För tillfället är jag för rastlös, och tröttnar för snabbt. När jag har kommit av mig från nåt jag varit insnöad på, är det nästan omöjligt att komma igång igen...

weasley skrev:Frågan är bara varför jag är så otroligt bra på att sortera in saker i pärmar och etikettera och så, men så otroligt dålig på att städa samtidigt... fattar inte riktigt hur det hänger ihop det där.... Tror det har att göra med att jag inte har en fin sopborste. Jag gillar inte dammsugare - de låter!

Jag avskyr också dammsugaren pga ljudet. Hellre tar jag en disktrasa och torkar golvet med...

För tillfället har jag inget specialintresse som jag är direkt insnöad på, även om det händer ibland att jag fastnar framför datorn en hel dag, och glömmer bort att äta...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Inger » 2008-06-17 10:26:10

Ensamflickan skrev::-)230
Förra våren var jag insnöad på stickning. Jag försökte hitta det perfekta mönstret för vantar med avkapade fingrar och "överfällbar tumvante", om ni förstår vad jag menar... Problemet var bara att jag var så förbaskat noga med varenda liten detalj, så jag började ju bara om hela tiden... Lyckades till sist tvinga mig att göra några par färdiga, som jag tänkte sälja, eller ge bort som presenter, men innan jag kom så långt, upptäckte jag några detaljer som gick att förbättra på dem - med resultat att jag förstörde alla utom ett par, som jag tvingade mig att behålla för att kunna använda själv... (Fast de var inte heller bra upptäckte jag på vintern. Jag hade ju suttit och provat dem i vårvärmen... :roll: )

Haha, jag kommer ihåg ditt tumvantssprojekt... Känner igen mig helt. Kan fila och fila på detaljer i evighet och inte bli nöjd förrän det känns 100% perfekt. Och sen brukar man ändå komma på något som man vill ändra. :roll: Vilket gör att jag kan få akut ångest vid tanken på att skapa något som inte går att ändra när det väl är producerat.

Ensamflickan skrev:Men jag har några nya idéer, om jag bara skulle orka ta upp det därmed stickningen igen... För tillfället är jag för rastlös, och tröttnar för snabbt. När jag har kommit av mig från nåt jag varit insnöad på, är det nästan omöjligt att komma igång igen...

Samma här. Jag hyperfokuserar så intensivt att sen när det går över orkar jag inte ens tänka på ämnet igen på bra länge, ibland flera år.

Ensamflickan skrev:
weasley skrev:Frågan är bara varför jag är så otroligt bra på att sortera in saker i pärmar och etikettera och så, men så otroligt dålig på att städa samtidigt... fattar inte riktigt hur det hänger ihop det där.... Tror det har att göra med att jag inte har en fin sopborste. Jag gillar inte dammsugare - de låter!

Jag avskyr också dammsugaren pga ljudet. Hellre tar jag en disktrasa och torkar golvet med...

1. Mirakelmopp! Finns på Rusta för under hundringen. Drar åt sig damm redan som torr och om man sen blöter den och våttorkar efteråt blir det rent utan kemikalier. Nu låter jag som en jävla reklamfilm men det funkar faktiskt. (Körde den metoden i 9 år när jag var för ljudöverkänslig för att tåla något annat.)

2. Centraldammsugare. Är hyfsat tyst eftersom motorn sitter någon annanstans. Bara en lång snabel att dra omkring och det underlättar ju något. Dock dyr att installera.

3. Trilobit som suger själv medan du är ute. Ännu dyrare, tror jag.

4. Helst skulle jag vilja ha en sån där anordning som jag såg på en mässa en gång, där man bara trycker på en knapp så sugs dammet ut av sig självt genom golvlisten. Varför tar vissa fantastiska uppfinningar sån tid på sig att slå igenom?

Ensamflickan skrev:För tillfället har jag inget specialintresse som jag är direkt insnöad på, även om det händer ibland att jag fastnar framför datorn en hel dag, och glömmer bort att äta...

Har aaaldrig hänt mig... *korsar fingrarna bakom ryggen och försöker se trovärdig ut*
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kristofer » 2008-06-17 10:48:53

Finns det verlign ingen mer aspie som är insnöad på motorsport?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav KrigarSjäl » 2008-06-17 10:50:31

Kristofer skrev:Finns det verlign ingen mer aspie som är insnöad på motorsport?

...och trattar?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kristofer » 2008-06-17 10:53:46

Trattar är inget jag känner att jag behöver dela med någon. Jag använder faktiskt tratt varje dag på mitt jobb nu när jag ska dona med lite reagenser som behöver förberedas...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:22:00, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in